Ervaringen met Elvanse

lisdexamfetamine

droge mond spierspanning kaak verminderde eetlust echt slaperig overdag hartkloppingen onvermogen om zich te concentreren moeite met slapen hoofdpijn

17-11-2020 | Vrouw | 59
lisdexamfetamine (50mg)
Prima middel alleen het is niet meer te betalen zit bij z en z de eerste 250 moest ik zelf betalen euro bedoel ik nu krijg ik volop rekeningen zit al bijna op 700 euro hoe doen jullie dat zit av top

12-11-2020 | Man | 43
ADHD
Na gebruik methylfenidaat met ongewenste resultaten overgestapt op dexamfetamine (Elvanse). Tot nu toe bij 50mg het beste resultaat. Meer ruimte in mijn hoofd, focus en daadkracht. Na jaren van chaos, inefficiëntie, frustratie en stress een hele fijne ontwikkeling.

23-10-2020 | Vrouw | 25
ADHD
Ik ben sinds 2 maanden begonnen met Elvanse. Begonnen met 20mg omdat ik in het verleden een angststoornis heb gehad, na 2 weken 30 mg en ik zit nu sinds een week op 50mg 1 keer per dag. De eerste paar weken heb ik veel last gehad van het rebound effect, na 5 a 6 uur werkte het medicijn uit en werd ik erg moe en kreeg ik hoofdpijn. Ik voelde me soms ook warrig en snel geï[lees meer...]rriteerd. Ik moet zeggen dat al die bijwerkingen nu weg zijn sinds ik op 50 mg zit. Het werkt onwijs goed voor mijn concentratie en chaotisch zijn. Ik ben minder snel afgeleid in alles, ik kan rustiger gesprekken voeren en heb oprecht het idee dat ik slimmer ben of slimmer over kom. Klinkt een beetje gek... Maar omdat ik naar mijn idee een stuk kalmer in mijn hoofd ben, sla ik ook veel meer informatie op die normaal langs me heen gaan, bijvoorbeeld dingen voor school of het nieuws. Maar ook omdat ik beter kan luisteren naar wat andere zeggen en minder impulsief antwoorden geef. Verder voel ik me door dit medicijn niet euforisch, wat ik met Ritalin wel eens had. Heb wel dat ik de eerste 2 uur na inname soms een beetje angstig kan zijn, of somber. Ik kan het gevoel niet goed uitleggen. Hebben meer mensen hier last van? Misschien is dat omdat mijn lichaam er nog even aan moet wennen.

23-10-2020 | Vrouw | 40
lisdexamfetamine (20)

18-10-2020 | Vrouw | 36
ADHD
Sinds 3 mnd weet ik dat ik ADHD heb. Gelijk begonnen met medicatie. Eerst met ritalin maar dat werkte zo kort dat er niet tegen te slikken was. Als het werkte, voelde ik me wel goed. Daarna concerta geprobeerd maar de bijwerkingen waren te heftig. Daarna op Elvanse overgegaan. Begonnen met 20mg waar ik niks van merkte, ook 30 en 40mg had te weinig effect. Nu op 50 mg. De b[lees meer...]ijwerkingen waren in het begin heftig maar die ebden langzaam weg. De slapeloosheid en droge mond zijn wel nog aanwezig en ook de mindere eetlust. Ik functioneer er zeker op mijn werk wel beter op. Mijn focus is veel beter. Maar ik merk ook wel wat nadelen die ik in het begin niet of minder voelde. De prikkelbaarheid blijft en ik ben minder spontaan.

24-03-2024 | Vrouw | 51
lisdexamfetamine (50mg)
ADD

hoofdpijn

Eerst Methylfenidaat gebruikt, niet fijn, hartkloppingen en onrustig gevoel. Hierna Dexamfetamine, werkte prima, maar ik vergat het en kreeg een rebound, werd er heel warrig van. Hierna Elvanse. Even homeopathische middelen gebruikt, maar hier merkte ik niks van en kon me slecht concentreren, vooral met gesprekken. Nu toch weer terug bij de Elvanse en werkt goed. Ik kan me[lees meer...] weer concentreren en kom weer uit mijn woorden. Eigenlijk geen bijwerkingen. Blij mee!

