lisdexamfetamine

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

16-12-2020 | Man | 41
lisdexamfetamine (50mg)
ADD
Dit 'medicijn' nu enkele dagen gebruikt , zowel 50 , 70 als 100 mg per dag. Bij elke dosering hetzelfde resultaat, namelijk , helemaal NIETS.... Geen werking , geen bijwerkingen, helemaal niets. Begin bijna te twijfelen of ik niet per ongeluk placebo heb gekregen of dat er een fout is gemaakt bij de bereiding oid. Ondertussen zo ongeveer alle klachten waar ik het tege[lees meer...]n nam wel weer terug gekomen. Terug gegaan naar de Medikinet, binnen no time klachten weg, helaas bijwerkingen terug. Dit spul direct in de vuilnisbak gegooid.

31-07-2020 | Vrouw | 42
ADD
Ik ben vorige week dinsdag begonnen met 20 mg, dat was een hel, veel angst en paniek aanvallen en hartkloppingen, Afgelopen dinsdag opgehoogd naar 30 mg, angst en paniek aanvallen zijn weg, alleen als het medicijn gaat werken voel ik me alsof ik aan de drugs zit, ik voel het ook echt opkomen en dan lijkt het alsof ik compleet van de wereld ben, ik kan dan ook helemaal nik[lees meer...]s doen behalve me rustig houden, ik vraag me af hoelang het duurt voordat je lichaam eraan gewend is en dat ik de voordelen kan voelen, dus innerlijke rust, kalmte, minder prikkels voel ik nu wel, meer afgestompt. Wanneer voel ik het fijne effect zoals het bedoelt is? Dit is de eerste keer dat ik medicijnen neem voor mijn Add. Maar ik ervaar het als zeer heftig middel. Iedere dag denk ik is dit het wel waard, de bijwerkingen zijn erger dan de kwaal. Hopelijk is het van tijdelijke aard? Wie kan mij er mee over vertellen?

04-09-2022 | Vrouw | 43
lisdexamfetamine (30mg)
ADHD
Ik heb al jarenlang SPD en had het aardig onder controle het was redelijk leefbaar. Mar na 2 weken gebruik van dit medicijn .zit ik weer zo goed als op mijn oude picking niveau.

12-11-2020 | Man | 43
ADHD
Na gebruik methylfenidaat met ongewenste resultaten overgestapt op dexamfetamine (Elvanse). Tot nu toe bij 50mg het beste resultaat. Meer ruimte in mijn hoofd, focus en daadkracht. Na jaren van chaos, inefficiëntie, frustratie en stress een hele fijne ontwikkeling.

