Ervaringen met Elvanse

lisdexamfetamine

droge mond spierspanning kaak verminderde eetlust echt slaperig overdag hartkloppingen onvermogen om zich te concentreren moeite met slapen hoofdpijn

02-03-2021 | Vrouw | 16
lisdexamfetamine (30mg)
Autisme
Werkt goed. Moe erna en omdat je de hele dag ongeveer gefocused bent en dit medicijn 12 uur werkt en het dan uitgewerkt is is het wel jammer dat je dan niet zoveel concentratie en motivatie hebt en je krijgt het wat koud maar wel beetje transpireren

01-03-2021 | Vrouw | 23
ADD
Ik ben begonnen met Amfexa, wat totaal niet goed viel. Daarna overgestapt naar Methylfenidaat, waar ik ook erge bijwerkingen van kreeg. Ik slik nu sinds een paar weken Elvanse. Ik begon met 30 mg, wat best goed beviel (geen bijwerkingen etc., wel goede focus), maar het gaf nog niet helemaal het gewenste effect. Ik heb nu twee keer 50 mg geslikt, maar ik heb het gevoel juis[lees meer...]t onrustiger te zijn. Ik kan me niet zetten tot taken die ik moet doen, en ben continu bezig met andere dingen. Ik doe een universitaire studie, dus deze effecten helpen niet mee met mijn studievoortgang. Ik kan me echter voorstellen dat ik gewoon moet wennen, en dat dit gevoel later wel weg kan gaan. Hebben meerdere mensen hier last van (gehad)? Of heeft er iemand tips?

22-02-2021 | Vrouw | 25
lisdexamfetamine (50MG)
ADHD
In november 2019 heb ik een eerdere reactie geplaatst over de start van mijn gebruik. Ik ben toen van 30MG op 50MG overgestapt. Na ongeveer driekwart jaar wou ik kijken of ik wat kon afbouwen. Ik ben toen van 50MG naar 40MG en vervolgens 30MG gegaan. Hier merkte ik dat ik weer neerslachtig werd, prikkelbaar en richting depressieve gevoelens/gedachtes ging. Ik ben vervolgen[lees meer...]s weer teruggegaan op 50MG en slik dat nu nog steeds. Ik merk dat de werking van de medicatie per dag verschilt. Het ligt er echt aan hoe ik uit bed stap, wat en hoeveel ik gegeten heb, wat ik die dag ga doen en hoe ik me over het algemeen voel. De ene dag is het voor mij een wondermiddel de andere dag raak ik mijn zenuwen niet kwijt. Ik vraag me af of andere ook zo'n constant gejaagd gevoel hebben, alsof je kind bent en je de volgende dag op schoolreis gaat (erg vervelende zenuwen). Samen met de psychiater heb ik gesproken over het veranderen van medicatie. Eerder heb ik anti-depressiva erbij geslikt om van het zenuwachtige gevoel af te komen, dit werkte averechts en daarom snel weer mee gestopt. Ik ben mij nu aan het inlezen in Strattera, zie hier veel positieve verhalen over. Omdat ik een slechte ervaring heb gehad met andere medicatie voor ADHD twijfel ik enorm. Ook wordt de eigen bijdrage van Strattera niet vergoed, bij Elvanse wel. Al met al ben ik positief over het gebruik van Elvanse, zou op het moment niet zonder willen/kunnen. Als ik de medicatie niet gebruik ben ik niet vooruit te branden en is alles teveel, word snel boos/geïrriteerd en lig het liefst de hele dag in bed. Met medicatie ben ik meer 'mezelf'. Ik overzie dingen prima, eerst denken dan doen i.p.v. andersom, ik irriteer me niet aan alles en iedereen en kan 9/10 keer zonder al te veel prikkels de dag doorkomen. Nogmaals ligt het er ook echt aan hoe ik me voel. Elke dag/uur/minuut blijft voor de meeste personen met ADHD een verassing hoe je je voelt, alleen is het met deze medicatie voor mij een stuk stabieler en kan dingen meer relativeren. Ik hoor graag of mensen ook last hebben van gejaagdheid/zenuwen en wat zij daar eventueel aan doen/hebben gedaan.

