Ervaringen met Tentin

dexamfetamine

stijve spieren nervositeit nerveuze tics angst droge mond

19-09-2022 | Vrouw | 51
ADD
Zowel mijn zoon als ik hebben ADD en gebruiken Tentin. Onze hoeveelheden en bijwerkingen verschillen. Positief voor beiden: verhoogd de focus, alertheid en minder last van woordvindingsproblematiek. Helpt ook wat tegen overdaad aan prikkels. Voor mij helpt dexamfetamine ook bij mijn astma. Nadelen: mijn zoon wordt er somberig van en eet echt het absoluut minimale. Dus [lees meer...]die krijgt een groot ontbijt en heeft een 2e avondmaaltijd want bij de eerste heeft hij nog weinig trek. We hebben allebei veel last van een droge mond, weinig eetlust, en de reboundeffecten zijn afschuwelijk. We nemen er magnesium bij om de stemming een beetje te balanceren, maar dat doet niet voldoende. Dit was met de magistraal bereide dex van onze apotheek helemaal niet het geval. Ook werkt de Tentin na 2 uur al niet meer bij ons. Ik overweeg over te stappen naar Elvanse 70. Dat ging qua eetlust beter. Ik vind het wel naar dat ik dan minder kan doseren, soms is het fijn om wat minder te kunnen nemen als je bijv alleen 's morgens echt moet focussen. De langwerkende dex van de Regenboog apotheek deed helaas niets bij mij.

04-07-2022 | Vrouw | 28

29-01-2022 | Vrouw | 19
ADD
Merkte geen effecten van dit medicijn! Wel hartkloppingen en een zwaar verminderde eetlust. Letterlijk alleen maar bijwerkingen!

05-12-2021 | Man | 54
ADD
Geen overzicht, chaos in mijn hoofd

16-10-2021 | Man | 26
ADD
Algheel ontevreden tenopzichte van magistraal bereide dexamfetamine

26-07-2021 | Vrouw | 24
ADHD
Ook ik had eerst Dexamfetamine van de Magistrale Bereider / Oud Beijerland. Dat werkte erg fijn voor mij. Bij die had ik de eerste 3 weken sinds ik ermee was begonnen veel last van de rebounds, hoofdpijn en misselijk en alle geluiden en andere prikkels kwamen dan 3x zo hard binnen. Daarna nooit meer last gehad van noemenswaardige bijwerkingen. Het is momenteel 05:04 ‘s[lees meer...] nachts, of ja, ochtend dus. Ik heb liggen woelen en draaien en na minstens 5 keer opstaan en 3 slaap meditaties verder, wilde ik even m’n ei kwijt over de boosdoener van mijn slapeloze nacht. Ik heb overal spierpijn alsof ik gesport heb, ook zo’n lekkere bijwerking. Maar goed, van de één op de andere dag dachten we allemaal bij de apotheek ons gebruikelijke herhaalrecept te komen ophalen, maar kregen wij een ander medicijn voorgeschoteld, eerst Amfexa en nu Tentin. Er wordt hard geroepen en geschreven dat de ‘samenstelling’ van al deze medicijnen hetzelfde zou moeten zijn, dezelfde werkzame stof etc. etc. Maar zoals ik om me heen hoor en op deze website en forums lees, ervaren ik en duizenden anderen AD(H)D’ers wel degelijk verschil tussen de magistraal bereide pillen uit Oud-Beijerland en deze goedkope fabriekstroep. Zoals je kunt lezen heb ik heel wat bijwerkingen van Tentin. Ik was aan het max. aantal woorden, dus nog niet eens alles staat erbij. De eerste dosering van de dag lijkt altijd best prima te gaan. Tot het moment dat die begint uit te werken of ik mijn volgende dosering neem. Dan komen alle bijwerkingen aanwaaien. Het begint met mijn stemming die daalt, alsof een strak blauwe zomerlucht uit het niets volledig bedekt wordt met dikke grijze donderwolken. Ik voel dan ook plotselinge desinteresse naar alles om me heen, zelfs mijn favoriete dingen en bezigheden (vrienden, mensen, verhalen, de natuur, muziek). Ik probeer dan wel eens toch hardop mee te zingen met de liedjes die ik normaal gesproken uit volle borst meezing, maar dat voelt dan geforceerd en raar en als te veel moeite, dus daar stop ik dan weer mee. Zonder medicijnen zing ik de hele dag en ben ik niet stil te krijgen. Wanneer ik Tentin heb genomen dan kan niet meer enthousiast reageren als iemand me iets leuks verteld. Ik ben ook te veel gefocust op mezelf en de taken die ik op dat moment doe omdat ze nuttig zijn, dat ‘entertaintment’ niet altijd in mijn straatje past op zo’n moment. Daarna stapelen de bijwerkingen zich altijd op: geen eetlust, droge mond (dus eten is überhaupt niet lekker), hoge en ‘onvolledige’ ademhaling, koude handen en voeten, spierspanning, hartkloppingen en ontzettende rusteloosheid, angstig/nerveus gevoel, neerslachtigheid en nog meerdere dingen. Dan eindigt de dag vaak met een hongergevoel (want ondanks dat ik goed probeer te eten, krijg ik weinig weg), niet kunnen eten nadat de medicijnen zijn uitgewerkt omdat mijn mond droog en kapot is, een volledig leeggezogen en bekaf gevoel, soms oorpijn, hoofdpijn, gevoel dat ik moet overgeven. Plotseling een soort opvliegers van hitte en dan weer kou. ‘S nachts in bed niet kunnen slapen (ogen willen niet rustig dicht), mijn hoofd raast door, door de droge mond krijg ik een soort obsessieve drang om vaak te slikken, een knorrende maag, rusteloze armen en benen, soms nachtzweten, zachte ‘steken’ op m’n borst (bijna alsof m’n hart aan het bijkomen is van de aanslag). Het ‘positieve’ aan het medicijn is dan dat ik me beter kan focussen op administratief werk, ik ruim gerichter op, raak gewoon minder afgeleid. Soms heb ik dat nodig, maar door al deze bijwerkingen heb ik liever dat ik continu afgeleid raak, van hot naar her fladder en zingend, springend en lachend de afwas weer eens laat staan en deadlines mis. Kortom, wat een zooi. Ik wil er vanaf en de Magistrale Bereider terug. Of iemand ervaringen met een soortgelijk alternatief? Ik ben hier namelijk helemaal klaar mee, maar dat was wel duidelijk gok ik zo.

