Ervaringen met Tentin

dexamfetamine

droge mond nerveuze tics stijve spieren angst nervositeit

11-11-2023 | Man | 28
ADD
Gewoon top. Niks op aan te merken. Het enige aparte is dat ik 4x daags 2 tabletten van 5mg heb, in plaats van 4x daags 1 tablet van 10mg. Zie ze van meer dan 5mg ook nooit voorbij komen. Maar goed, gebruik dus 60 tabletten per week. Indien ik 5mg per dosering gebruik heb ik last van rebound.

11-10-2023 | Vrouw | 42
ADHD
Ik lees veel negatieve verhalen, waarin wordt aangegeven dat klachten veel erger worden en veel bijwerkingen. Zelf denk ik dat tentin wel eens sterker kan zijn dan de "oude" dex. Ik gebruikte 3 x 5 maar daarbij werden de klachten veel erger. En was de rebound ook heftig. Een dag gestopt. Om te kijken hoe dat ging. Maar om 11 uut werd ik gestoord van mezelf. Wat ik nor[lees meer...]maal in 1 uur deed. Deed ik nu 3 uur over. Toch maar een halve genomen. En dat bleek de oplossing! Veel mensen hebben de neiging meer te nemen als het niet niet goed werkt. Mijn tip: neem eens wat minder. En kijk wat dat doet. Daarbij las ik ook ergens, en dar vond ik dan weer een fijne tip. Dat je wel je grenzen in de gaten noet houden. Doordat alles makkelijker gaat, vraag je ook snel nog meer vanjezelf. En raak je alsnog oververmoeid en overprikkeld. Ik ben erg benieuwd of meer mensen baat hebben bij minder ipv meer. Dus reageer gerust. Groetjes!

12-06-2023 | Vrouw | 25
dexamfetamine (10)

22-02-2023 | Vrouw | 59
dexamfetamine (5mg)
Ik ben nog niet begonnen aan Dex Tent. Maar ik vind hier wél hele goede ervaringen in woorden weergegeven waar ik echt wat aan heb. Nu ben ik minder angstig en de doorslag om toch te beginnen, is wel van de meneer van 46 jaar, die in zijn ervaring, meer weergeeft over, over, hoe je het medicijn het beste vanaf het begin kunt gebruiken. Ikzelf ben 59 en ja, ook al jarenlan[lees meer...]g aanmodderen met van alles...en tot nu toe heb ik 1 geluk gehad: ik heb bijna nooit last van bijwerkingen van welke medicatie dan ook, behalve misschien een beetje hoofdpijn in het begin ( ik ben kwetsbaar, en heb vaak Prednison omdat ik van nature Resistent ben voor echt alle Antibioticum die er zijn of komen),,..en daarnaast zijn al mijn bloedvatklepjes in mijn onderbenen, of kapot, of ze zijn er gewoon niet meer, doordat ik zwaar ben aangereden op mijn fiets, vlak voordat Corona haar intrede deed in Nederland...buiten mijn schuld om...ik was zwaargewond... gelukkig voor m'n familie, heb ik het overleefd en sindsdien, kan ik, zoals die meneer ook zegt, exact voelen wanneer een medicijn begint te werken, dus eigenlijk is dat een voordeel van een nadeel (de bloedvatklepjes reguliere dit namelijk).. Morgen ochtend begin ik na mijn ontbijt en ik hoop, maar ik geloof ook dat dit misschien wel eens het medicijn zou kunnen zijn die Stilte en Rust komt brengen in m'n brein...

