Ervaringen met Elvanse

lisdexamfetamine

droge mond spierspanning kaak verminderde eetlust echt slaperig overdag hartkloppingen onvermogen om zich te concentreren moeite met slapen hoofdpijn

19-03-2024 | Man | 39
ADHD
Na jaren concerta en ritalin besloten te stoppen.in overleg met de psychiater Dit omdat ik een zoon heb van 4 jaar oud en ik was te veel momenten in mijzelf gekeerd. Een maand later besefte ik dat mijn leven te veel chaos was en ben weer op gesprek geweest en besloten om Elvanse te proberen. De eerste ervaring was weinig effect maar wel goed om te focussen. Het vervelende[lees meer...] was dat ik 3 nachten geen oog dicht had gedaan en ik ben vervolgens in overleg melatonine gaan gebruiken voor 4 avonden om 23:00 en direct naar bed. Slapen ging goed en na 4 dagen had ik geen melatonine meer nodig. Omdat het slaapprobleem verholpen was heb ik in overleg de dosis opgehoogd naar 2 tabletten. 1 om 7:30 en 1 om 14:00. Voor mij werkt dot perfect. Ik denk voordat ik handel, heb beter overzicht en alle dagelijkse taken die altijd zwaar aanvoelden of waar ik geen zin voor op kon brengen ervaar ik nu alsof het me geen energie kost. Ook zijn verjaardagen geen martelingen meer en heb ik veel energie om met mijn kind te spelen en de aandacht te geven die hij en natuurlijk mijn vrouw verdienen. Voor mij is het een wondermiddel en in vergelijking met Concerta zit ik heel relax in mijn vel ipv dat ik half strak sta van de amfetaminen. Mijn ervaring is dat als er bijwerkingen waren de dosis te laag is of dat je de eerste week ( sommige adhders die ik ken hebben het over een aantal weken) er eveb doorheen moet. Wel is belangrijk om goed op de voeding te letten want ik heb geen hongergevoel meer totdat ik begin met eten.

01-03-2024 | Man | 34
lisdexamfetamine (120mg)
ADHD
Hallo, ben man 34 jaar - ADHD -Pdd-nos -terugkerende depressies Weet niet of het aan mij ligt, maar merk eigenlijk niks van het middel. Overgestapt van kortwerkende- methylfenidaat (4 maal 2 tab Daags) naar dit middel omdat vorig middel niet meer afdoende werkte. Helaas denk ik immuun geworden te zijn na jaren lange trouwe dienst... Heb bijna alles al gehad van[lees meer...] het medicamenten uitgeprobeerd tegen mijn ADHD!!! uit eigen ervaring blijkt Cannabis ook een goed middel tegen mijn 3 Psychische kwalen heb hier eigenlijk nog het meest aan puur natuur. /////RED. Mijnmedicijn.nl : verkorte tekst naar de medische ervaring zelf////

02-02-2024 | Man | 23
lisdexamfetamine (30)
ADHD
Ik merk dat het de eerste 3/4 uur goed zijn werk doet. Daarna merk ik duidelijk dat het effect afzwakt en ik steeds minder kan hebben. Ik wordt geïrriteerd, snel boos, kan me niet concentreren en snel overprikkeld. Het zou 13 uur moeten werken maar zo lang merk ik het effect echt niet.

12-01-2024 | Man | 58
ADHD
Als kind adhd maar in m’n volwassen leven weinig last van, los van wat onrust en teveel inzet. Na bekomen niet aangeboren hersenletsel (NAH) was de impact op de prefontale cortex groot met terugkeer van add achtige klachten. Na jaren werd de overprikkeling steeds groter en uiteindelijk via HSK en GGZ doorverwezen naar PsyQ. Die zijn inmiddels gestart met psychotherapie [lees meer...]en Lisdexamfetamine. De eerste weken is de overprikkeling significant gedaald met een algemeen positief effect op het wel bevinden.

