Ervaringen met Methylfenidaat

methylfenidaat

Bij  NarcolepsieX

ADHD (190 meningen)
ADD (166 meningen)
Syndroom van Asperger (6 meningen)
PDD-NOS (4 meningen)

Elvanse (148 meningen)

13-08-2018 | Vrouw | 32
methylfenidaat (10mg)
Narcolepsie
Eigenlijk lijd ik al mijn hele leven aan overdreven slaperigheid overdag, met onbedwingbare “ dutmomentjes”. Maar pas op mijn 32e, toen ik voor de zoveelste keer met veel moeite met de wagen thuis was geraakt, me laten testen en narcolepsie vastgesteld. Ik gebruik nu sinds enkele maanden rilatine. Aanvankelijk laaiend enthousiast over de waarneembare verbetering, maar erva[lees meer...]ar toch ook wel wat ongewenste bijwerkingen: hoofdpijn, gejaagdheid (en bijhorend slecht humeur, kort lontje), misselijkheid en duizeligheid. Ik sta er niet om te springen dit geneesmiddel op lange termijn te gebruiken, en tracht me te verdiepen in mogelijke andere oplossingen (vnl voeding, slaapritme, ...?). Mochten jullie ervaringen hierover wensen te delen, graag!

11-05-2017 | Man | 34
methylfenidaat (10mg)
Narcolepsie
Eind 2013 ben ik vanwege behoorlijke vermoeidheidsproblemen onderzocht bij een slaapcentrum en heeft mijn neuroloog narcolepsie, zonder kataplexie (spierverslappingen), bij mij geconstateerd. Als ik geen methylfenidaat gebruik heb ik tijdens lichamelijk actieve werkzaamheden geen last van vermoeidheidsproblemen. Daarentegen krijg ik behoorlijk last van vermoeidheid tijdens[lees meer...] fysiek rustige momenten zoals administratieve werkzaamheden. Hierbij kan ik dan binnen 5 min, en bij extreme vermoeidheid wel binnen 1 min, zittend in slaap vallen. Mijn rijbewijs is hierdoor aangepast en moet periodiek hiervoor gekeurd worden d.m.v. slaaponderzoek bij het slaapcentrum en met deze analyse kan ik, indien deze voldoende is, mijn rijbewijs verlengd krijgen. Hierdoor sluit ik uit dat eventuele gevolgen door bijv. een auto ongeluk nadelige juridische/medische gevolgen kan hebben. Door 3 maal daags het medicijn, methylfenidaat 10mg van het merk Sandoz, krijg ik net dat extra zetje waardoor ik normaal kan functioneren. Blijf hierdoor met mijn aandacht scherp en alert, wat ik nodig heb tijdens studie en werk. Bijkomend nadeel hiervan is dat ik minder goed mijn rust neem, tijdens pauzes. Ook een 'over'-focus waardoor ik me regelmatig te veel verdiep probleemsituaties en hierdoor teveel hooi om m'n vork neem, met als gevolg dat ik het overzicht verlies. Aan het einde van de dag ontstaat hierdoor zo nu en dan drukkende hoofdpijn gecombineerd met een vermoeide gespannen gezichtsuitdrukking (krijg ik regelmatig te horen van mensen). Dit helaas samen met een kort lontje waardoor onbedoeld fel of 'boos' door mij wordt gereageerd tijdens een normaal gesprek of communicatie naar mij toe. De nadelige gevolgen voor anderen probeer ik te verhelpen door regelmatig over situaties te praten met mijn vriendin. Ik vindt het vervelend als door mij verkeerde onbedoelde indrukken worden gegeven of men 'afschrikt' van de wijze waarop ik wel eens kan communiceren. Relativeren en leren ontspannen, van lichaam en geest, blijf enigszins lastig maar lukt vrij goed. Het gebruik van methylfenidaat help mij wel net die 2 stappen extra te maken en mezelf als een actief persoon neer te zetten en hierdoor neem ik de nadelige effecten naar anderen voor lief. Toch maak ik me de laatste tijd wel een beetje zorgen gezien de berichten in het nieuws over de bijwerkingen van methylfenidaat bij volwassenen. Gezien hartkwalen bij mij in de familie zitten wil ik het liefst af van dit medicijn. Afgelopen jaar heb ik een periode van 2 maanden met enige regelmaat behoorlijke hartkloppingen gehad en had hiervoor van de dokter 24 mijn hartritme moeten meten. Hier is gelukkig niets uit gekomen. Over een tijdje wil ik gaan proberen door met iets van een geselecteerd voedingspatroon de dosering af te bouwen. Hiervoor moet ik me nog verder verdiepen wie me hierbij kan helpen. Wat mij opvalt is dat er geen beoordelingen staan vermeld m.b.t. narcolepsie, of de ervaring/relatie met methylfenidaat. Ben benieuwd of er binnenkort meer bekend wordt over de gevolgen van gebruik van methylfenidaat bij volwassenen. Graag jullie reactie als iemand bekend is met geselecteerde voeding voor het vervangen van medicatie bij narcolepsie (zonder kataplexie).