methylfenidaat

Methylfenidaat (363 meningen)
Amfexa (206 meningen)

Equasym XL

Bojan Nikolik (30-12-2014)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

03-06-2022 | Man | 44
methylfenidaat (50mg)
ADHD
Zelf heb ik ADHD en gebruik van medicatie zorgt voor mij dat ik focus weet te houden, zaken kan ik nu ook daadwerkelijk kan afmaken. Minder afleiding door randzaken en verzand raken in alle afleidingen wat weer tot een verloren dag leidt.

03-06-2022 | Vrouw | 21

16-05-2022 | Man | 65
Heel herkenbaar!

06-12-2021 | Vrouw | 44
methylfenidaat (40mg)

22-03-2021 | Vrouw | 25
ADD
Na de eerste week heel wat bijwerkingen ondervonden zoals vermoeidheid, apathisch en hoofdpijnen. De tweede week ging veel beter en zijn de bijwerkingen bijna allemaal verdwenen. Ik werk wel dat ik steeds moe ben na een werkdag en dit elke dag net iets vroeger komt. Door het verhogen en spreiden van de medicatie ging het even goed (2 weken). Ik merk dat elke keer de medica[lees meer...]tie verhoogd ik de eerste week het gevoel heb dat het helemaal goed zit en de tweede week weer last krijg van vroegtijdige vermoeidheid. Komt dit omdat mijn medicatie nog niet op de juiste dosis zit? Zijn er andere mensen met dezelfde ervaring?

30-04-2020 | Vrouw | 43
ADD
Hiervoor gebruikte ik naar alle tevredenheid medikinet. Goede werkzame stof en veel gebruiksgemak mbt de capsule en het verpakkingsmateriaal. Equasym heeft een zeer slappe capsule die slecht uit de verpakking wil. Meestal krijg ik het alleen voor elkaar met een schaar of een mes. De capsule deukt in en lost te snel op in de mond waardoor je een vieze plakkerige smaak in[lees meer...] de mond krijgt. Naast mij gebruiken ook mijn beide 2 kinderen Equasym, dus heel veel tijd dat verloren gaat met ergenissen over het verpakkingsmateriaal. Ik ben ABSOLUUT NIET tevreden.

24-11-2019 | Man | 16
ADD
Goed medicijn ik neem dit medicijn af en toe voor bepaalde periodes waarbij veel concentratie nodig is. In het begin ondervond ik geen bij-effecten. Na 2 jaar af en toe te nemen begin ik prikkelbaar te worden, last van verhoogde hartslag bij sporten en werd vorig jaar zwaar ongelukkig hiervan, hoewel je dit pas merkt als je stop met het medicijn. Je voelt je veel gelukkige[lees meer...]r als je er mee stopt als je deze bijwerking hebt omdat je je slecht voelt zonder dat je weet aan wat het ligt.

09-08-2019 | Vrouw | 20
ADD
Ik ben begonnen met Equasym 20 mg , maar het werkte niet echt bij mij dus ik ben overgestapt naar 30 mg. Het is wel wat rustiger in mijn hoofd maar de bijwerking zijn veel te erg. Ik voel mij rot/verdrietig, ik wil de hele dag niets doen, ik heb geen eetlust, ik voel mij slaperig en heb altijd hoofdpijn. Ik hoop dat ik snel mag veranderen van medicatie.

09-08-2019 | Vrouw | 20

04-04-2018 | Vrouw | 23
ADD
Ik kreeg op mijn 23ste de diagnose van ADD. Voor mij was het een ware opluchting. Voorheen lukte het mij niet om mijn hoge potentieel te realiseren in mijn studies en leven. Al vanaf de lagere school had ik serieuze problemen met organisatie, maar dit werd pas écht problematisch vanaf de derde graad in het middelbaar. "Slim" zijn was dan echt niet genoeg meer. Je moest da[lees meer...]n ook effectief kunnen plannen en organiseren, iets wat onmogelijk was voor mij. Alleen snapte ik nog niet waarom ik hier zoveel meer moeite mee had dan anderen rondom mij. Ook buiten school. Ik begreep niet waarom ik zo chaotisch was en moeite had met simpele taken af te ronden/te onthouden, terwijl de rest van de wereld hier geen moeite mee leek te hebben. Ik ben vrij laat pas professionele hulp gaan zoeken. Eerder durfde ik er zelfs niet over na te denken omdat ik uit een immigrantengezin kom en het stigma rondom ADD/ADHD nog sterk leeft in de oorspronkelijke cultuur van mijn ouders. Echt wel jammer, want nu besef ik meer dan ooit hoeveel mensen er constant mee geholpen worden en dat de medicatie die ervoor gebruikt wordt erg veilig kan zijn als het gebruikt wordt onder goede begeleiding. Na een consultatie bij mijn huisarts en een neuroloog kreeg ik Equasym XR voorgeschreven. Ik pak het nu ongeveer anderhalve maand en merk het verschil enorm hard! Ik kan veel makkelijker opletten en ben in het algemeen meer "aanwezig". Het was wel eventjes wennen, want ik merkte in het begin wel dat ik soms milde hartkloppingen kreeg en af en toe wat dissocieerde, maar omdat ik wist dat dit aan de medicatie lag en tijdelijk was kon ik dit makkelijk relativeren. Dan ging het meestal vrij snel weer over. Voor de rest heb ik helemaal geen bijwerkingen. Ik val nu juist beter in slaap dan ooit en voel dat mijn slaap ook kwalitatief beter is, want ik word meestal uitgerust wakker. Ook met mijn eetlust heb ik eigenlijk weinig problemen. Soms merk ik wel dat ik minder honger heb doorheen de dag, maar toch voel ik aan mijn lichaam wel wanneer ik zou moeten eten. Als ik me opeens zwakker voel, bijvoorbeeld. Ik probeer gewoon op regelmatige tijdstippen te eten en tot nu toe lukt dat wel goed! Het is wel makkelijker om gezonde keuzes te maken nu, omdat ik beter kan nadenken en geduldiger kan zijn. Equasym werkt goed en doet wat het moet doen, maar het is zeker geen wondermedicijn dat opeens al jouw problemen zal oplossen of van jou een supermens zal maken. Veel mensen hebben ook (cognitieve) gedragstherapie nodig. Het is heel belangrijk om goede gewoonten aan te leren, en dat is iets waar je zelf actief aan moet werken! Het enige jammere is natuurlijk wel de kostprijs. Ik betaal ongeveer €50 per maand, omdat ik twee capsules moet innemen per dag. Het wordt niet terugbetaald tenzij je jonger bent dan 16 jaar in België, dat vind ik helemaal niet kunnen! Dit versterkt het enorm schadelijke idee dat "mensen gewoon maar uit hun ADHD moeten groeien", terwijl dit natuurlijk niet zomaar gaat. Je kunt niet opeens een ander brein groeien. Maar over het algemeen wel erg tevreden over dit medicijn.

