ethinylestradiol/norelgestromin

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

24-05-2022 | Man | 36
Acne/puistjes
Ik kreeg puisjes nu dat ze de EVRA pleister hadden veranderd. Ik heb alles geprobeerd maar helaas blijft het erger worden.

22-06-2022 | Vrouw | 35
ethinylestradiol/norelgestromin (600ug/6mg)
Fijn in gebruik, alleen jammer dat je in de zomer geen pleister op je arm kan plakken omdat de pleister zo groot en licht van kleur is. Normaal plak ik de ene week een pleister op mijn linker arm, andere week rechter arm. Ivm warm weer en zomerkleding dragen plak ik het op mijn rug. Inmiddels een maand, en heb opeens last van acne op mijn rug

03-06-2022 | Vrouw | 22
Menstruatiepijn
Heb het jaren lang gebruikt in de hoop mijn menstruatie klachten te verminderen. De eerste 4 maanden had ik steeds doorbraakbloedingen, dus was ik eigenlijk nóg langer ongesteld dan normaal. Super vervelend, want ik had zo veel bloedverlies dat ik bijna elke dag een nieuwe broek aan moest omdat ik steeds doorlekte. Maar na de 4e maand werden de doorbraakbloedingen minder t[lees meer...]ot ze op een gegeven moment wel stopten. Ze geven aan dat als je de pleister te lang door plakt, dat je dan doorbraakbloedingen kan krijgen, maar ik nam bijna altijd een stopweek om dat te voorkomen. Helaas verloor ik toch regelmatig redelijk wat bloed tussendoor. De pleister gebruiken is wel echt makkelijk. Ik heb gemerkt dat de fijnste plek mijn billen of armen zijn. Op de schouderbladen zou ik afraden, omdat daar makkelijk een bh-bandje aan blijft haken en dan trek je ‘m los. Op je billen verschuift de pleister wel een beetje, dus dan zie je zo’n grote vieze donkergrijze rand. Maar hij bleef bij mij meestal super goed zitten, hij raakt echt niet zomaar los. Ook een nadeel, want het voelt als een wax-sessie als je hem van je armen trekt. Gaf trouwens ook altijd bultjes en een geïrriteerde huid op de plek waar de pleister zat. Ik wisselde dus altijd linker arm en rechter arm (of bil) af. Uiteindelijk heeft de pleister wel goed gewerkt om de hoeveelheid bloed te verminderen, maar voor mijn heftige pijnen helpt nog steeds niks. Uiteindelijk ben ik er mee gestopt omdat mijn sombere stemming nog slechter werd door de pleister. Ik was al lang depressief en de pleister maakte de stemming duidelijk slechter. Ik vond de pleister lang de moeite waard, maar toch gestopt. Een paar maanden wilde ik het toch weer proberen omdat ik mijn menstruatie wilde kunnen plannen. Ik wist altijd precies op welke dag ik ongesteld zou worden in de stopweek. Ik nam de pleister er op een woensdag af, en dan wist ik dat ik zaterdag ongesteld zou worden. Super handig! Ik kan niet zeggen of de pleister goed beschermt tegen zwangerschap, want ik gebruikte toch nog een condoom voor de zekerheid.

28-05-2022 | Vrouw | 26
ethinylestradiol/norelgestromin (600ug/6mg)
Zelf gebruik ik de EVRA pleister al iets meer dan 2 jaar. Qua gebruik erg fijn. Elke week een nieuwe pleister. Heb voorheen een spiraal gehad en was aan de pil, maar deze middelen waren niet voor mij weggelegd ivm extreme moodswings vandaar dat ik iets anders wilde proberen. Wat betreft bijwerkingen heb ik af en toe last van gespannen borsten. Ook merk ik dat qua hormonen [lees meer...]het mijn emoties versterkt. Het maakt mij extra blij, extra verdrietig, extra angstig etc. Maar minder last van moodswings tov andere anticonceptie. In tegenstelling tot andere gebruikers heb ik een erg hoog libido gekregen. (Voorheen ook een hoog libido). Vooral voor vrouwen met mentale problemen zou ik goed nadenken en kijken welk anticonceptiemiddelen bij je past.

05-04-2022 | Vrouw | 28
ethinylestradiol/norelgestromin (600ug/6mg)
In het begin last van lichte misselijkheid en pijnlijke borsten. Dit ging over na ongeveer twee maanden, en was acceptabel. De pleister plakt goed, het gebeurt wel eens dat het eraf komt maar dat voel je, gewoon een nieuwe plakken. Dit is in een jaar een keer of 4 gebeurd. Helaas geeft het toch wat jeuk/irritatie daar waar hij geplakt zit en het laat rode plekken achter. [lees meer...] Afwisselen van de plek waar je het plakt is dan wel belangrijk. Toch vind ik de voordelen het zwaarste wegen, want je hoeft niet elke dag eraan te denken. Je kunt ermee stoppen wanneer je wilt en het zit gewoon opgeplakt, geen dokter die het moet toedienen. Ook kun je je menstruatie regelen. Als je onverhoopt ziek bent, dan werkt hij alsnog.

