Equasym

Equasym XL

Bojan Nikolik (30-12-2014)

09-08-2019

ADD

Ik ben begonnen met Equasym 20 mg , maar het werkte niet echt bij mij dus ik ben overgestapt naar 30 mg. Het is wel wat rustiger in mijn hoofd maar de bijwerking zijn veel te erg. Ik voel mij rot/verdrietig, ik wil de hele dag niets doen, ik heb geen eetlust, ik voel mij slaperig en heb altijd hoofdpijn. Ik hoop dat ik snel mag veranderen van medicatie.
09-08-2019

04-04-2018

ADD

Ik kreeg op mijn 23ste de diagnose van ADD. Voor mij was het een ware opluchting. Voorheen lukte het mij niet om mijn hoge potentieel te realiseren in mijn studies en leven. Al vanaf de lagere school had ik serieuze problemen met organisatie, maar dit werd pas écht problematisch vanaf de derde graad in het middelbaar. "Slim" zijn was dan echt niet genoeg meer. Je moest da[lees meer...]n ook effectief kunnen plannen en organiseren, iets wat onmogelijk was voor mij. Alleen snapte ik nog niet waarom ik hier zoveel meer moeite mee had dan anderen rondom mij. Ook buiten school. Ik begreep niet waarom ik zo chaotisch was en moeite had met simpele taken af te ronden/te onthouden, terwijl de rest van de wereld hier geen moeite mee leek te hebben. Ik ben vrij laat pas professionele hulp gaan zoeken. Eerder durfde ik er zelfs niet over na te denken omdat ik uit een immigrantengezin kom en het stigma rondom ADD/ADHD nog sterk leeft in de oorspronkelijke cultuur van mijn ouders. Echt wel jammer, want nu besef ik meer dan ooit hoeveel mensen er constant mee geholpen worden en dat de medicatie die ervoor gebruikt wordt erg veilig kan zijn als het gebruikt wordt onder goede begeleiding. Na een consultatie bij mijn huisarts en een neuroloog kreeg ik Equasym XR voorgeschreven. Ik pak het nu ongeveer anderhalve maand en merk het verschil enorm hard! Ik kan veel makkelijker opletten en ben in het algemeen meer "aanwezig". Het was wel eventjes wennen, want ik merkte in het begin wel dat ik soms milde hartkloppingen kreeg en af en toe wat dissocieerde, maar omdat ik wist dat dit aan de medicatie lag en tijdelijk was kon ik dit makkelijk relativeren. Dan ging het meestal vrij snel weer over. Voor de rest heb ik helemaal geen bijwerkingen. Ik val nu juist beter in slaap dan ooit en voel dat mijn slaap ook kwalitatief beter is, want ik word meestal uitgerust wakker. Ook met mijn eetlust heb ik eigenlijk weinig problemen. Soms merk ik wel dat ik minder honger heb doorheen de dag, maar toch voel ik aan mijn lichaam wel wanneer ik zou moeten eten. Als ik me opeens zwakker voel, bijvoorbeeld. Ik probeer gewoon op regelmatige tijdstippen te eten en tot nu toe lukt dat wel goed! Het is wel makkelijker om gezonde keuzes te maken nu, omdat ik beter kan nadenken en geduldiger kan zijn. Equasym werkt goed en doet wat het moet doen, maar het is zeker geen wondermedicijn dat opeens al jouw problemen zal oplossen of van jou een supermens zal maken. Veel mensen hebben ook (cognitieve) gedragstherapie nodig. Het is heel belangrijk om goede gewoonten aan te leren, en dat is iets waar je zelf actief aan moet werken! Het enige jammere is natuurlijk wel de kostprijs. Ik betaal ongeveer €50 per maand, omdat ik twee capsules moet innemen per dag. Het wordt niet terugbetaald tenzij je jonger bent dan 16 jaar in België, dat vind ik helemaal niet kunnen! Dit versterkt het enorm schadelijke idee dat "mensen gewoon maar uit hun ADHD moeten groeien", terwijl dit natuurlijk niet zomaar gaat. Je kunt niet opeens een ander brein groeien. Maar over het algemeen wel erg tevreden over dit medicijn.
29-10-2017

