desogestrel

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

10-01-2021 | Vrouw | 18
desogestrel (0,075mg)
Ik had verwacht dat ik er erger aan toe zou zijn door de ervaringen die ik heb gehoord. Tot nu toe gaat het me prima af, ik gebruik de minipil nu een maand. De enige bijwerkingen die mij wel storen zijn: vermoeidheid en misselijkheid. Voorheen was ik heel opvliegerig en emotioneel maar de minipil heeft ervoor gezorgd dat mijn hormonen weer in balans zijn. Ook merk ik dat m[lees meer...]ijn huid is veranderd, volgens mij een positieve zin.

29-12-2020 | Vrouw | 19
desogestrel (0,075mg)
Ik kan niet tegen de pil dus ging ik aan de minipil. Ik had vaak tussenbloedingen en toen ben ik een paar maanden gestopt zodat mijn cyclus weer normaal zou worden en het beter zou gaan. Toen kreeg ik een vriend en de minipil beschermt niet goed tegen zwangerschap dus moest ik overstappen naar de prikpil

23-12-2020 | Vrouw | 19

20-08-2020 | Vrouw | 21
desogestrel (0,075mg)
Ik slikte eerste de combinatiepil. Maar vond dit zelf helemaal niks. Nadat ik een maand was gestopt met die pil, besefte ik pas hoeveel bijwerkingen ik had. Ik wilde iets met minder hormonen, de minipil klonk wel goed. En hij is echt prima. Het enige wat ik echt merk qua bijwerkingen is dat mijn libido heel laag is. Ik slik de minipil nu 7 maanden en ben helemaal niet onge[lees meer...]steld geweest, tot een week geleden. Hele erge buikkrampen en licht bloedverlies. Best irritant, maar ik kijk het even aan. Aangezien ik sinds het begin helemaal niet ongesteld ben geweest. Ik raad hem zeker aan. Het is alleen even gokken of je juist veel of weinig ongesteld wordt.

04-12-2017 | Vrouw | 21
desogestrel (0,075mg)
Ik slikte bijna 1 maand de minipil. Na 2 weken werd het voor mij een ramp. Mijn borsten deden ontzettend veel pijn, mijn buik was opgezwollen en ik kreeg last van krampen (vergelijkbaar met menstruatiekrampen). Ik was niet zwanger. Rond eind week 2 begon in heftige stemmingswisselingen te krijgen. Ik begreep niet wat er aan de hand was met mij. Ik voelde me zeer ongelukkig[lees meer...] en was gevoelig voor alles en iedereen. Het ene moment was ik vrolijk en 10 minuten later kon ik echt huilen! Ik begon me depri te voelen. De klapper kwam toen ik na een maand op de weegschaal ging staan en zag dat ik 2 kilo was bijgekomen. Ik ben een sportieve vrouw die veel sport en gezond eet. Na die 2 kilo heb ik die pil nooit meer aangeraakt.

03-05-2021 | Vrouw | 23
desogestrel (0,075mg)
Ik heb deze pil zes maanden geslikt. Klachten op gebied van humeur etcetera had ik niet. Wel zijn er de laatste tijd andere klachten op zijn plaats gevallen. Ik kreeg last van acne op mijn haarlijn, en bij mijn borsten extreem jeukerige plekjes (bruin, schilferig). Omdat ik hoorde dat de onregelmatigheid in de ongesteldheid na ongeveer 3 maanden zou moeten verdwijnen heb i[lees meer...]k door gebeten. Enkel nu , na zes maanden, heb ik nooit een periode van niet-ongesteld zijn gehad langer dan 2 weken, en zijn mijn bloedingen heviger geworden en langduriger. Het komt erop neer dat ik elke maand langer bloed, dan niet. Dit zijn echter wel bekende klachten, had gehoopt dat ik bij het gelukkig overgrote deel hoorde die helemaal niet meer ongesteld wordt, want wat was ik blij om nog maar zo weinig hormonen te gebruiken. Dus de zoektocht naar het perfecte anticonceptiemiddel gaat door, helaas...

30-04-2020 | Vrouw | 23
desogestrel (0,075mg)
De enige anticonceptiepil waarbij ik amper bijwerkingen heb. De merkloze varianten waren geen pretje.. Cerazette bevalt mij heel goed. De enige bijwerking die ik ervaar is dat ik meer ben gaan zweten. Gelukkig is daar makkelijk iets aan te doen.

30-03-2020 | Vrouw | 23
desogestrel (0,075mg)
Ik ben de cerazette gaan nemen, omdat ik anticonceptie wolde met zo min mogelijk hormonen. Ik slik hem nu een jaar en op een verlaagd libido na heb ik geen bijwerkingen. In het begin werd ik nog ongesteld, dit werd in de loop van de tijd steeds minder tot dat deze helemaal weg bleef. Voor mij is dit echt de perfecte anticonceptie, vrijwel geen bijwerkingen en niet meer ong[lees meer...]esteld.

14-06-2019 | Vrouw | 24
desogestrel (0,075mg)
Nu inmiddels 8 weken aan deze pil. Ik heb heel veel soorten anticonceptie gehad en helaas is dit het ook niet voor mij. Ik heb last van Acne (kleine puistjes en bultjes) op mn rug, armen en gezicht, ben echt heel moe dagelijks, heb doorbraakbloedingen elke twee weken voor een paar dagen, alsof ik ongesteld ben. Ik heb heel veel stress en paniekaanvallen. En erop letten d[lees meer...]at je elke avond hetzelfde tijdstip de pil inneemt. Ik ga terug naar de Evra pleister, deze beviel mij iets beter.

