Flexi-T (koperhoudend spi...

koperhoudend spiraal

Plaatsen spiraal (1 mening)

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

23-05-2018 | Vrouw | 26
koperhoudend spiraal
Ik ben vanaf mijn 18e een anticonceptiepil beginnen slikken. Ik heb er eerst enkele geprobeerd en de definitieve was Microgynon 30. Ik heb deze geslikt van maart 2011 tot juli 2013. In het begin verliep dit allemaal heel goed, maar naarmate er maanden en dan 2 jaar voorbijgingen, werd ik enorm depressief, ik was ook ongeveer 10 kg bijgekomen ook al sportte ik toen, terwijl[lees meer...] ik van mezelf eerder een slank persoon ben met een snel metabolisme die bij wijze van spreken niets moest doen om een slanker figuur te behouden. Ook kreeg ik van deze pil enorme zware acne en een vette huid, hiervoor had ik daar ook nooit erg last van en was ik ook 'gezegend' met een redelijk goede huid. Ik voelde me met deze pil een opgeblazen, depressieve en lelijke walrus, een wandelende ton. Tijdens mijn stopweek voelde ik me enorm goed en tijdens het slikken heel slecht. Tot ik me dat begon te realiseren, ben ik gestopt in juli 2013. Enkele maanden na het stoppen was ik al 5 kg vermagerd en bleef alles wat ik at er ook al niet meer aanplakken. Ik voelde mij mentaal op slag beter, een andere en positievere persoon, terwijl ik bij de pil bleef hangen in heel erg negatieve emoties. De acne is eigenlijk altijd gebleven, ook nu moet ik nog zien wat ik doe. Ik heb pas sinds dit jaar goede producten gevonden die het een beetje in toom weten te houden, antibiotica ook geprobeerd en ik ben 26 met een vette huid. In 2016 heb ik besloten om een koperspiraal te laten zetten, omdat ik het echt gehad had met hormonen. Ik moet zeggen dat ik met de koperspiraal wel beter af ben op vlak van me goed voelen, niets bijkomen, maar ik had zonder pil mijn menstruatie nooit enorm enorm erg, wat ik nu met de koperspiraal wel heel heftig heb, zo heftig dat ik soms moet thuisblijven. Vandaag bij de gynaecoloog geweest, het probleem uitgelegd van mijn enorm heftige menstruaties (grootste tampon + groot maandverband en na een uur al doorlekken), zij heeft mij aangeraden om ondanks mijn schrik toch misschien dan terug over te schakelen op hormonale anticonceptie (mirena of minipil wegens minder hormonen), maar na het lezen van enorm veel reviews, heb ik toch beslist dat ik liever mezelf blijf met heftige menstruaties dan een persoon met minder of geen menstruatie die bijna zelfmoordneigingen heeft.

19-03-2018 | Vrouw | 40
koperhoudend spiraal (300)
Na ruim 24 jaar (met een pil pauze van 2 jaar) verschillende pillen te hebben geslikt en een mirena spiraal te hebben geprobeerd (geen succes!) ben ik eigenlijk uit nood overgestapt op een koperspiraal. Ik had zoveel bijwerkingen van de hormonen dat ik er echt niet meer tegen kon. Nav m’n ervaring met de mirena, die ik bijna continu voelde zitten heb ik gekozen voor een fl[lees meer...]exi-t +300. Deze heeft gebogen armpjes, is zeer buigzaam en heeft een kleinere inbreng huls. Ik heb van het plaatsen bijna niets gevoeld. De mirena was duidelijk pijnlijker, dit spiraal was hooguit ongemakkelijk. Nadien een paar uur kramp gehad en twee dagen later kreeg ik iets dat leek op menstruatie. Ik was namelijk ruim twee weken eerder al gestopt met de pil, maar de dokter kon twee keer niet en het plaatsen van de spiraal werd dus steeds verplaatst. Zoals verwacht wat heviger dan met de pil. Toen na twee weken weer. Maar vanaf dat moment lijkt nu alles weer “normaal”. Ik ben nu na 28 dagen weer ongesteld en heb m’n eisprong in het midden van de cyclus ook duidelijk gevoeld. Ja, ik bloed heviger, maar ik heb geen tussentijdse bloedingen en zware hoofdpijn meer en ik voel me weer veel meer mezelf. Ik merk nu duidelijk dat ik een cyclus heb. Dat is voor veel vrouwen een nadeel, maar tot nu toe voor mij niet. M’n lichaam “leeft” weer. Ontpillen is niet fijn (acne) maar daar kan het spiraal niets aan doen. Misschien verander ik nog van mening, dat kan natuurlijk altijd. Maar ik voel dit spiraal nooit zitten en ik heb tevens m’n libido weer terug!