11-01-2023 | Man | 28
ADHD
Ik ben sinds kort pas in het proces om mijn adhd onder de hand te krijgen Ik begon met concerta 18 mg maar werkte uit na 3 half uur waardoor ik er gauw 3 perdag nam Ik begon met de dosis omhoog te schroeven echter toen ik op 36 mg kwam kwam ik ineen zware neerwaartse spiraal terecht die over het weekend mij volledig sloopte ben toen terug naar 27 gegaan Duurde 2 weken v[lees meer...]oor dat ik hersteld was maar het lag niet lekker dus naar Ritalin gegaan 10mg 5 per dag Maar het lag niet lekker dus ben naar 15 gegaan dit werkte op zich wel maar begon depressieve bijwerkingen te krijgen die toch wel bleven terug komen ook op 10 mg Mijn psycholoog had het al over dexamfetmine gehad maar de kosten waren een onduidelijk en zorgelijk Toen besloten dat ik het een maand het zou uitproberen waar voor ik 79 euro had vrijgemaakt Was nog niet op de hoogte van het maximum van 250 euro en was onder de indruk dat na 250 euro de zorgverzekering het niet veder zou vergoeden en ik alles zelf moest betalen een whooping 1000 eu perjaar Dat was gelukkig niet het geval Kwam er achter dat via hevo consult ik een terugbetaling kon aanvragen en dat resulteerde er in dat ik nu maar 19 euro voor een maand hoefde bijbetalen, en dat is zeker te doen Het medicijn zelf zou ik omschrijven als schoon en zeer effectief Na al de vorige mishaps was ik sceptisch en had ik er weinig vertrouwen in Maar het heeft echt me verast met de werking en ben nu ook blij dat ik scepticisme aan hield om dat het nu het echt bewijst dat het werkt en niet alleen om dat ik hoge verwachtingen heb Het werkt snel in ongv 30 minuten en werkt bijna precies 4uur Het enige probleem wat ik ervaar is dat het te goed werkt grappig genoeg Ik kan er echt me dag mee invullen maar als ik dan op de laaste dosis van de dag zit En ik heb een productieve en drukke dag gehad word ik zeer slaperig en van ik bijna om 8uur inslaap En dat heb ik nog nooit meegemaakt echter waneer het medicijn dan uitwerkt is het alsof mijn slaap proces word geannuleerd en ervaar ik een spike in energie en een verlangen naar stimulatie Ik begin dan erg trek te krijgen naar suiker en en wil dan ook gaan gamen Dit heeft er voor gezorgt dat ik in de nacht heb zitten gamen alcohol ben gaan drinken of ga roken Als een oplossing ben ik aan het proberen om om op het eind van de laaste dosis op te volgen met een Ritalin om dit te te verhelpen Ditheegt mij een ander perspectief gegeven op adhd en ik denk dat het komt door Dat dexamfetmine de aanmaak van Dopamine stimuleert waar methylphenidate de heropnamen blokkeert Bij mij staat adhd centraal om innerlijke chaos en ernstige motivatie problemen Dit veroorzaakt verdere klachten als laag zelf beeld en een minderwaardigheids complex Op methylphenidate merk ik dat ik meer plezier heb ik de dingen die ik doe maar als een resultaat hier van Ik op een hedonistische manier mijn dag invul dit komt denk ik door dat het de heropnamen blokeert maar niet stimuleert hierdoor ben ik constant op zoek naar stimulatie dit veroorzaakt fluctuaties in de effecten van het medicijn en als ik dan onvermijdelijk verveeld raak met het gene wat ik aan het melken ben voor dopamine en niks anders kan vinden om te doen raak ik depressief om dat ik geen stimulatie kan creëren Het medicijn verandert dan van iets wat me ondersteunt naar iets wat me systematisch afbreekt De dex doet echter wel Dopamine aanmaak stimuleren en hierdoor merk ik dat ik niet meer zo verplicht ben om mijn dag in te vullen op wat mij het beste stimuleert maar ook nu de vrijheid ervaar om dingen te gaan te ondernemen die ik belangrijk vind of Intresse in heb een wereld van verschil Het medicijn is bijna het zelfde als speed en dat is best een enge gedachten Ik heb het idee dat het ook best wat risico's heeft op het vlak van misbruik of verslaving Maar zolang ik me zelf real hou en realiseer dat te veel Dopamine een adverse effect heeft Denk ik niet dat de dag ooit zal komen dat ik het misbruik of verslaafd raak Daarom denk ik ook dat dit medicijn een zeker besef nodig heeft Als de gebruiker niet genoeg besef heeft over de fijnere details van het Dopamine systeem Dat er een hoog risico aanwezig is voor misbruik Ik zo niet zomaar aan iedereen aan raden En denk dat dit medicijn ook heel erg gecomplimenteerd zou worden als er voor af een spoedcursus dopamine zou worden toegevoegd om misbruik of verslaving risico's te minimaliseren Het is letterlijk de sleutel to mijn potentieel in de na al 3 dagen begon ik onwijs veel progressie te boeken En kan ik nu echt en eindelijk mijn leven op de rails zetten en uitebloeien naar de volste expressie van mij Top medicijn overtreft al mijn verwachtingen

