Ervaringen met Elvanse

lisdexamfetamine

droge mond spierspanning kaak verminderde eetlust echt slaperig overdag hartkloppingen onvermogen om zich te concentreren moeite met slapen hoofdpijn

18-04-2024 | Vrouw | 25
lisdexamfetamine (30)
ADHD

spierspanning kaak echt slaperig overdag onvermogen om zich te concentreren

Ik slik nu een week Elvanse 30mg. Altijd Ritalin gehad, maar ik kreeg een lichte psychose (ik ben daar al heel gevoelig voor en heb een hele rits aan mentale problemen, dus die kans zit er nou eenmaal iets meer in) Bij mijn vriendin werkt dit medicijn geweldig, dus wilde ik de poging ook wagen. Ik heb namelijk heel veel last van geen concentratie, warrig zijn, mentaal hee[lees meer...]l druk, etc. Ook niet geheel onbelangrijk heb ik fibromyalgie en chronisch vermoeidheidssyndroom. Ik vind deze medicatie dramatisch. Ik word er zó slaperig van, dat mijn hoofd continu tolt en ik niet wakker kan blijven. Mijn manager heeft, nu na een week nemen, gezegd dat ze me anders vindt deze week. Ze wist niet van de medicatie. Afwezig, ik doe mijn taken niet goed, ik ben er gewoon niet bij en ze uitte haar zorgen bij mij. Mezelf geëxcuseerd en uitgelegd dat ik medicatie problemen heb. Ik spreek zsm met de dokter om iets anders te proberen. Mijn kaken klemmen zo onwijs hard dat ik er niet van kan slapen. De fibromyalgie pijn in mijn benen is ongekend verergerd. Het enige voordeel is dat mijn hoofd rustig is. Maar hierdoor kan ik niet functioneren. Ik kan mezelf nergens toe zetten, mede omdat ik nog vermoeider ben dan normaal. Als je gevoelig bent voor bijwerkingen in andere medicaties, raad ik dit denk ik niet aan. Ik hoor goede dingen van anderen maar helaas ervaar ik het niet zo!

16-08-2023 | Man | 33
lisdexamfetamine (70)
ADHD
Ik voel me vlak, ongelukkig, emotieloos, bijna gewetenloos op sommige momenten. Ik zag hier voorbij komen dat andere mensen zich vreemd en onwerkelijk voelen, dat herken ik ook. Ik heb zelfs misdrijven gepleegd met deze medicatie op. Vind het eigenlijk best wel raar dat dit word voorgeschreven.

06-01-2023 | Vrouw | 32
lisdexamfetamine (50)
ADD
Ik had niet door dat dit medicijn mij langzaam een schim maakte van wie ik in essentie ben. Ik dronk meer alscohol, rookte (VEEL) meer, was altijd moe en futloos, stak mijn kop in het zand voor verantwoordelijkheden. Enige dat ik als positief heb ervaren is dat ik minder prikkels had. (En logisch ook als je niets anders doet dan bingewatch-en) Ik had totaal niet door dat d[lees meer...]it door dit medicijn kwam. Door aanhoudende diarree ben ik overgestapt op een ander medicijn en verdwenen bovenstaande klachten direct als sneeuw voor de zon!

28-04-2022 | Vrouw | 6
lisdexamfetamine (60mg)
ADHD
Mijn dochter van 6 heeft meerdere medicaties gehad voor een ernstige vorm van adhd en niks helpt bij haar. Na al een keer lisdexamfetamine gebruikt te hebben een paar maanden geleden wilde ik het nog een keer proberen helaas zonder succes. Mijn dochter werd wel goed rustig en kon zich concentreren maar begon veel te klagen over buikpijn en hoofdpijn ze bleef er over zeuren[lees meer...] wel 500 keer op die dag. Alsof er een bandje wel afgespeeld. Ze stopte niet met constant het zelfde te zeggen ook met veel andere woorden. Ze was haar zelf compleet kwijt. Ze at heel de dag niks en normaal slaapt ze met een Melatomine pilletje rond 19:00 toen sliep ze om 00:00 nog niet. Een en al drama. Nooit meer