07-09-2020 | Vrouw | 27
koperhoudend spiraal (300)
Ik ben echt zeer tevreden met de Flexi-T. Ik heb eerder een Mirena spiraal gehad en tijdens het plaatsen van deze spiraal viel ik bijna flauw van de pijn. Ik was dus ontzettend bang voor het plaatsen. Omdat mijn baarmoeder iets gekanteld is, ben ik een voorstander van het laten plaatsen door een gynaecoloog. Hier heb ik mijn eerste spiraal ook laten plaatsen, maar mijn[lees meer...] huisarts gaf aan dat ze dit zelf ook kon. Echter, lukte het haar niet eens om mijn baarmoeder op te meten. Ze heeft dit een kwartier lang geprobeerd (wat niet fijn was) en gaf daarna aan dat ik toch beter naar de gynaecoloog kon gaan. De gynaecoloog heeft de spiraal zonder enige moeite geplaatst. Het plaatsen was ook echt maar 5 seconde vervelend en ik heb daarna nooit meer pijn/krampen gehad. Ik heb de spiraal nu een maand en mijn eerste menstruatie was zelfs minder heftig dan normaal. Ik ervaar 0 bijwerkingen en voel me zo veel fijner nu ik geen hormonen meer gebruik. Uiteraard moet je lichaam even wennen aan het spiraaltje, dus wellicht verandert het nog. Maar voor nu ben ik echt 100% tevreden over de spiraal.

25-03-2020 | Vrouw | 23
koperhoudend spiraal (300)
Zeer positief! Geen bijwerkingen! Zelfs minder ongesteldheidsklachten nadat ik gestopt ben met de pil en de t-flex heb. Van 7 dagen naar 5 dagen bloeden en minder krampen. Eerste 2x ongesteld na het plaatsen waren wel wat heftiger met krampen maar nog lang niet ondragelijk. Pcm hielp al genoeg. Alleen het inbrengen is zeer onprettig maar dat is algemeen bekend... ik kan[lees meer...] deze spiraal iedereen aanbevelen. Zonder de hormonen ben ik een ander mens geworden, lichaamsveranderingen (positieve) en hoef je niet meer dagelijks aan een pil te denken. Hoe cliche het ook is, dit is gewoon super fijn.

12-02-2020 | Vrouw | 22
koperhoudend spiraal
Ik heb voor een koper spiraaltje gekozen omdat ik na 4 jaar de pil slikken helemaal van de hormonen af wilde zijn. Ik had veel verschillende pillen geprobeerd en telkens had ik problemen met mijn emoties. Bij de laatste pil voelde ik mij echt vreselijk zonder rede. Mijn huisarts had veel ervaring met het plaatsen. Ik heb op aanraden van de huisarts pijnstilling genomen[lees meer...] maar ik heb niet het idee dat het hielp met de pijn. Die was namelijk echt naar. De eerste dag had ik er ook heel veel last van dus houd er rekening mee dat je de rest van de dag in bed wil liggen. De pijn zakt na een dag wel langzaam weg en na een aantal dagen was die over. Na het plaatsen (op de vierde dag van mijn menstruatie) was ik binnen 20 dagen alweer ongesteld. Die menstruatie duurde lang (8 dagen) en was veel heviger dan normaal. Maar hierna heb ik direct een regelmatige cyclus van 28 dagen gekregen. Ik heb de pil 4 jaar gebruikt en merkte heel veel verschil toen ik stopte. Ik werd veel vrolijker, was bewuster van alles om mij heen, mijn libido werd enorm hoog en het is heerlijk om nooit meer gestresst te zijn om die pil. Mijn menstruaties zijn wel een stuk heftiger. Ik gebruik een menstruatiecup die ik eerst twee keer per dag leegmaakte, met het koperspiraaltje zit die op de twee heftigste dagen soms wel 3 of 4 keer helemaal vol. Ook heb ik wat meer pijn. De menstruaties zijn wel korter: 4 dagen ipv 6. Ik heb de koperspiraal nu iets langer dan een jaar. Het duurde wel even tot ik niet meer wakker schrok omdat ik dacht dat ik mijn pil was vergeten. Nu geniet ik vooral wanneer anderen erover beginnen en ik kan vertellen dat ik nergens aan hoef te denken! Mijn libido is na ongeveer een half jaar gelukkig weer normaal. Ik kan met 100% zekerheid zeggen dat ik liever wat extra pijn heb tijdens mijn menstruatie (plus de pijn van het zetten die ik ook niet zomaar meer zal vergeten) dan dat ik mij ooit weer zo wil voelen als tijdens het slikken van de pil. Ik kan het koperspiraaltje dus zeker aanraden als je anticonceptie zonder hormonen wil proberen.

