Ervaringen met Tentin

dexamfetamine

stijve spieren nervositeit nerveuze tics angst droge mond

21-03-2023 | Vrouw | 18
dexamfetamine (2,5mg)
ADD
ik slik nu al een aantal maanden tentin en dit werkt bijzonder goed. Eerst andere medicatie geprobeerd maar ben uiteindelijk toch terechtgekomen bij dit medicijn. De onrust verdwijnt uit mijn hoofd en lichaam, en ik kan me beter concentreren als ik dit middel inneem. Echter zitten er wel een paar vervelende bijwerkingen bij. ik neem de laatste tablet om ongeveer 12 uur smi[lees meer...]ddags in. Rond 4 uur smiddags krijg ik last van overprikkeling en ben ik meer geïrriteerd. Hoofdpijn komt ook af en toe kijken. Verder zijn het de welbekende bijwerkingen zoals, verminderde eetlust en een hogere hartslag. in het algemeen ben ik zeer tevreden over dit medicijn en is dit het beste middel dat ik tot nu toe heb geprobeerd.

25-10-2022 | Man | 38
ADHD
Op mijn 38ste de diagnose ADHD gekregen en omdat ik soms zo opgefokt ben direct medicatie gevraagd. Eerst methylfenidaat geprobeerd, hierin vrij snel opgebouwd (3 maal daags 10, dit drie dagen, 3 maal daags 15, dit drie dagen en 3 maal daags 20, hierna dagelijks). Zal hierover een andere review schrijven. Dexamfetamine van Tentin gekregen, eerst 3 dagen een halve table[lees meer...]t en daarna een hele. Dit dan driemaal daags. De eerste dosering deed naar mijn idee niks dus daarna direct over gegaan op een hele, 5mg. Ik werd eerst kalm, ontspannen en helder maar had weinig zin om dinge te doen, een groot verschil met de methyl. Dat maakte mij erg actief, soms hyper en minder om mijn omgeving denkend. In de eerste week dex voelde ik mij vlak, emotieloos, chagrijnig en niet een fijn persoon. Ik ben van nature iemand die veel ziet en opmerkt, hierdoor snel afgeleid en snel geïrriteerd. Dit maakte de dex erger terwijl er wel kalmte in mijn hoofd was. Ook sliep ik vanaf dag 1 met dex minder, tenzij het weekend was, maar hier hielp alcohol wel een handje. Geen grote aantallen alcohol, dit werkt niet fijn met dex. Opvallend was ook dat ik last van mijn keel kreeg, veel slijm wat maar niet weg wilde. Dit ging elke nacht zeer doen maar was dan in de ochtend weer weg en kwam dan naarmate de dag verstreek weer terug en ging weer pijn doen. Uiteindelijk is dit wel gestopt maar voel ik vaak alsnog slijm. Ik ga ook veel zweten van dex, en heb het vaak erg warm. In het begin ging ik wel eens temperaturen en had dan 37,6 graden. Omdat ik dacht dat het niet werkte na 2 weken de dex verhoogd naar 1.5 tablet (7.5 per keer, 3 maal). Ik voelde de medicatie, niet perse prettig en merkte een verhoogde mate van apathie, geen zin om dingen te doen, erg slecht slapen, weinig eetlust (had ik ervoor ook al, met methyl). Ik werd een soort robot of zoals mensen het hier noemen, een zombie. Heel naar. Geen gevoel, geen zin, niet vooruit te branden, emotioneel om dingen, naar dus. Hiermee gestopt en weer naar 5 mg per dag gegaan. Het robot gevoel nam niet af, dus ik dacht misschien weer omhoog, maar dan meer. Dat ik een fast metabolizer ben weet ik inmiddels door de methyl. Toen ben ik gaan zoeken op internet, meer reviews lezen etc. Goede dingen gelezen over de Magistrale bereider maar dat dit dus niet meer kan. Toen kwam ik ergens tegen dat ik misschien wel te veel nam en dat het voor iedereen dus anders is. Bij de een werkt 5 mg, soms 2 maal daags en bij de ander 10mg en weer 4 maal daags. Deze medicatie is zo persoonlijk, niet iedere adhd'er is zoals Jochem Meijer. Dit dacht ik ook altijd, ik kon dus geen adhd hebben want ik lijk totaal niet op zo'n druktemaker. Zo is het ook met de medicatie. Ik slik nu 3/4 van een 5 mg tablet, dit is dus 3.75 mg. Driemaal daags. Ik merkte de eerste keer direct verschil. Ik voelde me fijner, aardiger, liever voor mijn gezin, kreeg weer enthousiasme, wilde weer dingen doen zoals connectie zoeken met mijn omgeving en ik kan weer lezen. Het slapen gaat nog steeds niet super, ik slaap licht, droom veel en raar, ook veel zweten en verminderde eetlust. Een tip voor de eetlust: maak dingen die je lekker vindt, eet de hele dag door kleine dingetjes (fruit, een ei, een mueslireep, een handje noten) en probeer de medicatie in te nemen met eten. Ook drink ik weinig koffie, neem geen suiker of andere snel werkende koolhydraten. Ik heb nog altijd een droge mond, vooral bij veel praten, dit neem ik op de koop toe, dit zorgt ervoor dat ik wat meer water drink. Al met al ben ik tevreden maar erg nieuwsgierig naar de magistrale variant.

