desogestrel

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

11-01-2022 | Vrouw | 35
desogestrel (0,075mg)
Ik slik de minipil nu 5 maand en ik ben erg tevreden! Ik heb ook alle ervaringen hier gelezen en wat mij opvalt is dat veel vrouwen veel te snel weer stoppen, je kan niet na 1 week al denken dat het voor jou niet werkt. Je lichaam moet wennen! De HA gaf dat bij mij ook aan dat je het minimaal 3 maand, het liefst 6 maand moet proberen. Het is ook enorm belangrijk dat je beg[lees meer...]int op de eerste dag of tijdens je menstruatie! En elke dag rond hetzelfde tijdstip innemen. Dan heb je minste kans op bijwerkingen. Ik ben begonnen op dag 1 en ik ben ongeveer 2,5 week ongesteld geweest (eerste week zoals normaal, daarna werd het bloedverlies steeds iets minder) en daarna stopte het. Tot nu toe heel af&toe een paar druppels bloedverlies gehad maar niet noemenswaardig. De eerste maand had ik wel een vettere huid maar ook dat is nu niet meer zo, verder had ik de eerste 2-3 weken last van de hormonen (stemmingswisselingen) omdat ik moest wennen. Ook daar heb ik nu geen last meer van. Ik voel mij zelfs beter! De pil is, net als veel medicijnen, ook verkrijgbaar onder een andere (goedkopere) naam maar ik wil echt de merkvariant. Dat kan ook veel schelen en voor mij is deze pil echt top.

08-11-2021 | Vrouw | 44
desogestrel (0,075mg)
Van combinatiepil veel bijwerkingen, daarom gekozen voor minipil. 1e 4 a 5 maanden continu bloedverlies.... Erg vervelend, maar toch doorgezet omdat ik pertinent geen spiraal of iets dergelijks wil. Nu heb ik ongeveer om de 5 weken wat bloedverlies, maar dit is bruin ipv rood. Het is niet veel wat ik verlies, maar ziet er raar uit en ik weet nooit hoelang t duurt voor t we[lees meer...]er stopt. T stopt soms ook een dag en dan denk ik dat t klaar is maar dan begint t weer. Niet echt handig. Heb ook last van slechte huid, acne.

17-05-2021 | Vrouw | 36

03-05-2021 | Vrouw | 23
desogestrel (0,075mg)
Ik heb deze pil zes maanden geslikt. Klachten op gebied van humeur etcetera had ik niet. Wel zijn er de laatste tijd andere klachten op zijn plaats gevallen. Ik kreeg last van acne op mijn haarlijn, en bij mijn borsten extreem jeukerige plekjes (bruin, schilferig). Omdat ik hoorde dat de onregelmatigheid in de ongesteldheid na ongeveer 3 maanden zou moeten verdwijnen heb i[lees meer...]k door gebeten. Enkel nu , na zes maanden, heb ik nooit een periode van niet-ongesteld zijn gehad langer dan 2 weken, en zijn mijn bloedingen heviger geworden en langduriger. Het komt erop neer dat ik elke maand langer bloed, dan niet. Dit zijn echter wel bekende klachten, had gehoopt dat ik bij het gelukkig overgrote deel hoorde die helemaal niet meer ongesteld wordt, want wat was ik blij om nog maar zo weinig hormonen te gebruiken. Dus de zoektocht naar het perfecte anticonceptiemiddel gaat door, helaas...

11-01-2021 | Vrouw | 33
desogestrel (0,075mg)
Voor mij de beste pil die ik heb gehad. Ik ben ooit overgestapt omdat ik last had van melasma (en volgens de dermatoloog ligt de pil aan de basis van het probleem), maar ik wilde graag orale anticonceptie blijven gebruiken. De minipil bevat minder hormonen dus ik dacht dat dat misschien een goede tussenoplossing kon zijn. De melasma is niet verergerd (en ook verbeterd,[lees meer...] maar dat kan ook door de dermatologische behandeling zijn), en voor de rest had ik gewoon géén klachten. Helemaal in het begin misschien wat spotting, maar daarna geen bloedverlies meer. Ik neem deze pil nu 3 jaar en ik heb nooit een betere gehad. Heb ook een aantal vriendinnen die hier ongelooflijk tevreden over zijn. Aanrader.

