Ervaringen met Methylfenidaat

methylfenidaat

angst somber voelen lusteloos verminderde cognitieve vaardigheden prikkelbaar vaak moeten plassen diarree wazig in het hoofd slechte lichaamsgeur acute hoofdpijn

ADHD (191 meningen)
ADD (166 meningen)
Syndroom van Asperger (6 meningen)
PDD-NOS (4 meningen)

Elvanse (149 meningen)

19-11-2021 | Vrouw | 62
methylfenidaat (5mg)
ADHD
Hyperactiviteit verergerde juist. Extreme hyperfocus. Verhoogde hartslag. Onrust nam toe. 3 innamemomenten zijn niet handig op een drukke werkdag.

17-03-2024 | Man | 60
methylfenidaat (18mg)

hoofdpijn

Man, 60 jaar. Blijvende gevolgen van zware burnout. Hierdoor erg prikkelgevoelig geworden en een verminderd vermogen tot prikkelverwerking gekregen. Mijn leven was hierdoor erg zwaar geworden en ik leefde - vooral in de eerste jaren na mijn burnout - veel in afzondering, omdat ik o.a. geluid slecht kon verdragen. Methylfenidaat heeft de kwaliteit van mijn leven signific[lees meer...]ant verbeterd. Het ondersteunt mijn hersenfuncties in brede zin, waardoor ik op nagenoeg alle terreinen weer redelijk kan deelnemen aan het sociale leven. De dagelijkse dosering die ik inneem varieert van nul tot het equivalent van zo'n 30mg op een dag; in het laatste geval betekent dat 2x18mg langwerkend + 1x10mg kortwerkend. Maar net hoe ik verwacht dat mijn dag er qua prikkelintensiteit uit komt te zien. Ik probeer hierop te anticiperen. Als ik mezelf overbelast qua prikkels, sleept methylfenidaat me er op dat moment meestal wel doorheen, maar moet ik het de volgende dag (en veelal meerdere dagen erna) bezuren. Als ik over mijn belastbaarheidsgrenzen gegaan ben, lijkt een nieuwe inname van methylfenidaat eerder contraproductief voor mij te werken, dan positief. Mijn lichaam en geest moeten dan gewoon de tijd krijgen om te herstellen en als ik dit respecteer, blijkt enige dagen erna de inname van methylfenidaat me weer zodanig te ondersteunen dat ik weer beter aan het sociale leven kan deelnemen. Voor mijn kwaliteit van leven is methylfenidaat een zegen gebleken, mits ik de inname ervan mindful afstem op de signalen waarmee mijn lichaam me duidelijk wil maken hoe de vlag erbij hangt.

18-12-2022 | Man | 60
ADHD
Merk Sandoz niet meer leverbaar. Krijg dan merk Mylan, hartkloppingen, duizelingen. Terug naar de apotheek, krijg om te proberen merk Pharma HCI 1a 10mg. In elke bijsluiter word geadviseerd NIET te gebruiken onder de 6 jaar en niet bij volwassenen???? Blijf de Pharma voorlopig gebruiken, en ga in overleg..

22-02-2020 | Vrouw | 58
ADHD
Sandoz is een prettig medicijn met voor mij weinig bijwerkigen.

22-02-2020 | Vrouw | 58
ADHD
Ik had eerst Sandoz pillen, die waren goed. Moest nu over op Mylan, slik ze nu een maand en ben niet blij! Breng ze volgende week terug naar de apotheek. Als ik Sandoz niet meer krijg stop ik met slikken. Dan heeft het weinig zin om hier mee door te gaan.

03-05-2021 | Man | 57
ADHD
Na een jaar Sandoz gaat de apotheek over op Teva. Vreselijk spul. Werk absoluut niet zoals de Sandoz variant.

