ethinylestradiol/norelgestromin

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

26-07-2010 | Vrouw
ethinylestradiol/norelgestromin
Net begonnen met de evra pleister. Ik kan niet goed tegen de pil en heb eerst de anticonceptie ring gebruikt. het ideale daaraan was dat de wisseling maar 1 per maand hoefde. Maar dat die uitzakte etc. dus overgestapt op de evra pleister. Ik moet zeggen dat ik het nu al nix vind ik heb na 1 dag al zo een plakrand. Ziet er niet uit...niet bepaald aantrekkelijk ook maar je k[lees meer...]an die rand niet weghalen want dan laat de pleister los. Daarnaast laat die snel los...zo wordt het wel een dure grap als je er moeizaam een week mee kan doen...Ik kijk het nog even aan en maak mijn voorraad op...

31-05-2010 | Vrouw
Anticonceptie
Na verschillende anticonceptie methoden te hebben gebruikt gekozen voor de pleisterpil. Op zich een goed middel. Nadeel zijn de plakrandjes en de hoge eigen bijdrage. In de stopweek last van hoofdpijn, maar dat had ik bij de pil minulet en microgynon20 ook. Na 3 maanden toch maar weer de pil gaan gebruiken omdat ik steeds vaker last kreeg van spotting met de pleisterpil. A[lees meer...]ls je niet iedere dag aan de pil wilt denken is de pleisterpil uiteraard een uitkomst (1 x per week aan denken). Geen nadelige gevolgen gehad zoals stemmingswisselingen of vermindert libido.

25-05-2010 | Vrouw
Anti conceptie
Ik ben zeer tevreden, ik gebruik de Evra pleister al jaren en heb totaal geen last van bijwerkingen. Dit had ik wel toen ik de pil slikte. Ik ben er echt blij mee, je hoeft er maar 1 keer per week aan te denken en het is voor mij de oplossing.

08-03-2010 | Vrouw
ethinylestradiol/norelgestromin
gebruikt na wisseling van microgynon. Makkelijk in gebruik je hoeft er maar 1 keer per week aan te denken. Nadeel: plakrandjes /lijmresten als de pleister een paar dagen zit. soms laat deze los dan moet hij worden vervangen. spotting/doorbraakbloeding in de eerste maanden Grootste nadeel duur!! Bij mijn verzekeraar betaal je hem helemaal zelf. Na het gebruik van deze p[lees meer...]leister hebben ze een cyste van 4 cm doorsnee in mijn eierstokbij ondekt precies op de plek waar ik de pleister altijd plakte.

05-11-2009 | Vrouw
Anticonceptie
Gebruik het al 5 jaar en ben er erg tevreden mee. Grootste voordeel is natuurlijk dat ik maar een keer per week hoef te herinneren dat ik het moet aanbrengen. Geen bijwerkingen. Enige nadeel is dat soms de randen een beetje los beginnen te raken. Dan moet je soms een nieuwe aanbrengen aangezien hij dan niet meer 99% veilig is.

20-10-2008 | Vrouw
Anticonceptie
Ik heb vreselijke bijwerkingen gekregen van de EVRA pleister. In de bijsluiter stond bijv. dat je er van kon gaan blozen. Ik werd om de haveklap vuurrood en opgezet, kreeg uitslag in mijn gezicht. Kreeg nog op meerdere plaatsten allergische huidreacties wat zich uitte in zware uitslag. Verder begon het te suizen in mijn hoofd, kreeg ik soms steken op mijn borst, kreeg ik s[lees meer...]pijsverteringsstoornissen, slaapproblemen, gewichtsverlies terwijl ik gewoon net als anders at.Het was een nachtmerrie. Nu 1,5 jaar nadat ik gestopt ben, ben ik voor 90% van de naweeen af. Mijn huisarts begreep eerst niet wat er aan de hand was, liet me bloedprikken en stuurde me naar de dermatoloog. Hij ontdekte dat ik voor een bep. stof allergisch was geworden (voor alles wat met dennebomen en producten te maken heeft), en nu ik gestopt ben met die vreselijke pleister is ook dit weer over. Ben er zelf achter gekomen dat alles de oorzaak was van die pleister. Het bleek voor mij veel te zwaar

20-03-2018 | Vrouw | 16
ethinylestradiol/norelgestromin (600ug/6mg)
ik ben toen ik 14 was begonnen met de evra pleister. erg positief over! ik ben begonnen omdat het ook zou helpen tegen migraine-aanvallen. het helpt inderdaad erg goed. verder geen duidelijke bijwerken gehad. nadeel vind ik wel dat ik erg geirriteerde huid heb op de plek waar de pleister zit. ik wissel elke week van bovenarm, echter gaat het hier niet volledig door weg. ik[lees meer...] ben wel erg tevreden verder.

10-10-2016 | Vrouw | 18
ethinylestradiol/norelgestromin (600ug/6mg)
Ik plak deze voor de 1e keer hij zit er bijna een week op maar ben heel erg emotioneel hadden jullie dat ook ? Ik ben naar de pleister gegaan omdat de pil niet werkte .

23-12-2017 | Vrouw | 19
ethinylestradiol/norelgestromin (600ug/6mg)
Ik maak al ongeveer 5 jaar gebruik van de evra pleister en ik heb er nooit echt problemen mee gehad. Op het begin was het even uitvogelen wat de beste plek was om hem te plakken, maar voor mij werkt op mijn onderbeen toch het beste! Het enige waar ik wat problemen mee heb is dat ik doorbloedingen heb als ik mijn stopweek probeer over te slaan, verder bijna geen last!