20-08-2022 | Vrouw | 40
ADHD
2 jaar geleden heb ik tijdens een burn-out adhd-diagnose gekregen en ben ik begonnen met Tentin 5mg. Ik voelde me gelijk stukken beter. Wel was het vervelend om de hele dag geen zin in eten te hebben. Ik viel in een paar maanden tijd 5kg af, wat voor mij niet nodig was. Gelukkig kwam de eetlust na een paar maanden terug en lukte het me om op gewicht te blijven. Mijn leven[lees meer...]skwaliteit is door Tentin erg omhoog gegaan. Ik voelde me een 2.0-versie van mezelf. Voor ik de diagnose adhd kreeg, vermoedde ik altijd wel dat ik adhd had, maar ik was me er niet van bewust hoeveel invloed het op mijn leven had. Ik heb mezelf beter leren kennen en ben erachter gekomen wat ik wel en niet kan. Ook vond ik eindelijk de naam voor die week vooraf gaand aan mijn menstruatie, waarin ik alles en iedereen altijd wel in elkaar wilde trappen of in bed wilde liggen huilen. Pms, waar dus ook een verhoogde kans op is met adhd door de wisseling in hormonen. Tijdens die week hielp het me erg om de dosering tentin met een 2,5mg per keer te verhogen en een extra tablet te nemen aan het eind van de dag. Helaas werd na zo’n anderhalf jaar de werking van de medicatie minder en was ik emotioneel weer veel instabieler. Werke 5mg eerst bijna 4 uur, ineens voelde ik het na 3 uur al niet meer en tijdens die 3 uur al niet optimaal. Een verhoging van de dosering hielp me hierin niet. Ik kon er niet meer van opaan. Nu ben ik bezig met uitzoeken wat dan wél werkt; 20mg Elvanse, 30, 40, of gaat dit gewoon níet werken. Zucht.

22-05-2022 | Vrouw | 24
ADHD
Met tentin voel ik mij de iets betere versie van mijzelf. Gelukkig word ik geen robot zoals bij ritalin/methylfeniaat. Daarvan krijg ik veel meer hyperfocus en motivatie, dat is even prettig voor wanneer het echt nodig is, maar voor het dagelijks leven is het voor mij teveel. dan herken ik mijzelf niet meer, met tentin wel. Eigenlijk voel ik niks van de tentin, behalve wan[lees meer...]neer ik het niet slik. Dan gaat het opzich ook wel oké, maar met tentin ben ik net iets stabieler. De kers op de taart zal ik het maar noemen. Juist omdat het mij een steuntje in de rug geeft voel ik mij genoodzaakt om mijn ervaring hier te plaatsen, helaas nemen de slechte ervaringen de overhand terwijl het voor mij net dat laatste zetje in de goede richting geeft.

26-04-2022 | Vrouw | 39
ADHD
Zeer tevreden over deze medicatie. Probeerde eerst methylphenidaat, daar had ik zeer veel bijwerkingen van. Van de dexamfetamine heb ik totaal geen bijwerkingen, voel me meer gefocust en gevoncentreerd en helpt ook nog eens voor een betere stemming. Ben er heel blij mee.

17-04-2022 | Man | 47
ADHD
Van wellbutrin naar concerta naar medikinet en mylan overgegaan naar tentin. Werkt voor mij prima op behoud van concentratie, plannen, overzicht, stemming. Veel minder slaap dipjes. Ben meer tevreden dan met methylfenidaat.