28-12-2023 | Man | 30
lisdexamfetamine (80MG)
ADHD
Ik heb 80MG gekregen maar ik merk dat ik alleen in het begin wat voel, maar ik merk nog niet heel veel bij zulke doseringen. Ik heb denk ik wel 120MG nodig, en hopelijk kan een arts hierover mee denken want ik heb wel het idee. Dat het bij 120MG pas zijn werking gaat doen. Ja anders haal ik Coke, en dat is echt niet meer de bedoeling. Dat was eerst me zelf medicatie. Nu ge[lees meer...]ef ik toch Elvanse de kans, en merk dat het wat pas doet bij 120MG en heeft iemand daar al is eerder ervaring mee ? Soms slik ik wel is het dubbele namelijk 160MG en dan pas voel ik dat ik me wat lekkerder in me vel ga voelen en dat ik zin heb om actie te willen ondernemen ipv rond te tollen in me hoofd en een beetje rondjes lopen in me huis. Nu kan ik met 160MG me wel aardig focussen en bij de les blijven. Maar dat 80MG de maximum dosering is? Vind het vrij onlogisch klinken, of ben ik de ADHDer zoals me arts al beschreef. De 1% variant die het heel ernstig heeft ? Bedoel ik heb dankzij me ADHD ook veel moeten nalaten in het leven, zwaar verslaafd geweest en ben nog altijd god dankbaar dat ik een dak boven me hoofd heb en deze medicatie. Alleen ben ik nou zo ernstig dat ik zulke doseringen nodig heb ? Of lijkt het anders echt geen effect op me te hebben bij 80MG ?

06-10-2023 | Man | 21
lisdexamfetamine (50mg)
ADHD
Mijn medicatiezoektocht is een lange zoektocht geweest tussen middelen, doseringen en inname momenten . Ik ben op jonge leeftijd gediagnosticeerd met adhd en mmdoor mijn ouders weerhouden om medicatie te slikken. Vanaf mijn 18e werd ik toch nieuwsgierig wat adhd-medicatie voor mij kan betekenen. Zodoende via de huisarts methylfenidaat voorgeschreven gekregen, de werking wa[lees meer...]s geen pijl op te trekken en bij de tweede poging kreeg ik zelfs sombere gedachten. Mijn diagnose was niet relevant meer om andere medicijnen voor te mogen schrijven blijkbaar, zo kreeg ik opnieuw een adhd-onderzoek en tweede diagnose bij adhd-centraal. Via adhd-centraal kreeg Tentin voorgeschreven, dit was alsof ik aan de drugs zat, totaal niet prettig. Later kreeg ik Elvanse voorgeschreven. Eerst 20mg en dan opbouwen. Ik was mij toentertijd wat minder bewust van mijn lichaam en werking van de medicatie. Dus ik bouwde op tot 70mg. Hiervan merkte ik uiteindelijk dat dit een te hoge dosering was. Vervolgens 50mg en 30mg geprobeerd. Waarna ik een lange tijd op 30mg functioneerde, maar ik bleef bijwerkingen krijgen bij 30mg die maar niet weg gingen. Mijn traject bij adhd-centraal kwam tot een einde en de huisarts zou mij verder begeleiden. Ik heb later opgebouwd naar 50mg en hier merkte ik al snel dat de meeste bijwerkingen een stuk minder werden. Ik begon na verloop van tijd ook de voordelen van de medicatie in te zien. De bijwerkingen die ik heb gemerkt van elvanse zijn: Snel geïrriteerd, lager libido, tics, hogere hardslag, droge mond/veel drinken, vermoeidheid aan het eind van de dag, lichamelijke rush (gejaagd) en minder sociaal/spontaan, hierdoor kan het voor anderen overkomen dat ik bot reageer of het mij niet interesseert omdat ik zonder medicijnen enthousiaster reageerde. Maar de voordelen zijn voor mij: betere concentratie (met name in gesprekken), minder bewegen, makkelijker om een taak te starten, meer energie, makkelijker om contacten te onderhouden, gemotiveerder om te sporten. Dus zowel veel voordelen als nadelen voor mij dan. Ik slik het dagelijks, dus ook in het weekend. Omdat korte stops voor mij zorgen voor een laag energieniveau en de bijwerkingen de overhand krijgen als ik weer begin, ook al is de stop een dag of twee. Langere stops doe ik wel, voornamelijk in de vakanties wanneer ik dus niet studeer en het eigenlijk niet nodig heb. Ik ben dan in die stop wel veel chaotischer, impulsiever, drukker en minder gefocust, maar wel meer mijzelf. Dat is dus prettig om eens in de aantal maanden te hebben. Maar ik leef dan wel op cafeïne, zonder cafeïne kom ik de dag niet door. In tegenstelling tot wanneer ik medicatie slik, dan krijg ik hartkloppingen en begin ik mij enorm onprettig te voelen in combinatie met cafeïne. Ik ben dus nog steeds op zoek naar het ultieme medicijn, maar die is er gewoon nog niet. Elvanse werkt het best en ondersteunend voor mij. Verder is het net zo belangrijk om goed te leren plannen om je leven meer structuur te geven. Medicatie is niet de oplossing voor adhd maar enkel een stuk gereedschap die het dagelijks leven voor hen makkelijker maakt.