08-04-2015 | Vrouw | 19
ethinylestradiol/norelgestromin (600/6/6mg)
Ik gebruik nu 4 jaar EVRA pleisters en heb nooit ándere anticonceptie gebruikt omdat ik geen pilletjes kan slikken en omdat ik nogal kleinzerig ben. In het begin plakte ik het op mijn bovenarm maar in ze zomer zag je dan een een wit vierkant op je bovenarm, en kreeg rode uitslag. Dus ben hem op mijn bil gaan plakken. heb soms wel jeuk rondom de pleister,maar voor de rest w[lees meer...]erkt ie top. Ben er gelukkig nooit zwanger door geworden.

01-03-2013 | Vrouw | 19
ethinylestradiol/norelgestromin
pleister is effectief wanneer je weet waar je hem moet plakken. plakte hem vroeger altijd op mijn rug, maar werd daardoor toch zwanger. nu plak ik hem op mijn arm en nu lijkt ie betrouwbaar

04-08-2012 | Vrouw | 19
ethinylestradiol/norelgestromin
Ik heb de evra pleister 4 maanden gebruikt. De eerste 2 maanden was ik er zeer tevreden over maar daarna kreeg ik heel vaak schimmelontsteking. Ik wist eerst niet van waar dat kwam tot dat ik de bijsluiter las... 1 vrouw op 10 kan schimmelontsteking krijgen door de evra patch !!! Nu ben ik er mee gestopt en zoek voor een andere anticonceptie !! Spijtig want op zich is het [lees meer...]een heeeeeele goeie anticonceptie, ik zou het aan alle vrouwen aanraden... Maar eerst goed de bijsluiter lezen ! groetjes

16-06-2021 | Vrouw | 20
ethinylestradiol/norelgestromin (600ug/6mg)
Ik stapte van de gewone combinatiepil over op de Evra-pleister, omdat ik regelmatig vergat om de pil op hetzelfde tijdstip in te nemen. De pleister heeft dezelfde bijwerkingen als de combinatiepil. Er zijn bepaalde plekken waar je de pleister niet mag plakken, zoals je borsten bijvoorbeeld. Dit deed ik dus ook niet. Ik plakte 'm meestal op mijn arm of buik. De pleister lie[lees meer...]t daar na het verwijderen echter een heel rode geïrriteerde plek achter. Het duurde wel drie weken voor dit helemaal verdwenen was. Na een paar maanden gebruik had ik dus allemaal van die geïrriteerde plekken op mijn huid. Bovendien jeukte het heel erg op de plek waar de pleister zat. Dat vond ik een groot nadeel, dus ben ik weer terug gegaan naar de pil. Als je huid niet zo reageert als die van mij, is het denk ik een heel fijn alternatief voor de pil.

05-08-2020 | Vrouw | 21
ethinylestradiol/norelgestromin (600ug/6mg)
Bij de donkere huidskleur kan je van de pleister een donkere afdruk achterhouden. Het vervaagt heel langzaam door middel van je huid goed hydrateren door crème etc aan te brengen op je huid. Eerste 3 maanden van gebruik: last van gevoelige borsten (cupmaat werd 2x groter) en hoofdpijn. Na de 3 maanden soms nog last van gevoelige borsten. Geen hoofdpijn meer. Wel een lager[lees meer...] libido gekregen en af en stemming wisselingen . De pleister maakt je huid droog nadat je het op een andere plek plakt, en het houd een afdruk achter wat heel langzaam weg gaat. Nog nooit gelezen dat andere daar last van hebben, maar ik heb wel een donkere huidskleur. De eerste paar maanden moet je een goeie en fijne plek voor je zelf uitvinden waar je het beste kan plakken zonder dat die los raakt. Ik doe het iets boven mijn bil/onder rug. Ik raad deze anticonceptie zeker aan. Bij elke anticonceptie heb je wel bijwerkingen, en ik moet zeggen dat ik er niet veel last van heb. De bijwerkingen die ik heb aangegeven zijn prima om mee te leven en niet ernstig, alleen die afdruk die achtergelaten word vind ik wel vervelend. Niet veel mensen weten van deze vorm van anticonceptie en ik vind het een hartstikke goede methode.

14-03-2021 | Vrouw | 22
ethinylestradiol/norelgestromin (600ug/6mg)
Ik heb nu 1,5 maand de pleister en ik vind het verschrikkelijk. Mijn borsten zijn helemaal opgezwollen en doen gigantisch veel pijn. Ik ben hiervoor ook langs de dokter geweest en die gaf aan dat dat wel weggaat na 2 maanden. Maar ik heb besloten om over te gaan naar een andere anticonceptie omdat de pijn gewoon te erg is.. Ook ben ik heel emotioneel en heb ik weinig to[lees meer...]t geen zin in sex.

15-06-2013 | Vrouw | 22
ethinylestradiol/norelgestromin
Ik heb een periode evra gebruikt en over het algemene was ik zeer tevreden. Mijn menstruatie viel goed mee maar ik ben toch naar de nuvaring overgestapt voor het gebruiksgemak. Hoewel ik nu zie dat het eigenlijk een domme fout was. Ik ben zeker van plan om evra terug te gebruiken. Ik had daarvan veel minder bijwerkingen dan van de nuvaring!

Thyrax Duotab (867) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (585) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (433) - Antibiotica - penicillines breedspectrum