12-01-2022 | Vrouw | 29
ethinylestradiol/norelgestromin (600ug/6mg)
Ik lees veel negatieve reacties, maar ik ben eigenlijk blij met de pleister. Ik heb een disbalans in mijn hormonen, deze pleister zorgt voor balans. Ik slaap beter, ik voel me echt goed, ik ben blij, dat komt voornamelijk door het progestageen hormoon. Dit noemen ze ook wel het zen-hormoon. Mijn vochtafdrijving is echt veel beter dan voorheen, ik houd minder vocht vast du[lees meer...]s. Aan het begin gespannen borsten, maar dat neemt nu langzaam af. Ik plak de pleister net iets boven op mijn bil, dus niemand ziet de pleister.

07-11-2021 | Vrouw | 30
Jeuk
Vreselijk jeuk na het aanbrengen van de pleisters. verder laat dit ook littekens achter en kleine wondjes als je eraan zit te krabben

16-06-2021 | Vrouw | 20
ethinylestradiol/norelgestromin (600ug/6mg)
Ik stapte van de gewone combinatiepil over op de Evra-pleister, omdat ik regelmatig vergat om de pil op hetzelfde tijdstip in te nemen. De pleister heeft dezelfde bijwerkingen als de combinatiepil. Er zijn bepaalde plekken waar je de pleister niet mag plakken, zoals je borsten bijvoorbeeld. Dit deed ik dus ook niet. Ik plakte 'm meestal op mijn arm of buik. De pleister lie[lees meer...]t daar na het verwijderen echter een heel rode geïrriteerde plek achter. Het duurde wel drie weken voor dit helemaal verdwenen was. Na een paar maanden gebruik had ik dus allemaal van die geïrriteerde plekken op mijn huid. Bovendien jeukte het heel erg op de plek waar de pleister zat. Dat vond ik een groot nadeel, dus ben ik weer terug gegaan naar de pil. Als je huid niet zo reageert als die van mij, is het denk ik een heel fijn alternatief voor de pil.

02-04-2021 | Vrouw | 27
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Ik heb nu mijn 1e stopweek van de pleister en ik bloed nu al 3 weken heel heftig de dokter zegt na 2 maanden proberen word het al minder want het lichaam moet wennen. Ik heb best wel last van de bijwerkingen bvb gevoelige borsten en vaak hoofdpijn en misselijk in de ochtend.. Kort gezegt je bent schijnzwanger 😂 verschrikkelijk maarja nog maar even doorzetten

14-03-2021 | Vrouw | 22
ethinylestradiol/norelgestromin (600ug/6mg)
Ik heb nu 1,5 maand de pleister en ik vind het verschrikkelijk. Mijn borsten zijn helemaal opgezwollen en doen gigantisch veel pijn. Ik ben hiervoor ook langs de dokter geweest en die gaf aan dat dat wel weggaat na 2 maanden. Maar ik heb besloten om over te gaan naar een andere anticonceptie omdat de pijn gewoon te erg is.. Ook ben ik heel emotioneel en heb ik weinig to[lees meer...]t geen zin in sex.

05-08-2020 | Vrouw | 21
ethinylestradiol/norelgestromin (600ug/6mg)
Bij de donkere huidskleur kan je van de pleister een donkere afdruk achterhouden. Het vervaagt heel langzaam door middel van je huid goed hydrateren door crème etc aan te brengen op je huid. Eerste 3 maanden van gebruik: last van gevoelige borsten (cupmaat werd 2x groter) en hoofdpijn. Na de 3 maanden soms nog last van gevoelige borsten. Geen hoofdpijn meer. Wel een lager[lees meer...] libido gekregen en af en stemming wisselingen . De pleister maakt je huid droog nadat je het op een andere plek plakt, en het houd een afdruk achter wat heel langzaam weg gaat. Nog nooit gelezen dat andere daar last van hebben, maar ik heb wel een donkere huidskleur. De eerste paar maanden moet je een goeie en fijne plek voor je zelf uitvinden waar je het beste kan plakken zonder dat die los raakt. Ik doe het iets boven mijn bil/onder rug. Ik raad deze anticonceptie zeker aan. Bij elke anticonceptie heb je wel bijwerkingen, en ik moet zeggen dat ik er niet veel last van heb. De bijwerkingen die ik heb aangegeven zijn prima om mee te leven en niet ernstig, alleen die afdruk die achtergelaten word vind ik wel vervelend. Niet veel mensen weten van deze vorm van anticonceptie en ik vind het een hartstikke goede methode.

