Ervaringen met Tentin

dexamfetamine

droge mond nerveuze tics stijve spieren angst nervositeit

22-02-2023 | Vrouw | 59
dexamfetamine (5mg)
Ik ben nog niet begonnen aan Dex Tent. Maar ik vind hier wél hele goede ervaringen in woorden weergegeven waar ik echt wat aan heb. Nu ben ik minder angstig en de doorslag om toch te beginnen, is wel van de meneer van 46 jaar, die in zijn ervaring, meer weergeeft over, over, hoe je het medicijn het beste vanaf het begin kunt gebruiken. Ikzelf ben 59 en ja, ook al jarenlan[lees meer...]g aanmodderen met van alles...en tot nu toe heb ik 1 geluk gehad: ik heb bijna nooit last van bijwerkingen van welke medicatie dan ook, behalve misschien een beetje hoofdpijn in het begin ( ik ben kwetsbaar, en heb vaak Prednison omdat ik van nature Resistent ben voor echt alle Antibioticum die er zijn of komen),,..en daarnaast zijn al mijn bloedvatklepjes in mijn onderbenen, of kapot, of ze zijn er gewoon niet meer, doordat ik zwaar ben aangereden op mijn fiets, vlak voordat Corona haar intrede deed in Nederland...buiten mijn schuld om...ik was zwaargewond... gelukkig voor m'n familie, heb ik het overleefd en sindsdien, kan ik, zoals die meneer ook zegt, exact voelen wanneer een medicijn begint te werken, dus eigenlijk is dat een voordeel van een nadeel (de bloedvatklepjes reguliere dit namelijk).. Morgen ochtend begin ik na mijn ontbijt en ik hoop, maar ik geloof ook dat dit misschien wel eens het medicijn zou kunnen zijn die Stilte en Rust komt brengen in m'n brein...

26-06-2022 | Man | 58
ADHD
Trillen spieren, kort lontje en drukker dan normaal. Aantal weken gebruikt maar ben nu gestopt. Maakt de kwaal alleen maar erger.⁰

18-11-2022 | Man | 54
ADD
het heeft lang geduurd voordat ik door kreeg wat de bijwerking is. ik neem mezelf kwalijk dat ik negatief en geirriteerd wordt door overprikkeling bij gebruik van de dex/tentin en schrijf een positief effect (bij inname) toe aan het medicijn. kortom ik voel me in praktische zin capabeler om mijn leven te lijden maar met een steeds slechter zelfbeeld (kan bij mij zelfde[lees meer...]structief gedrag uitlokken) en steeds labieler ook.

05-12-2021 | Man | 54
ADD
Geen overzicht, chaos in mijn hoofd

18-07-2021 | Vrouw | 53
ADHD
Met dexamfetamine was ik zeer tevreden. Sinds het gedoe met amfex en tentin meer hoofdpijn na eerst een periode migraine te hebben gehad. Nu is het onmogelijk met tentin om op vrije dagen het gebruik te stoppen of te minderen zonder dat ik in slaap val overdag en er niets meer uit mijn handen komt. In tegenstelling tot dexamfetamine kan ik nu de hoeveelheid ook niet bepale[lees meer...]n (d.w.z. kan afstemmen op de dagtaken) zonder negatieve effecten (slaperigheid). Dus erg gefrustreerd dat ik niet de eerdere dexamfetamine terug kan krijgen. Er zal in tentin vast dexamfetamine zitten maar er zit tenminste een andere stof meer of minder in waardoor ik nu wel bijwerkingen heb ondanks het feit dat mijn (huis-)arts zegt dat het hetzelfde is, ik weet zeker dat het niet hetzelfde is.

19-09-2022 | Vrouw | 51
ADD
Zowel mijn zoon als ik hebben ADD en gebruiken Tentin. Onze hoeveelheden en bijwerkingen verschillen. Positief voor beiden: verhoogd de focus, alertheid en minder last van woordvindingsproblematiek. Helpt ook wat tegen overdaad aan prikkels. Voor mij helpt dexamfetamine ook bij mijn astma. Nadelen: mijn zoon wordt er somberig van en eet echt het absoluut minimale. Dus [lees meer...]die krijgt een groot ontbijt en heeft een 2e avondmaaltijd want bij de eerste heeft hij nog weinig trek. We hebben allebei veel last van een droge mond, weinig eetlust, en de reboundeffecten zijn afschuwelijk. We nemen er magnesium bij om de stemming een beetje te balanceren, maar dat doet niet voldoende. Dit was met de magistraal bereide dex van onze apotheek helemaal niet het geval. Ook werkt de Tentin na 2 uur al niet meer bij ons. Ik overweeg over te stappen naar Elvanse 70. Dat ging qua eetlust beter. Ik vind het wel naar dat ik dan minder kan doseren, soms is het fijn om wat minder te kunnen nemen als je bijv alleen 's morgens echt moet focussen. De langwerkende dex van de Regenboog apotheek deed helaas niets bij mij.

