Flexi-T (koperhoudend spi...

koperhoudend spiraal

Plaatsen spiraal (1 mening)
31-01-2017

Flexi-T (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Vanmiddag mijn Flexi-T 300 laten plaatsen bij de huisarts. In eerste instantie wilde ik een Gynefix, maar de dokter zei me dat de Flexi-T ook prima is, en iets makkelijker te verkrijgen en plaatsen is. Zodoende.. Ik maakte me wel wat zorgen aangezien ik de laatste keer vlak na het plaatsen van de Mirena spiraal flauw ben gevallen van de napijn. Ik ben vantevoren dan ook m[lees meer...]ijn medicijnkist ingedoken en heb 1 x 10 mg Oxazepam en 1500 mg Paracetamol genomen, ongeveer een uur voor de ingreep. Bij aankomst stelde de huisarts me gerust en zei me dat ze de "spiraalkoningin" is. Ik moest wel lachen, ze brak het ijs. Nadat ik me half had uitgekleed vroeg ze me plaats te nemen op een bedje. Ze zei me mijn benen te spreiden, en mijn billen te ontspannen. Ze bracht een warme eendenbek bij me in, die ze vastzette. Vervolgens prepareerde ze de boel met jodium. Erg comfortabel lag ik er niet bij, maar tot zover was het nog te doen. De volgende stap was het opmeten van mijn baarmoeder. Ze bracht een staafje in, dit zorgde voor een krampje en een prikkende pijn van binnen. Ze legde mijn baarmoeder recht (whatever dat inhield), dit was echt mega pijnlijk en kort daarna schoof ze de spiraal naar binnen. Het voelde als een inwendige stomp in mijn buik. Branderig, drukkend en gespannen. Prettig is anders, maar het was uiteindelijk binnen een kwartier gepiept. Ik was een beetje duizelig maar na een halfuurtje alweer fris genoeg om op de fiets naar het station te rijden. Gedurende de rest van de dag heb ik nog wat krampjes mogen ervaren, met bloedverlies valt het alles mee. Tip: neem een vriendin mee! :) en neem wat ontspannende middelen vantevoren;)
16-01-2017

Flexi-T (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Toen ik 16 was een koperspiraal laten plaatsen, omdat ik anticonceptie wilde gebruiken maar niet aan de pil mocht van mijn huisarts ivm bloedstollingsafwijking. Plaatsen was erg pijnlijk. Ik menstrueerde erger dan voorheen, maar het was nog wel te doen. Na 3 jaar zwanger geraakt met het spiraaltje. Ik was toen 19. Ik raad elk jong meisje af om een koperspiraal te nemen! Be[lees meer...]schermt niet genoeg als je erg vruchtbaar bent.
02-01-2017

Flexi-T (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Ik heb een hele nare ervaring met het koperen spiraal die ik wil delen, het plaatsen ging allemaal prima, alleen voelde ik me drie weken na plaatsing anders. Ik kreeg last van angst en paniekaanvallen en voelde me heel machteloos in drukke ruimtes. Ook voelde ik me langzamer depressief voelen. Ik ben gaan googlen want het zat me niet lekker, ik las in het Engels (copper ui[lees meer...]d depression) duizenden verhalen dat ondanks de artsen zeggen dat het koper geen effect heeft op het lichaam dat dit wel degelijk zo is. Ik heb vervolgens een haar mineralen analyse laten doen want dit is niet aan te tonen in een normaal bloedonderzoek. Wat bleek? Mijn kopergehalte was 5x zo hoog als mijn normale waarde. Ik wil vrouwen waarschuwen luister naar je lichaam, en geloof niet alles wat de artsen zeggen. Het spiraal is nu twee weken eruit en ik voel me langzaam aan steeds beter. Het is dus degelijk mogelijk om een kopervergiftiging op te lopen maar dit hangt ook af hoe de rest van de waardes zitten (bv bij een te kort aan b12, is de kans groter) dus nogmaals ondanks dat er geen hormonen in zitten heeft koper zeker effect op je lichaam en dan met name op je geestelijke gezondheid.
04-12-2016

Flexi-T (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Anderhalf jaar heb ik deze spiraal gehad. In principe niet veel bijwerkingen gehad. Wat erger ongesteld, meer bloedingen en steken maar dat was niet zo erg. Ik heb anderhalf jaar af en aan last van bacteriële vaginose gehad. Dit begon nadat het spiraaltje was gezet, na twee maanden een antibiotica kuur gekregen maar het kwam steeds terug. Uiteindelijk na diverse kuren en b[lees meer...]ezoeken aan zowel de huisarts als de gynaecoloog de spiraal eruit gehaald. Sindsdien geen last meer van de infecties. Wat dat betreft echt geen aanrader, want de symptomen van de vaginose zijn verschrikkelijk. Als je daar geen last van hebt dan is het een prima anticonceptiemiddel.
13-09-2016