10-07-2020 | Vrouw | 43
lisdexamfetamine (70)
ADHD
Via vrienden wel eens ritalin gebruikt. Jakkes, leuk om door te kunnen gaan op festivals maar voelde niet als iets wat ik nodig zou hebben als medicijn. Die agitatie, de gejaagdheid, de eerdere vraag van de huisarts of ik ADHD zou kunnen hebben had ik daardoor voor mezelf al negatief beantwoord.. Via omzwervingen, depressie/sociale angststoornissen, jaren later tóch voor [lees meer...]de zekerheid diagnostiek ADHD. Ik was 42 toen ik de diagnose kreeg. Poeh.... Vanwege depressie in het verleden was dex of lisdex eerste keus. Elvanse was net op de markt. In een aantal weken is de dosering opgebouwd naar 70 mg. Vanwege een verhoogde bloeddruk clonidine ernaast (wordt bij ADHD ook voorgeschreven vanwege het versuffende effect begreep ik). Bij start van 30mg merkte ik bijna niets, voelde echter wel verdriet en teleurstelling. Had te hoge verwachtingen en was ongeduldig. De ophoging naar 50mg deed wél wat. De eerste twee dagen leek het in te slaan als hele mellow XTC. Iedereen was lief, ik kon vol geluk naar de wereld om mij heen kijken. Uurtje later vervaagde die gevoelens wat en deed het vooral iets met de helderheid in mijn hoofd. Op mijn werk merkte ik de verbeterde aandacht, collega’s idem, minder snel afgeleid zijn. Bij de evaluatie durfde ik niet te hopen op de mogelijkheid tot nóg meer verbetering. De psychiater stelde echter voor om 70mg te proberen. Ach, als ik aan de periode daarna denk. De wereld ging voor me open. Was het met 50mg nog hard werken en last van vermoeidheid, met 70mg verdween stress als sneeuw voor de zon. Ik kan nu nl taken ‘parkeren’ zonder in paniek te raken dat ik het zal vergeten, zelfbeeld stijgt enorm want ik maak iets af, onthou waar ik mee bezig ben, durf nieuwe dingen te gaan leren omdat ik het vertrouwen heb dat mijn brein meewerkt. Na ongeveer 4 maanden met medicatie reed ik uit werk terug naar huis en besefte ineens dat ik ok ben. Ik ben goed in wat ik doe. Na jaren worstelen met stemmingswisselingen, uitputting en somberheid ben ik klaar met diagnostiek en behandeling. Elvanse is geen toverstokje, dat is medicatie nooit. Maar nondeju, mijn leven is er wel heel veel lichter van geworden (ben inmiddels ook gestopt met antidepressiva die ik ervoor slikte). Na nog een paar maanden verder en in een zeer stressvolle periode, vlak voor vakantie, vraag ik mij af of het gebruik van Elvanse bij hoge stress en vermoeidheid tot reboundeffecten leidt. Alsof de laatste loodjes voor vakantie tijdens werkingsduur Elvanse nauwelijks voelbaar zijn maar erna er driedubbel en dwars uitkomen. Herkenbaar voor iemand?

07-04-2022 | Vrouw | 44
lisdexamfetamine (90/30/20)
ADHD
Ik gebruikte vroeger ritalin, dat werkte na verloop van tijd niet goed meer. Bij het opstarten met elvanse had ik veel last van hartkloppingen, na verloop van tijd verdween dat. Nu heb ik er geen last meer van.

28-03-2022 | Vrouw | 44
lisdexamfetamine (60)
ADHD
De jeuk/speldenprikjes zijn herkenbaar. Door deze hinderlijke bijwerking ook gestopt met de Elvanse en weer terug naar de Tentin waarmee ik dit niet had.

12-12-2019 | Man | 44
lisdexamfetamine (30mg)
ADHD
Slechte ervaring met Amfexa nadat ik moest overstappen, had goede ervaring met 3 x 5mg dexamfetamine van de Magistrale Bereider. Na wat zoeken naar ervaringen op Amerikaanse sites over dit in Nederland nieuwe medicijn Elvanse ben ik overgestapt. Ik ben met opzet met lage dosering begonnen ongeveer 3 maanden geleden meteen toen het beshikbaar was hier. Ik ben heel posti[lees meer...]tief over de werking, afgifte gaat heel geleidelijk, geen last van rebounds en ik zit lekker in mijn vel. Ik sport weer veel, werk loopt lekker maar dosering wil ik wel wat verhogen omdat ik hoop het begin van de avond als het spits is met kinderen thuis wat beter op te vangen. Heb het gevoel dat het dus wat minder lang werkt dan wordt aangegeven. Maar heel blij met dit alternatief na hoop geswitch en slechte ervaring met Amfexa!

10-11-2022 | Man | 45
ADHD
De elvanse 40 merkte ik weinig vooruitgang daarna de 50 geprobeerd dat was na 3 dagen stoppen ermee ook op advies van psycholoog en dokter hoge hartslag bloeddruk te hoog en zweven de heledag en licht in me hoofd over een week weer een afspraak proberen andere medicatie

02-08-2020 | Man | 45
ADD
Van dex nu 2 weken overgestapt op Elvanse . Week 1: - prikkelbaar. - hoofdpijn. - negatieve gedachten. - onrustig gevoel. - chaotischer dan met dex. Week 2: - Alle bovenstaande ebt langzaam weg, en er is rust. - Mijn partner zegt dat ik toegankelijker ben. - Verlaagd libido. Ik ga het 4 weken proberen, en zoals het er nu uitziet ga ik niet meer t[lees meer...]erug naar dexamfetamine.

