desogestrel

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

14-08-2019 | Vrouw | 36
desogestrel (0,075mg)
Geswitcht op aanraden van de hormoonspecialist van de combinatiepil naar de minipil ivm hoge bloeddruk en menstruele migraine door de combinatiepil. De eerste 3,5 maand moest ik erg wennen en was het echt even doorzetten, maar nu ben ik heel tevreden. Ik heb 20 jaar de combinatiepil geslikt dus mijn lichaam moest echt even wennen aan deze pil. Ik kreeg veel last van puistj[lees meer...]es, ook op mijn decolleté, schouders en rug. Mijn huid werd ook veel vetter. Mijn borsten waren 3,5 maand erg pijnlijk. Af en toe hoofdpijn. In de eerste maand een paar dagen erg labiel en emotioneel. Nu geen menstruele migraine meer, bloeddruk is verlaagd, bijna niet meer ongesteld, geen pijnlijke borsten meer. Tot nu toe erg tevreden. Enige minpuntjes: ik moet de vetheid van mijn huid meer onder controle houden met producten, het innemen van deze pil komt nauwer qua tijdstip dan de combinatiepil.

14-06-2019 | Vrouw | 24
desogestrel (0,075mg)
Nu inmiddels 8 weken aan deze pil. Ik heb heel veel soorten anticonceptie gehad en helaas is dit het ook niet voor mij. Ik heb last van Acne (kleine puistjes en bultjes) op mn rug, armen en gezicht, ben echt heel moe dagelijks, heb doorbraakbloedingen elke twee weken voor een paar dagen, alsof ik ongesteld ben. Ik heb heel veel stress en paniekaanvallen. En erop letten d[lees meer...]at je elke avond hetzelfde tijdstip de pil inneemt. Ik ga terug naar de Evra pleister, deze beviel mij iets beter.

11-06-2019 | Vrouw | 34
desogestrel (0,075mg)
Ik gebruikte de Cerazette ruim een jaar, in het begin waren de bloedingen zeer hevig, daarna wisselde het heel erg. Maar wat ik vooral negatief vind is dat ik mezelf niet meer herken. Het libido is werkelijk tot ver onder het nulpunt gedaald, ik voelde mij continue opgejaagd en had het idee dat alles op mij aankwam. We zijn een gezin van 5 en voor de kinderen doe ik [lees meer...]alles omdat ze echt van mij zijn. Maar voor m’n man is/was het gevoel ook echt naar nul gedaald. Nu ik 3 maanden ben gestopt met de minipil vraag ik mij af wat mij heeft bezielt. Het gevoel komt weer terug, het gestress voelt minder en het libido komt weer op gang. Voor mij dus nooit meer deze pil. De zware menstruatie neem ik voorlopig maar weer even voor lief.

28-03-2019 | Vrouw | 29
desogestrel (0,075mg)
Ik kreeg Lueva, hetzelfde als Cerazette na overgevoelig te reageren op de combinatiepil, en het proberen van het hormoonspiraaltje Kyleena. Op alles reageerde ik niet goed. Nu met de minipil heb ik zware hoofdpijn de hele dag en vaak migraine aanvallen met misselijkheid. 6maanden proberen moet ik van mn gyn. Bloedingen zijn onregelmatig en langdurig.

17-01-2019 | Vrouw | 34
desogestrel (0,075mg)
Ik ben anderhalf jaar geleden gestart met de minipil, op aanraden van de huisarts. Voorheen had ik 5 jaar de prikpil gebruikt, welke mij prima beviel op het enorme aankomen na. Het ontpillen van de prikpil was echter verschrikkelijk en duurde ruim 2 jaar, dus die wilde ik niet meer gebruiken. Volgens de huisarts was deze pil licht, heeft het net als de prikpil maar 1 hormo[lees meer...]on en heb je geen last met ontpillen. De eerste 3 maanden vanaf gebruik van de minipil was mijn cyclus wat onregelmatig en na 3 maanden stopte het helemaal. Ik ben er zeer tevreden over. Geen menstruatiekrampen, geen stemmingswisselingen, geen zere borsten, geen menstruatie en ik ben er niet van aangekomen (ietwat vollere borsten, maar niet in gewicht). Het enige nadeel aan deze pil is dat je het elke dag op hetzelfde tijdstip moet innemen, maar vanwege andere medicatie heb ik daar geen problemen mee.

28-07-2018 | Vrouw | 29
desogestrel (0,075mg)
Voorgeschreven door huisarts ivm geven van borstvoeding. De tweede week herkende ik mezelf niet meer, ik leek wel een kwade heks! Ook last van zeer vette huid, haaruitval en acne. Meteen gestopt met deze troep, hopelijk krijgt het leven weer snel zijn glans terug voor mij.

25-05-2018 | Vrouw | 28
desogestrel (0,075mg)
Anderhalve week geleden begonnen met de minipil i.c.m. borstvoeding. Voor het gebruik van de pil een goede productie, tevreden baby (4,5 maand). Nu al na een ruime week een ontevreden baby door het teruglopen van de productie. Verder merk ik ook dat ik zelf veel sneller moe ben, minder energie heb en ook niet lekker in mijn vel zit. Snel prikkelbaar en geirriteerd. D[lees meer...]e verwachte bloeding blijft tot nu toe uit.

19-03-2018 | Vrouw | 40
desogestrel (0,075mg)
In het begin samen met borstvoeding was cerazette perfect. Nauwelijks bijwerkingen enz. Na het stoppen met bv zei de ha dat de pil te licht was en moest ik overstappen van m’n (niet goed geïnformeerde) huisarts. Toen begon de pil ellende. Ik heb er zeker 7 geprobeerd, de een maakte me nog zieker dan de ander. Ook van de mirena werd ik niet goed. Vol met acne en ik voelde h[lees meer...]et ding zitten. Toen waren er maar twee opties over: koperspiraal of toch weer cerazette. Omdat ik bang was van de mirena gekozen boor cerazette. Helaas bleek deze nu inderdaad niet meer goed te werken. Waarschijnlijk doordat m’n hormoonhuishouding helemaal verstoort was. Doorbraakbloeding, contactbloeding, migraine, enz. Uit nood over naar koperspiraal van flexi-t en dat lijkt tot nu toe te werken.

Amoxicilline (550) - Antibiotica - penicillines breedspectrum