04-02-2021 | Vrouw | 31
ADHD
Gebruik het nu een jaar. Eerste dagen waren echt een verademing, eindelijk rust! Begon met 20 maar had in de eerste twee weken zeer veel bijwerkingen. Met name zeer snelle pols (130 in rust) en snel duizelig/wankel. Was binnen paar weken voorbij. Daarna opgehoogd naar 30, bijwerkingen zijn weggetrokken, denk dat ik na 3 maanden echt stabiel was. Belangrijk is dat je [lees meer...]rekening houdt met inname met andere dingen. Bijvoorbeeld NIET tegelijkertijd innemen met vitamine C (zoals sap/fruit eten 's ochtends) of groene thee (filtert = filtert ook je medicijn eruit..) want dan krijgt het medicijn geen kans om zijn werk te doen omdat het niet opgenomen wordt. Merk zelf wel verschil in dagen, ene dag werkt het beter dan andere dag. Zelf nog niet kunnen ontdekken hoe dit kan. Heeft het te maken met inname of ben ik het gewoon zelf? In stressvolle periodes is de 30 niet voldoende, maar zoals eerder gezegd het is geen wondermiddel. Van anderen krijg ik te horen dat zij echt verschil merken aan mij. voor mij was dit de eerste medicatie ivm late diagnose, maar ben zelf tevreden met 1x daags innemen.

02-02-2021 | Vrouw | 28
ADHD
Ik heb eerder een reactie geplaatst tijdens de instel fase. Schrijf nu deze reactie om een goede afloop met jullie te delen. Tijdens het instellen was het echt pittig, mogelijk dat hier o.a. bij meespeelde dat ik net de diagnose adhd te hebben gekregen. Los daarvan had ik juist het idee minder overzicht te hebben (soort brainfog) en slechter uit mijn woorden te komen. Dit [lees meer...]is gelukkig voorbij! Ik slik het nu enige tijd en het gaat een stuk beter met mij. Alles kost mij wat minder energie en ik kan langere perioden effectief aan 1 opdracht zitten. Het is natuurlijk geen wondermiddel dus zaken als beter plannen en organiseren blijven aandachtspunten. Maar met de medicatie heb ik wel het idee dat ik die dingen makkelijker kan tackelen. Eten smaakt mij goed (soms kan ik alleen wat minder op) en ik ben niet afgevallen (moet zeggen dat ik dat juist wel welkom had gevonden :’) maarja). Misschien wel het belangrijkste is dat ik bij mij gevoel kan, bij ritalin werd ik echt afgevlakt op een gegeven moment. Met elvanse kan ik nog steeds mijn vrolijkte opgewekte zelf zijn, dat vind ik onwijs veel waard. Wat ik eigenlijk probeer te zeggen is dat je bij dit medicijn echt even geduld moet hebben. Nadat ik 2 weken op eenzelfde dosering zat verminderde de bijwerkingen en kon ik echt pas gaan zeggen of deze dosering juist was of dat deze nog wat moest worden opgehoogd. Maar pas na 2 maanden kwam ik echt in rustiger vaarwater en begon alles op zijn plek te vallen :)

28-01-2021 | Vrouw | 54
lisdexamfetamine (50Mg)
ADHD
Had al van alles geprobeerd, maar niet naar tevredenheid. Heb Concerta, Ritalin, Methylfenidaat, Amfexa, Dexmethylfenidaat etc. geprobeerd. Gebruik nu méér dan een jaar Elvanse Lisdexamfetamine. Ben heel tevreden. Neem 50 Mg in de ochtend en klaar. Ik heb weer focus, ben niet chaotisch, blijf rustig, kan mezelf concentreren, geen opgejaagd gevoel, maak zaken af wanneer ik [lees meer...]eraan begin etc. Kortom FANTASTISCH!! Heb geen bijwerkingen. Heel af en toe een droge mond. 'sAvonds neem ik 25 Mg Seroquel /Quetiapine om heerlijk rustig te slapen en fris en fruitig wakker te worden.

24-01-2021 | Vrouw | 40
lisdexamfetamine (20)
ADD
Van alles geprobeerd aan medicatie. Eigenlijk altijd last van alle bijwerkingen. Elvans is het 4e middel begonnen met 30 mg. Was te veel nu 20mg. Prettig 1x per dag, maar de bijwerkingen zijn ook bij deze medicatie fors. Ben slechts een maand bezig met 20mg. Dus kijk t nog even aan.

