Gynefix (koperhoudend spi...

koperhoudend spiraal

16-09-2014

Gynefix (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Door deze spiraal hoef ik 5 jaar niet aan mijn anticonceptie te denken. Het is door aardige gynaecologen ingebracht in het UMCG Groningen. Deed even pijn. Enige bijwerkingen zijn een iets langere ongesteldheidsduur en af en toe wat steekjes in mijn baarmoeder. Verder is de hevigheid van mijn menstruatie minder geworden. Die was eerst heel heftig en nu heb ik nauwelijks bui[lees meer...]kpijn meer op de dag dat ik ongesteld word. Helemaal tevreden dus!
12-08-2014

Gynefix (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Ik heb van mijn 16de tot mijn 22ste de pil geslikt (microgynon 20), en had ondanks de lage dosering toch altijd klachten van depressieve episoden, stemmingswisselingen, en gewoon minder lekker in mijn vel zitten. Na een hoop wikken en wegen heb ik ervoor gekozen om de gynefix te laten plaatsen, omdat de bijwerkingen van een gewone koperspiraal en de mirena me niks leken. [lees meer...] Ik ben ontzettend tevreden. Ik heb het laten plaatsen in het SLAZ, waar ik een afspraak maakte met een van de meerdere gespecialiseerde gynaecologen. Het plaatsen zelf vond ik erg pijnlijk, maar de gynaecoloog was ontzettend lief en ging goed met de situatie om. Omdat ik zelf in opleiding tot arts ben, bood het mij rust om te horen wat ze aan het doen was. Bij iedere stap gaf ze uitleg, vroeg ze me of het wel goed ging en zorgde ze ervoor dat het zo comfortabel mogelijk was. Ik heb op de dag van het plaatsen zelf een paar uur lichte kramp gehad, maar dit was tegen de middag alweer over. Hierna heb ik ongeveer een week lang erg licht gebloed, veel minder dan bij een normale menstruatie of zelfs ontrekkingsbloeding. Na een maand kwam mijn eerste menstruatie, die 5 dagen duurde en waarbij ik ook bijna geen pijnklachten had. Het bloedverlies was ook niet veel, hoewel het natuurlijk wel meer was dan bij de pil. Ik ben onlangs voor de tweede keer ongesteld geworden (na 31 dagen, dus mijn cyclus lijkt weer hersteld te zijn), en hierbij had ik ook geen klachten. De controleafspraak was ook erg fijn. Hierbij had ik een andere gynaecoloog, omdat de eerste op vakantie was. Dit was een wat oudere man, die ook weer veel uitleg gaf en rekening met mij hield tijdens het onderzoek. Op alle vragen gaf hij antwoord, en hij wachtte zelfs met het gesprek afronden tot dat ik aangaf geen vragen te hebben. Al met al ben ik ontzettend tevreden met zowel de gynaecologen in het SLAZ als de gynefix zelf, en zou ik het aan iedereen aanraden. Tip: neem wel twee ibuprofen en twee paracetamol voor de behandeling! :)
26-07-2014

Gynefix (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Moeder van 3. Na een verleden van pil (kan niet tegen hormonen), mirena (op zich ideaal, maar toch nog last van de hormonen), jaren later aan de gynefix. Inbrengen geen probleem (na drie bevallingen kan je wel wat hebben), maar na een half jaar toch last van zeurende onderbuikpijn. Na een paar maanden dubben, het spiraal twee weken laten verwijderen. En nu... nergens las[lees meer...]t meer van. Op Amerikaanse sites is meer te vinden over negatieve ervaringen. Huisarts dacht dat ik iets anders had... Soa oid, dat was dus niet het geval. Blij dat ik zo koppig was om het eruit te laten halen. Het gekke is dat ik ineens ook bijna geen last meer heb van mijn rug... het menselijk lichaam zit byzonder in elkaar....
03-05-2014

