Gynefix (koperhoudend spi...

koperhoudend spiraal

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

14-06-2017

Gynefix (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Let op, lang verhaal! Ondanks gynefix zwanger geworden! Ik heb in 2014 besloten om over te stappen op hormoonvrije anticonceptie na ruim 15 jaar aan een stuk hormonale anticonceptie zoals de pil en de nuvaring. Ik vond het na 15 jaar wel genoeg gerommel aan mijn lichaam met de hormonen zeker met de evt lange termijn bijwerkingen. Toen verdiept in koperspiraaltjes en ge[lees meer...]kozen voor de gynefix. Ook heb ik toen hier de reviews erover gelezen. Maar nu wil ik ook mijn eigen ervaring kwijt. Na 1 jaar van het gebruik van de gynefix was mijn lichaam pas echt weer normaal. Hiervoor ging mijn lichaam door het ontgiften van de hormonen door een hele boel fases zoals: meer zin in sex, elke maand een paar extreem sombere dagen, een hele slechte huid (acné) over mijn rug en gezicht waar ik hiervoor nooit last van had gehad. Na 1 jaar was alles ingespeeld en alle 'ontgiftingsverschijnselen' verdwenen. Mijn cyclus was trouwens snel zeer regelmatig en de menstruatie maar iets sterker dan met de pil. Maar niks storend. Ik was dus erg blij met deze koperspiraal want mijn lichaam functioneerde nu gewoon weer zo zoals de natuur dat had bedacht, behalve dat ik niet zwanger kon worden. De spiraal zat bij controles altijd perfect op zijn plek en TOEN.. 3 jaar later bleef mijn menstruatie uit en bleek ik ondanks spiraal toch zwanger!! Een zwangerschapstest, de huisarts en het ziekenhuis bevestigende dit en zij stelden mij voor de keuze houden of weghalen. Als ik koos voor laten weghalen zouden zij de zwangerschap en de spiraal (die dus nog op haar plek zat) met een curettage verwijderen. Als ik koos voor doorzetten van de zwangerschap zouden zij de spiraal alsnog proberen te verwijderen en als dit niet zou lukken zou de spiraal gewoon kunnen blijven zitten en met de bevalling eruit komen. Ik koos ervoor de zwangerschap te behouden en ben nu gelukkige (maar ongepland!!) moeder van een prachtige dochter. De spiraal kwam niet met de bevalling mee eruit en moest 6 weken na de bevalling met een kijkoperatie verwijdert worden. Dit ging heel gemakkelijk en ik merkte er zo goed als niks van. (Heel anders dan het laten zetten van de spiraal ...of een bevalling!) tijdens de kijkoperatie bleek dat de spiraal nog steeds perfect op haar plek zat en dus niet was losgeschoten/ verschoven zoals aan het begin werd aangenomen dat dat de reden was dat hij niet goed had gewerkt. De spiraal zat perfect, had perfect moeten werken, maar deed dat niet. Nu ben ik opnieuw opzoek naar hormoonvrije anti conceptie, maar zal niet opnieuw voor een koperspiraal kiezen en al helemaal niet voor de gynefix. 3 jaar lang was ik erg tevreden met de gynefix en wilde ik niet meer anders, totdat ik zwanger werd! En vergis je niet, ook al heb ik gekozen de zwangerschap door te zetten en ben ik onbeschrijfelijk gelukkig met mijn dochter, zo onverwachts en ongepland was het een emotioneel erg zware en intense slopende periode.
21-05-2017