25-12-2019 | Vrouw | 20
koperhoudend spiraal (300)
Over een paar maanden zal ik meer laten weten,maar voor nu ben ik zeer tevreden. Ik heb nu sinds 3 maanden mijn spiraal en ben erg blij . Samenvatting : koperspiraal werkt goed,minder kramp,wel heftigere krampen,meer bloedingen en vreemd veel zin in vlees (was vegetariër ) geen bloedarmoede meer ivb met hormonen Hieronder mijn hele verhaal Sinds mijn 17e was ik[lees meer...] op zoek naar een goede anticonceptie,last van mijn ongesteldheid had ik niet per se. Op mijn vijftiende was ik eerder al aan de pil geweest maar daardoor kreeg ik hevige bloedingen en veel acne. Een nieuwe pil wou ik niet op die tijd ,ik was toch niet seksueel actief en wou hem mee gebruiken voor het plannen van mijn menstruatie . Ik begon de nuvaring te gebruiken,hij was fijn en makkelijk maar toch voelde ik me na een jaar niet zo goed ,ik was vaak licht in mijn hoofd en kreeg last van angst . Ook kon ik mijn menstruatie niet overslaan. Na een tijdje stapte ik over op de pleister , wat hetzelfde effect had, idem dito met de minipil. Ik wou de prikpil nog gebruiken maar de dokter raadde het af. Rond dat ik mijn pleister kreeg bleek het dat ik bloedarmoede had,dit was waarschijnlijk veroorzaakt door de hormonen die er voor zorgden dat ik veel, om de 3weken bloedde. De pijn van mm krampen was hevig en ik bleef altijd twee dagen thuis om te kunnen blowen tegen de pijn . Ibuprofen hielp niet. Na de minipil gepaard met n 3 maanden lange menstruatie besloot ik te stoppen met hormonen . Iets minder dan een jaar later sprak ik mijn huisarts over anticonceptie,wat gynaecologische onderzoeken later bleek het dat ik gezond was en dat ik slecht tegen hormonen kon.kut. mijn arts raadde de koperspiraal af en wou me weer aan de hormoonspiraal zetten ivb mijn ernstige krampen. Als dat niet werkte zou ik op 20 jarige leeftijd na moeten denken over sterilisatie tegen die erge krampen . Afspraak bij de gyno,en toch koper gekozen. ZO BLIJ MEE. Geen zorgen over ongewenst zwanger worden,en heb geen bloedarmoede meer. Het zetten deed pijn,maar niet minder erg dan sommige krampen die ik had . Na het zetten bleef ik even thuis,maar na 1 dagje kon ik weer alles doen .de week er na bloedde ik wel een beetje. Wanneer ik nu menstrueer heb ik af en toe een stekende kramp,maar kan prima zonder ibuprofen de dag door . Ik bloed volgens mij iets heviger ,maar niet veel . Verder heb ik vreemd veel zin in het eten van vlees. Mijn menstruatie is nu netjes om de maand ,en kan prima naar school en alles doen . Ik werd van tevoren gewaarschuwd voor ergere krampen en bloed, maar heb niks gemerkt van deze bijwerkingen . Zeker een aanrader