Autisme

Door mijn autisme kreeg ik zoveel prikkels per dag binnen met name een werkdag dat ik na het werken nog te moe was om te eten. Wat dus resulteerde in werken, douchen, het avondeten skippen om direct als een blok in slaap te vallen. In mijn huis kreeg ik de huishoudelijke dingen niet op een rijtje. Het gevoel hebben nog zóveel te doen te hebben en aan het einde van de dag h[lees meer...]elemaal op zijn maar toch helemaal niks van mijn doelen behaald te hebben. Nu met de equasym medicatie is er ruimte en rust in mijn hoofd om dingen te plannen, uit te voeren en naast mijn werk nog een prive leven te kunnen hebben. Ik ben inmiddels 27 en ben begonnen met de medicatie toen ik 16 jaar was, omdat de MBO school zoveel prikkels met zich mee bracht dat het niet lukte. Nadat ik gestart ben met de medicatie heb ik in een verkorte tijd 3 diploma's behaald. Na 8 jaren van onafgebroken gebruik van equasym was het effect weg hierna nog een half jaar geprobeerd met een verhoging van 20 Mg maar dit resulteerde in een opgejaagd en angstig gevoel met een depressie als gevolg. Hierna ben ik een jaar helemaal gestopt met de medicatie. Na dat jaar ben ik weer begonnen met 30 Mg en het werkt weer even perfect als toen ik 16 was. Nu probeer ik zo nu en dan opde dagen dat ik geen veel prikkels te verwerken krijg geen medicatie te slikken om zo te voorkomen dat het na jaren geen effect meer heeft. Kortom voor mij een top medicijn !
20-06-2017

Syndroom van Asperger

Werkt goed om de concentratie te verhogen ivm overprikkeling door Asperger.
30-03-2017

Syndroom van Asperger

Werkt goed tegen overprikkeling bij asperger ASS
03-02-2017

Autisme

Mijn zoontje van bijna 9 gebruikte eerst enige tijd de 20 mg. Werkt super goed alleen was hij aan het einde van de dag altijd helemaal "op". Slapen als een os. Doordat hij teveel kreeg werd hij wat suffig en soms wat warrig. Voor het gebruik van dit middel methylfenidaat kort werkende tabletjes gehad. Veel onrust en veel depressieve gevoelens. Gelijk gestopt met de kort [lees meer...]werkende tabletten. Wel door lang werkende medicatie minder bijwerkingen gemerkt. Waarschijnlijk is de 10 mg voldoende voor onze zoon. Alsnog fijn dat we hem iets kunnen geven waardoor hij minder snel, hoog in zijn frustratie en emoties zit, hij krijgt hierdoor meer zelfvertrouwen en zit beter in zijn vel, gaat beter op school en sociaal is het een stuk relaxter.
29-12-2016

ADHD

ik ben enorm blij met de werking van equasym. Ik ben helemaal geen voorstander van medicatie. Deze heeft invloed op wie je werkelijk bent. Maar: 1) Equasym geeft mij structuur 2) het laat mijn hersenen optimaal gebruiken ondanks mijn concentratiestoornissen. 3) Daarbij is het ook makkelijker om linken tussen verschillende onderwerpen te leggen. Mijn hoofd zat vaak v[lees meer...]ast als ik wou gaan beredeneren, linken leggen,... en equasym deblokkeert deze blokkeringen. 4) Last but definitely not least: geen enkele bijwerkingen!
19-08-2016

ADHD

Hallo Mijn dochter is 8 jaar en sinds dat we ondervonden hadden dat ze zich heel moeilijk kan concentrerenen veel last had van tic's enzo heb ik vorig jaar besloten voor ze te laten testen . lichte vorm van ADHD kwam eruit als resultaat . ze is dan gestart met dixarit omdat die het meest zou helpen bij de tic's en concentratie zeiden ze me. spijtig genoeg hielp het ni[lees meer...]et. Vandaag zijn we terug moeten gaan en vanaf morgen moet ze starten met equasym ik ben eens benieuwd. ik voel me zo slecht als moeder omdat ik mijn kind dit moet geven is dat normaal ? ik moet er wel bijzetten dat ze al 7 jaar een slechte situatie heeft gehad door omstandigen met haar papa
11-05-2016