26-06-2021 | Man | 29
ADD
Altijd generieke Dexamfetamine gebruikt. Sinds een maand Tentin 5 mg. Alsof ik in een depressie ben beland, als het nou zo was dat ik me er enorm goed door kon concentreren had ik het voor lief genomen. Maar zelfs dat doet het niet. Binnenkort met de psychiater overleggen of ik Elvanse (langwerkend Dexamfetamine) kan krijgen.

31-03-2021 | Man | 50
dexamfetamine (3,75)
ADHD
Bij een dosering downshift genoeg is voor effect zijn er veel heftige bijwerkingen. Bij een dosering die lager is verdwijnen de bijwerkingen, maar ook het positieve effect. Uiteindelijk kwam ik uit op een dosering van 3/4 tablet om de 2,5 uur 5x per dag. Dat is nogal gedoe, maar dan had ik de beste balans tussen effectiviteit en bijwerkingen.

27-09-2023 | Man | 26
ADD
Tentin is in mijn ervaring echt iets anders dan apothekers bereide dexamfetamine van voorheen. Eind van mijn tienertijd eindelijk de diagnose ADD gekregen (inattentive ADHD). Zoals wel vaker vallen we niet zo op. Ik kreeg toen DMB bereide dexamfetamine van 2 mg. Dit was echt een verademing en ik nam afhankelijk van wat de dag van mij vroeg 2 of 3 stuks. Een tijd ge[lees meer...]stopt tussendoor door schuldgevoelens over afhankelijkheid van medicatie, en nu aan het eind van mijn masterstudie toch weer begonnen met hulp en medicatie. Dexamfetamine kwam ineens in een doosje met breektabletten van 5mg onder de naam tentin. Tijd lang genomen want ik had echt steun nodig bij mijn concentratie, echter komt dit middel met een heel ander gevoel binnen. Mijn ervaringen (die ik met 'de oude' dex bijna niet had) zijn: - Meer het gevoel een robot te zijn die z'n taken moet uitvoeren - een soort onwel gevoel op de achtergrond dat er iets niet helemaal goed zit - sneller in een hyperfocus terechtkomen die nog moeilijker is om uit te komen - zeer grote vermindering in de eetlust - moeite in slaap te komen - moeite om normaal over te komen in gesprekken. Ben nu overgestapt op dexamfetamine van de regenboog apotheek en hoewel dit niet 100% hetzelfde aanvoelt als 'de oude' is dit vele malen beter dan tentin!