Gynefix (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Nu 12 dagen geleden de gynefix laten plaatsen. Plaatsen was een heel rottig kwartier- als iemand 'even aan je baarmoedermond trekt' is dat nooit leuk. 😳 En de eerste keer pakte hij niet. 2de keer wel, maar al met al, ondanks ibuprofen, een pijnlijke bedoening. Maar goed, een kwartier voor 5 jaar anticonceptie, lijkt mij een goeie deal. De eerste week (had ik me op verkeke[lees meer...]n) echt wel een beetje rustig aan moeten doen, ik voelde de plek waar hij vast gezet was zeer doen, en er zit iets in de baarmoeder wat er niet hoort. Dus wel wat krampjes en gewoon een ongemakkelijk gevoel. Ik voelde 'm echt zitten. Ik moest ook af en toe echt even gaan liggen, en niet sporten en vrijen leek mij idd ineens heel logisch. Ik heb 9 dagen nagebloed, 1ste 2 dagen fors, en de rest op te vangen met inlegkruisjes. Nu sinds 2 dagen geen bloed meer, na 1 week lekker aan het sporten en fanatiek aan het vrijen: nergens last van. Touwtje lang gehouden. Geliefde voelt er niks van. Als dit zo blijft en het werkt: echt een aanrader.
20-05-2017

Gynefix (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Vorige week de Gynefix koperspiraal laten plaatsen in het Rutgershuis in Arnhem. Ik zag er enorm tegenop maar het is me 100% meegevallen. Ik heb 3 soorten anticonceptiepillen geslikt waar ik enorm depressief van werd door de hormonen! Mijn dokter adviseerde ook geen hormonen meer te nemen. Een koperspiraal is dus mijn enige optie aangezien deze geen hormonen bevat. Ik heb [lees meer...]voor de Gynefix gekozen omdat deze geen plastic bevat en in je baarmoederwand wordt geprikt en dus geen T-vorm heeft. Het spiraal hoeft dus nergens op te 'leunen'. De Gynefix is enorm klein en is goed voor 5 jaar. In het Rutgershuis zijn ze enorm ervaren en zijn gespecialiseerd in het zetten van spiraaltjes. Alles ging heel ontspannen, af en toe zelfs wat humor ertussendoor. Ze heeft mijn baarmoederwand verdoofd met 3 kleine prikjes. Deze duren maximaal 10 seconden en is zo voorbij! Ze vertelt je bij alles wat ze gaat doen en of het eventueel zeer kan doen! Je krijgt een warme zak op je buik wat enorm prettig voelt. Ik was op het moment van de plaatsing niet ongesteld wat wel aangeraden wordt maar ik heb er niet meer pijn door gehad. Na het plaatsen was ik een beetje duizelig dus ik bleef nog even 15 minuten liggen. Daarna mocht ik naar huis en ik heb sindsdien géén last gehad van krampen! Het is me zo ontzettend meegevallen! Het voelde alleen een beetje alsof je ongesteld moet worden, ze hebben toch aan van alles 'getrokken' dus je voelt wel wat maar absoluut geen helse pijn! Dit is de hele week zo gebleven dus ik heb goede hoop dat het zo blijft! Nu even mijn eerstvolgende menstruatie afwachten en dan de controle echo! Ik raad de Gynefix zeker aan! Laat hem wel plaatsen door een professional die het vaker doet!
12-01-2017

Gynefix (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Gisteren mijn spiraal laten plaatsten bij het Rutgershuis in Arnhem. Het inbrengen werd door een vakkundige dame gedaan. Het was geen prettig gevoel uiteraard, maar het was zo voorbij. Na het plaatsen kwam er heel even wat kramp wat doortrok naar mijn rug, maar toen ik naar huis ging was dat eigenlijk al weg. Ben wel nog even 15 minuten na het plaatsen blijven liggen, ik w[lees meer...]as nogal duizelig, maar meer van de opgebouwde spanning die nu losliet denk ik. Ik weet niet hoe het verder gaat verlopen, maar het plaatsen viel me heel erg mee!
04-01-2017

Gynefix (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Vandaag heb ik in het ziekenhuis het Gynefix spiraaltje laten zetten. Ik heb hiervoor gekozen omdat ik niet tevreden ben over de pil. Ik vind het vervelend om elke dag de pil te moeten slikken, ik heb veel last van stemmingswisselingen en een heel laag libido. Om deze redenen ben ik op zoek gegaan naar een hormoon vrije vorm van anticonceptie. Uiteindelijk terecht gekomen [lees meer...]bij de Gynefix. Van te voren heb ik 2 paracetamol ingenomen en ik moet zeggen dat het plaatsen enorm is mee gevallen. De eendenbek vond ik vervelender dan het plaatsen van het buisje. Je voelt alleen een klein prikje en dan zit hij en ben je voor vijf jaar beschermd! Ik heb wel wat menstruatie achtige krampjes maar ik ben erg tevreden!
29-12-2016