02-12-2021 | Man | 46
ADD
Bij mij zijn op 45 jarige leeftijd 3 DSM5 classificaties vastgesteld: ADD, ASS en dysthymie. Erg confronterend als je jarenlang allerlei problemen hebt waarvoor geen oorzaak wordt gevonden. Uiteindelijk valt alles op z'n plaats. Om de ADD symptomen te beperken ben ik aanvankelijk gestart met Methylfenidaat 18 en 27 mg. Helaas gaf dit teveel bijwerkingen (onrust, verhoog[lees meer...]de hartslag) Op advies van de psychiater heb ben ik Elvanse 30 mg gaan gebruiken. Wat een verschil! De eigen bijdrage betaal ik graag! Elvanse geeft me de juiste focus op werk en onderdrukt zelfs depressieve klachten (dysthymie). Ik adviseer iedereen dit middel te proberen wanneer Methylfenidaat niet de gewenste effecten of teveel bijwerkingen geeft.

28-10-2020 | Vrouw | 46
lisdexamfetamine (20mg)
Ademhalingsproblemen
Methyfindaat en lisdexamine allebei benauwdheids klachten. En s avonds bij uitwerking raar gevoel borst. Wie kent dit.

30-06-2022 | Vrouw | 47
lisdexamfetamine (20)
ADHD
Alle medicatie gehad. De methylfenidaat en de dexamfetamine vlakte mij zeer af. Tot op niveau van cognitie. Dat laatste was echt onacceptabel. Dus lange tijd geen medicatie geslikt. Nu dus de Elvanse 20 mg. Ik heb gemerkt als ik het op nuchtere maag inneem en later een kopje koffie neem dan schiet ik letterlijk in de speed-stand en hoef ik de hele dag niet te eten en te dr[lees meer...]inken en kan ik beter sporten. Ik dwing mijzelf echter wel om goed te eten. Dus wat er dan in gaat is vooral gezonde voeding. Wanneer ik het na een ontbijtje inneem scheelt dit heel veel. Geen speed stand en stuk minder gedempte eetlust en raak sneller buiten adem met cardio sporten. Verder heb ik wel last van hartkloppingen en lijkt het of mijn zicht blury is. Ook af en toe beetje duizelig. Mooie bijkomstigheid is wel dat mijn opvliegers overdag wegblijven! Geweldig! Daarnaast heb ik een erfelijke lage bloeddruk dus die is nu eigenlijk zoals die zou moeten. Wellicht ervaar daardoor ook minder last van vermoeidheid bij sporten. Enfin, wel bijwerkingen maar niet altikd ongewenst. Dit maakt dat ik het soms een tijd niet neem en dan weer een periode wel.

