Evra (pleister)

ethinylestradiol/norelgestromin

13-06-2018

Evra (pleister) (ethinylestradiol/norelgestromin)

Erg teleurstellend. Ik heb een getinte huidskleur en je ziet de grote lichtroze/huidskleurige pleister behoorlijk goed zitten. Ik vind het discriminerend dat de fabrikant van dit middel alleen licht roze huidskleurige pleisters heeft gefabriceerd. Je zou denken dat men inmiddels wel weet dat er meer huidskleuren bestaan dan alleen blank. Ik zou namelijk ook graag een niet [lees meer...]te opvallende pleister willen dragen. Naast dat je het door het kleurverschil met mijn huid erg goed ziet zitten, is de pleister behoorlijk groot. Het is tijdens warm weer bijna onmogelijk het onopvallend te dragen. Vooral niet in bikini.
21-07-2017

Evra (pleister) (ethinylestradiol/norelgestromin)

Eerste paar maanden super, wel wat huidirriatie, nu na 6 maanden opeens hele zere darmen, krampen, diaree, zere kuiten/kramp gevoel... Vaak duizelig en af en toe onwijs hoofdpijn wat ik nooit eerder had... accuut gestopt met dit product !!! Qua cyclus en bescherming deed ie zijn werk, maar alle bijwerkingen wegen te zwaar om er mee door te gaan.
30-04-2017

Evra (pleister) (ethinylestradiol/norelgestromin)

Ik heb de evra pleister bijna 3 maanden gebruikt. In het begin al veel misselijk, pijnlijke borsten etc. Na 1 tot Anderhalve maand werden de bijwerkingen steeds erger. Kon op een gegeven moment alleen nog maar brood eten, warm eten kon ik niet meer verdragen, veel bij huisarts geweest. Gastroscopie en echoscopie gehad, bleek galstenen te hebben. Alles opgelost, galstenen w[lees meer...]eg. Nu een half jaar laten blijf ik nog steeds met klachten lopen, eten gaat vaak nog steeds lastig, veel zuur branden en (smaak van) eten dat tijdens boeren omhoog komt, neiging tot overgeven en maagpijn. Ondertussen al ik weet niet hoe vaak bij dokter geweest en bloed laten prikken nog steeds geen duidelijke uitslag. Heel de evra pleister heeft mn lichaam in de war geschopt!
20-10-2008
Vrouw

Anticonceptie

Ik heb vreselijke bijwerkingen gekregen van de EVRA pleister. In de bijsluiter stond bijv. dat je er van kon gaan blozen. Ik werd om de haveklap vuurrood en opgezet, kreeg uitslag in mijn gezicht. Kreeg nog op meerdere plaatsten allergische huidreacties wat zich uitte in zware uitslag. Verder begon het te suizen in mijn hoofd, kreeg ik soms steken op mijn borst, kreeg ik s[lees meer...]pijsverteringsstoornissen, slaapproblemen, gewichtsverlies terwijl ik gewoon net als anders at.Het was een nachtmerrie. Nu 1,5 jaar nadat ik gestopt ben, ben ik voor 90% van de naweeen af. Mijn huisarts begreep eerst niet wat er aan de hand was, liet me bloedprikken en stuurde me naar de dermatoloog. Hij ontdekte dat ik voor een bep. stof allergisch was geworden (voor alles wat met dennebomen en producten te maken heeft), en nu ik gestopt ben met die vreselijke pleister is ook dit weer over. Ben er zelf achter gekomen dat alles de oorzaak was van die pleister. Het bleek voor mij veel te zwaar
23-09-2019

Evra (pleister) (ethinylestradiol/norelgestromin)