19-03-2024 | Man | 39
ADHD
Na jaren concerta en ritalin besloten te stoppen.in overleg met de psychiater Dit omdat ik een zoon heb van 4 jaar oud en ik was te veel momenten in mijzelf gekeerd. Een maand later besefte ik dat mijn leven te veel chaos was en ben weer op gesprek geweest en besloten om Elvanse te proberen. De eerste ervaring was weinig effect maar wel goed om te focussen. Het vervelende[lees meer...] was dat ik 3 nachten geen oog dicht had gedaan en ik ben vervolgens in overleg melatonine gaan gebruiken voor 4 avonden om 23:00 en direct naar bed. Slapen ging goed en na 4 dagen had ik geen melatonine meer nodig. Omdat het slaapprobleem verholpen was heb ik in overleg de dosis opgehoogd naar 2 tabletten. 1 om 7:30 en 1 om 14:00. Voor mij werkt dot perfect. Ik denk voordat ik handel, heb beter overzicht en alle dagelijkse taken die altijd zwaar aanvoelden of waar ik geen zin voor op kon brengen ervaar ik nu alsof het me geen energie kost. Ook zijn verjaardagen geen martelingen meer en heb ik veel energie om met mijn kind te spelen en de aandacht te geven die hij en natuurlijk mijn vrouw verdienen. Voor mij is het een wondermiddel en in vergelijking met Concerta zit ik heel relax in mijn vel ipv dat ik half strak sta van de amfetaminen. Mijn ervaring is dat als er bijwerkingen waren de dosis te laag is of dat je de eerste week ( sommige adhders die ik ken hebben het over een aantal weken) er eveb doorheen moet. Wel is belangrijk om goed op de voeding te letten want ik heb geen hongergevoel meer totdat ik begin met eten.

04-02-2024 | Vrouw | 22
ADHD
Na 8 jaar incidenteel ritalin gebruiken, ben ik zo'n 2 jaar geleden aan de dagelijkse lisdexamfetamine begonnen. Dit omdat ik op mezelf ging wonen en elke dag mijn verantwoordelijkheden wilde kunnen aanpakken. Ik wilde ook minder bijwerkingen en dat is gelukt! Ik voel me geen zombie meer en tril veel minder. De vervelendste (verminderde eetlust) blijft wel, al in mindere m[lees meer...]ate. Verder merk ik als creatief persoon wel dat mijn 'mind's eye', verbeelding, bijna afwezig is op de dagen dat ik het slik. Daar baal ik van en is een specifieke overweging voor mensen die dit medicijn willen slikken. Verder is mijn tip, als veteraan-gebruiker: neem een zo laag mogelijke dosis en zorg ervoor dat je mega goed let op je voeding en je slaap. Als je dit wel doet heb je zo min mogelijk bijwerkingen + prima effect, als je niet zo op je gezondheid let bij een lage dosis heb je bijna geen effect (in mijn ervaring). Mijn psychiater heeft ook kortwerkende dexamfetamine voorgeschreven, dat kan ik erbij gebruiken op een dag dat ik even wat meer nodig heb voor korte tijd. Ook een aanrader als je slim om wil gaan met je dosis. Het is moeilijk om goed op je voeding te letten als je toch geen eetlust hebt, maarja, deze afweging is het voor mij absoluut waard. Lisdexamfetamine heeft het mogelijk gemaakt om mijn droomcarriere achterna te gaan en mijn persoonlijke leven op orde te houden. Groot fan!