Gynefix (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Ik heb de gynefix 1,5 jaar geleden laten plaatsen. Als je geen hormonen meer in je lijf wil, maar een effectief anticonceptiemiddel wilt waar je nooit aan hoeft te denken is in mijn ogen de Gynefix een goede keus. Het was even zoeken naar iemand die ervaring had met het plaatsen van de Gynefix. Het is wel belangrijk om dat te laten doen door iemand die er speciaal voor op[lees meer...]geleid is, want het is best lastig en je wilt niet dat hij er binnen de kortste keren weer uit valt, want het is zo klein dat je dat waarschijnlijk niet eens zou merken. Daarom de producent gecontacteerd, die mij verwees naar een arts in het lokale ziekenhuis. Ik denk dat het plaatsen veel mensen afschrikt, waardoor het niet zo een populair middel is. Dat is jammer. Mijn eigen ervaring is namelijk dat het zetten bijna pijnloos was en de pijn die er wel was, was van zeer korte duur. Eigenlijk was het plaatsen van een speciale tang om je baarmoeder open te houden (dat wordt bij het plaatsen van alle soort spiraaltjes gedaan) vervelender dan het plaatsen van de spiraal zelf, dat was een kort prikje. Als je het plaatsen vergelijkt met het gedoe dat je hebt bij het dagelijks innemen van de pil (je moet er steeds aan denken, kan het vergeten of de betrouwbaarheid kan door andere dingen worden verminderd), dan stelt deze procedure niets voor. De eerste maanden was mijn menstruatie heviger, alhoewel dit een bekende bijwerking is, denk ik dat dit mede toe te schrijven is aan een hormonale ontregeling door het tegelijkertijd stoppen met de pil, waar mijn lichaam ook even aan moest wennen. Nu is mijn menstruatie over het algemeen weer normaal. Nadelen: je kan je menstruatie niet uitstellen, je kan wel daarvoor als het echt nodig is pilletjes bij de dokter krijgen. Voordelen: bijna geen last van lichamelijke en geestelijke bijwerkingen zoals dit bij de pil het geval kan zijn, je hoeft 5 jaar nergens aan te denken, het is goedkoop (wordt vergoed), het is naar mijn idee beter voor je gezondheid en betrouwbaar.
17-02-2014

Gynefix (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Ik heb vorige week een gynefix spiraal laten plaatsen en ik was op voorhand zeer bang voor het plaatsen van de spiraal. Eerste keer ging het mis en kwam ie er weer uit..toen heeft ze een nieuwe gepakt. Het was echt paar seconde werk en hij zat. Het is even vervelend maar echt pijn..nee sorry. Pijnstiller of verdoving nodig..nee echt totaal niet. In mijn geval dan. Daarna[lees meer...] ook geen last gehad. Wel kreeg ik 2 dagen na de plaatsing kramp en diarree maar ik weet niet of dat het met het spiraal te maken had of met iets anders. Al om al.. alle horrorverhalen op internet over het plaatsen van de gynefix spiraal vind ik echt totaal overbodig. Bij mij viel het echt reuze mee.
16-10-2013

Gynefix (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Ik heb voor een koperspiraal gekozen omdat ik geen hormonen meer wilde innemen (ik kreeg een laag libido en depressieve gevoelens). De gynefix is in tegenstelling tot andere spiralen voor elke vorm en maat van baarmoeder geschikt en veroorzaakt daardoor meestal geen extra zware bloedingen of menstruatiepijn. Ik heb iets meer dan een week geleden een gynefix laten zette[lees meer...]n. Over de effectiviteit kan ik dus nu nog weinig zeggen, maar ik kan jullie misschien wel wat geruststellen met wat info over het plaatsen en vlak daarna. Ik heb online een gynaecoloog uitgezocht die gespecialiseerd is in het plaatsen. Deze heeft me eerst een uur op voorhand een pijnstiller gegeven (anaal, geen idee of dit beter werkt dan oraal) en een pilletje om de baarmoedermond meer te openen. Hoewel ze het meestal plaatsen in de eerste 3 dagen van de menstruatie, werd de mijne 7 dagen na mijn eerste bloeding geplaatst, maar dit viel ook super goed mee, dankzij dat pilletje wellicht. Voordien zat ik echt te bibberen in de wachtzaal, ja ik ben nogal een doetje, maar de dokter zelf was ongelofelijk vriendelijk en legde telkens uit wat ze deed, zodat ik eigenlijk erg gerust en ontspannen in de stoel lag. Er worden eerst 3 buisjes/staven tot tegen de baarmoederwand geduwd, die telkens iets lastiger aanvoelen. Echt pijn deed het bij mij niet. Het was eerder een lastig steekje. Het inknopen van de gynefix zelf was dan nog een graadje lastiger, maar is in 3 seconden gefixt. Lokale verdoving lijkt me overbodig, maar blijkbaar kiezen sommigen hier toch voor. Tot nu toe had ik nog geen verdere last, geen krampen of pijn, enkel af en toe een steekje. De verplichte week zonder seks (of tampons) heb ik ook doorstaan. Het enige irritante tot nu toe is dat ik een bloederige, dik slijmerige afscheiding had. Het blijft afwachten of hij al dan niet uitgestoten wordt en goed zijn werk doet. Bon, CONCLUSIE ga naar een ervaren dokter waar je je op je gemak bij voelt, neem voordien een pijnstiller (maar dan mag je wel die dag niet meer autorijden enz.), en vraag of het mogelijk is om een pilletje te krijgen om de baarmoedermond te ontspannen/openen. succes!
17-09-2013