07-04-2021 | Vrouw | 40
lisdexamfetamine (70mg)
ADD
Sinds mijn diagnose in 2018 ben ik uiteindelijk beland op een fijn wekend medicijn dexamfetamine 2,5 mg van de magistrale bereider. Eindelijk had ik de rust in mijn hoofd en functioneerde ik naar behoren, totdat de apotheek zonder enige reden of overleg met een specialist andere medicatie mee gaf. Allereerst Tentin een totaal verkeerd effect had en daarom werd ik over gez[lees meer...]et naar Elvanse eerst 30 mg, dat werkte amper tot niet, dat is opgebouwd naar 70 mg. In december met alle klachten naar de huisarts gegaan die mij weer terug verwees naar een specialist en waardoor ik op een wachtlijst terecht ben gekomen van maanden. Maanden lang functioneer ik niet naar het eerdere resultaat, val ik terug in neerslachtige buien en heb ik totaal geen concentratie meer. Wel tot de conclusie gekomen dat Elvanse niet het gewenste resultaat bereikt en nu nog altijd niet verder ben door een wachtlijst. Onbegrijpelijk ook dat een apotheek je zomaar overzet naar een ander medicijn en dat ik nu door het niet werken van de medicatie die door een apotheker is voorgeschreven terug verwezen word naar een specialist.

07-03-2021 | Man | 14
lisdexamfetamine (50mg)
ADHD
Overgestapt van Concerta naar Elvanse. Eerste dagen redelijk effect. Daarna niets meer, zelfs onrustiger. Niet te stoppen soms.

30-01-2021 | Man | 37
lisdexamfetamine (50)
ADD
Ik slik nu al een poosje deze medicatie. En hoe raar het ook klinkt hoor ik stemmen die beweren dat ze van de overheid zijn.

16-12-2020 | Man | 41
lisdexamfetamine (50mg)
ADD
Dit 'medicijn' nu enkele dagen gebruikt , zowel 50 , 70 als 100 mg per dag. Bij elke dosering hetzelfde resultaat, namelijk , helemaal NIETS.... Geen werking , geen bijwerkingen, helemaal niets. Begin bijna te twijfelen of ik niet per ongeluk placebo heb gekregen of dat er een fout is gemaakt bij de bereiding oid. Ondertussen zo ongeveer alle klachten waar ik het tege[lees meer...]n nam wel weer terug gekomen. Terug gegaan naar de Medikinet, binnen no time klachten weg, helaas bijwerkingen terug. Dit spul direct in de vuilnisbak gegooid.

04-12-2020 | Man | 36
lisdexamfetamine
ADHD
Een week geprobeerd het verergerde alles waar ik het eigenlijk tegen nam. Terug naar Methylfenidaat dit werkt. Maar is onhandig.

01-03-2024 | Man | 34
lisdexamfetamine (120mg)
ADHD
Hallo, ben man 34 jaar - ADHD -Pdd-nos -terugkerende depressies Weet niet of het aan mij ligt, maar merk eigenlijk niks van het middel. Overgestapt van kortwerkende- methylfenidaat (4 maal 2 tab Daags) naar dit middel omdat vorig middel niet meer afdoende werkte. Helaas denk ik immuun geworden te zijn na jaren lange trouwe dienst... Heb bijna alles al gehad van[lees meer...] het medicamenten uitgeprobeerd tegen mijn ADHD!!! uit eigen ervaring blijkt Cannabis ook een goed middel tegen mijn 3 Psychische kwalen heb hier eigenlijk nog het meest aan puur natuur. /////RED. Mijnmedicijn.nl : verkorte tekst naar de medische ervaring zelf////

23-01-2024 | Vrouw | 29
ADD
Toen ik op mijn 27ste een nieuwe studie binnen de anesthesie begon, lukte het mij niet meer te functioneren zonder adhd medicatie. Mijn klachten werden dusdanig erg dat ik ‘vastliep’ wanneer ik afgeleid raakte of overprikkeld was. Hierdoor bevroor ik tijdens mijn handelen. Hierna onder behandeling van de psychiater gestart met ritalin. Hier ervaarde ik sterke bijwerkingen [lees meer...]van bij lage dosering zoals een gejaagd gevoel en zweten. Hierna overgestapt op dexamfetamine. De dosering van 2 maal per dag 10mg dexamfetamine bleek effectief te zijn voor mijn ADD klachten alleen ik vergat de medicatie vaak in te nemen. Vandaar ben ik overgestapt op lisdexamfetamine 30 mg Ivm de gebruiksvriendelijkheid van 1x per dag 1 capsule. Dit leek onvoldoende effect waardoor de ADD klachten alleen maar versterkte. De dosering is verhoogd naar 40 mg. Ook deze dosering lijkt voor mijn ADD klachten niet voldoende maar de bijwerkingen ervaar ik wel. Hierdoor wil ik niet hoger in dosering. Naar waarschijnlijkheid zal ik terug gaan naar de dexamfetamine.