Gynefix (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Ik heb vijf jaar geleden voor het eerst een gynefix spiraaltje laten plaatsen. Heb in die vijf jaar tijd amper problemen gehad en was zeer tevreden. Onlangs moest ik de spiraal laten vervangen en heb toen weer voor de gynefix gekozen. Helaas is deze losgeraakt en eruit gevallen.. Toen weer een nieuwe geplaatst met het idee, dit zal vast niet nog een keer gebeuren. Helaas i[lees meer...]s ook de tweede keer het spiraaltje los geraakt en kon ik 'm zo uit mn vagina peuteren tijdens een wc bezoek. Het zetten is gebeurd in het ziekenhuis door een zeer ervaren arts dus daar kan het niet aan liggen. Misschien is mijn baarmoeder niet geschikt voor dit type spiraal? Voor mij in ieder geval geen gynefix meer..
20-12-2016

Gynefix (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Met heel veel plezier deel ik mijn mening over de Gynefix. Na vier lange jaren heel ontevreden te zijn over de pil (Mercilon), vooral op vlak van mijn libido, ben ik terecht gekomen bij de bedenker en ontwikkelaar van de Gynefix zelf. Aangezien hij de ontwikkelaar is, vertrouwde ik de man voor 100% dat hij weet waar hij mee bezig is. Van vorige gynaecologen kreeg ik te hor[lees meer...]en dat een spiraal niet geschikt was voor vrouwen die nog geen kinderen hebben gehad en het onvruchtbaarheid kan veroorzaken (vandaar dat ik er vier jaar over gedaan heb, om 'hulp' te zoeken). 99,99% van de spiralen die Dr. Wildemeersch plaatst, zijn goed geplaatst (bij de overige 0,01% ligt de oorzaak van een bijwerking bij het hebben van een abnormale baarmoeder). Uiteraard lees je horrorverhalen over het plaatsen, maar deze lees je best niet. Iedereen reageert hier namelijk anders op. Ik moet toegeven dat ik heel zenuwachtig was door te veel van deze verhalen te lezen. Voor de plaatsing heb ik een pijnstiller (2u op voorhand) en 'baarmoederontspanner' (4u op voorhand) moeten nemen die op voorhand werden opgestuurd door de dokter. Na het bekijken van je baarmoeder met de gekende echo, zoals bij de jaarlijkse controle, plaatste de dokter een eendenbekje en moest hij de afstand meten. Doordat ik extra gespannen was heeft de dokter me extra verdoofd met een prikje in de baarmoeder/baarmoedermond. Bij het vasthechten van het spiraal zelf, moest ik even diep ademhalen en kreeg ik een venijnige prik te voelen. Dit duurt nog geen seconde. Al bij al duurde het plaatsen nog geen 10 minuten. Dit zou je dus zeker niet mogen tegenhouden want het valt echt goed mee wetende dat je voor vijf jaar safe bent en geen synthetische hormonen meer in je lichaam hebt. Je lichaam gaat terug zijn gezonde gang en kan herstellen (de pil verkalkt je aderen immers en kan leiden tot dementie op latere leeftijd). Na de plaatsing heb ik een 5-tal dagen wat menstruatieachtige krampen gehad en licht bloedverlies. Sinds de plaatsing heb ik twee keer mijn menstruatie gehad en kan zeggen dat ik wat meer bloedverlies ervaar, maar wel minder lang. Het bloedverlies stopt ook sneller definitief tegenover dat het beetje bij beetje afneemt. De menstruatiekrampen zijn aanzienlijk afgenomen. Ik hoef geen pijnstiller meer te nemen. Ik heb ook al mijn natuurlijke cyclus terug, namelijk 31 dagen. Voor iedereen die twijfelt een spiraal te nemen: kies voor een koperspiraal en kies voor de Gynefix! Voor alle duidelijkheid heb ik de Gynefix200, dat is met de 4 koperen hulsjes en dus voor vijf jaar.
13-12-2016

