Ervaringen met Elvanse

lisdexamfetamine

droge mond spierspanning kaak verminderde eetlust echt slaperig overdag hartkloppingen onvermogen om zich te concentreren moeite met slapen hoofdpijn

07-04-2021 | Vrouw | 40
lisdexamfetamine (70mg)
ADD
Sinds mijn diagnose in 2018 ben ik uiteindelijk beland op een fijn wekend medicijn dexamfetamine 2,5 mg van de magistrale bereider. Eindelijk had ik de rust in mijn hoofd en functioneerde ik naar behoren, totdat de apotheek zonder enige reden of overleg met een specialist andere medicatie mee gaf. Allereerst Tentin een totaal verkeerd effect had en daarom werd ik over gez[lees meer...]et naar Elvanse eerst 30 mg, dat werkte amper tot niet, dat is opgebouwd naar 70 mg. In december met alle klachten naar de huisarts gegaan die mij weer terug verwees naar een specialist en waardoor ik op een wachtlijst terecht ben gekomen van maanden. Maanden lang functioneer ik niet naar het eerdere resultaat, val ik terug in neerslachtige buien en heb ik totaal geen concentratie meer. Wel tot de conclusie gekomen dat Elvanse niet het gewenste resultaat bereikt en nu nog altijd niet verder ben door een wachtlijst. Onbegrijpelijk ook dat een apotheek je zomaar overzet naar een ander medicijn en dat ik nu door het niet werken van de medicatie die door een apotheker is voorgeschreven terug verwezen word naar een specialist.

24-01-2021 | Vrouw | 40
ADD
Van alles geprobeerd aan medicatie. Eigenlijk altijd last van alle bijwerkingen. Elvans is het 4e middel begonnen met 30 mg. Was te veel nu 20mg. Prettig 1x per dag, maar de bijwerkingen zijn ook bij deze medicatie fors. Ben slechts een maand bezig met 20mg. Dus kijk t nog even aan.

23-10-2020 | Vrouw | 40

31-10-2021 | Vrouw | 41
ADD
Direct begonnen met 50 mg..vond het een verademing dat je maar 1 keer per dag aan de medicijnen hoeft te denken. De werking gaat zeer geleidelijk dus geen opgejaagd gevoel..helaas vanaf uur of 2 doodmoe..kwam alsnog niets uit mijn handen. Bleek dat hij al vrij vroeg piekte. Dus verhoging naar 70 gekregen. Vermoeidheid was gelukkig over maar helaas verbeterde mijn concentra[lees meer...]tie er niet van..begin erge hartkloppingen en nu na naar 4 weken gebruik nog steeds last van snel geïrriteerd..chagerijnig..snel boos...helaas dit middel is t niet voor mij

16-12-2020 | Man | 41
lisdexamfetamine (50mg)
ADD
Dit 'medicijn' nu enkele dagen gebruikt , zowel 50 , 70 als 100 mg per dag. Bij elke dosering hetzelfde resultaat, namelijk , helemaal NIETS.... Geen werking , geen bijwerkingen, helemaal niets. Begin bijna te twijfelen of ik niet per ongeluk placebo heb gekregen of dat er een fout is gemaakt bij de bereiding oid. Ondertussen zo ongeveer alle klachten waar ik het tege[lees meer...]n nam wel weer terug gekomen. Terug gegaan naar de Medikinet, binnen no time klachten weg, helaas bijwerkingen terug. Dit spul direct in de vuilnisbak gegooid.

02-09-2023 | Vrouw | 43
lisdexamfetamine (30)
ADHD
de bijwerkingen overheersen de werking, en heb nu verschillende dosissen geprobeerd maar de bijwerkingen raken ook niet op de achtergrond

04-09-2022 | Vrouw | 43
lisdexamfetamine (30mg)
ADHD
Ik heb al jarenlang SPD en had het aardig onder controle het was redelijk leefbaar. Mar na 2 weken gebruik van dit medicijn .zit ik weer zo goed als op mijn oude picking niveau.

12-11-2020 | Man | 43
ADHD
Na gebruik methylfenidaat met ongewenste resultaten overgestapt op dexamfetamine (Elvanse). Tot nu toe bij 50mg het beste resultaat. Meer ruimte in mijn hoofd, focus en daadkracht. Na jaren van chaos, inefficiëntie, frustratie en stress een hele fijne ontwikkeling.

16-04-2023 | Man | 44
ADHD
Ritalin merk ik vrij sterk, een lage dosering al en voel me er sociaal gezien raar door, wat bang en onhandig. Dat laatste heb ik hier ook heel sterk door. Ik gebruik het nu 4 dagen en heb twee "sociale situaties" meegemaakt die ik echt als heel erg vervelend heb ervaren. Ik wist me in het contact met mensen waar ik een beetje joviaal tegen deed na hun reactie daarop, die [lees meer...]me wat verraste, totaal geen houding te geven, wat bij mij voor een vreselijk schaamte gevoel zorgde en ik echt als heel erg naar ervoer. Zonder dit spul zou ik dat nooit zo gevoeld hebben en red ik me sociaal gezien juist heel goed. Daarna heb ik er vele uren over nagedacht, soms gehuild, en kon ik het niet loslaten.

07-04-2022 | Vrouw | 44
lisdexamfetamine (90/30/20)
ADHD
Ik gebruikte vroeger ritalin, dat werkte na verloop van tijd niet goed meer. Bij het opstarten met elvanse had ik veel last van hartkloppingen, na verloop van tijd verdween dat. Nu heb ik er geen last meer van.