05-12-2019 | Vrouw | 47

09-11-2019 | Vrouw | 48
ADHD
Ik schrijf dit omdat ik sinds de gedwongen overgang naar Amfexa enorm aan het zoeken ben naar een bevredigend alternatief. Op dit moment zit ik op Lifdexamfetamine. Valt niet mee om juiste dosis te vinden en er is weinig ervaring nog bij hulpverleners en er staan nog bijna geen gebruikerservaringen op internet. Stimuleer dus andere gebruikers om hun ervaringen te delen!!![lees meer...]! Al ruim een maand aan het zoeken naar een werkend medicijn in de goede dosis. Sinds half jaar diagnose en gestart met dexamfetaminde 2.5 mg. Juiste dosis bleek 4x10 mg om de 4 uur. Ook een avonddosis dus omdat de rebount heel heftig was met voir mijn gevoel heftigere symptomen dan voor diagnose en alle oude gewoonten kwamen dan terug. (Avondvreetbuien, kort lontje en veel te lang het slapen uitstellen.(pas 01:00-02:00 op doordeweekse dagen terwijl wekker om 6:30 gaat). Toen ik over moest op Amfexa(verpichting verzekering) kwam medicijncoach met de langwerkende Lifdexamfetamine. Ik heb een hoop gerommel deze maand, ben na 15 dgn eerst 1x 30mg lifdexamfetemine en toen 1x 50 mg zelfs even overgegaan op de Amfexa omdat het middel lif bij mij NIET lang werkend is bij die dosering en ik dus na 5 uur al terugloop in concentratie voelde, behoefte kreeg aan snoepen en bewegen en later in de middag ik ook mijn impulisviteit en onrust terugkreeg. Ik had het idee dat een 2e dosis van 50 me wel zou helpen. Wel had ik toen geen last van bijwerkingen en zeker geen heftige rebound. Toen ik tussentijds advies nodig had omdat ik het met 1x 50 mg. niet langer volhield. ('s avonds geen ontspanning kunnen vinden met als gevolg weer vreetbuien, eindeloos voor de tv of een boek blijven hangen en naar bed gaan uitstellen) was hij vrij. Een andere coach van ADHD Centraal was nog onbekend met Lifdexamfetamine dus adviseerde me om dan even het weekend over te gaan op Amfexa(dosering zoals voorheen dexamfetamine) en daarna met mijn eigen coach te overleggen. Van de Amfexa werd ik somber en kon ik me echt vanbinnen boos maken als ik me aan iemand ergerde. Volgens mijn man werd ik er sjagrijnig van. Mogelijk ook door al dat gewissel natuurlijk en ik heb het maar een paar dagen gebruikt want na het weekend in overleg met eigen coach weer terug naar Lifdexamfetamine. Hij ging mee in mijn gevoel dat ik na 7/8 uur een 2e dosis wilde en ik nam nu 2x per dag 60 mg. Mijn coach met jaren ervaring met Lif bij jongeren zegt: In het buitenland wordt dit middel al jaren succesvol gebruikt bij volwassenen. Je moet de werking van een dosis Lif langer (dag of 10)de kans geven om te weten of het genoeg doet voor jouw klachten want je lijf moet met dit middel een soort spiegel opbouwen(vergelijk met een paracetamol spiegel) We gaan net zo lang door met ophogen tot we de juiste dosering hebben. Ik wees hem erop dat in de bijsluiter staat dat de max. dagdosering 1x 70 mg is en dat ik daar bijna aan zit. Hij zei dat dit niet geld als max. docering maar als de grootste tablet. We gaan de tablet hoeveelheden kombineren tot we de juiste dosering gevonden hebben. Volgens hem zijn er mensen die wel 150 mg. Lifdexamfetamine slikken(niet gevraagd nog of dit 150 mg per dag was of per dosis.) Nu 10 dgn 2x per dag 60mg. genomen. Ik kom er mijn werkdag(nieuwe inspirerende en spannende baan) prima mee door al merk ik dat 8 uur te lang is tussen de 2 innames terwijl ik niet eerder wil nemen omdat het niet uitgewerkt moet zijn voor ik ga slapen. Inmiddels vermoed ik toch dat de dosis te laag is want eerst kreeg ik bij 2e dosis (bij naar huis fietsen/wandelen) last van gapen en vermoeidheid later in de week alweer van de spanning in mijn kaak en kwam een oud zenuwtrekje in die