mening

YAZ 24+4

ethinylestradiol / drospirenon

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

22-05-2016

YAZ 24+4 (ethinylestradiol / drospirenon)
Menstruatiepijn

Begonnen aan de yaz op aanraden van de huisarts. Had last van overbeharing in het gelaat, erge moodswings irl met mijn menstruatie en een zware menstruatie. Voor mijn humeur werkte het perfect en ook mijn menstruatie werd VEEL minder heftig, de enige voordelen. Voor de overbeharing deed het niets. Minpunten: je gehele libido verdwijnt; oorklachten, suizen sinds het gebruik[lees meer...]; enorme jeuk, over mijn hele lijf! ( meerdere malen voor bij de huisarts geweest maar die beweerde dat het absoluut niet door de pil kon komen en lachte me gewoon uit); kramp in armen en benen; droge ogen; vocht bultjes in het gezicht ( geen puistjes); Onverklaarbaar gewichtsverlies ( 25 kilo over een periode van een half jaar?!). En zo vergeet ik er vast nog een aantal dingen. Voor bovenstaande klachten regelmatig bij de huisarts geweest en dan vooral voor de jeuk. Huisarts deed het eerst af met; het zit tussen je oren en na enig aandringen stuurde zij mij door naar een dermatoloog. Op de vraag of het door de pil kon komen was het antwoord van beide duidelijk; nee. Na een jaar onder behandeling van de dermatoloog te zijn geweest, heb ik besloten toch te stoppen met de pil. Ik ben nu 5 weken gestopt en de klachten nemen langzaam aan af. De jeuk is EINDELIJK zo veel minder. Luister naar je lichaam en jezelf... Voor mij geen pil meer....

Thyrax Duotab (847) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (534) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (494) - Antibiotica - penicillines breedspectrum