10-01-2021 | Vrouw | 18
desogestrel (0,075mg)
Ik had verwacht dat ik er erger aan toe zou zijn door de ervaringen die ik heb gehoord. Tot nu toe gaat het me prima af, ik gebruik de minipil nu een maand. De enige bijwerkingen die mij wel storen zijn: vermoeidheid en misselijkheid. Voorheen was ik heel opvliegerig en emotioneel maar de minipil heeft ervoor gezorgd dat mijn hormonen weer in balans zijn. Ook merk ik dat m[lees meer...]ijn huid is veranderd, volgens mij een positieve zin.

29-12-2020 | Vrouw | 19
desogestrel (0,075mg)
Ik kan niet tegen de pil dus ging ik aan de minipil. Ik had vaak tussenbloedingen en toen ben ik een paar maanden gestopt zodat mijn cyclus weer normaal zou worden en het beter zou gaan. Toen kreeg ik een vriend en de minipil beschermt niet goed tegen zwangerschap dus moest ik overstappen naar de prikpil

23-12-2020 | Vrouw | 19

12-11-2020 | Vrouw | 36
desogestrel (0,075mg)
Nadat ik door het gebruik van de normale anticonceptie pil longembolieën heb gekregen, ben ik op advies van de artsen overgestapt op deze pil. Andere vormen van anticonceptie zijn bij mij niet mogelijk. De eerste 2 a 3 maanden had ik erg veel last van spotting en een onregelmatige menstruatie. Daarna is de menstruatie geheel uitgebleven.

22-10-2020 | Vrouw | 37
desogestrel (0,075mg)
Ik ben 3 weken na de bevalling gestart met de Cerazette. Ik had een bevalling met weinig bloedverlies en na het vloeien in de eerste week vloeide ik niet of nauwelijks meer. Tot het met 4 weken weer startte en tot 6 weken aanhield. Inmiddels heviger aan het vloeien en door gynaecoloog stopweek geadviseerd voor onttrekkingsbloeding. Sinds start met Cerazette ook onverklaar[lees meer...]bare jeukende acne achtige plekjes op gezicht en hals, meerdere dagen aaneen ineens stevige hoofdpijn en opvallend meer haaruitval. Ik ga na de stopweek in het geheel niet meer met deze pil verder. Heb enorme spijt dat ik er uberhaupt mee begonnen ben, aangezien je kind er ook altijd van meekrijgt. Die heeft ook ineens met 5-6 weken last van baby acne. Geen idee of er een link zit maar ik voel me er niet prettig meer bij. Grootste nadeel is het vanuit niets ineens weer flink gaan vloeien.

30-08-2020 | Vrouw | 40
desogestrel (0,075mg)
Ruim 9 jaar gebruik is deze pil. Gestart tijdens borstvoeding 1e kind. Voorheen had ik last van menstruele migraine. Sinds deze pil, geen migraine. Geen last van doorbraak bloedingen. Enige bijwerking zeer laag libido. Van pil met oestrogeen kreeg ik vollere borsten, dat blijft met deze pil (helaas) uit. Bij volgende zwangerschapswens na stoppen deze pil, snel weer in [lees meer...]mijn natuurlijke cyclus en vrij vlot in verwachting. Na 2e kind weer begonnen met deze pil, opnieuw zelfde positieve ervaring. Is overigens alleen geschikt voor vrouwen die vrij nauw de pil kunnen innemen om de betrouwbaarheid te kunnen waarborgen.