05-10-2022 | Vrouw | 21
ADD
Heb geen bijwerkingen met deze medicatie, in tegenstelling tot methylfenidaat. Na hoofdpijn, hartkloppingen en depressiviteit hierop overgestapt en merk zoveel verschil. Ik merk wel dat ik gauw een hogere dosis nodig heb om me beter te kunnen concentreren.

20-09-2022 | Man | 17
ADD
werkt heel goed voor concentratie en rust in je hoofd maar je krijgt er wel echt bijwerkingen van; angst, hartkloppingen, niet kunnen slapen, verminderde eetlust en misselijkheid

04-09-2022 | Vrouw | 32
ADD
Sinds een krap half jaar gebruik ik Tentin. Daarvoor Elvance even gebruikt. Dit was fijn maar werkte te lang door betreft focus waardoor ik niet kon slapen. En prikkelverwerking werkte juist te kort. Tentin werkt goed bij mij vooral nu ik goed ingesteld ben. De laatste moet ik bijv. niet meer na 14.00 uur innemen, ivm de nachtrust. Maar de laatste tijd val ik steeds meer[lees meer...] af, waardoor ik steeds meer opmerkingen krijg van buitenstaanders. “Jeetje, jij bent veel afgevallen!” Nu maak ik me enigszins zorgen en moet dus de huisarts gaan bellen. Maar omdat het zo helpt wil zou ik niet graag hier mee stoppen. Heb net alles een beetje op de rit.. Ik ben 1,62m en woog vooraf 64kg. Nu weeg ik 58kg. Nog niet te dun, maar er moet echt niet meer af.. Verder de laatste weken erg veel last van hoofdpijn de hele dag door..

26-06-2022 | Vrouw | 44
ADD
Mn hele leven worstelingen met overprikkeling, emotionele schommelingen, korte aandachtsboog, impulsiviteit, veel extremen en later angsten, depressies, overspannenheid, en extreme vermoeidheid. Na diagnose nog jaren kop in t zand. Uiteindelijk toch concerta geprobeerd, werkte voor mij niet. Na jaren een nieuwe poging, op mn 43e Dexa!!, eerst magistraal en nu Tentin. En he[lees meer...]t gaat een stuk beter, ik ben liever voor mezelf, krijg meer gedaan, minder moe, meer rust in mijn hoofd. Ik dacht ik til dit middel in elk geval nog over de menopauze en dan zie ik wel weer. Mijn angst is vooral om hartproblemen te krijgen. Ik weet niet of dat realistisch is.

13-06-2022 | Vrouw | 19
ADHD
Tentin werkt voor mij goed. Het werkt veel beter dan de Ritalin die ik hiervoor nam. Wel merk ik dat de slaapproblemen bij Tentin erger zijn dan bij Ritalin. Verminderde eetlust is hetzelfde. Andere bijwerkingen zoals spanning, angst, buiten adem zijn en hartkloppingen heb ik veel minder dan met Ritalin. Als je niet tevreden bent met Ritalin of ander methylfenydaat zou ik[lees meer...] tentin (of andere dexamfetamine) zeker aanraden.

04-05-2022 | Vrouw | 23
ADD
Werkt goed, ik vind dit erg waardevol middel op mijn werk. Geen vervelende bijwerkingen tijdens werking. Wel rebound (depri, moe) maar dat lijkt me normaal bij dit soort medicatie. Ik moet 1,5 tablet slikken. Dat betekent dat ik telkens moet halveren en de helft weer in de verpakking moet stoppen. Dat is best onhandig. Ook vraag ik me af of de werking van het halve table[lees meer...]tje dan niet vermindert omdat er voortdurend zuurstof bij komt hierdoor. Ook werkte Amfexa en nu Tentin bij lange na geen 4 uur bij mij. Na 3,5 uur is het uitgewerkt. Ook werkt het bij mij sneller dan de bijsluiter stelt. Na een half uur merk ik dat de medicatie effect begint te hebben. Al met al tevreden.