Ik heb de pleister 8 jaar gebruikt toen bleek dat ik de pil niet zo goed verdroeg en bovenal tussentijdse bloedingen had. De pleister beschermt door de band goed tegen zwangerschap hoewel ik éénmaal een miskraam heb gehad toen hij wat los was gekomen en wat was verschoven, de miskraam vond zeer vroeg plaats na twee weken. Een groot nadeel van de pleister vond ik de gevoel[lees meer...]ige borsten en dat ben ik blijven houden. Ook was mijn cupmaat verdubbeld en dat was ook even wennen. Verder werden mijn maandstonden heviger en ook pijnlijker dan de pil. Het voordeel van de pleister is dat je hem maar éénmaal moet opkleven per week dat is een gebruiksgemak, maar hij los wel nogal gemakkelijk en is ook wel duur. Ik vind het ook dom dat hij slechts verkrijgbaar is in één kleur, ikzelf ben nu blank, ik heb trouwens een zeer lichte huidskleur. Maar voor donker gekleurde mensen is dit echt niet fijn dat je hem onmiddellijk ziet zitten. Waarom geen verschillende kleuren? Met de pleister werd ik gelukkig wel niet misselijk en had ik minder krampen. Wel vond ik dat na verloop van tijd de pleister begon te jeuken en dat was echt wel irritant ik plakte hem op de buik op verschillende plaatsen, maar ik denk dat het beter is om hem op het been te kleven. Uiteindelijk na jaren de pleister te hebben gebruikt werd nu zo een 6 maanden geleden bij mij verschillende myomen ontdekt, twee grote en één kleine. Ik zou hier volgens mij al zo een jaar mee rondlopen. Ze operatief laten verwijderen is geen optie omdat er één grote binnenin de baarmoeder zit op een moeilijke plaats. Voorlopig krijg ik de pil nogestrel waar ook progestron in zit om de myomen tegen te gaan. Ik vermoed zeer sterk dat Evra-pleister de groei van deze myomen heeft bevorderd omdat je dus een grote dosis oestrogeen binnenkrijgt. Ik mag nu absoluut geen Evra pleister of andere anticoncepte met oestrogeen meer nemen omdat deze de aanmaak van slijmvlies bevorderen en er voor zorgen dat de myomen groeien. Ten gevolge van de myomen heb ik nu zeer pijnlijke en zeer zware maandstonden en ook ijzertekort. Had ik dit geweten dan had ik Evra nooit genomen en had ik een lichtere anticonceptie genomen dan was ik maar zwanger geworden so be it. Mannen moeten maar leren om condooms te gebruiken. Mijn baarmoeder moet nu binnenkort worden verwijderd en ik heb geen kinderen mijn vriend en ik zullen ongewenst kinderloos achterblijven. Evra is niet voor iedereen geschikt gebruik het zeker niet als je aanleg hebt voor myomen of al myomen hebt. Als je myomen hebt ga je hiermee door een ware hel, ongelofelijk zware maandstonden die maar niet willen stoppen en bovendien zeer pijnlijk zijn.
28-05-2019

Evra (pleister) (ethinylestradiol/norelgestromin)

Ik kan niet tegen de pil en de prikpil wordt mij afgeraden. Ik word ontzettend oververmoeid en regelmatig misselijk. Daarnaast krijg ik vaak vreetbuien, terwijl ik dat eigenlijk nooit heb...
09-11-2018

Overgang

Wegens toenemende klachten overgang op aanraden gynaecoloog de evra pleister geprobeerd. In eerste instantie als enige bijwerking na twee dagen slecht zien met één oog, maar na drie dagen werd ik een emotioneel wrak. Kon alleen maar huilen. Toch doorgegaan in de hoop dat het zou minderen, maar kreeg alleen maar sombere gedachten en was mezelf niet meer. Gebruiksgemak is pr[lees meer...]ima en had goede hoop, maar ik reageer te sterk op deze hormonen en ben er dus mee gestopt. Dan maar oude overgangsklachten...
24-05-2018

Evra (pleister) (ethinylestradiol/norelgestromin)

De pleister blijft goed zitten, ook gewoon tijdens het douchen. Er blijft stof van je kleding omheen plakken maar dat vond ik niet storend. Ik plakte hem altijd op mijn bil. Ik ben er na 1.5 maanden mee gestopt omdat ik 1 erge bijwerking kreeg. Mijn borsten deden erg zeer en zwelden helemaal op. Dit gebeurde na 1 week, en in de stopweek zwakte het pas weer af. In de twe[lees meer...]ede maand begon dit dus weer, dus ben ik er na 2 weken mee gestopt en weer terug naar de pil gegaan.
01-03-2013

Evra (pleister) (ethinylestradiol/norelgestromin)

pleister is effectief wanneer je weet waar je hem moet plakken. plakte hem vroeger altijd op mijn rug, maar werd daardoor toch zwanger. nu plak ik hem op mijn arm en nu lijkt ie betrouwbaar
26-07-2010
Vrouw

Evra (pleister) (ethinylestradiol/norelgestromin)

Net begonnen met de evra pleister. Ik kan niet goed tegen de pil en heb eerst de anticonceptie ring gebruikt. het ideale daaraan was dat de wisseling maar 1 per maand hoefde. Maar dat die uitzakte etc. dus overgestapt op de evra pleister. Ik moet zeggen dat ik het nu al nix vind ik heb na 1 dag al zo een plakrand. Ziet er niet uit...niet bepaald aantrekkelijk ook maar je k[lees meer...]an die rand niet weghalen want dan laat de pleister los. Daarnaast laat die snel los...zo wordt het wel een dure grap als je er moeizaam een week mee kan doen...Ik kijk het nog even aan en maak mijn voorraad op...
23-10-2019

Evra (pleister) (ethinylestradiol/norelgestromin)

Ik was erg blij met deze pleister. Er zitten weinig hormonen in en het is regulerend. Echter heb ik zins een aantal maanden totaal geen behoefte meer aan seks. Het kan mij echt gestolen worden. Hopelijk gaat dat nog weg. Verder ben ik tevreden.
22-05-2019

Evra (pleister) (ethinylestradiol/norelgestromin)