24-01-2021 | Vrouw | 33
ADHD
Nu enkele weken elvanse. Hiervoor heb ik echt bijna alles gebruikt wat er bestaat, methylfenidaat, ritalin, dexamfetamine, concerta, amfexa etc. Ik ben heel erg tevreden, maar het zoeken naar de juiste dosis is nog een zoektocht. Van elk vorig medicijn kwam ik altijd al boven de hoogste dosering uit, allerdings zijn de bijsluiters voor kinderen en adolescenten en word het[lees meer...] offlabel voor volwassenen voorgeschreven dus geen idee of het voor volwassenen ook de hoogste dosis zou zijn. Eerste dagen elvanse 1x30mg, dat hielp niks en ik was moe en voelde me raar. Paar dagen later 1x30 in de ochtend en 1x30 in de middag, toen ging het al een stuk beter, maar het werkt lang niet zo lang als gewenst. Omdat ik moest wachen op 70mg via de apotheek nam ik op advies 2 dagen 2x30mg tegelijkertijd in de ochtend om te wennen, toen werkte het nog beter, alleen niet lang genoeg. Toen op naar de 70mg, ik had het idee dat het minder werkte dan die 2x30mg tegelijkertijd. Nu afgesproken 2x30 in de ochtend en 1x30 in de middag. Het zal uiteindelijk nog wel hoger worden, het lijkt wel heel snel af te breken in mijn lichaam. Ik voel me verder rustig, mijn leven voelt weer positief, geen bijwerkingen en dit is vooral een voordeel omdat ik steeds meer migraine kreeg van methylfenidaat, minder angstig (neem benzos tegen angstaanvallen, die zijn nu ook minder geworden), minder duizelig, meer eetlust, en niet zo vaak per dag moeten innemen, ik zat de hele dag met mijn pillendoosje, nu kan ik weg zonder pillen en dat is zo veel beter. Mijn omgeving ziet ook dat ik ineens helemaal in positieve zin ben veranderd en zijn er erg blij mee. Ik raakte ook altijd wel weer die andere medicijnen kwijt, viel het doosje weer eens etc, dat is allemaal opgelost! Ik vraag me wel af wie meer neemt als de zogenaamde toegestaande 70mg en hoevaak en hoeveel mg per keer, ik zit er ook al overheen maar het voelt alsnog dat het veel te kort werkt om de dag door te komen, voor mij is het nog samen met de psychiater kijken naar de juiste dosis maar er zijn weinig ervaringen op internet te vinden dus de zoektocht gaat nog wel even duren ben ik bang. Slapen gaat ook goed, geen problemen mee.

17-11-2020 | Vrouw | 59
lisdexamfetamine (50mg)
Prima middel alleen het is niet meer te betalen zit bij z en z de eerste 250 moest ik zelf betalen euro bedoel ik nu krijg ik volop rekeningen zit al bijna op 700 euro hoe doen jullie dat zit av top

09-11-2020 | Vrouw | 28
ADHD
Sinds enkele weken de diagnose adhd. Gelijk gestart met ritalin, merkte dat ik hierdoor echt goed kon aanpakken en doorpakken: dat is precies wat ik nodig had. Door een toename van mijn klachten lukte dat namelijk niet goed meer, vanwaar ik nu pas hulp heb gezocht (28 jaar). Ritalin gaf echter veel heftige bijwerkingen. Toen overgestapt op lisdexamfetamine, eerst 30 waar[lees meer...] ik erg weinig van merkte. Na 1 week over gegaan op 40mg wat naar mijn inziens redelijk oké werkte, dit was echter tijdens mijn vakantie waarbij ik thuis aan opdrachten moest (wat ook al vette winst is want dit lukte eerder niet). Had met 40mg nog wel steeds een druk hoofd en erge moeite om iets van methodisch werken toe te passen, door een gedachtegang bijv toch weer in een zijpad terecht komen. Sinds vandaag om 50mg en weer aan het werk. Merk echter dat mijn focus niet is wat het moet zijn, ik vergeet dingen en ben niet alert. Moet op mijn werk veel gesprekken voeren en het lukt niet goed dit naderhand te reproduceren. Merk ook dat ik slecht tot de kern kom en wat over mijn worden struikel. Echt een soort van brainfog zoals iemand anders op een forum dat mooi noemde. Heb het idee dat ik daardoor warrig overkom en minder goed te volgen ben. Dit vind ik echt super vervelend en was juist een van de klachten waarom ik hulp ben gaan zoeken (eerder nooit gehad namelijk). Zit midden in een masteropleiding en heb hierdoor moeite om het bij te benen, begin echt gefrustreerd te raken.... Zijn er mensen die hier een soortgelijke ervaring mee hebben bij Elvanse? Gaat dit voorbij? Is het een kwestie van doorbijten? Of als dit na 1 week aanhoud nogmaals vragen voor een ophoging.... omdat iemand herkend dat dit klachten waren bij een te lage dosering.

28-10-2020 | Vrouw | 46
lisdexamfetamine (20mg)
Ademhalingsproblemen
Methyfindaat en lisdexamine allebei benauwdheids klachten. En s avonds bij uitwerking raar gevoel borst. Wie kent dit.