20-08-2020 | Vrouw | 21
desogestrel (0,075mg)
Ik slikte eerste de combinatiepil. Maar vond dit zelf helemaal niks. Nadat ik een maand was gestopt met die pil, besefte ik pas hoeveel bijwerkingen ik had. Ik wilde iets met minder hormonen, de minipil klonk wel goed. En hij is echt prima. Het enige wat ik echt merk qua bijwerkingen is dat mijn libido heel laag is. Ik slik de minipil nu 7 maanden en ben helemaal niet onge[lees meer...]steld geweest, tot een week geleden. Hele erge buikkrampen en licht bloedverlies. Best irritant, maar ik kijk het even aan. Aangezien ik sinds het begin helemaal niet ongesteld ben geweest. Ik raad hem zeker aan. Het is alleen even gokken of je juist veel of weinig ongesteld wordt.

19-07-2020 | Vrouw | 29
desogestrel (0,075mg)
Sinds dag 1 dat ik het innam..paniekkerig/opgejaagd gevoel, emotioneel, huilerig, gevoel dat er een abces of brok in keel zit, hartkloppingen, soms buikkrampen-gevoel zwanger te zijn- gerommel buik alsof je een baby voelt schoppen. 1ste 2 weken deze pil i.c.m met condoom gebruikt uit angst/ voor de zekerheid.daarna zonder condoom. Omdat ik ivm wisselende slaap tijden door[lees meer...] de baby wakker werd en dan niet helemaal strak op tijd de pil innam( speling van ongeveer 2 uur), had ik een enorme gevoel weer bevrucht te zijn. Ik heb een zwangersch.test gedaan en die was gelukkig NEG. Ik gebruik het nu 2 maanden omdat ik borstvoeding geef. 1 keer ongesteld geworden. Ik denk er aan om er mee te stoppen en over te gaan naar condoom voorlopig icm borstvoeding. Enige nadeel daarvan is scheurkans . Maarja even geen gedoe meer in mijn lijf.

30-04-2020 | Vrouw | 23
desogestrel (0,075mg)
De enige anticonceptiepil waarbij ik amper bijwerkingen heb. De merkloze varianten waren geen pretje.. Cerazette bevalt mij heel goed. De enige bijwerking die ik ervaar is dat ik meer ben gaan zweten. Gelukkig is daar makkelijk iets aan te doen.

30-03-2020 | Vrouw | 23
desogestrel (0,075mg)
Ik ben de cerazette gaan nemen, omdat ik anticonceptie wolde met zo min mogelijk hormonen. Ik slik hem nu een jaar en op een verlaagd libido na heb ik geen bijwerkingen. In het begin werd ik nog ongesteld, dit werd in de loop van de tijd steeds minder tot dat deze helemaal weg bleef. Voor mij is dit echt de perfecte anticonceptie, vrijwel geen bijwerkingen en niet meer ong[lees meer...]esteld.

14-08-2019 | Vrouw | 36
desogestrel (0,075mg)
Geswitcht op aanraden van de hormoonspecialist van de combinatiepil naar de minipil ivm hoge bloeddruk en menstruele migraine door de combinatiepil. De eerste 3,5 maand moest ik erg wennen en was het echt even doorzetten, maar nu ben ik heel tevreden. Ik heb 20 jaar de combinatiepil geslikt dus mijn lichaam moest echt even wennen aan deze pil. Ik kreeg veel last van puistj[lees meer...]es, ook op mijn decolleté, schouders en rug. Mijn huid werd ook veel vetter. Mijn borsten waren 3,5 maand erg pijnlijk. Af en toe hoofdpijn. In de eerste maand een paar dagen erg labiel en emotioneel. Nu geen menstruele migraine meer, bloeddruk is verlaagd, bijna niet meer ongesteld, geen pijnlijke borsten meer. Tot nu toe erg tevreden. Enige minpuntjes: ik moet de vetheid van mijn huid meer onder controle houden met producten, het innemen van deze pil komt nauwer qua tijdstip dan de combinatiepil.