22-01-2022 | Man | 51
ADHD
Middel werkt goed tegen ADHD. Wel vervelende bijwerkingen. Met name wanneer het uitwerkt. Lastig is dat de werkingsduur nogal fluctueert. Het werkt tussen de 2,5 en 4 uur bij mij. Ik zet mijn medicijn alarm dus maar om de 3 uur, maar ben de rebound dan niet altijd voor. Vooral de rebound is naar. Als ik de dosering wat verhoog, werkt het langer, maar dan vind ik het te h[lees meer...]eftig. Hiervoor heb ik veel andere medicijnen geprobeerd, maar die waren geen van allen een succes. Dit is voor mij de minst slechte. Bijwerkingen zijn toch minder erg dan ADHD.

28-09-2021 | Vrouw | 51
ADD
Sinds mijn apotheek eerst amfexa en daarna tentin voorschreef heb ik me nog nooit zo slecht gevoeld. Dit is zó totaal een waardeloos ‘medicijn’ De oude dexamfetamine door de apotheek gemaakt was het beste, maar die is eruit gehaald, heel erg jammer Tentin is heel slecht

19-07-2021 | Man | 51
ADD
Had eerst Dexamfetamine en die werkte perfect nu Tentin en is echt totaal een andere uitwerking, voel me klote na een tijdje en niet helder maar numb en verloren.

16-06-2021 | Man | 50
ADHD
Na veel verschillende medicijnen voor ADHD gebruikt te hebben ben ik uitgekomen op de voor mij minst erge van het arsenaal. Tentin gaf bij mij ook veel bijwerkingen en het werkte heel kort (altijd nog beter dan andere medicatie), maar wonder boven wonder nu niet meer. Wat is er gebeurt? In verband met andere klachten ben ik GABA gaan gebruiken. Of dat werkt voor de and[lees meer...]ere klachten is nog maar de vraag, maar na enkele dagen merkte ik dat de dex plotseling langer werkte en ik geen bijwerkingen meer had. Omdat ik hiervoor wel veel bijwerkingen had, slikte ik een lage dosis. Nu kon de dosis verhoogt worden tot een goed werkend niveau. Ik ben na een aantal dagen gestopt met GABA om te zien wat er gebeurt. Meteen werkte de dex minder goed. GABA langzaam weer opgebouwd om te zien wat de minimale dosering is voor het effect en de dex werkt weer prima. Ik ben gaan onderzoeken hoe dit te verklaren is. Het zou kunnen zijn door het gegeven dat een hoge aanwezigheid van glutaminezuur dexamfetamine afbreekt. Er is reden om aan te nemen dat mensen met een wat laag GABA niveau een wat hoger niveau glutamaat hebben, wat weer voortkomt uit glutaminezuur. Er is ook een aanwijzing dat ADHD’ers een lager GABA niveau hebben. N=1 dus het is niet te zeggen of dit bij anderen ook werkt. Maar als dexamfetamine bij jou kort werkt, of veel bijwerkingen heeft, dan zou je het kunnen proberen. GABA is vrij verkrijgbaar. Overleg natuurlijk eerst met je arts. Maar het effect nam af toen ik enorm verkouden werd. Ik ben gaan zoeken naar een relatie tussen dex en verkoudheid en de middelen die ik daartegen nam, zoals Otrivin en hoestdrank. Ik kon niks vinden dat in mijn situatie van toepassing was. Na veel zoeken, kwam ik uit op dezelfde regel uit de ‘samenvatting van de productkenmerken’ als waar ik de relatie met glutaminezuur vandaan had. Namelijk: vruchtensap. In de consumentenbijsluiter staat hier niks over beschreven en ook apotheek.nl vermeld er niks over, maar vruchtensap zorgt ervoor dat dexamfetamine minder goed wordt opgenomen (geabsorbeerd). Ik drink nooit vruchtensap, maar tijdens de verkoudheid heb ik mij gelaafd aan sinaasappelsap en sinaasappels. Citaat uit productkenmerken: “Middelen die bloedspiegels van amfetamines verlagen: Gastro-intestinale aanzurende middelen (guanethidine, reserpine, glutaminezuur HCl, ascorbinezuur, vruchtensappen enz.) verlagen de absorptie van amfetamines.“ In het algemeen geldt de vuistregel dat tussen de inname van medicijnen en het nuttigen van vruchtensap een uur of 4 moet zitten. Maar aangezien ik de dex iedere 4 uur inneem schiet dat niet op. Ook vitamine C kan een nadelige invloed hebben. Doe er je voordeel mee. Bronnen: Samenvatting van productkenmerken + bijsluiter: https://www.geneesmiddeleninformatiebank.nl/nl/rvg124800 ADHD en GABA: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3970207/ Vruchtensap en medicijnen (algemeen): http://ui-online.nl/ufc/file2/sls_sites/editor/b07a6eb1b4837eef68adfb6ffa8ebb74/pu/Grapefruit_sap__en_sinaasappel_sap__en_kans_op_verminderde_werking_medicijn.pdf

31-03-2021 | Man | 50
dexamfetamine (3,75)
ADHD
Bij een dosering downshift genoeg is voor effect zijn er veel heftige bijwerkingen. Bij een dosering die lager is verdwijnen de bijwerkingen, maar ook het positieve effect. Uiteindelijk kwam ik uit op een dosering van 3/4 tablet om de 2,5 uur 5x per dag. Dat is nogal gedoe, maar dan had ik de beste balans tussen effectiviteit en bijwerkingen.