12-01-2024 | Man | 58
ADHD
Als kind adhd maar in m’n volwassen leven weinig last van, los van wat onrust en teveel inzet. Na bekomen niet aangeboren hersenletsel (NAH) was de impact op de prefontale cortex groot met terugkeer van add achtige klachten. Na jaren werd de overprikkeling steeds groter en uiteindelijk via HSK en GGZ doorverwezen naar PsyQ. Die zijn inmiddels gestart met psychotherapie [lees meer...]en Lisdexamfetamine. De eerste weken is de overprikkeling significant gedaald met een algemeen positief effect op het wel bevinden.

28-12-2023 | Man | 30
lisdexamfetamine (80MG)
ADHD
Ik heb 80MG gekregen maar ik merk dat ik alleen in het begin wat voel, maar ik merk nog niet heel veel bij zulke doseringen. Ik heb denk ik wel 120MG nodig, en hopelijk kan een arts hierover mee denken want ik heb wel het idee. Dat het bij 120MG pas zijn werking gaat doen. Ja anders haal ik Coke, en dat is echt niet meer de bedoeling. Dat was eerst me zelf medicatie. Nu ge[lees meer...]ef ik toch Elvanse de kans, en merk dat het wat pas doet bij 120MG en heeft iemand daar al is eerder ervaring mee ? Soms slik ik wel is het dubbele namelijk 160MG en dan pas voel ik dat ik me wat lekkerder in me vel ga voelen en dat ik zin heb om actie te willen ondernemen ipv rond te tollen in me hoofd en een beetje rondjes lopen in me huis. Nu kan ik met 160MG me wel aardig focussen en bij de les blijven. Maar dat 80MG de maximum dosering is? Vind het vrij onlogisch klinken, of ben ik de ADHDer zoals me arts al beschreef. De 1% variant die het heel ernstig heeft ? Bedoel ik heb dankzij me ADHD ook veel moeten nalaten in het leven, zwaar verslaafd geweest en ben nog altijd god dankbaar dat ik een dak boven me hoofd heb en deze medicatie. Alleen ben ik nou zo ernstig dat ik zulke doseringen nodig heb ? Of lijkt het anders echt geen effect op me te hebben bij 80MG ?

25-10-2023 | Vrouw | 48
ADHD
Hiervoor heb ik ritalin geslikt, want dat moet helaas .. Kreeg vreselijke bijwerkingen. Sombere gevoelens en paniekerige gevoelens. Daarna over naar Tentin. Toen ging het slapen ook beter en de adhd klachten waren sterk verminderd. Had alleen veel te veel last van de schommelingen en rebounds. Elvanse is een fantastisch medicijn. Voel me rustiger en met niet chao[lees meer...]tisch. Vanaf mijn 16e heb ik slaapproblemen. Heb van alles geprobeerd. 22 Jaar later blijk ik adhd te hebben. Sinds het gebruik slaap ik meteen in en wanneer ik ‘s nachts wakker word, slaap ik zonder problemen verder. Had ik dit maar eerder geweten! Wel heb ik last van blaren op mijn handen. Heb sinds een paar jaar artrose, ook dit lijkt te zijn verergerd. Ik hoop ontzettend dat het niet erger wordt, want ik zou niet weten wat ik zonder zou moeten! Heeft iemand ook last van deze bijwerking?

24-09-2023 | Vrouw | 23
lisdexamfetamine (70)
ADHD
Werkt als een tiet. Diegene die zegt dat je er misdrijven door pleegt.. je kan overdrijven. Je voelt je meer gefocust en scherper maar als je daardoor het criminele pad op gaat ligt het niet aan de medicatie ;)