Gynefix (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Na echt alles gebruikt te hebben qua anticonceptie kwam ik als laatste uit bij Gynefix. Tegen de pil kan ik niet. Mirena geprobeerd en alleen maar bijwerkingen gehad. Een ander koperhoudend spiraaltje gebruikt, ik geloof Flexi-T, en daarvan 14 dagen ongesteld, jaren lang. Nu dus mijn laatste hoop gevestigd op deze spiraal. De eerste 2 maanden waren wel even doorzetten, wat[lees meer...] langer ongesteld en wat heftiger. Na maand 2 zelfs een cyclus van 30 dagen! En de dagen dat ik ongesteld ben zijn er ongeveer 7, lichtjes. Nergens last van, geen bijwerkingen, ik ben een heel gelukkig mens na jaren van zoeken naar geschikte anticonceptie! Ik raad het iedereen aan! Wel laten zetten bij de Rutgerstichting.
11-11-2016

Gynefix (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Hier nog een (tot nu toe) tevreden gebruikster. Ik heb drie weken geleden de Gynefix laten plaatsen in het OLVG in A'dam omdat ik psychische klachten krijg van anticonceptie met hormonen. Over de Gynefix las ik de meeste positieve verhalen. Volgens de gyn is er geen wetenschappelijk bewijs dat de Gynefix ook daadwerkelijk minder bijwerkingen geeft dan andere koperspiraaltj[lees meer...]es, maar ik wilde het zekere voor het onzekere nemen aangezien ik al zoveel andere methoden heb geprobeerd (waarvan de Implanon echt horror was!!). Mijn ervaring mbt het plaatsen: ik heb hem op de vierde dag van mijn menstruatie laten plaatsen. Ik had toen al nauwelijks bloedverlies meer overigens. Ik heb om een verdoving gevraagd. Ik had 4 venijnige prikjes nodig om de boel goed te verdoven. Zelf had ik twee uur van tevoren Naproxen geslikt (in totaal 440 mg, twee tabletjes die je bij de Etos kan kopen). De tang die de baarmoedermond vastpakt heb ik dus helemaal niet gevoeld. Het inbrengen van het buisje vond ik pijnlijk, voelde als een hele nare menstruatiekramp. Moest geloof ik ook overnieuw omdat hij te lang was ofzo. Toen de Gynefix zelf werd ingebracht en vastgeknoopt was ik al bijna 'gewend' aan de pijn en het gedoe daar beneden (ze doen ook een uitgebreide echo van tevoren), dat ik na afloop vroeg "huh was dit het al?". Misschien ook omdat hij mij niet veel uitleg gaf van wat hij aan het doen was, maar het gewoon deed. Hij was namelijk een arts in opleiding dingen aan het uitleggen in medisch jargon dat ik toch niet begreep. Na afloop nog een echo gekregen en hij zat perfect. De gyn vond het niet nodig dat ik nog op controle kwam. Al met al vond ik het dus zeker pijnlijk, maar viel het me toch wel weer mee. Ik zou het nemen van een spiraal in ieder geval zeker niet laten voor de pijn bij het plaatsen! Bij het plaatsen heb ik uiteraard een beetje gebloed, maar na plaatsing eigenlijk nergens meer last van gehad, op een licht weeïg gevoel in m'n baarmoeder na. Ben ook gelijk gaan shoppen in de stad. De week na plaatsing alleen last gehad van hele lichte spotting, maar dat mag geen naam hebben. Met sex heb ik netjes een week gewacht. Geen last gehad daarna, al voelde mijn vriend de draad af en toe zitten. Niet dat dat pijn deed oid. Ik moet er wel bij zeggen dat mijn draadje vrij lang is. Volgens de gyn zou hij om de baarmoedermond krullen, maar ik voel hem de ene dag bijna niet en de andere dag hangt hij zeg maar echt een stuk "lager". Inmiddels heb ik ook mijn eerste menstruatie al gehad. Die kwam een stuk vroeger dan verwacht. Normaal gesproken heb ik al een korte, onregelmatige cyclus (gemiddeld 24 dagen), maar nu begon ik op dag 18 al licht te bloeden. Op dag 19 niks en op dag 20 brak het echt door. Die eerste twee dagen bloedde ik wel echt veel meer dan dat ik gewend ben, dus dat was wel even vervelend. Maar het was ook niet zo dat ik elk uur naar het toilet moest rennen omdat ik anders door zou lekken. De buikkrampen die ik normaal gesproken altijd heb bleven helemaal weg! Wel had ik last van erge rugpijn de dagen vooraf en de eerste zware dagen. Voor de rest verliep mijn menstruatie qua aantal dagen eigenlijk zoals normaal. Vanaf dag 3 een stuk minder bloedverlies en nu op dag 6 alleen nog wat spotting. Hopelijk blijft die spotting hierna dan ook weg tot de volgende menstruatie, die hopelijk wat later komt de volgende keer! Wel kreeg ik op dag 4 en 5 ineens best wel nare krampen in mijn eierstokken / baarmoeder. Geen idee hoe dat ineens kwam. Heb zelfs Naproxen moeten slikken. Volgende week heb ik op mijn verzoek toch een controleafspraak bij de gyn, ook i.v.m. die lange draad. Concluderend zou ik iedereen die twijfelt willen aanraden om de Gynefix gewoon te proberen. Als je wel eventueel heel erge last krijgt ervan, kan je hem altijd nog laten verwijderen.
29-06-2016