ADHD

Ik ben een jongen van 14, In het eerste leerjaar hebben ze vastgesteld dat ik ADHD (attention deficit hyperactivity disorder), had oftewel aandachtstekort-hyperactiviteitstoornis, wat het was had ik op die leeftijd geen besef van maar met verloop van tijd wist ik zeer goed wat ik had. Ik ben toen relatine gaan nemen, grootste vergissing van m'n leven .. : Ik stopte een ti[lees meer...]jdje met groeien, ik at niet veel en niet graag, ik had altijd hoofdpijn, buikpijn, enz.. Dus ben ik daar mee gestopt, toen ben ik 1 à 2 jaar niet meer naar de Psycholoog en Psychiater geweest. Mijn punten daalden en daalden, dus moest ik wel terug gaan. In het zesde leerjaar ben ik terug gegaan en hebben ze mij Retard gegeven, maar dat had zo goed als geen effect op mij. Dat heb ik dan tot het 1ste middelbaar genomen. Nu ben ik gestart met equasym (30mg), het beste wat ik ooit had, mijn punten zijn gestegen, je hebt zo goed als geen bijwerkingen in het begin, misschien een beetje hoofdpijn maar dat is het dan ook. Ik voel me weer mezelf en geen pillenslikker. Hopelijk helpt dit jou ook!
24-04-2016

27-11-2015

ADHD

Zoonlief heeft adhd, en kreeg eerst rilatine... Wat een monster van een medicijn. Meermaals 'als dit mijn leven is, wil ik doodgaan' gehoord en hij was nog geen 7. Equasym voorgeschreven gekregen en een heerlijk kind erbij. Eet nog altijd goed, let goed op in de klas, maakt vriendjes, en voelt zich goed in zijn vel. Om in te slapen krijgt hij 2x 0.3 mg melatonine, en wij e[lees meer...]en gelukkig kind!
07-10-2015

ADD

Ik ben 15 jaar, ik heb lijd aan ADD, ik kan me ongmogelijk consentreren in de les. en ik heb het gevoel dat ik me minder gelukkig voel sinds ik dit medicijn gebruik. ik heb al heel veel verschillende medicijnen gebruikt voor ADD - Concerta - Ritalin - Strattera - Medikinet Ik en andere merkte nauwelijks tot niks in verschil. behalve dat ik slaap problemen kreeg en mi[lees meer...]jn ogen werkte niet meer goed samen. (soort van lui oog) ik had altijd hoge doseringen.
27-09-2015

Syndroom van Asperger

Zoon, 11 jaar, groep 8, jarenlang aangemodderd op school. Kind vaak eruit gestuurd, ruzie, klassenclown uitgehangen etc. We snakten naar medicatie. Die kregen we ook! We hebben ervoor gekozen om equasym te gebruiken, omdat we het alleen voor school nodig vonden. Maar stiekem hebben we tijdens het oefenen in de zomervakantie, ook veel plezier gehad van het feit dat onze zoo[lees meer...]n niet de hele tijd onze dochter op de kast joeg. Ook vond hij het geen probleem om een uitstapje te maken. Na jaren een probleemkind op school te hebben gehad, gaat het ontzettend goed. Hij kan zich uitstekend concentreren. Nu maar hopen op een goed advies.
21-08-2015

ADD

De dosis die ik nodig heb blijkt hoog te zijn. Maar, het werkt en ik ervaar geen bijwerkingen. De enige bijwerking is de prijs. Belangrijk is wel dat je het op de juiste momenten inneemt. Wanneer je één inname overslaat voel je een verschil. Voor het eten innemen is voor mij het beste. Na het eten zorgt er voor dat het langer duurt eer het effect heeft. Tijden[lees meer...]s een hectische, geestslopende, energie wretende dag kan ik mezelf tot rust brengen vanwege de medicatie. Bij een "aangename" dag is er ruimte om te focussen, creëeren, multitasken. Dus voor mij: goed medicijn maar spijtig genoeg... (te) duur!
08-06-2015

ADD

Deze capsules kosten me ongeveer een euro per dag, want ze worden niet vergoed. Het grote voordeel van deze gereguleerde-afgifte-medicijnen is nou juist dat je niet kunt vergeten ze in te nemen! Maar alleen de 10mg pilletjes, die je elke vier uur moet innemen, worden vergoed... vraag me niet waarom.

Amoxicilline (476) - Antibiotica - penicillines breedspectrum