Flexi-T (koperhoudend spi...

koperhoudend spiraal

Plaatsen spiraal (1 mening)

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

03-10-2020 | Vrouw | 27
koperhoudend spiraal (380)
Over het algemeen was ik erg tevreden over deze spiraal. Na meerdere anticonceptie middelen met hormonen waar ik veel last van had was dit echt een uitkomst. 20 maanden heeft de spiraal goed gewerkt, totdat ik mijn menstruatie miste. De kans op zwangerschap met deze spiraal is 0,8% en het is ons toch overkomen.

07-09-2020 | Vrouw | 27
koperhoudend spiraal (300)
Ik ben echt zeer tevreden met de Flexi-T. Ik heb eerder een Mirena spiraal gehad en tijdens het plaatsen van deze spiraal viel ik bijna flauw van de pijn. Ik was dus ontzettend bang voor het plaatsen. Omdat mijn baarmoeder iets gekanteld is, ben ik een voorstander van het laten plaatsen door een gynaecoloog. Hier heb ik mijn eerste spiraal ook laten plaatsen, maar mijn[lees meer...] huisarts gaf aan dat ze dit zelf ook kon. Echter, lukte het haar niet eens om mijn baarmoeder op te meten. Ze heeft dit een kwartier lang geprobeerd (wat niet fijn was) en gaf daarna aan dat ik toch beter naar de gynaecoloog kon gaan. De gynaecoloog heeft de spiraal zonder enige moeite geplaatst. Het plaatsen was ook echt maar 5 seconde vervelend en ik heb daarna nooit meer pijn/krampen gehad. Ik heb de spiraal nu een maand en mijn eerste menstruatie was zelfs minder heftig dan normaal. Ik ervaar 0 bijwerkingen en voel me zo veel fijner nu ik geen hormonen meer gebruik. Uiteraard moet je lichaam even wennen aan het spiraaltje, dus wellicht verandert het nog. Maar voor nu ben ik echt 100% tevreden over de spiraal.

09-03-2019 | Vrouw | 27
koperhoudend spiraal (300)
Ik slikte sinds mijn 18e de meest gebruikte anticonceptiepil en was na bijna 10 jaar gebruik al een tijdje aan het twijfelen of ik hier nog langer mee door wilde gaan. Wil ik nog wel hormonen? Weet ik nog wel wie ik ben? Hoeveel bijwerkingen heb ik eigenlijk? Ik vond het fijn aan de pil dat ik mijn menstruatie kon regelen, maar buiten dat kon ik eigenlijk geen pluspunt mee[lees meer...]r bedenken. Uiteindelijk op internet gezocht naar alternatieven en eigenlijk kwam ik alleen op deze uit omdat ik van de hormonen af wilde (en condooms niet betrouwbaar genoeg vind). Wel allemaal spannend en misschien zelfs eng. Me toen laten voorlichten bij de huisarts en een gynaecologisch onderzoekje gehad (aangezien ik daar ook geen ervaring mee had). Dat viel me mee en ik wilde het wel doen. De huisarts had goede ervaringen met de Flexi-T dus bestelde die voor mij en toen was het zover; de afspraak was gemaakt bij de huisarts (gelukkig kon het daar). Ik had een Aleve Feminax genomen, maar dat heeft denk ik niet echt geholpen. Het plaatsen deed akelig pijn. Het was echt even op mijn tanden bijten. De huisarts zei dat ik wel goed kon ontspannen en dat er geen moeilijkheden waren. Ze begeleidde me wat met ademhalingsoefeningen. De haak waarmee ze je baarmoedermond open houden voelt akelig en het inbrengen van het spiraaltje ook. Toch zijn het maar korte momenten en binnen een paar minuten is het al klaar. Als dan alles weer los en eruit is, lucht dat erg op en verdwijnt de pijn nagenoeg meteen. Ik bleef nog eventjes liggen voor de eventuele duizeligheid, maar stond na een paar minuten ook alweer buiten en ben zelfs nog meteen boodschappen gaan doen. Ik heb een week lang gedacht: godzijdank is dit één keer per 5 jaar, maar inmiddels ben ik een maand verder en ben ik die gedachte kwijt. Leuk is anders, maar het is te overzien. De eerste dagen bloedde ik vanwege de ingreep en had ik ook wat buikkrampen. Voelde niet echt anders dan ongesteld zijn. De krampen namen geleidelijk af gedurende de eerste dagen. Daarna waren ze weg. Het bloeden bleef aanhouden, maar niet zo veel dat je maandverband nodig hebt. Ook werd dit steeds meer roze, toen bruin en uiteindelijk was het na 3 weken wel weg. Best irritant, maar wel een bekende bijwerking in het begin, dus ik zat er niet mee. Ondertussen voelde ik bijna nooit wat. Soms ineens weer wat krampjes, of een steekje in mijn onderbuik, maar niets wat echt vervelend was. Afgelopen week leek het allemaal alweer normaal. Ik begon me af te vragen of ik ongesteld zou worden. Het was inmiddels 4 weken geleden toen ik voor het laatst ongesteld was. Ik las dat het na het stoppen met de pil soms erg lang kan duren voor je weer je normale cyclus hebt. Dat vond ik niet zo'n prettig idee, want je hebt dan niet die 'check' of je zwanger bent. Maar na iets meer dan een maand werd ik toch ongesteld. Voor wat ik me nog kan herinneren van voor de pil, bloed ik gewoon normaal en heb ik normale krampen (of zelfs minder dan voorheen). Ik bloed wel meer dan met de pil, maar dat is niet raar. Ik heb ook nog een menstruatiecup en dat werkt prima samen tot dusver. Ik kan nog niet heel veel zeggen misschien, maar na een maand ben ik eigenlijk wel aardig tevreden! Hopelijk blijft het zo. Over 2 weken heb ik mijn verplichte controle weer bij de huisarts om te checken of hij nog steeds goed zit. Verder heb ik het idee dat ik me minder vlak/vaag voel sinds een paar weken, alsof 'de mist is opgetrokken'. Ik heb het gevoel dat ik vrolijker ben en alles meer meemaak en er nog meer van kan genieten. Maar wie weet zit dat tussen mijn oren... of het waren die stomme hormonen ;) Dat is nog afwachten! Ik zou het in elk geval tot nu toe zeker aanraden.