Gynefix (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

na lang uitstellen en niet durven ruim 2 maanden geleden de Gynefix laten zetten. ik ben er echt superblij mee. vooral omdat ik nu met de pil kon stoppen en toch niet zenuwachtig hoef te zijn over een eventuele zwangerschap. de pil bleek trouwens veel meer effect op mijn mijn humeur, zelfvertrouwen en seksleven te hebben dan ik ooit had durven vermoeden. ik sta nu veel ste[lees meer...]viger in mijn schoenen en heb weer goede zin in seks. ik was al twee maanden voor dat ik de spiraal kreeg gestopt met de pil en kan dus ook goed vergelijken. de spiraal heeft bij mij nog geen merkbare invloed gehad. het zetten van de spiraal was pijnlijker dan ik gehoopt had, maar voor het even dat het duurt is het te doen. ik heb geen last van extra krampen of meer bloedverlies, dus dat is ook fijn. mijn ervaring met de gynefix is dan ook uitstekend, ik raad deze zeker aan.
11-06-2016

Gynefix (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Afgelopen week heb ik een Gynefix spiraal laten plaatsen. Na ruim 13 jaar de pil te hebben geslikt, heb ik hiervoor gekozen omdat ik geen hormonen meer wilde; er zit trombose in mijn familie en ik rook, dus wilde het risico niet meer lopen. Daarbij was mijn libido niet goed genoeg naar mijn zin en had ik zoiets van laten we eens met de pil stoppen. Ik heb goed georienteerd[lees meer...] tussen de Multiload (ander koperspiraaltje) en de Gynefix, uiteindelijk voor deze gekozen door goede verhalen om me heen. Mijn huisarts kende het niet (in Belgie normaal middel, in NL niet) en verwees me door naar de gyneacoloog. Vooraf nog wat vragen laten beantwoorden door de verpleegkundige. Ik heb het als vervelend ervaren dat ik zowel bij deze verpleegkundige als voor de plaatsing aan de gyneacoloog mezelf moest verantwoorden waarom ik deze wilde, omdat het in hun ogen meestal alleen wordt geplaatst bij vrouwen waarbij andere spiraaltjes niet blijven zitten. Toch doorgezet en het viel me alles mee. Nu moet ik zeggen dat ik uitging van het ergste en ook 400 mg ibuprofen en 2 paracetemols ophad;). Het interne onderzoek deed geen pijn, het plaatsen op zich ook niet. Het moment dat ze door de baarmoederwand prikken is wel pijnlijk, maar duurt misschien 3 minuten. Na het plaatsen heb ik de avond klein beetje last gehad van krampen (zoals bij ongesteldheid) en bloedde ik ook. De dag erna een weeïg gevoel, buik-en rugkrampen. Eigenlijk hetzelfde gevoel als ongesteld zijn. Nu zijn we 4 dagen verder en bloed ik nog steeds; niet erger