17-09-2023 | Vrouw | 27
lisdexamfetamine (60mg)
ADD
Na mijn ADD diagnose op volwassen leeftijd eerst methylfenidaat voorgeschreven gekregen en na een hele nare met die medicijnen periode overgestapt op Elvanse. Wat een verschil zeg! De hele dag door kan ik mijzelf concentreren en ik moet soms timers zetten om te tijd niet te vergeten. Verder heeft het geen negatieve invloed op mijn stemming wat bij methylfenidaat wel an[lees meer...]ders was. Het voordeel is ook dat deze (bij mij) 14 uur werkt en dus alleen 1 capsule hoef te nemen. Het begint heel geleidelijk en werkt heel geleidelijk uit waardoor je geen rebound hebt. De bijwerkingen die ervaar zijn na een drukke dag wel flinke vermoeidheid en verminderde eetlust. Hierdoor ben ik wel in een maand tijd 6kg afgevallen (maar dat kon ik ook wel missen ;) ) en eet een heel stuk minder. Drinken doe ik veel meer door dat ik wel last heb van een droge mond. Deze bijwerkingen neem ik voor lief gezien de positieve effecten met dit medicijn bijna al mijn ADD klachten verhelpen!

29-06-2023 | Vrouw | 30
lisdexamfetamine (20)
ADHD
Bijwerkingen waren bij mij uitsluitend in de eerste weken toen ik begon met de medicatie. Als ik nu een aantal dagen stop en dan weer begin, dan heb ik uitsluitend last van een droge mond en veel dorst.

16-05-2023 | Vrouw | 24
lisdexamfetamine (20mg)
ADHD
Vroeger als tiener veel methylfenidaat gebruikt (concerta 54 mg, equasym 50g, en kortwerkende pillen 10 mg). Ik had enorm goede concentratie maar ik voelde me depressief/zombie. Sociaal contact voelde van mijn kant heel vervelend en ongemakkelijk terwijl ik zonder medicatie een vrolijk extravert persoon. Op den duur kreeg ik ook last van indringende gedachtes wat ik al hel[lees meer...]emaal eng vond. Naarmate ik ging studeren heb ik ritalin achterwege gelaten behalve als ik een zwaar tentamen had of deadline. Twee maanden geleden ben ik opnieuw in behandeling gegaan voor mijn ADHD. Ik was vrij sceptisch over medicatie gezien mijn eerdere ervaringen, maar mijn psychiater heeft een hele lichte dosis elvanse voorgeschreven (20mg). Ik was totaal verrast dat ik zo gevoelig was hiervoor gezien mijn hoge dosis aan ritalin! Eerste week last van hartkloppingen en drukpijn aan mijn borst. Dit kwam door caffeine die ik niet meer kan verdragen (nu alleen eentje aan het einde van de dag). Voor de rest alleen een hogere hartslag sochtends als het inkickt. Ik ben super tevreden met deze medicatie, mijn leven is zoveel makkelijker geworden! Ik heb een goede concentratie, zelfs mijn vrienden zijn versteld van hoe mooi opgeruimd mijn huis is, en heb ik ook nog zin om overdags lekker met collega's te babbelen. emotionele prikkels komen net iets minder hard binnen, hierdoor ben ik toch heel vrolijk want ik word niet meer gek van kleine stomme dingen. De beste bijwerking tot nu toe is dat ik rond 22-23 enorm inkak en slaperig word (bij inname 8 uur sochtends). Ik worstel al heel mijn leven met slapeloosheid dus merk ik ook hoe erg dit helpt bij mijn ADHD klachten. Voor mijn gevoel lijkt het rebound-effect zeer op hoe neurotypische mensen hun dagelijkse ritme ervaren. Helaas door deze medicatie rook ik weer vrij veel (binnenkort wil ik een afkickbehandeling doen). Ook moet ik met de psych gaan kijken naar mijn hartslag op lange termijn, gezien het bij de metingen aan de hoge kant zit (98 spm). Ook lichte hoofdpijn meerdere keren per week, maar dat wordt gewoon opgelost door paracetemol. Tot nu toe super blij met mijn "babydosis" elvanse :)

25-02-2023 | Vrouw | 34
lisdexamfetamine (30)
Ongewenste bijwerking van ander medicijn
Ik was allergisch voor een hulpstof in concerta. En ritalin vergat ik in te nemen... lol. Qua bijwerkingen alleen veel minder eetlust. Maar ik ben 20 kg te zwaar, dus dat is niet erg hahahahahaha. Ook iets meer dorst. 100000x beter dan concerta