lisdexamfetamine

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

28-04-2022 | Vrouw | 6
lisdexamfetamine (60mg)
ADHD
Mijn dochter van 6 heeft meerdere medicaties gehad voor een ernstige vorm van adhd en niks helpt bij haar. Na al een keer lisdexamfetamine gebruikt te hebben een paar maanden geleden wilde ik het nog een keer proberen helaas zonder succes. Mijn dochter werd wel goed rustig en kon zich concentreren maar begon veel te klagen over buikpijn en hoofdpijn ze bleef er over zeuren[lees meer...] wel 500 keer op die dag. Alsof er een bandje wel afgespeeld. Ze stopte niet met constant het zelfde te zeggen ook met veel andere woorden. Ze was haar zelf compleet kwijt. Ze at heel de dag niks en normaal slaapt ze met een Melatomine pilletje rond 19:00 toen sliep ze om 00:00 nog niet. Een en al drama. Nooit meer

11-07-2022 | Man | 8
lisdexamfetamine (40)
ADHD
Begint pas te werken na 1,5 a 2u na inname (staat wel zo vermeld in de bijsluiter). Werkt zeker geen 14 uur, eerder 8 uur. 's Morgens voor inname precies een enorme rebound en 's avonds als het uitgewerkt is een kleine rebound. Redelijk duur om zo weinig effectief te zijn en zo kort te werken.

07-03-2021 | Man | 14
lisdexamfetamine (50mg)
ADHD
Overgestapt van Concerta naar Elvanse. Eerste dagen redelijk effect. Daarna niets meer, zelfs onrustiger. Niet te stoppen soms.

03-03-2020 | Vrouw | 14
lisdexamfetamine (50mg)

19-04-2021 | Vrouw | 16
lisdexamfetamine (70mg)
ADHD
Ik ben veel afgevallen, wat ik best wel vervelend vond aangezien ik altijd al tegen de ondergrens aanlag. Nu ben ik daar dus overheen gegaan. Daarnaast is eetlust sterk verminderd en heb ik het vaak opeens koud. Maar het gaat nu supergoed met school en ik heb er erg veel baat bij! Ik haal veel voldoendes en kan me urenlang concentreren zonder moeite. :)

02-03-2021 | Vrouw | 16
lisdexamfetamine (30mg)
Autisme
Werkt goed. Moe erna en omdat je de hele dag ongeveer gefocused bent en dit medicijn 12 uur werkt en het dan uitgewerkt is is het wel jammer dat je dan niet zoveel concentratie en motivatie hebt en je krijgt het wat koud maar wel beetje transpireren

30-05-2022 | Vrouw | 17
lisdexamfetamine (30)
ADHD
Ik neem deze medicatie nu al een paar maanden (6?) en het is zeer effectief. Het is voor mij niet geheel bijwerking-vrij maar de bijwerkingen zijn goed te doen, ik krijg voor het hogere adrenalinelevel een beta blocker genaamd propranolol. Door propranolol gaat ook mijn bloeddruk naar beneden. Ik merkte al vrij snel dat het effect had (na een weekje) want ik heb veel m[lees meer...]eer energie, ik ben een stuk stabieler als het gaat om emoties en ik kan een hoop verdragen als het gaat om prikkels (ik heb ook de diagnose ass). Ik merk nu dat het naar mate van tijd steeds effectiever werkt, ik merk dat ik elke paar weken mijn grens (als het gaat om prikkels) iets kan verleggen ivm de medicatie en therapie. Ik ben ooit begonnen op methylfenidaat en zat daar op 54/74 mg per dag en dat gaf me erge bijwerkingen, dit is echt vele malen beter voor me. Als het gaat om slapeloosheid is het gewoon zaak het zo vroeg mogelijk in te nemen en het te timen zodat de rebound niet zo erg is. Ik gebruik ook tentin erbij om zo nodig rebound te voorkomen of meer energie te hebben. Ik hoop dat mijn erg uitgebreide verhaal iemand kan helpen een beslissing te nemen!

07-02-2020 | Vrouw | 17

03-04-2022 | Vrouw | 18

16-06-2021 | Man | 20
lisdexamfetamine (100mg)
ADHD
Omdat de Dexamfetamine van DMB eruit zijn en ik over moest op Tentin en dat niet werkt ging ik Elvanse uitproberen, maar de normale dosering doet mij niks, ik slik nu 100mg (heavy dosering) en dat geeft een lichte werking. Terwijl een normale dosis minmaal 30mg tot max 70mg

15-01-2020 | Vrouw | 20
lisdexamfetamine (60mg)
ADD
Over het algemeen werken medicijnen sowieso niet zolang als dat er gezegd word 13 uren staat er, bij mij zal dit misschien de helft zijn. Ik slik het nu ongeveer een maand en ben vorige week overgegaan naar 60 MG. Ik had toen ik net begon met menthylfenidaat vreselijk het gevoel alsof ik constant moest plassen terwijl mijn blaas dan leeg is. Sinds een dag of 3 terug heb ik[lees meer...] nu steeds weer het zelfde gevoel en moet ik constant mijn blaas dichtknijpen om het zo maar te zeggen. Zijn er meer die dit krijgen van elvanse?

