Yasmin

ethinylestradiol/drospirenon

Menstruatiepijn (8 meningen)

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

02-01-2017

Yasmin (ethinylestradiol/drospirenon)

Ik ben van de mirena spiraal overgeschakeld naar de yasmine pil en tot hiertoe tevreden. Ik heb jaren het spiraal gehad en ook jaren plezier van gehad tot ik bij de laatste spiraal veel vocht vast hield en dus flink aangekomen was. Deze laatste spiraal heb ik er dan na 1jr laten uithalen en de yasmine beginnen gebruiken. Weg vocht vasthouden, mijn oude lijf terug en qua ge[lees meer...]wicht terug naar normaal. Bijwerkingen: naar mijn regels toe hoofdpijn (spiraal geen hoofdpijn), gespannen borsten. In het algemaan ben ik zeer tevreden van de yasmine.
29-12-2016

Yasmin (ethinylestradiol/drospirenon)

Ik gebruik deze pil al jaren tot volle tevredenheid. In tegenstelling tot andere pillen die ik gebruik heb. Ik ben iets afgevallen. Menstruatie is een stuk lichter. Ik ben nu 47 en blijf deze pil zo lang als mag gebruiken. Mijn dochter van 21 gebruikt hem ook en heeft ook helemaal geen klachten.
13-07-2016

Yasmin (ethinylestradiol/drospirenon)

Ik vermoedde de laatste paar maanden dat mijn jarenlange gevecht (sinds start met Yasmin) tegen vaginale schimmelinfecties aan de pil lag. Ik las er steeds meer over, ervaringen van anderen. Daarom naar de huisarts in Nederland en overgestapt op Lenorgestel Ethinylestradiol, de lichtste vorm. Schimmelinfecties zijn sindsdien verleden tijd, ik kan weer seks hebben zonder pi[lees meer...]jn. Helaas heb ik nu ipv schimmelinfecties een opgezwollen buik die elke avond het ergst is. Het maakt niet uit wat ik eet.
13-06-2016

Yasmin (ethinylestradiol/drospirenon)

Vrij snel kreeg ik al last van heftige migraine en droge vagina. Geleidelijk aan begonnen de andere bijwerkingen. Heeft een hele negative impact op mn leven gehad. Nooit meer deze pil voor mij.
02-06-2016

Yasmin (ethinylestradiol/drospirenon)

Begin 2015 schreef mijn dokter mij de Yasmin pil voor (ik was toen 17), omdat de microgynon 30 weinig effect had. Ik heb de Yasmin zo'n 6 maanden geslikt. In het begin kreeg ik last van hoofdpijnaanvallen en voelde ik me vreemd, maar er werd mij ook verteld dat je de eerste paar maanden van dit soort bijwerkingen kon voelen. Ik besloot dus om er verder niet veel aandacht a[lees meer...]an te besteden en dacht dat dit na een maandje wel over zou zijn. Mooi niet dus! Na 4 tot 5 maanden werden de klachten steeds erger. Ik had dagelijks last van hoofdpijnaanvallen die ik nooit eerder heb gehad, hierdoor moest ik dan op bed liggen en wachten tot het over was. Ook had ik enorm veel last van buikpijn, bij deze buikpijn voelde het alsof er iemand met een mes in mijn buik stak. De pijn was zo erg dat ik niet meer kon lopen. Ik kan echt wel tegen een stootje maar dit werd me te heftig. Ook had ik last van paniek aanvallen en een drukkend gevoel op de borst. Ik heb ook veel last gehad van stemmingswisselingen en best wel depressieve gedachtes. Na een tijdje kreeg ik ook weet last van doorbraakbloedingen ook al slikte ik de pil steeds maar 1 maand. Uiteindelijk ben ik terug gegaan naar de huisarts en heb microgynon 50 gekregen. Over microgynon ben ik super tevreden! Ik raad iedereen de Yasmin pil echt af!!
25-05-2016

Yasmin (ethinylestradiol/drospirenon)