09-03-2019 | Vrouw | 27
koperhoudend spiraal (300)
Ik slikte sinds mijn 18e de meest gebruikte anticonceptiepil en was na bijna 10 jaar gebruik al een tijdje aan het twijfelen of ik hier nog langer mee door wilde gaan. Wil ik nog wel hormonen? Weet ik nog wel wie ik ben? Hoeveel bijwerkingen heb ik eigenlijk? Ik vond het fijn aan de pil dat ik mijn menstruatie kon regelen, maar buiten dat kon ik eigenlijk geen pluspunt mee[lees meer...]r bedenken. Uiteindelijk op internet gezocht naar alternatieven en eigenlijk kwam ik alleen op deze uit omdat ik van de hormonen af wilde (en condooms niet betrouwbaar genoeg vind). Wel allemaal spannend en misschien zelfs eng. Me toen laten voorlichten bij de huisarts en een gynaecologisch onderzoekje gehad (aangezien ik daar ook geen ervaring mee had). Dat viel me mee en ik wilde het wel doen. De huisarts had goede ervaringen met de Flexi-T dus bestelde die voor mij en toen was het zover; de afspraak was gemaakt bij de huisarts (gelukkig kon het daar). Ik had een Aleve Feminax genomen, maar dat heeft denk ik niet echt geholpen. Het plaatsen deed akelig pijn. Het was echt even op mijn tanden bijten. De huisarts zei dat ik wel goed kon ontspannen en dat er geen moeilijkheden waren. Ze begeleidde me wat met ademhalingsoefeningen. De haak waarmee ze je baarmoedermond open houden voelt akelig en het inbrengen van het spiraaltje ook. Toch zijn het maar korte momenten en binnen een paar minuten is het al klaar. Als dan alles weer los en eruit is, lucht dat erg op en verdwijnt de pijn nagenoeg meteen. Ik bleef nog eventjes liggen voor de eventuele duizeligheid, maar stond na een paar minuten ook alweer buiten en ben zelfs nog meteen boodschappen gaan doen. Ik heb een week lang gedacht: godzijdank is dit één keer per 5 jaar, maar inmiddels ben ik een maand verder en ben ik die gedachte kwijt. Leuk is anders, maar het is te overzien. De eerste dagen bloedde ik vanwege de ingreep en had ik ook wat buikkrampen. Voelde niet echt anders dan ongesteld zijn. De krampen namen geleidelijk af gedurende de eerste dagen. Daarna waren ze weg. Het bloeden bleef aanhouden, maar niet zo veel dat je maandverband nodig hebt. Ook werd dit steeds meer roze, toen bruin en uiteindelijk was het na 3 weken wel weg. Best irritant, maar wel een bekende bijwerking in het begin, dus ik zat er niet mee. Ondertussen voelde ik bijna nooit wat. Soms ineens weer wat krampjes, of een steekje in mijn onderbuik, maar niets wat echt vervelend was. Afgelopen week leek het allemaal alweer normaal. Ik begon me af te vragen of ik ongesteld zou worden. Het was inmiddels 4 weken geleden toen ik voor het laatst ongesteld was. Ik las dat het na het stoppen met de pil soms erg lang kan duren voor je weer je normale cyclus hebt. Dat vond ik niet zo'n prettig idee, want je hebt dan niet die 'check' of je zwanger bent. Maar na iets meer dan een maand werd ik toch ongesteld. Voor wat ik me nog kan herinneren van voor de pil, bloed ik gewoon normaal en heb ik normale krampen (of zelfs minder dan voorheen). Ik bloed wel meer dan met de pil, maar dat is niet raar. Ik heb ook nog een menstruatiecup en dat werkt prima samen tot dusver. Ik kan nog niet heel veel zeggen misschien, maar na een maand ben ik eigenlijk wel aardig tevreden! Hopelijk blijft het zo. Over 2 weken heb ik mijn verplichte controle weer bij de huisarts om te checken of hij nog steeds goed zit. Verder heb ik het idee dat ik me minder vlak/vaag voel sinds een paar weken, alsof 'de mist is opgetrokken'. Ik heb het gevoel dat ik vrolijker ben en alles meer meemaak en er nog meer van kan genieten. Maar wie weet zit dat tussen mijn oren... of het waren die stomme hormonen ;) Dat is nog afwachten! Ik zou het in elk geval tot nu toe zeker aanraden.

04-04-2018 | Vrouw | 20
koperhoudend spiraal (330)
Koperspiraal werd gezet onder verdoving, niets van gevoeld. Daarna aantal dagen lichte buikkrampen. Menstruatie is iets heftiger dan normaal. Menstruatiekrampen zijn iets “scherper” dan normaal maar prima te doen, verder nergens last van. Ik ben erg tevreden

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (549) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (503) - Antibiotica - penicillines breedspectrum