02-09-2023 | Man | 62
lisdexamfetamine (70)
ADD
Als je neerslachtig en depressief voelt kan dit aan de dosering liggen. Verminderen.

31-08-2023 | Man | 36
ADHD
Ik gebruik nu sinds enkelen maanden 6 a 7 nu de elvanse 30mg begonnen op 20 mg, begin was het heerlijk de rust in mijn hoofd heerlijk, was lang zoeken om een juiste tijdstip te vinden om het in te nemen, kon namelijk niet meer in slaap komen, nu zet ik me wekker om 06.00 en gelijk een capsule in slaap nog beetje door tot 07.00 en begin dan de dag, kids aankleden eten maken[lees meer...], en ik gaat naar de zaak en doe me werk, ik ben een ondernemer en met deze medicatie gaat de administratie die ik geregeld heb een stuk beter, ook de agenda is een stuk beter ingepland inplaats van alles tegelijk, na 3 maanden begon ik last te krijgen van mijn bovenbenen spierpijn, ( doe 1x per week squash zeer intensief) dacht ow zal wel iets verrekt hebben, maar het ging niet weg, in overleg na de 30 mg gegaan maar die spier pijn in bizar erg geworden, nu na ongeveer 25 min squash kan ik bijna niet meer ook fietsen man man, probeer gewoon door te gaan maar nu al 4 maanden bizar veel last ervan, kan na 20 a 25 min gewoon niet meer lopen van de spierpijn in de benen, zijn er wellicht meer mensen die dit ervaren? Maandag 4 september kan ik eindelijk weer terecht bij de arts, ben benieuwd wat die zegt, want opzich ben ik zeer tevreden, maar als die pijn niet weg gaat, dan zal ik toch opzoek moeten naar een ander medicijn, of coaching om er mee om te gaan zonder medicatie add en adhd gecombineerde type

16-08-2023 | Man | 33
lisdexamfetamine (70)
ADHD
Ik voel me vlak, ongelukkig, emotieloos, bijna gewetenloos op sommige momenten. Ik zag hier voorbij komen dat andere mensen zich vreemd en onwerkelijk voelen, dat herken ik ook. Ik heb zelfs misdrijven gepleegd met deze medicatie op. Vind het eigenlijk best wel raar dat dit word voorgeschreven.

22-07-2023 | Man | 53
ADHD
Op Elvanse overgestapt omdat methylfenidaat retard zowel slecht functioneerde (snel uitgewerkt en op een gegeven moment geen positief effect op ADHD meer merkbaar) als vervelende bijwerkingen had (hoge bloeddruk, stemmingswisselingen). Instellen ging van 20 mg, via 30 mg nu naar 40 mg per tablet. Werkt lang, de rebound (vermoeidheid) treedt op 11 à 12 uur na het innemen e[lees meer...]rvan. Werkzaam na 1 à 1 1/2 uur, dat merk ik goed, want dan word ik even een beetje misselijk. Ik word er in mijn hoofd iets rustiger van, maar ook energieker. Ik ben nog steeds beweeglijk en snel afgeleid. Erger nog, na het instellen op 40 mg kreeg ik last van slapeloosheid, ik werd midden in de nacht wakker en kon daarna urenlang niet meer slapen. De amfetamine die in je lichaam opbouwt door Elvanse had ook tot gevolg dat ik me behoorlijk hyper ging voelen, veel energie, maar op een gegeven moment was dat ook op. Ik viel er behoorlijk van af, ik ben de corona-kilo's inmiddels kwijt (van 91 naar 84 kg in een half jaar). Ik merkte ook dat het een soort van verslavend effect had, want vooral in de ochtend, als het medicijn volop werkt, voelde ik me erg prettig. De buitenwereld merkte echter geen verschil, ik was nog steeds snel afgeleid, had zelfs minder aandacht voor de buitenwereld dan voorheen. Nu ben ik het langzaam aan het afbouwen, want in 1x stoppen met Elvanse leidt bij mij tot depressieve gevoelens en redelijk extreme vermoeidheid. Ik wil eens kijken hoe ik me ga voelen zonder medicatie, met de bewustwording van ADHD en alle tools die me tijdens het traject zijn aangereikt op het gebied van planning en emotie-regulatie.

27-06-2023 | Man | 38
lisdexamfetamine (20mg)
ADD
Attentie voor omgeving verbeterde aanzienlijk met concerta. Niet tot nauwelijks anatomische bijwerkingen. Wel na een periode ondervonden dat emoties niet goed hun weg uiten en op kunnen stapelen. Dat kan tot onderliggende stressklachten leiden en lichamelijke problemen op den duur. Voorlopig dus even gestopt, maar kan ook in veel situaties waar alertheid vereist is tot ver[lees meer...]betering leiden.