23-10-2020 | Vrouw | 25
ADHD
Ik ben sinds 2 maanden begonnen met Elvanse. Begonnen met 20mg omdat ik in het verleden een angststoornis heb gehad, na 2 weken 30 mg en ik zit nu sinds een week op 50mg 1 keer per dag. De eerste paar weken heb ik veel last gehad van het rebound effect, na 5 a 6 uur werkte het medicijn uit en werd ik erg moe en kreeg ik hoofdpijn. Ik voelde me soms ook warrig en snel geï[lees meer...]rriteerd. Ik moet zeggen dat al die bijwerkingen nu weg zijn sinds ik op 50 mg zit. Het werkt onwijs goed voor mijn concentratie en chaotisch zijn. Ik ben minder snel afgeleid in alles, ik kan rustiger gesprekken voeren en heb oprecht het idee dat ik slimmer ben of slimmer over kom. Klinkt een beetje gek... Maar omdat ik naar mijn idee een stuk kalmer in mijn hoofd ben, sla ik ook veel meer informatie op die normaal langs me heen gaan, bijvoorbeeld dingen voor school of het nieuws. Maar ook omdat ik beter kan luisteren naar wat andere zeggen en minder impulsief antwoorden geef. Verder voel ik me door dit medicijn niet euforisch, wat ik met Ritalin wel eens had. Heb wel dat ik de eerste 2 uur na inname soms een beetje angstig kan zijn, of somber. Ik kan het gevoel niet goed uitleggen. Hebben meer mensen hier last van? Misschien is dat omdat mijn lichaam er nog even aan moet wennen.

23-10-2020 | Vrouw | 40
lisdexamfetamine (20)

18-10-2020 | Vrouw | 36
ADHD
Sinds 3 mnd weet ik dat ik ADHD heb. Gelijk begonnen met medicatie. Eerst met ritalin maar dat werkte zo kort dat er niet tegen te slikken was. Als het werkte, voelde ik me wel goed. Daarna concerta geprobeerd maar de bijwerkingen waren te heftig. Daarna op Elvanse overgegaan. Begonnen met 20mg waar ik niks van merkte, ook 30 en 40mg had te weinig effect. Nu op 50 mg. De b[lees meer...]ijwerkingen waren in het begin heftig maar die ebden langzaam weg. De slapeloosheid en droge mond zijn wel nog aanwezig en ook de mindere eetlust. Ik functioneer er zeker op mijn werk wel beter op. Mijn focus is veel beter. Maar ik merk ook wel wat nadelen die ik in het begin niet of minder voelde. De prikkelbaarheid blijft en ik ben minder spontaan.

16-10-2020 | Vrouw | 49
ADD
Diagnose ADD gekregen in december 2019 om m’n 48e! Na gestart te zijn met Methyfendidaat toch overstap naar Amfexa gemaakt, hiervan werd ik bij elke dosering zo hyper dat ik er doodmoe van werd. Dat kwam door de poetsdrang die elke dosering me opleverde. Ook problemen met bloeddruk. Medicatie hiervoor was ook niet direct ideaal. Toen overstap naar Elvanse 20mg 1x pd 1 met [lees meer...]andere bloeddrukverlager. Dit ging tijdje goed maar bleek toch te laag. Sinds 11 aug 2020 verhoogd naar 30mg 1x pd 1, nog steeds met bloeddrukverlager. Gaat goed behalve dat ik 1x per maand een week zeer neerslachtig ben. Bijkomstig probleem is dat ik ook een jong kind heb met adhd waarmee ik dagelijks in de weer ben, we vormen samen een soort Irak Iran in de ochtend uren. Ik twijfel nu of ik moet overstappen naar een ander medicijn. Om goed te kunnen slapen gebruik ik elke avond 5mg melatonine en magnesium tabletten.

12-10-2020 | Vrouw | 51
lisdexamfetamine (20mg)
ADD
Heb een maagverkleining en last van depressies, waarschijnlijk kimt datbdoor de hormonen. Hele leven al, nu in overgang. Hogere dosering werkt daar goed op, alleen heb ik daardoor erg veel bijwerkingen, want het heeft een korte werkingsduur vanwege maagverkleining. Na uiteindelijk op 3x p dag 40 mg nu: 2x 20. Is eigenlijk te weinig, heb snel een overprikkeld hoofd en nog [lees meer...]steeds last van stemmingen voor de menstruatie. Maar is beter dan niets te gebruiken. En meer is ook geen optie, veel te veel bijwekingen, kon niet meer staan door duizelingen en soort van hypo's. Ook veel last vvan ontwenningsverschijnselen, koud, koortsig, hoofdpijn branderige ogen. Hoef nu geen anti depressiva meer.