Gynefix (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Al jaren was ik op zoek naar een anticonceptie zonder hormonen. Na lang googlen kwam ik op dit type spiraaltje. Ik ben erg tevreden over en zou niets anders meer willen! Eindelijk geen hormonen meer in mijn lijf. Het zetten deed 4 sec pijn, kwestie van tanden op elkaar. Daarna voelde ik amper nog pijn. Mijn menstruatie is iets zwaarder dan voorheen maar dit verschilt per m[lees meer...]enstruatie. Al met al ben ik enorm tevreden en raad ik het elke vrouw aan!
28-08-2013

Gynefix (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Ik heb al bijna 9 jaar een gynefix en dus al twee keer plaatsen en eenmaal eruit halen meegemaakt. Het is echt een zeer kort durende pijn bij het zetten (zonder verdoving) en voor de rest heb je er jaren geen omkijken naar. De menstruatie is bij mij zeer kort en wat zwaarder geworden maar niet echt hinderlijk. Extra slijmafscheiding is wel wat vervelender. Reden voor plaat[lees meer...]sing was migraine door de pil (hormoongevoelig) en een gewone koperspiraal bleef niet op zijn plaats. In ieder geval zeer tevreden!
10-02-2013

Gynefix (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Ik gebruik de Gynefix sinds drie jaar. Inbrengen door een gyneacoloog in het ziekenhuis in Amsterdam verliep soepel. Je voelt heel even een onaangename kramp, maar that's it. Ik ben eigenlijk tot op heden honderd procent tevreden met de Gynefix geweest. Geen hormonen, geen depri gevoelens, etc. De enige bijwerkingen zijn meer slijmverlies en langere en heftigere menstruati[lees meer...]es. Dat laatste begint me nu tegen te staan, want sinds een paar maanden duren mijn menstruaties soms wel 2 weken. Dat is meerendeels licht bloedverlies maar voor een dag of 1,5 of 2 dat het bloeden zo heftig is dat ik de grootste tampons moet gebruiken om het bij te benen, en me er ook er flauw/zwak door voel. Hierdoor ben ik nu toch aan het overwegen de Gynefix te vervangen voor een ander anticonceptiemiddel. Jammer, want het is voor zo'n drie jaar echt de perfecte oplossing voor me geweest!
17-08-2011

Gynefix (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Ik was al zo'n 13 jaar aan de pil, waarvan ongeveer 5 jaar aan de Diane. Op aanraden van mijn homeopaat ben ik gestopt met de pil. Ik had last van stemmingswisselingen en het leek me nou ook niet bepaald goed voor je om zoveel hormonen binnen te krijgen. Dus gekozen voor de oplossing waarbij je geen hormonen binnenkrijgt: de koperspiraal. Deze heb ik nu ruim een jaar. H[lees meer...]et plaatsen van het spiraal was een fluitje van een cent, ik heb het door mijn huisarts laten doen. Ik voelde even een sterke ongesteldheidskramp toen het spiraal in werd gebracht maar meer ook niet. Heb daarna ook niet gebloed. Ik kon alleen een week niet sporten omdat ik het spiraal voelde. Mijn cyclus blijkt mooi regelmatig te zijn en niet al te pijnlijk. Het doet wel wat meer zeer om ongesteld te zijn dan toen ik aan de pil was maar dat neem ik op de koop toe. Ik viind het een enorme aanrader: je hoeft niet meer dagelijks een hoop hormonen te slikken (met wellicht de bijbehorende stemmingswisselingen) en je hebt er voor de eerstkomende 5 jaar geen omkijken meer naar.
12-08-2011