kaak steeds vaker terug. Nu komt die spanning in de kaak al na einde 1e dosis en zakt dit weer na inname 2e dosis. Echter komt het na enkele uren 2e dosis weer terug en wordt dan steeds erger. Gistern zag mijn man het ook toen we visite hadden. Begon al vroeg. De enige manier om daarmee te stoppen is dan, me terugtrekken en gaan liggen. Vandaag begin ik met 2x 80 mg. Combi van 50 en 30 die ik nog heb. Liever had ik naar 70 gegaan maar pas ma. weer mogelijk te overleggen en dit gaat ten koste van de kwaliteit van mijn avonden. Bijwerkingen leek ik nauwelijks te hebben met lif maar bij deze 2e poging die nu 10 dgn duurt merk ik dat ik soms echt te vroeg wakker word en dan niet meer kan inslapen. 1x zelfs om 5 uur al. Dit had ik met dexamfetamine ook wel de eerste 10 dgn maar toen verdween dat. De tot nu toe echt heel vervelende bijwerking is een heel erg droge mond en moeite met slikken(in de middag). Zo erg dat ik in een werkgerelateerd gesprek soms niet meer verder kan praten zonder eerst een slok te nemen en wanneer ik fiets mijn mond niet dicht met tong ontspannen kan houden omdat mijn tong dan vast lijkt te plakken en ik moeite krijg met slikken. Ik was gisteren bij mijn huisarts voor een andere vraag en toen ik dit even ter sprake bracht zei hij dat als ik zo'n last heb van die bijwerking, het geen geschikt medicijn voor me is. Maar wat dan? , vroeg ik hem. Terug naar dexamfetamine 2.5 mg tabletten, zei hij. Die moet ik dan zelf betalen. Dat is voor 12 stuks per dag(4x 10 mg) ong 75 euro zei mijn apotheek. Mijn huisarts gaf me de tip om in Belgie even na te vragen of ze daar goedkoper zijn. Dit is nl. met veel medicijnen het geval. Mijn man zegt dat je niet vergoedde medicijnkosten bij je belastingaangifte af kan trekken. Ook mijn medicijncoach gaf als optie om terug te gaan naar oude goed werkende middel en het dan zelf te gaan betalen. Ik kijk het nog even aan want de meeste bijwerkingen kunnen na 1 mnd nog verdwijnen maar ik ga wel uitzoeken wat de medicatie in Belgie kost en wil jullie deze info ook niet onthouden. Verder vind ik het hele verhaal waarom dex niet meer vergoed wordt verdacht. Het nieuwe alternatief Amfexa is 2x zo duur en wordt ineens maar voor 1/4e per doosje vergoed. Je eigen bijdrage van 250 euro wordt dan weer dokr de Fabrikant vergoed. Ik ruik belangenverstrengeling en vrees voir weer een verhoging van de basisverzekering voor iedereen volgend jaar. Ik denk er serieus over Kassa daar eens een onderzoek naar te laten doen. Benieuwd naar jullie ervaringen met Lifdexamfetamine

19-04-2021 | Vrouw | 49
lisdexamfetamine (40)
ADD
Het leek in het begin een wondermiddel. Ik startte met 20 mg, maar dat bleek al snel te weinig dus naar 40mg gegaan. Mijn focus is nu beter, al zou het nog meer verbeterd mogen worden, maar ik heb zelf het gevoel dat 50mg te veel zal zijn. Ik dacht in beginsel eigenlijk nauwelijks last van bijwerkingen te hebben, totdat het me op begon te vallen dat ik tegenwoordig wel [lees meer...]extreem snel vermoeid ben en in ademnood kom als ik een stukje moet fietsen. Het lijkt wel alsof na ong. 100mtr mijn benen al beginnen te verzuren waardoor ik bijna geen kracht meer heb om nog te trappen en krijg het gevoel zowat astmatisch te zijn. Ook een stukje stevig doorlopen is er niet meer bij. Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar aangezien deze klachten zijn begonnen sinds ik dit medicijn ben gaan gebruiken heb ik het vermoeden dat het daaraan ligt. Benieuwd of iemand ook dit zo ervaart en of het van voorbijgaande aard is.

Thyrax Duotab (871) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (597) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (558) - Antibiotica - penicillines breedspectrum