17-03-2022 | Vrouw | 20
ADD
Ik vind het fijne medicatie ondanks de bijwerkingen. Ik heb zelf andere medicijnen gebruikt maar kreeg daarvan erg veel last van depressieve bijwerkingen. Bij tentin zijn het momenteel vooral fysieke lasten zoals, helemaal geen eetlust ik eet van mezelf erg veel maar zodra ik aan me medicijnen zit kan ik de hele dag niks eten daar word je dus pittig vermoeid van. Verder la[lees meer...]st van zweet tril handen en nog wat andere dingetjes maar ik ervaar ook juist GOEDE dingen zoals veel meer lichamelijke energie kan meer dingen tegelijk doen en kan wat makkelijker dingen onthouden. Ik denk dat de bijwerkingen er vooral aan licht dat ik nog bezig ben met de goede dosering vinden. Ook vind ik het lastig als het uitwerkt savonds ik in één klap klaar ben 0 energie of juist heel veel praten en herhalen van zinnen. En redelijke hoofdpijn en misselijkheid. Verder hoop ik dat iemand mij kan helpen met de volgende VRAAG ik krijg het niet duidelijk gevonden qua verzekering van de tentin hoe zit dat bij jullie.

11-03-2022 | Vrouw | 27
ADD
Na methylfenidaat en ritalin, ben zeer te spreken over dexamfetamine. Ik slik het al een paar jaar. De psychiater schreef mij 2x daags 2 tabletjes voor maar omdat vergeetachtigheid een van mijn grootste valkuilen is, heb ik dit zelf opgebouwd naar 's ochtends 4 tabletjes. Dit werkt erg goed voor mij maar als ik het een dagje vergeet in te nemen ben ik de hele dag ontzetten[lees meer...]d vermoeid en wil ik eigenlijk alleen maar liggen en iets gaan kijken op de tablet. Als ik de medicatie dus niet vergeet voel ik mij verder prima.

31-01-2022 | Man | 45
ADHD
Ik gebruik dit nu meer dan een maand, op dit moment 2 of 3 keer per dag 5mg. Ik voel dat ik veel meer focus heb en concentratie en ook veel meer energie. Ben ineens veel meer georganiseerd dus over het algemeen ben ik positief. Het beste is de eerste 2-3 dagen maar 1 tablet te nemen en goed noteert wanneer je voelt dat het gaat werken en welke bijwerkingen je ervaart e[lees meer...]n tegelijkertijd kijkt naar wanneer de rebound start. Dit ivm de te bepalen tijd voor de volgende tablet. Het beste is dan om 30 min voordat de rebound start de volgende tablet te nemen zodat je die de volgende keer kan voorkomen. De tablet blijft 10 in uur in je lichaam, over het algemeen werkt het na 1 a 2 uur en dan werkt het zo'n 5-8 uur door. Op basis hiervan moet je dan je inname tijden bepalen. Ga ook niet te snel omhoog omdat je dan sneller last kan krijgen van bijwerkingen, dit geldt zeker als je te snel tussen elkaar inneemt. Je lichaam moet ook wennen aan de medicatie en het is belangrijk dat je het de tijd geeft om te proberen. Ik zie heel veel negatieve berichten van mensen die moesten overstappen van een ander merk naar Tentin, ik vind eigenlijk dat je deze reviews niet serieus kunt nemen omdat deze mensen gewend waren aan de andere medicatie en niet open staan voor verandering en daarom negatief zijn, laat je hier niet door uit het veld slaan. Sommige mensen hebben nu eenmaal moeite met veranderingen. Héél veel mensen halen goede resultaten uit deze medicatie.

26-01-2022 | Vrouw | 45
ADHD
Ik kreeg de diagnose pas op mijn 45ste. Doordat mijn zoontje van 7 jaar vanaf zijn 4de jaar in gr.1 al met gedrag problemen te maken kreeg, ben ik ook naar mijzelf gaan kijken. Ik gebruik nu de tentin sinds 1 week , met weinig bijwerkingen en ben er wat rustiger mee. De methyl was voor mij teveel bijwerkingen en geen resultaat, juist onrustiger erdoor. Ik heb het stieke[lees meer...]m eigenlijk altijd al geweten, denk vanaf mijn 30ste, er is toen veel te veel gebeurd. Ook vanaf basisschool achterstand, middelbare niet afgemaakt maar pas 7 jaar later, onrustige relaties, vaak met foute vrienden omgaan, vatbaar voor verslavingen ( alcohol, roken ) , steeds ander werk en nu nog niet voor uit kunnen komen met werk carrière maken, het zit allemaal in mijn hoofd, maar komt er niet juist uit . Met alles in mijn leven wel, als ik er nu achteraf op terug kijk, concentratie is er niet, snel afgeleid en ik zit nu met een 3de burn out thuis. de eerste toen ik 31 was en ging samenwonen, daarna 39 jaar toen ik een drukke peuter had vanaf geboorte tot hij 2 was en alle ballen in de lucht moest houden en nu zit ik weer op mijn 45ste met een burn out thuis. Ik doe nu een superbrains training in groepsverband en medicijnen. Ik hoop zo verder te komen om er mee te leren omgaan. Maar maak mij ook heel erg veel zorgen over mijn zoon, alle signalen zie ik in mijn zelf terug. En wil niet dat zijn levenspad zoals die van mij gaat lopen. Teleurstelling op teleurstelling, hij zit nu in gr.4 op zijn 2de basisschool en ook hier gaat het concentreren niet en daardoor moeite met leren, faalangst en uit dat uit zich weer in gedragsproblemen. Op deze school willen ze hem nu " kwijt" en doorsturen naar een SO of SBO. Maar goed of dat nu het beste is voor iemand met ADHD? Ik en zoveel andere hebben tenslotte ook regulier onderwijs gevolgd en later door veel gedragsproblemen met een omweg de middelbare afgemaakt met 9en op mijn diploma, en werk inmiddels al jaren op een Universiteit op HBO niveau. Ik zou willen dat ik alle ellende en verdriet mijn zoon kan besparen, maar weet niet hoe? Ik ben tenslotte ook niet de "rustigste". ;-)