22-07-2023 | Man | 53
ADHD
Op Elvanse overgestapt omdat methylfenidaat retard zowel slecht functioneerde (snel uitgewerkt en op een gegeven moment geen positief effect op ADHD meer merkbaar) als vervelende bijwerkingen had (hoge bloeddruk, stemmingswisselingen). Instellen ging van 20 mg, via 30 mg nu naar 40 mg per tablet. Werkt lang, de rebound (vermoeidheid) treedt op 11 à 12 uur na het innemen e[lees meer...]rvan. Werkzaam na 1 à 1 1/2 uur, dat merk ik goed, want dan word ik even een beetje misselijk. Ik word er in mijn hoofd iets rustiger van, maar ook energieker. Ik ben nog steeds beweeglijk en snel afgeleid. Erger nog, na het instellen op 40 mg kreeg ik last van slapeloosheid, ik werd midden in de nacht wakker en kon daarna urenlang niet meer slapen. De amfetamine die in je lichaam opbouwt door Elvanse had ook tot gevolg dat ik me behoorlijk hyper ging voelen, veel energie, maar op een gegeven moment was dat ook op. Ik viel er behoorlijk van af, ik ben de corona-kilo's inmiddels kwijt (van 91 naar 84 kg in een half jaar). Ik merkte ook dat het een soort van verslavend effect had, want vooral in de ochtend, als het medicijn volop werkt, voelde ik me erg prettig. De buitenwereld merkte echter geen verschil, ik was nog steeds snel afgeleid, had zelfs minder aandacht voor de buitenwereld dan voorheen. Nu ben ik het langzaam aan het afbouwen, want in 1x stoppen met Elvanse leidt bij mij tot depressieve gevoelens en redelijk extreme vermoeidheid. Ik wil eens kijken hoe ik me ga voelen zonder medicatie, met de bewustwording van ADHD en alle tools die me tijdens het traject zijn aangereikt op het gebied van planning en emotie-regulatie.

04-09-2022 | Vrouw | 43
lisdexamfetamine (30mg)
ADHD
Ik heb al jarenlang SPD en had het aardig onder controle het was redelijk leefbaar. Mar na 2 weken gebruik van dit medicijn .zit ik weer zo goed als op mijn oude picking niveau.

21-07-2022 | Vrouw | 25
lisdexamfetamine (30)
ADHD
Begonnen met 1x een 20 mg capsule, vrijwel niks van vernomen. Dat een week volgehouden en toen op eigen initiatief maar 2 tegelijk genomen. Was toen redelijk tevreden met de werking, geen bijwerkingen alleen wel uitgewerkt rond 3 uur. Nu 40mg pillen gekregen en nog een 30 voor om 2 uur in de middag. Allen nu krijg ik hartkloppingen en word ik onrustig van deze dosering? Pa[lees meer...]ar dagen met de 40 begonnen maar toen maar de dag met 30 begonnen, en nog steeds last van deze bijwerkingen. Neem nu ook nog een 30 pil om 2 uur maar bijwerkingen worden nu erger in de avond en ik kan niet slapen, concentratie in de ochtend wel redelijk verbeterd maar in de avond nauwelijks verschil. Twijfel of ik even door moet zetten in de hoop dat de bijwerkingen verdwijnen. Ook beetje in de war dat ik nergens last van had bij 2x 20mg maar wel bij 1x 40? Iemand hier ook ervaring mee? En blijkbaar werkt de pil wel langer dan ik dacht, maar dan alleen het wakker blijven deel?

11-07-2022 | Man | 8
ADHD
Begint pas te werken na 1,5 a 2u na inname (staat wel zo vermeld in de bijsluiter). Werkt zeker geen 14 uur, eerder 8 uur. 's Morgens voor inname precies een enorme rebound en 's avonds als het uitgewerkt is een kleine rebound. Redelijk duur om zo weinig effectief te zijn en zo kort te werken.

29-06-2022 | Man | 22
lisdexamfetamine (350mg)
ADHD
Werkt slecht werd er letterlijk gek van.