Hoi allen, Ik ben een vrouw van 23 jaar oud. Op 3 mei 2016 heb ik Yasmin (er staat Rosal op het doosje, maar beide pillen hebben dezelfde werkzame stoffen) voorgeschreven gekregen, nadat er bij mij PCOS is vastgesteld. PCOS is een hormonale aandoening waarbij ongesteldheid minder vaak optreedt of geheel uitblijft en waarbij acné kan voorkomen. Mij werd geadviseerd om de an[lees meer...]ticonceptiepil te gaan slikken om de ongesteldheid weer op te wekken. In verband met puistjes heb ik gevraagd om een pil die iets voor mijn huid zou kunnen betekenen, waarna de specialist Yasmin voorstelde. Sinds ruim een week (na ongeveer 15 dagen de pil te hebben geslikt) voel ik me erg gestrest en gespannen. Ik zit absoluut niet lekker in mijn vel. Ik denk erg negatief, pieker veel en twijfel aan alles. In eerste instantie dacht ik dat het aan mezelf (altijd al perfectionistisch en een piekeraar) en vervolgens aan werkstress lag, maar na een paar dagen begon ik te vermoeden dat het aan de anticonceptiepil ligt. Ik heb me namelijk nog nooit zo gevoeld zoals ik me nu voel en schrik hier erg van. Ik ben 20 mei 2016 per direct gestopt met het slikken van Rosal/Yasmin. Ik ga na afloop van mijn stopweek weer terug naar ethinylestradiol/levonorgestrel, een anticonceptiepil die ik vroeger heb gebruikt en waarbij ik geen klachten ervoer. Ik hoop heel erg dat ik mezelf weer zal terugvinden. Ik vroeg me af hoe het nu gaat met de vrouwen die dezelfde ervaringen als ik hebben gehad met Yasmin/Rosal. Voor wie zich ook somber heeft gevoeld, hoe gaat het nu met jullie? Hoe lang heeft het geduurd voordat jullie je weer vrolijk voelden? En wat heeft jullie daarbij geholpen? Ik hoor het heel graag! Bij voorbaat hartelijk dank! Groetjes!
23-02-2016

Yasmin (ethinylestradiol/drospirenon)

Neem deze pil niet!!! Ik heb deze pil twee dagen gebruikt en twee keer een hele nare aanval gehad. De eerste keer dacht ik dat ik dood ging en heb ik de ambulance zelfs gebeld. Ik ben niet bang aangelegd en ik heb wel eens eerder een paniekaanval gehad, ben wel eens flauwgevallen of bad gegaan. Maar dit was echt heel anders en veel enger dan wat ik ooit heb meegemaakt! I[lees meer...]k werd uit het niets overmand door angst en ben blijkbaar gaan hyperventileren zonder dat ik het door had. Ik kan me niet eens precies herinneren hoe het precies begon behalve dat ik me opeens heel raar begon te voelen. Mijn hele lichaam tintelde heel erg, ik kreeg een piep in mijn oor, hoorde verder bijna niets meer en ik was zo duizelig als wanneer je out gaat. Ik dacht dat mijn lichaamsfuncties aan het uitvallen waren en dacht: dit is het. Heel eng. Ambulance gebeld en die konden het ook niet helemaal verklaren behalve dat ik me misschien zo voelde door hyperventilatie. De dag erna kreeg ik eind van de middag weer uit het niets zo'n aanval alleen wist ik nu dat ik niet dood zou gaan en dat ik gewoon rustig moest worden. Maar er bleven de hele tijd allemaal rare angstige gedachten omhoog komen. Bijna alsof ik gek aan het worden was omdat dit helemaal niet mijn eigen gedachten waren. Ik was buiten deze aanvallen om met vlagen heel nerveus, emotioneel labiel en had steeds de neiging om weer bang te worden. Die gedachten bleven af en toe opkomen en ik moest echt heel erg mijn best doen om ze steeds te relativeren. Ik was heel aanhankelijk en durfde niet alleen te zijn terwijl ik normaal juist kan genieten van alleen zijn. Pas anderhalve dag nadat ik de laatste pil had genomen was ik weer helemaal mezelf en gewoon relaxed in mijn hoofd. Ik ben nog nooit zo blij geweest om me gewoon normaal te voelen! Ik weet zeker dat dit door deze pil from hell is gekomen! Dit was ik niet! Voorlopig even geen hormonen voor mij!! Ik wil jullie graag waarschuwen want ik wens dit niemand toe. Liefs
29-10-2015

Yasmin (ethinylestradiol/drospirenon)

Ik ben nu bijna anderhalve maand gestopt met deze pil en ben zo blij dat ik deze beslissing heb genomen! Ik voel me 10x beter. In de beginjaren heb ik bij het gebruiken van deze pil geen enkele last gehad. Echt het laatste jaar was ik steeds aan het kwakkelen. Heel erg last van mijn buik en steeds terugkomende schimmelinfecties. hiermee ben ik naar de huisarts gegaan. Vers[lees meer...]chillende onderzoeken zijn gedaan, waaronder ook een een uitstrijkje waar niets uit kwam. Verder was mijn libido erg laag en was vrijen alles behalve fijn. Toen ik op onderzoek uitging over deze pil, begon ik overal op internet te lezen dat vele vrouwen last hebben van dezelfde bijwerkingen. Ik ben sindsdien direct met de pil gestopt en voel me echt stukken beter!! Als ik een advies mag geven; begin niet aan deze pil of als je er al aan zit stop er direct mee bij het beginnen van deze bijwerkingen. Ik heb me er lange tijd erg ellendig door gevoeld.

Thyrax Duotab (845) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (525) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (489) - Antibiotica - penicillines breedspectrum