dan ongesteldheid en ook niet pijnlijk. Heb alweer een flinke sportsessie gehad (al voelde ik dit wel nog) Ik kijk het nog 3 dagen aan, als het bloeden dan niet is opgehouden, neem ik weer contact op met de arts. Verder moet ik nog afwachten hoe de eerste ongesteldheid gaat zijn, maar tot nu toe bevalt het goed. Ook heb ik nog geen seks gehad, dus deze ervaring kan ik nog niet delen.
31-07-2015

Gynefix (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Ik heb gekozen voor dit spiraal omdat het geen hormonen bevat en een zeer lage kans heeft op scheefzakken of uitvallen. Het spiraaltje zelf is heel klein en ik voel het niet zitten. Het inbrengen viel reuze mee. Ik heb het laten doen bij het Mildred Rutgershuis omdat ik graag geholpen wilde worden door iemand die veel ervaring had met het zetten. Het arts die me hielp gaf [lees meer...]me goede voorlichting en ze plaatste het spiraal snel. Voordat ik het wist zat het al op zijn plek. Het voelde als een stevige menstruatie kramp. Daarna zonder problemen naar huis gegaan en nog een paar dagen licht gevloeid. De eerste menstruatie na het plaatsen duurde een paar dagen langer (8 ipv 5) maar was niet pijnlijker dan normaal. Tijdens de seks voelt mijn partner heel soms het touwtje dat nu over de rand van mijn baarmoedermond loopt. Dat is niet pijnlijk volgens hem. Ik voel het spiraal niet zitten, wel merkte ik bij de eerste orgasmes na het plaatsen dat de baarmoeder nog wat gevoelig was. Ik ben er echt heel tevreden mee.
31-07-2015

Gynefix (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Ik heb helaas niet zo'n goede ervaring met de Gynefix. Het plaatsen was pijnlijk, maar dat was maar heel even. De eerste week dat ik hem had heb ik nergens last van gehad. Een week na het plaatsen kreeg ik ontzettende buikpijn, maar meer in mijn darmen. Dus de huisarts zei dat het niet met het spiraaltje te maken kon hebben maar waarschijnlijk obstipatie was. Toen ik na 7[lees meer...] weken een controle had, was het spiraaltje niet te zien op de echo., dus werd er een röntgenfoto gemaakt. Het spiraaltje had een gaatje gemaakt in mijn baarmoederwand en is terecht gekomen tussen mijn darmen. Dus dat was die heftige pijn. Het spiraaltje moet nu verwijderd worden met een kijkoperatie. Ze gaan dan direct kijken of mijn baarmoederwand helemaal geheeld is en dan laat ik onder narcose de Flexi-T plaatsen. Mijn gynaecologe zei dat dit niet vaak voorkwam, maar ik wilde mijn ervaring toch even delen, omdat ik zelf dacht dat de Gynefix het beste spiraaltje zou zijn.
01-07-2015