27-01-2020 | Vrouw | 24
ethinylestradiol/norelgestromin (600ug/6mg)
Gebruik dit anticonceptie middel sinds mijn 15 jaar omdat ik moeite had met pillen slikken (dus nu +/- 9 jaar). Ideaal!

02-01-2020 | Vrouw | 39
ethinylestradiol/norelgestromin (600ug/6mg)
De eerste maanden veel hoofdpijn gehad en misselijk geweest, maar daarna helemaal geen klachten meer. Je lichaam moet er even aan wennen maar ik ben super blij met de pleister. Ik ga dagelijks in bad en/of onder de douche en ook tijdens het zwemmen blijft de pleister goed zitten. Echt een aanrader!

23-10-2019 | Vrouw | 27
ethinylestradiol/norelgestromin (600ug/6mg)
Ik was erg blij met deze pleister. Er zitten weinig hormonen in en het is regulerend. Echter heb ik zins een aantal maanden totaal geen behoefte meer aan seks. Het kan mij echt gestolen worden. Hopelijk gaat dat nog weg. Verder ben ik tevreden.

23-09-2019 | Vrouw | 44
ethinylestradiol/norelgestromin (600ug/6mg)
Ik heb de pleister 8 jaar gebruikt toen bleek dat ik de pil niet zo goed verdroeg en bovenal tussentijdse bloedingen had. De pleister beschermt door de band goed tegen zwangerschap hoewel ik éénmaal een miskraam heb gehad toen hij wat los was gekomen en wat was verschoven, de miskraam vond zeer vroeg plaats na twee weken. Een groot nadeel van de pleister vond ik de gevoel[lees meer...]ige borsten en dat ben ik blijven houden. Ook was mijn cupmaat verdubbeld en dat was ook even wennen. Verder werden mijn maandstonden heviger en ook pijnlijker dan de pil. Het voordeel van de pleister is dat je hem maar éénmaal moet opkleven per week dat is een gebruiksgemak, maar hij los wel nogal gemakkelijk en is ook wel duur. Ik vind het ook dom dat hij slechts verkrijgbaar is in één kleur, ikzelf ben nu blank, ik heb trouwens een zeer lichte huidskleur. Maar voor donker gekleurde mensen is dit echt niet fijn dat je hem onmiddellijk ziet zitten. Waarom geen verschillende kleuren? Met de pleister werd ik gelukkig wel niet misselijk en had ik minder krampen. Wel vond ik dat na verloop van tijd de pleister begon te jeuken en dat was echt wel irritant ik plakte hem op de buik op verschillende plaatsen, maar ik denk dat het beter is om hem op het been te kleven. Uiteindelijk na jaren de pleister te hebben gebruikt werd nu zo een 6 maanden geleden bij mij verschillende myomen ontdekt, twee grote en één kleine. Ik zou hier volgens mij al zo een jaar mee rondlopen. Ze operatief laten verwijderen is geen optie omdat er één grote binnenin de baarmoeder zit op een moeilijke plaats. Voorlopig krijg ik de pil nogestrel waar ook progestron in zit om de myomen tegen te gaan. Ik vermoed zeer sterk dat Evra-pleister de groei van deze myomen heeft bevorderd omdat je dus een grote dosis oestrogeen binnenkrijgt. Ik mag nu absoluut geen Evra pleister of andere anticoncepte met oestrogeen meer nemen omdat deze de aanmaak van slijmvlies bevorderen en er voor zorgen dat de myomen groeien. Ten gevolge van de myomen heb ik nu zeer pijnlijke en zeer zware maandstonden en ook ijzertekort. Had ik dit geweten dan had ik Evra nooit genomen en had ik een lichtere anticonceptie genomen dan was ik maar zwanger geworden so be it. Mannen moeten maar leren om condooms te gebruiken. Mijn baarmoeder moet nu binnenkort worden verwijderd en ik heb geen kinderen mijn vriend en ik zullen ongewenst kinderloos achterblijven. Evra is niet voor iedereen geschikt gebruik het zeker niet als je aanleg hebt voor myomen of al myomen hebt. Als je myomen hebt ga je hiermee door een ware hel, ongelofelijk zware maandstonden die maar niet willen stoppen en bovendien zeer pijnlijk zijn.

28-05-2019 | Vrouw | 25
ethinylestradiol/norelgestromin (600ug/6mg)
Ik kan niet tegen de pil en de prikpil wordt mij afgeraden. Ik word ontzettend oververmoeid en regelmatig misselijk. Daarnaast krijg ik vaak vreetbuien, terwijl ik dat eigenlijk nooit heb...