Flexi-T (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Precies elf weken geleden heb ik een koperspiraaltje laten plaatsen. Omdat ik ontzettend heb getwijfeld en veel verschillende ervaringen heb gelezen op deze website plaats ik mijn positieve ervaring. Sinds anderhalf jaar gebruikte ik de nuvaring. Daarvoor had ik nooit eerder anti-conceptie gebruikt (ik was 22 toen ik met de nuvaring startte). Het afgelopen jaar zat ik stee[lees meer...]ds minder lekker in m’n vel: veel huilbuien om niks (ook als ik niet ongesteld was), laag libido, chagrijnig, emotioneel voelde ik me afgevlakt. Omdat ik nog maar relatief kort een hormonaal anticonceptiemiddel gebruikte wist ik ook hoe ik normaal was. Ik herkende mezelf bijna niet meer en het voelde alsof ik mezelf kwijt was geraakt. Ik kon me haast niet voorstellen dat dit met de nuvaring te maken had, maar om dit uit te sluiten besloot ik toch voor een koperspiraaltje te gaan, zodat ik geen kunstmatige hormonen meer zou hebben. Op internet las ik veel horrorverhalen: het zetten zou gruwelijk veel pijn doen, de menstruatie zou veel erger worden en seks zou pijn doen. Dit heeft me lange tijd afgeschrikt, maar ik besloot dat het zo echt niet langer kon. Eind juni was het dan zover. Het zetten deed inderdaad best eventjes pijn (zelfs met een diclofenac achter de kiezen; ik heb geen kinderen), een soort hele hevige, intense menstruatiekramp. Maar nu, bijna drie maanden kan ik je zeggen: het is het zó waard geweest. De dagen na het zetten heb ik nauwelijks last gehad van krampen, pijn of bloedverlies. Ik had alleen wat bloed van de menstruatie, omdat ik heb had laten zetten op mijn eerste ongesteldheidsdag. Toen ik het koperspiraal drie dagen had durfde ik het aan om seks te hebben. De eerste paar keren was dit nog wel eens pijnlijk (vooral als het wat dieper ging), maar na een maand was dat verdwenen. Geen greintje pijn bij de seks meer. Mijn baarmoeder was toen gewend aan het spiraal. De eerste twee maandjes merkte ik emotioneel gezien nog niet heel veel verschil, maar dat was logisch, omdat het tijd nodig heeft voordat alles weer is zoals voor de kunstmatige hormonen. Sinds een maand begin ik mezelf weer terug te vinden. Ik ben vrolijker, heb meer zin in seks (veel zin zelfs, mijn oude libido is weer helemaal terug), nauwelijks meer huilbuien (alleen de gebruikelijke tijdens mijn menstruatie). Ik ben nu één keer ongesteld geweest en heb tot nu toe gaan last van meer krampen of meer bloedverlies, eigenlijk verloopt mijn menstruatie weer zoals voor de nuvaring. Ik ben zo blij dat ik deze keuze uiteindelijk heb gemaakt. Tegen iedereen die zich laat afschrikken door de horrorverhalen wil ik zeggen: “Laat je niet gek maken. Mensen delen sneller hun negatieve ervaring, dan hun goede. Ja, het zetten doet pijn, maar het is het absoluut waard! Voor mij nooit meer hormonen.”
16-08-2016

Flexi-T (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

De algemene beoordeling kan ik nog niet helemaal beoordelen, omdat ik het spiraal vanmorgen heb laten plaatsen. Er staan veel "enge" verhalen op over het plaatsen, waardoor ik zelf heel nerveus door ben geweest. Het plaatsen is geen pretje, maar omdat ik heel ontspannen was ging het veel makkelijker. Het vastpakken van je baarmoeder mond doet echt wel even zeer, maar door[lees meer...] het goed weg te zuchten is het echt wel te doen. Het plaatsen van het spiraaltje zelf is hetzelfde gevoel als het vastpakken van de baarmoedermond, ook wegzuchten en het is wel te doen. Je staat na 10 min weer buiten. Erna wel wat krampen maar ook die zijn dragelijk.
13-06-2016

Flexi-T (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Ik wilde graag anticonceptie zonder hormonen. Van te voren erg zenuwachtig voor het plaatsen, maar dit viel erg mee (ik heb nog geen kinderen). Wel ervoor gekozen om het bij de gynaecoloog te laten doen. Redelijk veel buikkramp gehad na het plaatsen, duurde paar dagen. Tot aan mijn eerste menstruatie (3 weken later) regelmatig buikpijn. Eerste menstruatie was een ramp, hel[lees meer...]e erge krampen en 5 volle dagen bloedverlies. Van nature duurt mijn menstruatie twee dagen en heb ik vrijwel geen buikpijn, dus dit was even wennen. Ondertussen heb ik een tweede menstruatie achter de rug en deze was minder pijnlijk. Ik ben wel vijf volle dagen ongesteld nu, maar het is verder goed te doen. Buiten de menstruatie om verder geen klachten meer. Al met al meer dan tevreden!
19-05-2016

Flexi-T (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Van andere anticonceptie had ik altijd wel ergens last: humeur, bloedingen, laag libido. En de hormonen in die middelen staan mij altijd tegen. Bij de koperspiraal heb ik daar geen last van. Ik ben nu voor de 2e keer licht ongesteld en door alle horrorverhalen vreesde ik de menstruaties, dus had ibuprofen al in huis.. maar nog absoluut niet nodig. De plaatsing heb ik bij d[lees meer...]e gynaecoloog gedaan ivm nog geven van borstvoeding. Volgens mijn huisarts is dat verstandiger ivm verweking/dun zijn van baarmoederslijmvlies en kans op bloedingen of verkeerd plaatsen. Nu geef ik nog borstvoeding, dus heel misschien heeft dat nog wel invloed op de lichtheid van de menstruatie. Maar het fijne vind ik dat je natuurlijke cyclus ongestoord blijft, dus er wordt geen kunstmatige menstruatie aangezet. Wel heb ik soms tussentijds een heel licht roze afscheiding wat duidt op wat bloedverlies. Maar dat is vele malen minder dan wat ik bij implanon en mirena spiraal had.

Amoxicilline (484) - Antibiotica - penicillines breedspectrum