Ervaringen met Cerazette (minipil)

desogestrel

acne

08-11-2021 | Vrouw | 44
desogestrel (0,075mg)
Van combinatiepil veel bijwerkingen, daarom gekozen voor minipil. 1e 4 a 5 maanden continu bloedverlies.... Erg vervelend, maar toch doorgezet omdat ik pertinent geen spiraal of iets dergelijks wil. Nu heb ik ongeveer om de 5 weken wat bloedverlies, maar dit is bruin ipv rood. Het is niet veel wat ik verlies, maar ziet er raar uit en ik weet nooit hoelang t duurt voor t we[lees meer...]er stopt. T stopt soms ook een dag en dan denk ik dat t klaar is maar dan begint t weer. Niet echt handig. Heb ook last van slechte huid, acne.

30-08-2020 | Vrouw | 40
desogestrel (0,075mg)
Ruim 9 jaar gebruik is deze pil. Gestart tijdens borstvoeding 1e kind. Voorheen had ik last van menstruele migraine. Sinds deze pil, geen migraine. Geen last van doorbraak bloedingen. Enige bijwerking zeer laag libido. Van pil met oestrogeen kreeg ik vollere borsten, dat blijft met deze pil (helaas) uit. Bij volgende zwangerschapswens na stoppen deze pil, snel weer in [lees meer...]mijn natuurlijke cyclus en vrij vlot in verwachting. Na 2e kind weer begonnen met deze pil, opnieuw zelfde positieve ervaring. Is overigens alleen geschikt voor vrouwen die vrij nauw de pil kunnen innemen om de betrouwbaarheid te kunnen waarborgen.

04-10-2023 | Vrouw | 38
desogestrel (0,075mg)
3 weken na de bevalling begonnen. Eerste 3 maanden bijna continu bruine afscheiding gehad. Na overleg met de huisarts toch doorgegaan om mijn lijf de kans te geven te wennen. Helaas na 4 maanden nog steeds niet tevreden. Nu ongeveer om de week een flinke menstruatieachtige bloeding (incl. Krampen) die heftiger is langer duurt dan normaal een menstruatie. Dit alles heeft mi[lees meer...]j doen besluiten om te stoppen met de minipil.

29-03-2024 | Vrouw | 37
desogestrel (0,075mg)
Na veel anticonceptie pillen geprobeerd te hebben i PMS, deze gaan gebruiken op advies van de gynocoloog. Dit, ivm PMS. Veel geprobeerd door de jaren, niets bood verlichting. Omdat ik van andere pillen meer klachten kreeg (waar oestrogeen in zit) dacht de arts aan een progestoron tekort en zodoende deze pil gaan slikken. Geen huilbuien meer. Depressieve & boze gevoelens zi[lees meer...]jn als sneeuw voor de zon verdwenen. In de eerste weken al. Lichamelijke klachten & hersenmist tijdens "stopweek" nog wel aanwezig maar dat ik eindelijk van de mentale hormonale klachten af ben (pms) is mij alles waard. Geen bijwerkingen van deze pil.

22-10-2020 | Vrouw | 37
desogestrel (0,075mg)
Ik ben 3 weken na de bevalling gestart met de Cerazette. Ik had een bevalling met weinig bloedverlies en na het vloeien in de eerste week vloeide ik niet of nauwelijks meer. Tot het met 4 weken weer startte en tot 6 weken aanhield. Inmiddels heviger aan het vloeien en door gynaecoloog stopweek geadviseerd voor onttrekkingsbloeding. Sinds start met Cerazette ook onverklaar[lees meer...]bare jeukende acne achtige plekjes op gezicht en hals, meerdere dagen aaneen ineens stevige hoofdpijn en opvallend meer haaruitval. Ik ga na de stopweek in het geheel niet meer met deze pil verder. Heb enorme spijt dat ik er uberhaupt mee begonnen ben, aangezien je kind er ook altijd van meekrijgt. Die heeft ook ineens met 5-6 weken last van baby acne. Geen idee of er een link zit maar ik voel me er niet prettig meer bij. Grootste nadeel is het vanuit niets ineens weer flink gaan vloeien.

26-09-2023 | Vrouw | 36
desogestrel (0,075mg)
Heel snel na mijn bevalling begon ik met de minipil. Dit is nu ruim 14 maanden. Over het algemeen heel tevreden erover. Geen tussentijdse bloedingen (in het begin), Geen zwangerschap, Geen last meer van mijn pms, Geen teruglopende borstvoeding enz enz. Soms wat lastig om elke dag op het zelfde tijdstip een pil te moeten nemen, maar prima. Sinds ruim 2 maanden krijg ik to[lees meer...]ch een menstruatie. En niet zo'n klein beetje ook! Heel heftig (gelukkig wel zonder de heftige menstruatie pijnen) en voor minimaal 11 dagen.... Dit stoort mij enorm. Ook ben ik nu bang of ik dan nu wel zwanger zou kunnen raken!? Want hier zit ik totaal niet op te wachten! Nu is het zelfs zo, dat ik 12 dagen ongesteld was, 8 dagen niks en nu weer een menstruatie op komst. Als dit zo doorgaat, ga ik serieus overwegen om te stoppen met deze pil.