14-02-2018 | Vrouw | 26
desogestrel (0,075mg)
Ik vind deze pil echt vreselijk. 6 weken na de bevalling ben ik begonnen met slikken om te voorkomen dat ik gelijk weer zwanger zou worden. Ik geef nog borstvoeding dus vandaar dat ik koos voor deze pil. Ik was eindelijk hersteld en van mijn bloedingen af, en gebruikte deze pil dus zodat we weer konden gaan vrijen. Maar nee hoor, na een week werd ik zwaar ongesteld. Dacht [lees meer...]ik eindelijk van die ellendige bloedingen af te zijn, begon het weer opnieuw. Ik kreeg er ook stemmingswisselingen van. Ik voelde me de hele tijd goed, maar na een week slikken voelde ik me al snel emotioneel zwakker worden. Ben gelijk gestopt want ik las ook dat die bloedingen heel lang kunnen duren en daar stond ik niet op te wachten. Ik zit er ook mee dat ik nu toch het gevoel heb dat ik mijn baby nu borstvoeding heb gegeven met troep er in van die pil. Als die hormonen al zoveel met mij doen, kan dat toch ook nooit goed zijn voor mijn baby denk ik dan!

25-05-2018 | Vrouw | 28
desogestrel (0,075mg)
Anderhalve week geleden begonnen met de minipil i.c.m. borstvoeding. Voor het gebruik van de pil een goede productie, tevreden baby (4,5 maand). Nu al na een ruime week een ontevreden baby door het teruglopen van de productie. Verder merk ik ook dat ik zelf veel sneller moe ben, minder energie heb en ook niet lekker in mijn vel zit. Snel prikkelbaar en geirriteerd. D[lees meer...]e verwachte bloeding blijft tot nu toe uit.

19-07-2020 | Vrouw | 29
desogestrel (0,075mg)
Sinds dag 1 dat ik het innam..paniekkerig/opgejaagd gevoel, emotioneel, huilerig, gevoel dat er een abces of brok in keel zit, hartkloppingen, soms buikkrampen-gevoel zwanger te zijn- gerommel buik alsof je een baby voelt schoppen. 1ste 2 weken deze pil i.c.m met condoom gebruikt uit angst/ voor de zekerheid.daarna zonder condoom. Omdat ik ivm wisselende slaap tijden door[lees meer...] de baby wakker werd en dan niet helemaal strak op tijd de pil innam( speling van ongeveer 2 uur), had ik een enorme gevoel weer bevrucht te zijn. Ik heb een zwangersch.test gedaan en die was gelukkig NEG. Ik gebruik het nu 2 maanden omdat ik borstvoeding geef. 1 keer ongesteld geworden. Ik denk er aan om er mee te stoppen en over te gaan naar condoom voorlopig icm borstvoeding. Enige nadeel daarvan is scheurkans . Maarja even geen gedoe meer in mijn lijf.

28-03-2019 | Vrouw | 29
desogestrel (0,075mg)
Ik kreeg Lueva, hetzelfde als Cerazette na overgevoelig te reageren op de combinatiepil, en het proberen van het hormoonspiraaltje Kyleena. Op alles reageerde ik niet goed. Nu met de minipil heb ik zware hoofdpijn de hele dag en vaak migraine aanvallen met misselijkheid. 6maanden proberen moet ik van mn gyn. Bloedingen zijn onregelmatig en langdurig.

28-07-2018 | Vrouw | 29
desogestrel (0,075mg)
Voorgeschreven door huisarts ivm geven van borstvoeding. De tweede week herkende ik mezelf niet meer, ik leek wel een kwade heks! Ook last van zeer vette huid, haaruitval en acne. Meteen gestopt met deze troep, hopelijk krijgt het leven weer snel zijn glans terug voor mij.

11-01-2018 | Vrouw | 31
desogestrel (0,075mg)
Zeven maanden na bevalling begonnen met deze pil, omdat ik nog borstvoeding geef en daar nog mee wil doorgaan. Al na amper een week merkte ik dat ik een heel ander persoon werd. Voelde me ineens vaak geprikkeld, boos, snel geërgerd, labiel. Dit terwijl ik me maandenlang super heb gevoeld zonder hormonen. Ook kreeg ik last van zweetaanvallen (moest ineens weer een deodorant[lees meer...] neer zetten op mijn werkplek, laatste keer dat die nodig was was tijdens mijn zwangerschap) en had ik het 's nachts soms zo warm dat ik mijn pyjama uit moest doen. (Dit terwijl de verwarming terug gaat naar 16 graden). Ik ga zo snel mogelijk weer stoppen.

11-01-2021 | Vrouw | 33
desogestrel (0,075mg)
Voor mij de beste pil die ik heb gehad. Ik ben ooit overgestapt omdat ik last had van melasma (en volgens de dermatoloog ligt de pil aan de basis van het probleem), maar ik wilde graag orale anticonceptie blijven gebruiken. De minipil bevat minder hormonen dus ik dacht dat dat misschien een goede tussenoplossing kon zijn. De melasma is niet verergerd (en ook verbeterd,[lees meer...] maar dat kan ook door de dermatologische behandeling zijn), en voor de rest had ik gewoon géén klachten. Helemaal in het begin misschien wat spotting, maar daarna geen bloedverlies meer. Ik neem deze pil nu 3 jaar en ik heb nooit een betere gehad. Heb ook een aantal vriendinnen die hier ongelooflijk tevreden over zijn. Aanrader.