24-04-2023 | Man | 30
lisdexamfetamine (40mg)
ADD
Elvanse gaan slikken na aanhoudende concentratieproblemen en terugkerende depressieve klachten. Jaren lang Ritalin geslikt, maar hier kreeg ik na 2+ jaar te veel last van bijwerkingen (afvallen, misselijk, slecht slapen, hoofdpijn, kaakklemmen, hartkloppingen). Andere medicatie ook geprobeerd, maar hadden niet het gewenste effect. Elvanse werkt voor mij nu prima in lag[lees meer...]e dosis i.c.m. anti depressiva. Weinig bijwerkingen en verbeterde concentratie.

16-04-2023 | Man | 44
lisdexamfetamine (20)
ADHD
Ritalin merk ik vrij sterk, een lage dosering al en voel me er sociaal gezien raar door, wat bang en onhandig. Dat laatste heb ik hier ook heel sterk door. Ik gebruik het nu 4 dagen en heb twee "sociale situaties" meegemaakt die ik echt als heel erg vervelend heb ervaren. Ik wist me in het contact met mensen waar ik een beetje joviaal tegen deed na hun reactie daarop, die [lees meer...]me wat verraste, totaal geen houding te geven, wat bij mij voor een vreselijk schaamte gevoel zorgde en ik echt als heel erg naar ervoer. Zonder dit spul zou ik dat nooit zo gevoeld hebben en red ik me sociaal gezien juist heel goed. Daarna heb ik er vele uren over nagedacht, soms gehuild, en kon ik het niet loslaten.

20-03-2023 | Man | 24
Autisme
Reden van gebruik vermoeding add met diagnose autisme. Kort geleden is bekend geworden dat dexamphetamine/lisdexamphetamine kan helpen bij overprikkeling door autisme. Een diagnose add kost veel tijd en geld. Daarom heeft mijn psychiater besloten, op mijn verzoek, om lisdexamphetamine (elvanse) voor te schrijven. Start 30mg. Effectief voelt een beetje als modafinil maar d[lees meer...]an toch anders. Verhoogt naar 40mg en ik voel me rustig. Het gekke is, is dat ik niet onrustig voordat de behandeling begon. Mijn psychiater zei dat het waarschijnlijk komt doordat je minder gevoelig bent voor prikkels van je autisme doordat lisdexamphetamine mij een beetje dempt. Goed nieuws want ik zou andere effecten ervaren als ik geen add zou hebben namelijk een uplifting gevoel, soort euforie achtig. Maar niets van dat. Ik ervaar 0 bijwerkingen. 1 dingetje: af en toe voel ik mij social awkward niet anti-sociaal gelukkig maar thats it. Concentreren gaat beter en langer, voel me goed. Alleen ik kan nog wel extra focus gebruiken voor het leren. Daarom ga ik voorstellen om 1x per dag dexamphetamine van 10mg erbij te nemen puur voor het studeren. Mijn kamer is better, voel me beter, kan me beter concentreren ben minder impulsief. Ja dit middel is voor mij gemaakt

10-11-2022 | Man | 45
lisdexamfetamine (50)
ADHD
De elvanse 40 merkte ik weinig vooruitgang daarna de 50 geprobeerd dat was na 3 dagen stoppen ermee ook op advies van psycholoog en dokter hoge hartslag bloeddruk te hoog en zweven de heledag en licht in me hoofd over een week weer een afspraak proberen andere medicatie

14-10-2022 | Man | 35
ADHD
Meerdere medicijnen geprobeerd sinds mijn diagnose vorige jaar. Van concerta kreeg ik enorme focus, maar anti sociaal en last van andere bijwerkingen. Overgestapt op elvanse ruim een maand geleden. Het was en is nog steeds zoeken naar de juiste dosering. Ik begon met 60mg maar dat was te veel. Daarna 30mg in de ochtend en dat werkte beter. Het werkt wel snel uit, na z[lees meer...]o'n 6-7 uur na inname sochtends. Ik neem nu 2 doseringen per dag, een sochtends en een vroeg in de middag. Dit werkt goed ik heb focus over de hele werkdag. Savonds als het uitwerkt wel een dip. Bijwerkingen, zeker in vergelijking met concerta, zijn zeer mild: af en toe koude handen en voeten. Daarnaast had ik spanning op borst en savonds in kaken, maar dat kwam vooral door de combinatie van dex en caffeine. Ik neem nu l-theanine in de ochtend en beperk het tot Max. 1 koffie per dag (wel lastig als koffieverslaafde) en sindsdien geen last meer van.