25-09-2022 | Vrouw | 36
desogestrel (0,075mg)
Jaren geleden ben ik moeten stoppen met de pil, (Microgynon 30) omdat deze Oestrogeen bevatte. Hierdoor groeide er een goedaardige tumor op mij lever (grootte van een tennisbal!!) Jaren zonder pil goed gefunctioneerd. Echter na 2 zwangerschappen en hevigere stemmingswisselingen na die zwangerschappen, op zoek gegaan naar anticonceptie. De gynaecoloog stelde de minipil[lees meer...] voor, aangezien mijn klachten cyclus gerelateerd waren (hormoonschommelingen/stemmingswisselingen/pms achtige klachten) De minipil bevat alleen Progesteron, deze zou dan ook niet schadelijk zijn m.b.t. verdere groei van het leveradenoom (tumor). Inmiddels slik ik de minipil 8 weken en wat ik voornamelijk merk is dat ik; ontzettend snel van 0 naar 100 schiet, agressief ben, kook vanbinnen, mijzelf niet weet te beheersen, onrustig ben, hartkloppingen en slapeloosheid heb ervaren de eerste weken, dit is voor nu over. Ook heb ik ontzettend pijnlijke borsten soms. Heel veel moeite moeten doen om de vreetbuien de baas te zijn. Verder heb ik regelmatig een opgeblazen buik, mijn idee is dat dit meer door de stress komt die ik ervaar door het slikken van de minipil. Ik lees dat ik het slikken van de minipil eigenlijk moet volhouden tot zeker 6 maanden, wil ik daadwerkelijk kunnen zeggen dat ik het heb geprobeerd. Maar stiekem ben ik wel een beetje ten einde raad en heeft de minipil al een aantal keren in de prullenbak gelegen. Ik hoop echt heel snel op stabiliteit. Voor de anticonceptie werkt de minipil goed. Ik slik de pil elke dag op hetzelfde tijdstip, eet gezond, beweeg en slaap genoeg, wetende dat dit factoren zijn die mee kunnen spelen m.b.t. je gemoedstoestand.

17-05-2021 | Vrouw | 36

12-11-2020 | Vrouw | 36
desogestrel (0,075mg)
Nadat ik door het gebruik van de normale anticonceptie pil longembolieën heb gekregen, ben ik op advies van de artsen overgestapt op deze pil. Andere vormen van anticonceptie zijn bij mij niet mogelijk. De eerste 2 a 3 maanden had ik erg veel last van spotting en een onregelmatige menstruatie. Daarna is de menstruatie geheel uitgebleven.

11-01-2022 | Vrouw | 35
desogestrel (0,075mg)
Ik slik de minipil nu 5 maand en ik ben erg tevreden! Ik heb ook alle ervaringen hier gelezen en wat mij opvalt is dat veel vrouwen veel te snel weer stoppen, je kan niet na 1 week al denken dat het voor jou niet werkt. Je lichaam moet wennen! De HA gaf dat bij mij ook aan dat je het minimaal 3 maand, het liefst 6 maand moet proberen. Het is ook enorm belangrijk dat je beg[lees meer...]int op de eerste dag of tijdens je menstruatie! En elke dag rond hetzelfde tijdstip innemen. Dan heb je minste kans op bijwerkingen. Ik ben begonnen op dag 1 en ik ben ongeveer 2,5 week ongesteld geweest (eerste week zoals normaal, daarna werd het bloedverlies steeds iets minder) en daarna stopte het. Tot nu toe heel af&toe een paar druppels bloedverlies gehad maar niet noemenswaardig. De eerste maand had ik wel een vettere huid maar ook dat is nu niet meer zo, verder had ik de eerste 2-3 weken last van de hormonen (stemmingswisselingen) omdat ik moest wennen. Ook daar heb ik nu geen last meer van. Ik voel mij zelfs beter! De pil is, net als veel medicijnen, ook verkrijgbaar onder een andere (goedkopere) naam maar ik wil echt de merkvariant. Dat kan ook veel schelen en voor mij is deze pil echt top.

