ethinylestradiol/levonorgestrel

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

09-12-2009 | Vrouw
Bloedarmoede
Ik heb een bloedarmoede gehad waarbij ik op mijn hoogtepunt 2 maanden lang heel erg ongesteld was. Ik werd toen op de pil gezet. Ik lees overal dat het hevig bloeden minder word door de pil, bij mij is dit dus niet zo, ik kan amper naar school reizen zo erg is het altijd. Ik ben dus van plan om over te stappen op een andere pil waarin de stoptijd minder is en hopelijk het [lees meer...]hevig bloeden ook. ben benieuwd of er meer mensen zijn die met het slikken van deze pil geen mindering merken aan het hevig bloeden.

30-10-2020 | Vrouw | 41
ethinylestradiol/levonorgestrel (20/100ug)
Pijnlijke borsten , hoofdpijn af en toe bulten in het gezicht. . Na een maand was dit over. 2.5 jaar heel evreden toen opeens eerder dan einde van de strip ongesteld, soms nog 5 of 4 pillen te gaan. Ik ben inmiddels 8mnd gestopt wou over stappen op de nuvaring maar lees teveel klachten en hogere kans op trombose dus ik ga toch nog een keer de pil proberen

09-12-2018 | Vrouw | 21
ethinylestradiol/levonorgestrel (20/100ug)
Ik heb 5 jaar de pil geslikt. Het fijne vond ik dat ik zelf kon bepalen wanneer ik ongesteld werd. Bijvoorbeeld met vakanties en zwemmen. In die 5 jaar ben ik 2x de pil vergeten te slikken, maar gelukkig was dit uiteindelijk geen ramp en is er niks gebeurd. Let wel goed op in welke week je je pil vergeten bent en neem anders direct contact op met je huisarts! Toch merkte i[lees meer...]k dat ik flink in gewicht was aangekomen, meer pieken en dalen had in mijn stemming en flinke eetbuien had. Natuurlijk zijn dit soort dingen altijd een combinatie van factoren, maar ook door andere meiden in mijn omgeving die een spiraaltje hadden werd ik nieuwsgierig om over te stappen. Dat heb ik gedaan en ik heb vooral minder pieken en dalen in mijn stemmingen. Ik vond de pil ook prima, maar je moet er gewoon vaak aan denken. En daarbij krijg je meer hormonen in je lichaam. Al met al gaat het er mij vooral om dat ik beschermd ben tegen zwangerschap, de andere dingen zoals minder hormonen zijn mooi meegenomen!

06-05-2015 | Man | 26
ethinylestradiol/levonorgestrel (20/100ug)
Ik word een aantal uur na inname, erg misselijk van deze pil. Daarom slik ik hem voor ik ga slapen, zodat ik er in ieder geval overdag zo min mogelijk ongemak van heb.

25-04-2013 | Vrouw | 37
ethinylestradiol/levonorgestrel
Altijd Microgynon geslikt. Daarna Mirena spiraal, omdat ik de pil wel eens vergat. En dacht voor gebruiksgemak te gaan. Veel spijt van gehad. Mirena eruit laten halen, dus weer opnieuw aan de pil.

24-01-2012 | Vrouw | 43

11-11-2011 | Vrouw | 25
Anticonceptie
Prima om menstruatie uit te stellen, alleen vergat ik hem in te nemen soms.

15-03-2011 | Vrouw | 22
ethinylestradiol/levonorgestrel
Ik ben 8 jaar geleden begonnen met het gebruiken van deze pil (ivm heftige en pijnlijke menstruatie). Op zich heb ik nooit veel last van bijwerkingen gehad. Maar nu sinds een jaar heb ik regelmatig pijnlijke borsten en erg last van stemmingswisselingen. Nu zegt de huisarts dat dit kan optreden een tijd van tevreden gebruik. Heeft iemand ideeen over goeie alternatieven?[lees meer...]