29-10-2017 | Vrouw | 27
Autisme
Door mijn autisme kreeg ik zoveel prikkels per dag binnen met name een werkdag dat ik na het werken nog te moe was om te eten. Wat dus resulteerde in werken, douchen, het avondeten skippen om direct als een blok in slaap te vallen. In mijn huis kreeg ik de huishoudelijke dingen niet op een rijtje. Het gevoel hebben nog zóveel te doen te hebben en aan het einde van de dag h[lees meer...]elemaal op zijn maar toch helemaal niks van mijn doelen behaald te hebben. Nu met de equasym medicatie is er ruimte en rust in mijn hoofd om dingen te plannen, uit te voeren en naast mijn werk nog een prive leven te kunnen hebben. Ik ben inmiddels 27 en ben begonnen met de medicatie toen ik 16 jaar was, omdat de MBO school zoveel prikkels met zich mee bracht dat het niet lukte. Nadat ik gestart ben met de medicatie heb ik in een verkorte tijd 3 diploma's behaald. Na 8 jaren van onafgebroken gebruik van equasym was het effect weg hierna nog een half jaar geprobeerd met een verhoging van 20 Mg maar dit resulteerde in een opgejaagd en angstig gevoel met een depressie als gevolg. Hierna ben ik een jaar helemaal gestopt met de medicatie. Na dat jaar ben ik weer begonnen met 30 Mg en het werkt weer even perfect als toen ik 16 was. Nu probeer ik zo nu en dan opde dagen dat ik geen veel prikkels te verwerken krijg geen medicatie te slikken om zo te voorkomen dat het na jaren geen effect meer heeft. Kortom voor mij een top medicijn !

20-06-2017 | Man | 8
Syndroom van Asperger
Werkt goed om de concentratie te verhogen ivm overprikkeling door Asperger.

30-03-2017 | Man | 33
methylfenidaat (7.5)
Syndroom van Asperger
Werkt goed tegen overprikkeling bij asperger ASS

03-02-2017 | Man | 8
Autisme
Mijn zoontje van bijna 9 gebruikte eerst enige tijd de 20 mg. Werkt super goed alleen was hij aan het einde van de dag altijd helemaal "op". Slapen als een os. Doordat hij teveel kreeg werd hij wat suffig en soms wat warrig. Voor het gebruik van dit middel methylfenidaat kort werkende tabletjes gehad. Veel onrust en veel depressieve gevoelens. Gelijk gestopt met de kort [lees meer...]werkende tabletten. Wel door lang werkende medicatie minder bijwerkingen gemerkt. Waarschijnlijk is de 10 mg voldoende voor onze zoon. Alsnog fijn dat we hem iets kunnen geven waardoor hij minder snel, hoog in zijn frustratie en emoties zit, hij krijgt hierdoor meer zelfvertrouwen en zit beter in zijn vel, gaat beter op school en sociaal is het een stuk relaxter.

29-12-2016 | Man | 20
ADHD
ik ben enorm blij met de werking van equasym. Ik ben helemaal geen voorstander van medicatie. Deze heeft invloed op wie je werkelijk bent. Maar: 1) Equasym geeft mij structuur 2) het laat mijn hersenen optimaal gebruiken ondanks mijn concentratiestoornissen. 3) Daarbij is het ook makkelijker om linken tussen verschillende onderwerpen te leggen. Mijn hoofd zat vaak v[lees meer...]ast als ik wou gaan beredeneren, linken leggen,... en equasym deblokkeert deze blokkeringen. 4) Last but definitely not least: geen enkele bijwerkingen!

19-08-2016 | Vrouw | 8
ADHD
Hallo Mijn dochter is 8 jaar en sinds dat we ondervonden hadden dat ze zich heel moeilijk kan concentrerenen veel last had van tic's enzo heb ik vorig jaar besloten voor ze te laten testen . lichte vorm van ADHD kwam eruit als resultaat . ze is dan gestart met dixarit omdat die het meest zou helpen bij de tic's en concentratie zeiden ze me. spijtig genoeg hielp het ni[lees meer...]et. Vandaag zijn we terug moeten gaan en vanaf morgen moet ze starten met equasym ik ben eens benieuwd. ik voel me zo slecht als moeder omdat ik mijn kind dit moet geven is dat normaal ? ik moet er wel bijzetten dat ze al 7 jaar een slechte situatie heeft gehad door omstandigen met haar papa