28-06-2022 | Vrouw | 21
lisdexamfetamine (20mg)
ADD
Na de hele route alle stimulansen te hebben geprobeerd met mislukking, dacht ik met Elvanse het eindstation te hebben bereikt. Niet gedacht dat dit zou betekenen dat dit inderdaad het einde van alle stimulansen zou zijn. Je bedoelt speed in plaats van Elvanse? Dat is het zeker. Nog steeds erge slechte eetlust. En als je slecht eet wordt ik eigenlijk licht psychotisch. Bij [lees meer...]het eten van iets hards, denk ik al gelijk dat m’n tanden zijn gebroken. Voornamelijk onnodig obsessief gedrag. Soms dan werkt het goed, maar vaker slecht dan wel, omdat ik me ook vaker slecht voel. Maakt me erg opgefokt, bijv. In het openbaar wil ik dat de mensen die voor mij lopen sneller lopen, klaar om ruzie met iemand te hebben. < wel subtiel maar erg geïrriteerd. En het is niet handig om zo lang afhankelijk te zijn van zulk spul. Ik merk dat ik niet zonder kan, zie het als een verslaafde bodybuilder zonder anabolen. Volledig vertrouwen in mijn eigen kunnen kwijt. En wanneer ik wil stoppen, ben ik dagen lang vreselijk moe en extreme eetlust. Zo moe dat ik 10 uur moet slapen met een middag dutje van 3 uur. Ik kap met de speed.

29-06-2022 | Man | 22
lisdexamfetamine (350mg)
ADHD
Werkt slecht werd er letterlijk gek van.

30-09-2021 | Man | 22
lisdexamfetamine (30mg)
ADD
Ik heb eerst de 'standaard' Ritalin gebruikt na diagnostiek AD(H)D op 22 jarige leeftijd een aantal maanden terug. Mijn voornaamste klachten zijn onrust in mijn hoofd, moeite met concentratie/motiveren en het aanpakken van taken dat vaak door elkaar/misloopt. Ook met autorijden heb ik veel last van mijn ADD. Ritalin vond ik heel ongemakkelijk omdat je deze meerdere kere[lees meer...]n op één dag moet nemen, wat ik bijna altijd vergat. Daarbij deed de Ritalin bij mij niets, en op een dosis van 15mg hiervan werd ik héél onrustig en paniekerig, ging ik heel erg overdenken en werd de lichamelijke en mentale onrust nog véél erger. Precies het averechtse effect dus. Hier ben ik mee gestopt en nu gebruik ik al een aantal weken Elvanse. Zoals hierboven heb ik wel wat van dezelfde bijwerkingen, die geloof ik bij elke ADHD medicatie voorkomen. Het is wel een stuk gemakkelijk om Elvanse 1x per dag in te nemen. Al moet dit wel vroeg aangezien deze lang doorwerkt, rond de 12 uur. Ik moet nog uitvinden hoe lang deze precies bij mij werkt, dit verschilt ook per persoon. M Maar ik merk wel veel positiever effect op mijn leven met Elvanse. Rij(lessen) gaat stukken beter, ik heb meer "drive" om taken te beginnen en af te maken. Al moet je die focus wel goed richten, wat nog een vak apart kan zijn.. Op mijn werk merk ik iets minder effect, al merk ik wel een beetje verschil. Ik kan nu makkelijker orderenen en wordt iets minder snel afgeleid hierin. Het meeste effect merk ik zover nog met rijlessen. Ik heb niet het idee dat ik 'minder druk in mijn hoofd' ben helaas. Besproken met psychologe, en we hebben het idee dat juist de 'ruimte' die Elvanse me geeft omdat de dagelijkse dingen wat soepeler gaan dus ook vaak voor overdenken kan zorgen. Of juist wat meer onrust. Het is een heel proces, in dosering en ook in hoe je weer met die medicatie om moet gaat! Voor nu blijf ik wel doorgaan met de Elvanse. Ik neem deze nu niet dagelijks, alleen als ik weet dat ik een werkdag heb of ga autorijden. Of als ik weet dat ik ergens geconcentreerd voor moet zijn of veel moet gaan doen op een dag. Maar dat ligt natuurlijk ook aan hoeveel last je ervaart in je dagelijks leven! Ik vind de eetlust wel de moeilijkste bijwerking. Omdat ik de medicatie vroeg 's ochtends moet nemen, lukt het mij dan vaak niet om te ontbijten en te lunchen. Dan komt pas laat op de middag of laat op de avond weer wat honger naar boven, als het is uitgewerkt. Dat is natuurlijk niet goed voor je lichaam en ik vind het lastig om mezelf dan tóch te forceren te eten. Terwijl ik normaal niet veel moeite met eten heb, alleen het vroege ontbijt als ik weet dat ik weg moet. Anderzijds is dit misschien niet héél erg, aangezien ik ook veel at als stimulering vanuit de ADD, ook al had ik géén honger. Een balans vinden dus :)

17-08-2021 | Man | 22
lisdexamfetamine (70mg)
ADD
Door het gebruik van deze medicatie kan ik mijzelf zijn en hab ik goed concentratie wat bij mijn vorig medicatie vaak een afwezig was

01-03-2021 | Vrouw | 23
ADD
Ik ben begonnen met Amfexa, wat totaal niet goed viel. Daarna overgestapt naar Methylfenidaat, waar ik ook erge bijwerkingen van kreeg. Ik slik nu sinds een paar weken Elvanse. Ik begon met 30 mg, wat best goed beviel (geen bijwerkingen etc., wel goede focus), maar het gaf nog niet helemaal het gewenste effect. Ik heb nu twee keer 50 mg geslikt, maar ik heb het gevoel juis[lees meer...]t onrustiger te zijn. Ik kan me niet zetten tot taken die ik moet doen, en ben continu bezig met andere dingen. Ik doe een universitaire studie, dus deze effecten helpen niet mee met mijn studievoortgang. Ik kan me echter voorstellen dat ik gewoon moet wennen, en dat dit gevoel later wel weg kan gaan. Hebben meerdere mensen hier last van (gehad)? Of heeft er iemand tips?

Amoxicilline (550) - Antibiotica - penicillines breedspectrum