23-02-2022 | Vrouw | 27
ADHD
Tentin is voor mij echt de uitkomst. Het geeft me rust in mijn hoofd en overzicht. Het helpt ook met het stabiliseren van emotionele uitschieters met betrekking tot hormonale schommelingen. Medikinet en Ritalin gaven me alleen focus, maar Tentin doet voor mij echt veel meer dan dat. Het enige nadeel is de droge mond, maar met een fles water naast me is dat probleem ook mak[lees meer...]kelijk verholpen.

15-02-2022 | Vrouw | 18
ADD
Echt ontzettend blij met dit medicijn. Ik zat eerst 5 jaar aan de ritalin en ik ben nu eindelijk op iets anders. Dexamfetamine werkt voor mij veel beter dan methylfenidaat. Minder zware bijwerkingen en ik voel me gewoon heel fijn als ik het neem. Ik voel me nu goed en positief als ik het neem, in plaats van de depressieve gevoelens die ik van ritalin kreeg. Als jij aan de [lees meer...]methylfenidaat zit en het niet goed werkt raad ik tentin zeker aan

10-02-2022 | Man | 46
ADHD
Ik gebruik dit medicijn nu 1 jaar en voel me weer als een vis in het water. Voorheen allerlei andere medicatie gehad, waar (ik) wel veel bijwerkingen van kreeg :) Voor mij is TenTon een uitkomst

29-11-2021 | Man | 44
ADHD
Fantastisch middel. Werkt erg goed bij mij. Eerste 2 weken kreeg ik 20 mg per dag. (4×5 mg. Nu krijg ik 8x 5 mg per dag. Ik heb veel meer rust en heb weer zin in het leven. Ik las veel negatieve verhalen over dit medicijn. Ik denk dat veel mensen te weinig mg krijgen voorgeschreven.

15-10-2021 | Man | 23
ADHD
Ik neem lisdexamfetamine (60mg) en als dit dan wat uitwerkt rond 4 uur 's middags 1 Tentin tablet van 5mg. Voor mij doet het wat het moet doen. Eerst dacht ik dat het misschien niet goed zou werken of bijwerkingen zou geven gezien alle negatieve recensies maar voor mij is het een prima uitkomst om de namiddag en avond mee door te komen. Straks als ik voor werk in p[lees meer...]loegendienst moet werken zal ik geheel overstappen van lisdexamfetamine naar 'gewone' dex en aan de hand van mijn ervaring nu verwacht ik eigenlijk geen verschil (behalve iets van schommeling.) Kortom; heel tevreden.

04-08-2023 | Man | 23
ADHD
Ik heb een Adhd/Autisme diagnose. Gebruik nu 5 maanden Tentin. Begonnen met 5mg 3x per dag. Nu zit ik op 15mg 3x keer per dag. Bij 5mg en 10mg voelde ik mij wel beter maar toch niet genoeg effectiviteit. Met 15mg was ik de eerste 2 weken super depressief. Na 2 weken waren de wolken verdwenen en deed tentin wat het moet doen. In het algemeen heb ik ervaren dat het zeker[lees meer...] 3/4 weken duurt voor dat de nieuwe dosering goed werkt en de bijwerkingen minder worden. De bijwerkingen vallen overigens meestal wel mee. Heel af en toe heb ik last van te veel hart kloppingen en duizeligheid. De dagelijkse bijwerkingen zijn lichte trillingen, minder eetlust en minder slaap. Conclusie: Tentin is goed werkzaam mits ik geduldig ben en niet direct stop bij last van bijwerkingen. Het is uiteindelijk een kwestie van zoeken en aanvoelen wat goed is. Ik ben uiteindelijk het meest blij dat ik eindelijk kan concentreren. Daarnaast ook assertiver en vrolijker. Ik kan zeggen dat ik (eindelijk) mijn zelf kan zijn.

01-04-2023 | Vrouw | 21
ADD
Tentin helpt met concentratieproblemen en door dit middel kon ik mijn leven weer oppakken. Het nadeel is dat het niet algeheel vergoed wordt en je soms er niet door kan slapen en ik kan niet meer huilen. Voel nog wel alle emoties zoals een normaal persoon.