24-07-2020 | Vrouw | 28
koperhoudend spiraal (300)
Gekozen voor de koperenspiraal omdat ik heel slecht reageerde op hormonen. Stemmingswisselingen migraine etc. Spiraal plaatsen was pijnlijk voor korte duur. Daarna gevolgd door heftige menstruaties langere menstruaties. Veel afscheiding. Hier kon ik nog mee leven. Maar het meest vervelende was dat ik om de week een flinke blaasontsteking had. Branderig gevoel bij het plass[lees meer...]en buikpijn pijn in de flanken. Verschillende antibiotica kuren gehad hielp voor een paar dagen dan kwam het weer terug. De infecties werden steeds heftiger pijnlijker. Vandaag naar de huisartsenpost gegaan omdat ik bijna niet recht kon lopen van de pijn. Weer een flinke blaasontsteking vermoedelijk zijn de bacteriën verder geklommen naar mijn baarmoedermond. Ik heb bijna gesmeekt om de spiraal te verwijderen. Wat een opluchting voelde ik gelijk na het verwijderen. Ze hebben een kweek afgenomen en een zware antibiotica kuur gegeven. Sinds ik de spiraal heb ook last van vermoeidheid haaruitval angst. Nooit meer dat ik iets in mijn lijf stop wat niet lichaamseigen is. Brrrrr constant het gevoel dat er iets in me zat wat niet goed was.

11-08-2019 | Vrouw | 33
koperhoudend spiraal (300)
Veel bijwerkingen (Vermoeidheid, haarverlies, gewichtstoename. ) die niet officieel genoemd worden. Zoek op Iud copper intoxity wanneer je meer over dit onderwerp wilt weten...

02-11-2018 | Vrouw | 33
koperhoudend spiraal (300)
Aangezien ik van alle anticonceptie die hormonen bevatten paniekaanvallen kreeg ben ik 5 jaar terug begonnen met een koperspiraal. Plaatsing was niet heel prettig en de eerste maanden had ik tuddendoor bloedingen maar daarna erg tevreden. Ik ben zo tevreden dat ik hem vandaag heb laten verwisselen voor een nieuwe

21-06-2020 | Vrouw | 34
koperhoudend spiraal (300)
Ik heb de Flexi T 5 jaar met tevredenheid gedragen. Het enige nadeel was voor mij dat ik soms, tijdens mijn menstruatie, een flexibel armpje van de spiraal leek te voelen. Dit was licht storend, maar niet een heftige pijn. Daarom heb ik besloten om na 5 jaar gebruik, de Flexi T te vervangen voor een Ballerine Spiraal, met de hoop dat een kleiner rond voorwerp niet dit gev[lees meer...]oel oplevert. De Ballerine is enkele dagen geleden geplaatst, en tot op heden heb ik dit gevoel niet opnieuw ervaren. Het plaatsen van de spiraal is gedurende circa 10 minuten bij momenten erg gevoelig. Hierna neemt het pijnlijke gevoel meteen af tot licht zeurend. Ik heb na de plaatsing een dag rust genomen, met een warme kruik bij de hand. Dit is niet noodzakelijk, maar wel gewoon prettig. Mijn menstruaties zijn gedurende de 5 jaar niet heftiger geworden (eerder minder) maar duurden wel langer. Toch weegt dit voor mij niet op tegen de nadelen van het gebruik van hormoonhoudende anticonceptie. Hiervan werd ik enorm Vlak en teneergeslagen, en had nergens meer zin ook. Mijn libido verdween, ik kreeg migraine en ik kwam in zeer korte tijd circa 12 kilo aan. Toen mijn partner na 4 maanden gebruik aangaf, dat hij mij sinds het gebruik van de hormonen geen leuke vrouw meer vond, wist ik dat het hoog tijd was om naar een alternatief te kijken. Helaas mislukte de eerste plaatsing van de T safe (volgens de arts door de grootte van de spiraal) en heb ik op advies gekozen voor de Flexi T. De koperspiraal is erg effectief geweest, ik ben niet zwanger geworden, en ik hoef niet te denken aan het gebruik (innemen) van anticonceptie. Ik kan dan ook iedereen een koperspiraal aanraden.

11-12-2018 | Vrouw | 35
koperhoudend spiraal (300)
Het plaatsen viel mee. De menstruatie was wel stukken heftiger maar viel te doen. Na een langere gebruiksperiode werden de klachten tijdens de menstruatie heftiger. Ontzettende buik krampen, meer en langere migraine klachten, super veel bloedverlies, misselijk, vermoeid, heftige stemmingswisselingen. Op den duur nog maar 1 goede week per maand. Veel hoofdpijn, niet lek[lees meer...]ker in me vel zitten. Etc.. Dan ook nog eens zwanger geraakt door de spiraal heen. Wat een buitenbaarmoederlijke zwangerschap bleek te zijn en dat als je er niet op tijd bij bent heel gevaarlijk kan zijn! Raad dit anticonceptiemiddel daarom ook niet aan.

Thyrax Duotab (859) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (566) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (521) - Antibiotica - penicillines breedspectrum