23-11-2022 | Vrouw | 56
ADD
Ik ontdekte dat ik AD(H)D heb omdat ik stopte met roken. Nicotine heeft de symptomen bijna 40 jaar gedempt en toen is stopte met roken werden ze heel heftig. Na een zoektocht van maanden bleek het dus ADD te zijn en kreeg ik methylfenidaat retard 36 mg. Het helpt me om weer structuur en rust te krijgen na enige tijd ging ook het slapen weer beter maar vanaf dag 1 vererger[lees meer...]de mijn hunkering naar nicotine terwijl ik op dat moment al 5 maanden gestopt was met roken. Het werd onhoudbaar. Het is een fysieke ernstige hunkering, te vergelijken met de hunkering die ik had toen ik 3 dagen gestopt was met roken. Niemand kon me advies geven. Het is nu een keuze tussen wel medicatie en getreiterd worden door die mega hunkering die niet meer stopt of geen medicatie en veel minder effectief kunnen werken en leven. Deze bijwerkingen zijn bij niemand bekend, vaak ook niet bij huisarts en al helemaal niet bij coaches voor stoppen met roken. Maar wel bewezen in een officieel onderzoek, notabene in NL gedaan. Het is zeldzaam, maar het komt dus voor.

27-10-2022 | Vrouw | 54
ADHD
Helaas over gegaan op methyl van Teva omdat Sandoz het niet meer maakt. Teva werkt heel kort en zeker niet optimaal. Ook meer hoofspijn en hartkloppingen.

07-05-2022 | Man | 54
methylfenidaat (54mg)
ADHD
Dit middel moest geprobeerd worden door de IZA zorgverzekering omdat dit goedkoper is dan concerta. Helaas is dit middel, net als de eerder verplicht opgelegde goedkopere medicijnen voorzien van veel bijwerkingen. Ik raad dit middel niet aan.

22-07-2023 | Man | 53
ADHD
Met dit medicijn begonnen als onderdeel van een behandeltraject ADHD. Eerst 18 mg, dan 27, 36, 54 mg. Bleek dat de werking vrij snel was afgelopen bij mij, zo rond 14:00 had het geen effect meer. Uiteindelijk gebruikte ik 54 mg 's ochtends en rond 12 uur nog een keertje 27 mg. Kon dat niet invullen in dit formulier, dus heb voor 2x 36 mg gekozen, maar de uiteindelijke dage[lees meer...]lijkse dosis is hoger. Ook nog geprobeerd om 's middags wat kortwerkend methylfenidaat te nemen, maar dat leverde alleen maar vervelende bijwerkingen op (misselijk, hoofdpijn). Uiteindelijk mee gestopt, had op een gegeven moment nauwelijks effecten meer op ADHD en wel bijwerkingen, waarvan de vervelendste hoge bloeddruk (meer dan 160 bovendruk) en slapeloosheid waren. Verder veel last van hoofdpijn en verminderde eetlust (ben kilo's afgevallen). Daarna overgestapt op Elvanse.

24-11-2022 | Man | 53
ADD
Overgestapt omdat het vorige merk niet meer leverbaar was. Nu 3 weken in gebruik maar ik ga het terugbrengen.

18-01-2020 | Man | 53
ADD
Werkt heel snel, heb echter wel last van rebounds. Na 1,5 uur wordt ik weer gespannen en somber. Langdurige versie werkt niet bij ivm maagverkleining. Kortom, werkt goed maar echter wel last van de rebounds.

20-02-2023 | Vrouw | 52
ADHD
Kort maar krachtig slik al 22 Jr ritaline van sandoz maar omdat die niet meer verkrijgbaar zijn kreeg ik methylfenidaat van Teva nou dat is werkelijk troep het werkt voor geen meter Heb maandag een afspraak bij de dokter dat ik over ga naar dexamfetamine. Ben nog nooit zo somber en moe geweest en mensenschuw sinds ik die van Teva krijg wat een rotzooi is dat!

20-02-2023 | Vrouw | 52
ADHD
Sinds kort krijg ik methylfenidaat van het merk teva,daarvoor gebruikte ik ritalin van sandoz al 22 jaar maar die worden niet meer geleverd. Die ik nu krijg methylfenidaat van teva werkt totaal niet het is troep,ben somber sneller boos het werkt gewoon niet niks neem of kan ik onthouden als er tegen me gepraat word of snap het niet. Echt bagger! Ga over op de dexamfetime,[lees meer...] dan maar bij betalen. Dat met teva is geen leven.

06-10-2021 | Vrouw | 52
ADD
Wat een bocht! Enorme galbulten in m’n gezicht. Diarree, en toegenomen nervositeit en angst. Ik stap over op wat anders, wat en werkt en minder bijwerkingen geeft.

01-12-2021 | Man | 51