09-03-2024 | Vrouw | 48
ADHD

nervositeit angst stijve spieren nerveuze tics

Met dexamfetamine van Tentin heb ik continu het gevoel dat ik strak sta. Ik voel me nerveus, heb meer last van angst en kom ook op anderen opgejaagd over. Hier krijg ik dan weer sociale angst van. Ik zit de ganse dag aan mezelf te plukken. Mijn motorische onrust is erger door geworden. In de winter heb ik last van vingers en tenen die wit uitslaan (Raynaud). Ook heb ik las[lees meer...]t van stijve spieren. Lichamelijk onderzoek hiernaar leverde niks op. Toevallig ontstonden deze klachten pas nadat ik Tentin ging slikken. Tegelijk helpt het om in de ochtend enigszins op gang te komen. Zonder voel ik me echt een zombie. Dat schijnt dan een ontwenningsverschijnsel te zijn. Alleen daarom neem ik het tot nu toe nog in. Ik vind het rotspul.

09-11-2021 | Man | 48
ADD
Sinds mei/juni gebruik ik Tentin. Persoonlijk voel ik mij er hee goed bij; veel rust in mijn hoofd en minder afgeleid. Dat laatste merk ik het best als ik auto rijdt en aan mijn werk ben. Voorheen stoorde ik mij mateloos aan andere weggebruikers, nu bijna niet. Met mijn werk kan ik langer gefocust blijven en stoor ik mij minder aan dingen. Om 8uur start ik met de eers[lees meer...]te 5mg en elke 4 uur later neem ik de volgende. Soms 2x,soms 3x per dag. Ligt eraan hoe mijn dag eruit ziet. Rebounds heb ik amper. Wel een half uur na het innemen voel ik aan mijn hartslag dat het gaat werken. S nachts slaap ik niet makkelijk in en slaap dan ook te weinig. Dit had ik voor Tentin ook, dus of dit een bijwerking is? Geen idee... Nu nog iets vinden waardoor mijn twijfel meer afneemt (zonder al die hoeveelheid bijwerkingen en elke keer opbouwen / afbouwen) en ik ben blij!

01-06-2023 | Vrouw | 47
Geen concentratie

17-04-2022 | Man | 47
ADHD
Van wellbutrin naar concerta naar medikinet en mylan overgegaan naar tentin. Werkt voor mij prima op behoud van concentratie, plannen, overzicht, stemming. Veel minder slaap dipjes. Ben meer tevreden dan met methylfenidaat.

28-05-2021 | Vrouw | 47
ADD
Het duurde even alvorens ik in de gaten had dat het van de ene op de dag overstappen van dexamfetamine (2,5mg tabletten in 3x daags giften van 12,5-12,5-10mg) veel klachten gaf. Na ongeveer 2,5 week had ik dusdanig veel klachten (zowel mentaal/emotioneel als fysiek) dat ik vermoedde dat dit door de tentin zou kunnen komen. Ik heb vervolgens secuur bijgehouden hoe mijn [lees meer...]dag verliep op de voorgeschreven tabletten, het iets verhogen van de dosis (door de tabl niet te delen maar i.p.v. 2,5 tabl nu 3 hele tabl te nemen) en de laatste gift van 17.00u te stoppen. Het leek geen verschil te maken. Omdat ik nog een aantal van mijn magistraal bereidde Dex had liggen ben ik in kleine stapjes weer de tentin gaan afbouwen door ‘ uit te sluipen en op die manier weer op de oude vertrouwde Dex terug te zijn. Inmiddels zijn praktisch alle klachten die ik ervoer op de tentin praktisch volledig verdwenen; aandacht en focus blijven nog iets achter maar de rebound, trillen/zweten en nervositeit plus de stemmingswisselingen zijn beduidend minder. Bovendien is het in mijn hoofd absoluut rustiger. Ik weet nu door dit zorgvuldig een maand lang op te schrijven en letterlijk te zien wat tentin met mij deed, dit voor mij absoluut geen goed medicijn is. Nu magistraal bereidende apotheken bij wet niet meer mogen leveren zit er wellicht nog maar 1 ding op; zoeken naar andere mogelijkheden. In het verleden is het ren zoektocht geweest van ritalin naar concerta en wat er tussen zit: de Dex bleek voor mij het ‘wondermiddel’. Mijn wanhoop is groot, vooral omdat het voor mij en mijn (overigens fantastische) behandelaars met pech weer een hele tijd kan duren alvorens ik goed ben ingesteld...