Gynefix (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Ik kan niet anders zeggen dan dat ik heel erg blij ben dat ik de Gynefix heb "ontdekt". Ik heb een paar jaar geleden een tijdje de pil geslikt, maar had hier nare bijwerkingen van (slechte huid, hoofdpijn, stemmingswisselingen, heel 'down' gevoel) en was dus absoluut niet tevreden. Het proberen van andere pillen heeft ook niks geholpen, de klachten bleven. Omdat ik geen v[lees meer...]riend had ben ik gestopt. Maar toen ik weer een relatie kreeg, ben ik toch weer aan de pil gegaan. Na een lange zoektocht één gevonden waar ik goede hoop bij had, maar helaas. Ook dit was waardeloos. Om te kijken of mijn problemen echt van de pil kwamen, ben ik vier maanden gestopt. Na een maand waren de klachten weg en kon in mijn conclusies trekken. Geen pil vol met hormonen meer voor mij.. Maar ja, je moet wel wat. Dus ik ben op zoek gegaan naar een alternatief en zo kwam ik bij de Gynefix uit. Na heel lang research en googlen op internet ben ik naar mijn huisarts gegaan. Zij kenden de Gynefix niet, maar zeiden dat ze het wel zelf konden plaatsen. Dit is nog een "ruzie" geworden, omdat ik het niet door mijn eigen huisarts wilde plaatsen. Dit omdat er overal staat, zowel op de website, als op forums, als hier, dat het geplaatst moet worden door een arts die er een training voor heeft gevolgd. Na heel wat gesprekken toch een doorverwijzing gekregen naar Utrecht UMC. Ik ben hier heel fijn ontvangen en had een heel aardige arts. Ze stelde me erg op mijn gemak. Het plaatsten was licht pijnlijk, maar ik had dan ook geen pijnstillers van tevoren genomen. Na de behandeling heb ik wel een iboprufen gekregen. De behandeling zelf duurde maar een half uurtje, en was dus nauwelijks pijnlijk. Ik heb de Gynefix nu drie maanden en ben zeer tevreden. De enige bijwerkingen die ik heb is dat ik meer bloedverlies heb en dat er iets meer krampen zijn. Maar de krampen zijn eigenlijk alleen de eerste dag, en zijn nu ook al veel minder dan de eerste twee menstruatie's na plaatsing. Verder nergens last van, je voelt 'm ook niet zitten. Als je een hormoonvrije manier van anticonceptie wil, dan is dit in mijn ogen echt de perfecte oplossing. Geen synthetische hormonen meer in je lichaam! Het is een heel verhaal geworden ;) Maar ik heb zelf ook veel aan deze site en alle meningen en verhalen gehad, dus ik deel mijn verhaal ook graag. Ik hoop dat de nog-zoekende mensen er wat aan hebben!
09-04-2015

Gynefix (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Ik heb 4 jaar de gynefix gehad nadat ik had besloten ge stoppen met hormonen. Dit was de kleinste koperspiraal die ik kon vinden en waar de meningen redelijk positief over waren. Ik heb de spiraal laten plaatsen in het ziekenhuis door een gynaecoloog die hier ervaring mee had. Het plaatsen ging vlot met enige kramp achteraf. Gedurende het gebruik was ik langer ongesteld [lees meer...](7-10 dagen). Wel regelmatig en niet heel heftig. De buikkrampen vielen ook mee.
20-02-2015

Gynefix (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Na zo veel ervaringen op internet te lezen over anticonceptie middelen( en vooral negatieve ervaringen vind je op de forums )heb ik even de tijd genomen om even de Gynefix te prijzen. Eerst had ik een gewone koper spiraal, maar die had ik paar dagen na de plaatsing afgestoten. Het was vreselijk! Maar omdat ik intollerant ben aan hormonen, heb ik besloten toch de Gynefix te[lees meer...] proberen. Het was geplaatst in no time en helemaal pijnloos! Ik vreesde dat dit zal pijn doen omdat Gynefix een implant IUD is, maar viel reuze mee. En nu 2 jaar verder ben ik alleen maar positief. De cyclus bleef onveranderd, misschien bloed ik zelfs minder. Jammer dat ik was zo sceptisch over IUDs en heb niet eerder ervoor gekozen.

Thyrax Duotab (848) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (540) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (497) - Antibiotica - penicillines breedspectrum