Ik vind het ten eerste belachelijk dat de pleister niet in verschillende kleuren komt. Ik heb zelf een donkere huidskleur en zo'n grote vierkante pleister ziet er niet uit. De plekken waarop de pleister geplakt kan worden vind ik niet ideaal, omdat je bij het aan/uittrekken van kleding de pleister eraf kan trekken. Zodra je hem eraf trekt of hij los slaat zeggen ze dat je [lees meer...]een nieuwe moet plakken. Lekker dan 2 pleisters in een week. Die krengen zijn nog met 30ct verhoogd, want je krijgt maar 3 stuks voor 17,35. Ik plak ze dus nu op mijn bil, maar een mooi aanzicht is dat ook niet.. Verder raak ik na 3/4 dagen nadat ik de pleister heb geplakt hartstikke vermoeid. Ik ben gewoon KAPOT! En ik kan er niets aan doen... plus ik word regelmatig misselijk/voel me er niet lekker door vlak nadat ik een nieuwe pleister plak. Dit komt door de hormonen die je elke x opnieuw toevoegd. Ik kan slecht tegen de pil en al helemaal tegen de prikpil, dus ik moet het denk ik maar doen met deze klachten.. en als ik er echt niet meer tegen kan word het helaas een spiraal, wat ik niet wil! Ook merk ik dat ik oppeens cravings krijg in zoetigheid en lekkernij. Ik zou de pleister wel aanraden, want iedereen reageert er anders op. Dat vermoeidheid en niet lekker voelen is gewoon heel kut.. soms is het echt extreem. Als de pleister iets kleiner was en ook in het (donker)bruin voorkwam was het minder erg geweest.
07-07-2014

Menopauze

Waarom kan ik nergens iets lezen/vinden over vrouwen in de overgang die de pleisterpil Evra krijgen voorgeschreven? Ik ben op zoek naar ervaring verhalen van vrouwen die de Evra pleister plakken tegen overgangsverschijnselen met name de opvliegers. Wie kan mij helpen?
25-03-2013

Evra (pleister) (ethinylestradiol/norelgestromin)

De Evra pleister gebruik ik nog maar kort, maar ik wou wel even mijn ervaringen delen: Ik plak de pleister altijd op de bovenarmen, elke week op een andere arm. Na de 1e keer kwam de pleister echter na een paar dagen aan de randjes al los. Toen heb ik maar een nieuwe geplakt voor de zekerheid. Bij de apotheek raadden ze me aan om eerst de huid goed te ontvetten me[lees meer...]t alcohol. Dus heb ik dat geprobeerd. Maar de randjes blijven toch altijd een beetje loskomen, dus daar maak ik me wel zorgen om. Ik druk meerdere keren per dag de pleister goed aan. Ik merk wel dat ik een soort uitslag ervan krijg, niet ernstig ofzo...maar de huid voelt wat bobbelig aan en jeukt op de plek waar de pleister heeft gezeten. Verder als bijwerking heb ik gevoelige en grotere borsten gekregen, maar dat had ik bij andere anticonceptie ook. Wel valt me op dat ik niet/minder misselijk ben dan toen ik de pil nog slikte. Verder vind ik het fijn dat je er maar 1x in de week aan hoeft te denken, alhoewel...ik moet wel vaker op een dag voelen of de pleister nog goed zit. Ik weet nog niet zo goed wat ik liever gebruik...de pil of de pleister. Daarom kijk ik 't nog even aan.. Het is niet fijn om zo te twijfelen of de pleister wel betrouwbaar is, als die steeds aan de randjes loskomt. Ik vraag me af of je dan meteen een nieuwe moet plakken of gewoon de randjes even goed moet aandrukken? Wie heeft daar ook problemen mee?
04-08-2012

Evra (pleister) (ethinylestradiol/norelgestromin)

Ik heb de evra pleister 4 maanden gebruikt. De eerste 2 maanden was ik er zeer tevreden over maar daarna kreeg ik heel vaak schimmelontsteking. Ik wist eerst niet van waar dat kwam tot dat ik de bijsluiter las... 1 vrouw op 10 kan schimmelontsteking krijgen door de evra patch !!! Nu ben ik er mee gestopt en zoek voor een andere anticonceptie !! Spijtig want op zich is het [lees meer...]een heeeeeele goeie anticonceptie, ik zou het aan alle vrouwen aanraden... Maar eerst goed de bijsluiter lezen ! groetjes
20-03-2018

Evra (pleister) (ethinylestradiol/norelgestromin)

ik ben toen ik 14 was begonnen met de evra pleister. erg positief over! ik ben begonnen omdat het ook zou helpen tegen migraine-aanvallen. het helpt inderdaad erg goed. verder geen duidelijke bijwerken gehad. nadeel vind ik wel dat ik erg geirriteerde huid heb op de plek waar de pleister zit. ik wissel elke week van bovenarm, echter gaat het hier niet volledig door weg. ik[lees meer...] ben wel erg tevreden verder.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (515) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (483) - Antibiotica - penicillines breedspectrum