09-11-2021 | Man | 48
ADD
Sinds mei/juni gebruik ik Tentin. Persoonlijk voel ik mij er hee goed bij; veel rust in mijn hoofd en minder afgeleid. Dat laatste merk ik het best als ik auto rijdt en aan mijn werk ben. Voorheen stoorde ik mij mateloos aan andere weggebruikers, nu bijna niet. Met mijn werk kan ik langer gefocust blijven en stoor ik mij minder aan dingen. Om 8uur start ik met de eers[lees meer...]te 5mg en elke 4 uur later neem ik de volgende. Soms 2x,soms 3x per dag. Ligt eraan hoe mijn dag eruit ziet. Rebounds heb ik amper. Wel een half uur na het innemen voel ik aan mijn hartslag dat het gaat werken. S nachts slaap ik niet makkelijk in en slaap dan ook te weinig. Dit had ik voor Tentin ook, dus of dit een bijwerking is? Geen idee... Nu nog iets vinden waardoor mijn twijfel meer afneemt (zonder al die hoeveelheid bijwerkingen en elke keer opbouwen / afbouwen) en ik ben blij!

21-10-2021 | Vrouw | 38
ADD
Ik slik sochtends om de dag te beginnen 5 mg en savonds ben ik klaarwakker en kan ik de slaap niet vatten

01-10-2021 | Man | 32
ADD
Na de diagnose ADD op eigen verzoek begonnen met medicatie. Methylfenidaat als eerste geprobeerd. Gigantisch veel last gehad van bijwerkingen waaronder hoofdpijn, droge mond maar het meest vervelende, misselijkheid en geen zin in eten. Het was zelfs zo erg dat ik moest kokhalzen tijdens het eten. Overgestapt op Tentin. Ik was eerst heel terughoudend met dit middel aan[lees meer...]gezien veel mensen het als negatief hadden ervaren. Voor mij was dit echt een uitkomst! Ik heb nauwelijks last van bijwerkingen. Soms een beetje een gejaagd gevoel en ik zweet wat meer dan normaal. Aan de andere kant, rust in mijn hoofd, focus, en het algemene gevoel is veel beter.

04-07-2021 | Vrouw | 43
ADD
Ik gebruik dit sinds een jaar, wisselende dosering tot maximaal 3/4 keer per dag. Eerst sloeg ik nog wel een paar dagen over maar dat werkt niet positief. Ik begin meestal rond 11.30 met de eerste dosering, eerder lijk ik het niet nodig te hebben. Ik ben over het geheel Genomen stabieler, heb minder last van schommelingen in mijn gemoedstoestand, lijk ook een leuker pers[lees meer...]oon. Ook heb ik meer energie en overzicht. De werking is vrij kort en er ontstaat gewenning. Een tijdje last gehad van hartkloppingen maar dat is de laatste tijd weer minimaal. In de avonden ben ik erg moe en de ochtenden ook. Ik weet niet of dat een bijwerking is of gewoon bij mij hoort. In het begin wel last gehad van nerveuze en opgejaagde gevoelens maar omdat ik het nu dagelijks gebruik heb ik daar geen last meer van. Ik twijfel wel Over de lange termijn effecten, ik wil geen problemen later. Het liefste wil ik natuurlijk helemaal geen medicatie maar het is nu gewoon veel zonniger om me heen. De optimale dosering vinden heeft een tijdje geduurd. Ik gebruik een lage dosering 10 mg omeprazol erbij omdat ik er soms maagzuur/ buikpijn ervan krijg.