28-03-2022 | Vrouw | 44
lisdexamfetamine (60)
ADHD
De jeuk/speldenprikjes zijn herkenbaar. Door deze hinderlijke bijwerking ook gestopt met de Elvanse en weer terug naar de Tentin waarmee ik dit niet had.

10-11-2022 | Man | 45
ADHD
De elvanse 40 merkte ik weinig vooruitgang daarna de 50 geprobeerd dat was na 3 dagen stoppen ermee ook op advies van psycholoog en dokter hoge hartslag bloeddruk te hoog en zweven de heledag en licht in me hoofd over een week weer een afspraak proberen andere medicatie

27-04-2023 | Vrouw | 46
lisdexamfetamine (30mg)
ADHD
Ik ben op mijn 46e gediagnosticeerd. Ondanks dat er bij ons meerdere familieleden zijn die adhd hebben (waarschijnlijk ook mijn eigen moeder maar die is niet gediagnosticeerd) ben ik pas naar mijzelf gaan kijken nadat de juffrouw van mijn jongste vermoeden had dat hij adhd heeft. Die is nog te jong (6) om te worden gediagnosticeerd maar gezien het erfelijk component dacht [lees meer...]ik misschien moet ik mezelf maar eens laten onderzoeken, ook had ik het er wel eens met mijn zus overgehad die zelf vermoedde dat ze ADD heeft. Ondanks dat er dus meerdere familieleden adhd hebben was het toch best heftig om de diagnose te krijgen vooral ook omdat ik niet de klassieke symptomen heb die bij adhd horen, blijkbaar zien deze er bij vrouwen ook anders uit. Door de diagnose zijn er bij mij wel veel puzzelstukjes op zijn plek gevallen maar het is echt een (rouw)proces geweest. Ook vermoedt ik dat mijn oudste dochter het ook heeft omdat ik veel van mezelf in haar terugzie qua gedrag, zij staat inmiddels op de wachtlijst voor een diagnose. Ik ben in december gediagnosticeerd en onder begeleiding van Adhdcentraal begonnen met medicijnen. Ik moet zeggen dat ik het een pittig traject vind. Van alle medicijnen (dexamfetamine en nitrofurantione) kreeg ik veel last van bijwerkingen zoals hoofdpijn, droge mond, hartkloppingen, slapeloosheid en ga zo maar door) inmiddels zit ik op 30 mg elvanse en hier heb ik minimaal last van (beetje droge mond en wanneer hij begint te werken kan ik me soms wat onrustig voelen maar dit zakt vrij snel ook merk ik dat het wat langer duurt voordat ik moe wordt waardoor ik later in slaap val). Toch van alle medicatie die ik heb geprobeerd voel ik mij hier het beste bij. Ik neem ze niet elke dag maar wanneer ik het gevoel heb dat ik me goed wil kunnen concentreren zeker. Ik wens iedereen succes met het vinden van de juiste medicatie en onthoudt dat er ook een leven voor de medicatie was mochten de bijwerkingen niet houdbaar zijn. Je hebt niets nodig, je kiest ervoor wanneer het jou uitkomt en anders maar niet. :-)

02-12-2021 | Man | 46
lisdexamfetamine (30)
ADD
Bij mij zijn op 45 jarige leeftijd 3 DSM5 classificaties vastgesteld: ADD, ASS en dysthymie. Erg confronterend als je jarenlang allerlei problemen hebt waarvoor geen oorzaak wordt gevonden. Uiteindelijk valt alles op z'n plaats. Om de ADD symptomen te beperken ben ik aanvankelijk gestart met Methylfenidaat 18 en 27 mg. Helaas gaf dit teveel bijwerkingen (onrust, verhoog[lees meer...]de hartslag) Op advies van de psychiater heb ben ik Elvanse 30 mg gaan gebruiken. Wat een verschil! De eigen bijdrage betaal ik graag! Elvanse geeft me de juiste focus op werk en onderdrukt zelfs depressieve klachten (dysthymie). Ik adviseer iedereen dit middel te proberen wanneer Methylfenidaat niet de gewenste effecten of teveel bijwerkingen geeft.

28-10-2020 | Vrouw | 46
lisdexamfetamine (20mg)
Ademhalingsproblemen
Methyfindaat en lisdexamine allebei benauwdheids klachten. En s avonds bij uitwerking raar gevoel borst. Wie kent dit.

30-06-2022 | Vrouw | 47
ADHD
Alle medicatie gehad. De methylfenidaat en de dexamfetamine vlakte mij zeer af. Tot op niveau van cognitie. Dat laatste was echt onacceptabel. Dus lange tijd geen medicatie geslikt. Nu dus de Elvanse 20 mg. Ik heb gemerkt als ik het op nuchtere maag inneem en later een kopje koffie neem dan schiet ik letterlijk in de speed-stand en hoef ik de hele dag niet te eten en te dr[lees meer...]inken en kan ik beter sporten. Ik dwing mijzelf echter wel om goed te eten. Dus wat er dan in gaat is vooral gezonde voeding. Wanneer ik het na een ontbijtje inneem scheelt dit heel veel. Geen speed stand en stuk minder gedempte eetlust en raak sneller buiten adem met cardio sporten. Verder heb ik wel last van hartkloppingen en lijkt het of mijn zicht blury is. Ook af en toe beetje duizelig. Mooie bijkomstigheid is wel dat mijn opvliegers overdag wegblijven! Geweldig! Daarnaast heb ik een erfelijke lage bloeddruk dus die is nu eigenlijk zoals die zou moeten. Wellicht ervaar daardoor ook minder last van vermoeidheid bij sporten. Enfin, wel bijwerkingen maar niet altikd ongewenst. Dit maakt dat ik het soms een tijd niet neem en dan weer een periode wel.