09-10-2022 | Vrouw | 34
desogestrel (0,075mg)
Omdat ik de gewone pil niet meer kan slikken heb ik na mijn zwangerschap voor de minipil gekozen. Ik had vooraf gelezen over bijwerkingen in de eerste 3 maanden, dus ik was enigszins voorbereid. Vooral het bijna continu ongesteld zijn was erg vermoeiend. Haaruitval was ook geen pretje, maar met wat extra vitamines werd het na een tijdje beter. Na de eerste 4 maanden werd i[lees meer...]k nog maar eens in de 2 maanden ongesteld en na een maand of 8 helemaal niet meer. Op zich heel handig, maar ik vraag me af of daardoor m'n libido zover onder het nulpunt is gedaald. Het was al nooit hoog (misschien door de pil?), maar nu heb ik echt helemaal geen zin meer. Wellicht iets om in de gaten te houden als je aan deze pil begint.

28-09-2023 | Vrouw | 33
desogestrel (0,075mg)
Sterke stemmingswisselingen, alle emoties voelen veel intenser aan. Ik ben sneller boos en heb vaker ruzie met mijn partner. Tranen in de ogen zonder specifieke aanleiding. Ik heb ook vaker last van hoofdpijn. Geen doorbaakbloedingen gehad en menstruatie is direct gestopt, dus dat is fijn! Wel vanaf maand 3 insomnia klachten, kan s nachts geen enkel lawaai verdragen en kan[lees meer...] de slaap niet vatten. Ik slaap dus vaak alleen nu om toch wat te kunnen slapen.. op den duur twijfel je ook welke klachten van de pil komen en welke niet. Ik zie er al naar uit om te kunnen stoppen met deze pil. Ik neem de pil nu op niet zwanger te worden maar ook om verschillende cysten te doen verkleinen op mijn eierstokken.

11-01-2021 | Vrouw | 33
desogestrel (0,075mg)
Voor mij de beste pil die ik heb gehad. Ik ben ooit overgestapt omdat ik last had van melasma (en volgens de dermatoloog ligt de pil aan de basis van het probleem), maar ik wilde graag orale anticonceptie blijven gebruiken. De minipil bevat minder hormonen dus ik dacht dat dat misschien een goede tussenoplossing kon zijn. De melasma is niet verergerd (en ook verbeterd,[lees meer...] maar dat kan ook door de dermatologische behandeling zijn), en voor de rest had ik gewoon géén klachten. Helemaal in het begin misschien wat spotting, maar daarna geen bloedverlies meer. Ik neem deze pil nu 3 jaar en ik heb nooit een betere gehad. Heb ook een aantal vriendinnen die hier ongelooflijk tevreden over zijn. Aanrader.

11-10-2022 | Vrouw | 29
desogestrel (0,075mg)
Ik ging aan de minipil om na mijn zwangerschap iets anders te proberen. Eerste maanden had ik vaak hoofdpijn. Dit was een bekende bijwerking dus ik hield vol. Dit verdween inderdaad weer. Ik begon me langzaam aan wat somber te voelen zonder reden. Daardoor had ik veel huilbuien waar geen verklaring voor was. Op de gekste momenten ook. Het sombere gevoel werd erger en h[lees meer...]et neigde naar depressieve gevoelens. Ik zag de zin ook niet meer om leuke dingen te ondernemen met mijn kinderen terwijl ik hier altijd vrolijk van word. Ook werd ik om de 2 weken ongesteld. Ik koppelde mijn sobere gevoelens nog niet eens aan de minipil. Ik ben nu 2 weken geleden overstapt naar de combinatie pil vanwege die bloedingen. En wat voel ik mij weer goed! De donkere wolken zijn volledig verdwenen en ik word weer vrolijk van leuke dingen doen. Ik besef mij achteraf ook pas hoe emotioneel in disbaland is was door die pil. Voor mij nooit meer.

19-09-2023 | Vrouw | 28
desogestrel (0,075mg)
Eerste 2 maanden elke 2 weken spotting, na 3 maanden telkens na 21 dagen lange menstruatie?! En nu na 5 maanden nog steeds hetzelfde. Tevens ook extreem bloedverlies tijdens menstruaties en duren nog langer dan zonder pil (8-9 dagen). Ik ga er mee stoppen.

14-02-2024 | Vrouw | 25

acne

Ik was overgestapt na 9 jaar de combinatiepil te hebben gebruikt (zonder bijwerkingen) omdat ik minder hormonen in mijn lijf wilde. Ik heb de minipil 3 maanden geprobeerd en het is echt de hel geweest qua bijwerkingen. Ik was alleen in de eerste week van het gebruik ongesteld geworden, maar ik heb extreme stemmingswisselingen gehad, veel huilen zonder aanleiding etc. Daarn[lees meer...]aast heb ik extreme acne gekregen, dit heb ik niet eens in de puberteit gehad. Het begon op mijn gezicht maar zat later ook op de borst. Ik stop ermee en raad het absoluut af