04-12-2009 | Vrouw

02-09-2009 | Vrouw
ethinylestradiol/levonorgestrel
Ik ben vorig jaar op deze pil overgestapt, omdat ik het idee had dat ik bijwerkingen had van mijn vorige pil (microgynon 30). Naar mijn idee was ik veel minder vrolijk dan vroeger; ik had veel last stemmingswisselingen. In het begin beviel microgynon 20 prima, hoewel ik eerst wel hoofdpijn kreeg en last van misselijkheid had. Toch ben ik nu na een jaar gestopt, omdat ik vo[lees meer...]lgens mij ook van deze pil last had van stemmingswisselingen door de hormonen. Ja, helemaal zeker weet ik niet of dat door de pil kwam. Maar nu ik sinds een maand gestopt ben, zit ik wel stukken beter in mijn vel. Ik heb geen last van een wisselend humeur meer en dat terwijl ik momenteel juist reden zou hebben om depri te zijn. Als ik weer aan een pil ga beginnen, wil ik die nieuwe pil (Qlaira) gaan proberen of misschien zo'n minipil (Cerazette). Wat mij betreft is de betrouwbaarheid van microgynon20 trouwens prima, aangezien ik niet zwanger ben geworden. Ik geloof dat ik ook wel ietsje minder zin in seks had toen ik microgynon ging slikken. Maar in mijn geval is dat niet zo erg, omdat mijn libido nogal hoog is.

23-06-2009 | Vrouw

10-05-2021 | Vrouw | 24
ethinylestradiol/levonorgestrel (20/100ug)
Ik heb meerdere pillen geprobeerd en een hormoonspiraal. Van eerdere anticonceptiepillen kreeg ik heftige bijwerkingen zoals neerslachtigheid, acne en paniek. De hormoonspiraal (Kyleena) heb ik ongeveer 6 mnd gehad en eruit laten halen ivm extreme aanhoudende pijn. De Microgyon 20 was voor mij een beetje de laatste optie. De eerste week heb ik wat hoofdpijn gehad, maar ver[lees meer...]der gaat het heel goed. Lichte schommelingen in vermoeidheid, maar ik heb goede hoop dat dit na wat langer gebruik bijtrekt. Ik gebruik het nu een maand en voor mij is dit (tot nu toe) de enige pil die goed te doen is.

24-05-2019 | Vrouw | 23

16-07-2015 | Vrouw | 38
ethinylestradiol/levonorgestrel (20/100ug)
Na 11 verschillende soorten anticonceptie te hebben geprobeerd uitgekomen op deze lichtere pil. Ik ben er zeer tevreden over. Heel enkel wat een lichte hoofdpijn maar dat is niet noemenswaardig vergeleken de migraine die ik altijd had van de Microgynon 30. Ik ben nu bijna 2 maanden aan deze pil. Nog wat last van "strakke " gevoelige borsten, maar dit moet weer overgaan. Ik[lees meer...] ben verder super tevreden.

18-06-2015 | Vrouw | 25
ethinylestradiol/levonorgestrel (20/100ug)
Lustvermindering na lang gebruik. Tussentijds (om 6 maanden een maand) stoppen aanbevolen...

01-09-2011 | Vrouw | 20
Tegen zwangerschap
De microgynon 20 is prima. Ik heb voor een paar jaar terug 30 gebruikt, maar deze viel tegen. Ik kwam er erg van aan, veel eetlust, en was ook altijd chagarijnig (maar toen zat ik ook nog meer in de puberteit, daar kon het dus ook aan liggen;) maar microgynon 20 is prima hoor, geen bijwerkingen. Alleen een paar dagen voordat ik ongesteld moet worden, word ik duizelig.. maa[lees meer...]r ik weet waar het van komt dus maak me er ook niet druk om. Tijdens mijn ongesteldheid heb ik dat niet meer. Een echte aanrader!

Thyrax Duotab (867) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (585) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (432) - Antibiotica - penicillines breedspectrum