24-06-2023 | Man | 35
ADHD
Zeer tevreden gebruiker van de oude variant dexamfetamine. Tentin bevat dezelfde werkzame stof maar heeft bij mij een tegenovergestelde werking. In plaats van rust in mijn hoofd en tegelijkertijd energie en overzicht om dingen aan te pakken, kreeg ik van tentin paniekaanvallen terwijl ik als een zombie op de bank lag. Voor de buitenwereld lijk ik wellicht ontspannen, in mi[lees meer...]jn hoofd is het chaos. Ook ging dit gepaard met zeer depressieve gedachten. Ik neem dit nooit meer, bizar dat ik veel vergelijkbare verhalen lees ondanks dat de werkzame stof dus gelijk is. Het zal wel aal de hulpstoffen liggen. Bij Tentin leek het alsof ik eerst door 4 uur aan erg vervelende bijwerkingen heen moet, waarna ik uitgeput ben en vanuit dat een soort ontspannenheid ervaar.

22-06-2023 | Vrouw | 22
ADHD
Voor mij hebben deze medicijnen geen effect, helaas alleen bijwerkingen voor mij. Bijwerkingen voor mij waren: geen eetlust, onrust in mijn hoofd en lijf, klemmende kaken en kapotte tong en als laatste niet meer dan 2u per nacht kunnen slapen. Conclusie: gestopt met medicijnen

16-05-2023 | Vrouw | 43
ADHD
Van Ritalin overgestapt op Tentin vanwege Reynaud. Tentin nu een aantal weken gebruikt en het lijkt wel alsof de bijwerking toenemen. Ik sta op standje workaholic en kom daar niet uit, communiceer stevig, snel en hard, en ik merk dat ik mezelf steeds meer uitput. Slapen lukt nauwelijks. Ik ga door, door, door terwijl ik, werk en thuisfront dit niet wenselijk vinden. [lees meer...]Motivatie, assertiviteit en vrolijkheid zijn behoorlijk hoog. Effecten op andere adhd symptomen is minimaal. Focus, foutjes maken, overzicht verliezen… niet zo erg als zonder, maar nauwelijks effect. Geld vliegt eruit, ik lijk impulsiever. Twee dagen stoppen en de vermoeidheid overvalt me als een zware deken. Geen doen dit, ben er helemaal niet blij mee. Ik heb het gevoel dat ik zo afsteven op een vette burn-out of hartproblemen. Herken mezelf niet. Maar, gelukkig blijf ik we vrolijk onder ;).

29-03-2023 | Vrouw | 35
ADD
Kreeg deze variant omdat de 2,5mg die ik altijd kreeg noet meer beschikbaar is o.i d. Bij de oude variant voelde ik me altijd wel lichtelijk oogelaten, maar het gaf ook een soort drive om dingen te gaan doen en ik mijn humeur werd er beter van. Heb druk leven met werk, peuter en opleiding en met de oude variant trok ik dat allemaal net. Nu met weekje tentin krijg ik die dr[lees meer...]ive niet, wordt er eerder emotieloos dan vrolijk van en heb net kamertje van m'n dochtertje overhoop gegooid uit frustratie omdat ik iets niet kon vinden en ze bleef huilen na hele drukke dag. Compleet overprikkeld. Werkt van geen meter deze variant :(

18-11-2022 | Man | 54
ADD
het heeft lang geduurd voordat ik door kreeg wat de bijwerking is. ik neem mezelf kwalijk dat ik negatief en geirriteerd wordt door overprikkeling bij gebruik van de dex/tentin en schrijf een positief effect (bij inname) toe aan het medicijn. kortom ik voel me in praktische zin capabeler om mijn leven te lijden maar met een steeds slechter zelfbeeld (kan bij mij zelfde[lees meer...]structief gedrag uitlokken) en steeds labieler ook.

09-08-2022 | Vrouw | 46
ADD
Methylfenidaat werkt niet meer goed dus overgestapt naar Tentin. aantal dagen geprobeerd, maar zeel snel mee gestopt. Het is troep.

26-06-2022 | Man | 58
ADHD
Trillen spieren, kort lontje en drukker dan normaal. Aantal weken gebruikt maar ben nu gestopt. Maakt de kwaal alleen maar erger.⁰