Gynefix (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Ik heb de gynefix sinds een week., ivm melasma (vlekken in gezicht door hormonen van de pil) Zetten voel je de klem, het meten van je baarmoeder en het erin prikken was pijnlijk maar zijn korte momenten dus te doen. Eerste 3 dagen prima, daarna veel pijn op 1 punt. Volgens het ziekenhuis hoorde dit niet maar moest het aanzien. Rutgerhuis toen gebeld en heel fijn geho[lees meer...]lpen daar., nemen je serieus en zelfs buiten hun uren mailen ze je nog, onderzocht en grondig. Zwelling buiten mijn baarmoeder voelde ze, wat het is weten ze niet zou niet horen na zetten omdat het buiten je baarmoeder zit., maar wel raar nu na plaatsen dat ik pijn heb bij mijn baarmoeder. Dus nog maar even aanzien wat dit is of overgaat. Nu wel weer na een week bloedverlies. Dus zover kan ik nog niet echt wat positiefs zeggen helaas.
28-06-2011

Anticonceptie

Ik wilde geen hormonen meer na bijna 10 jaar de pil te hebben geslikt. Het plaatsen deed wel pijn, de gynefix wordt vastgemaakt in de baarmoederwand, en ik viel bijna flauw. Bij de controle bleek later dat de gynefix half was uitgestoten (pech) dus... gynefix eruit en weer een nieuwe erin. De tweede plaatsing was veel minder pijnlijk. Die bleef goed zitten. Nu, anderhalf [lees meer...]jaar na plaatsing, duurt de menstruatie 6 a 7 dagen. Soms voel ik de gynefix zitten, al doet dat niet zeer. Het voelt nu als iets dat bij mijn lichaam hoort, en dat is positief. Het belangrijkste; het spiraaltje doet z'n werk. Waar dit spiraaltje niet tegen beschermd is een buitenbaarmoederlijke zwangerschap, de kans daarop is 1 a 2%.
27-04-2011

Gynefix (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)
Ik wilde een anticonceptiemiddel zonder hormonen

Ik heb afgelopen di. de Gynefix laten plaatsen. Ben nu 2 dagen verder. Ik vond het plaatsen echt 300% meevallen. Had een super vriendelijke arts. Dat hielp ook! Ik heb een plaatselijke verdoving gekregen. De pijn was hierdoor minder. Uiteraard geeft het plaatsen even pijn, vooral een zeurende vervelende pijn. Maar dit is van zo'n korte duur en zo tijdelijk, dat het echt ni[lees meer...]et zwaar is. Daarna wat bloedverlies. Verder nergens last van gehad. Voel nu soms even wat steekjes in mijn buik, maar that's it! Nu hopen dat deze zijn werk goed gaat doen en dat hij 5 jaar blijft zitten! Kortom: een aanrader! Geen hormonen, eigen cyclus en plaatsing is een fluitje van een cent. Stond met een kwartier weer buiten..
14-04-2011

Gynefix (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)
Kan niet goed tegen hormonen

Hoi! Ik ben/was zeer tevreden over de Gynefix alleen kwam deze er vorige week uitzetten. Ik weet nu niet wat ik moet doen: nog een keer proberen of overgaan op de andere koperspiraal (hormonen wil ik niet door stemmingswisselingen). Iemand een tip? Bedankt!
26-02-2011

Anti conceptie

Ik heb jaren de Diane pil geslikt en kreeg last van alle bijwerkingen. Ik wilde perse geen hormonen meer. Het plaatsen heb ik laten doen door een zeer ervaren gyneacoloog. Het deed me echt wel pijn, maar dat was van korte duur. Menstuatie is nu iets langer en het bloedverlies en slijmafscheiding zijn heftiger, maar niet zodanig dat het me echt hindert. Mijn partner voelt h[lees meer...]et draadje soms, maar het hindert hem totaal niet. Ik heb de gynefix nu twee jaar en ik zal er zeker weer voor kiezen.
08-12-2010
Vrouw

Anticonceptie

Heb niet mirena spiraal maar koperspiraal omdat deze hormonen vrij is. Had voorheen pil, daardoor heel veel migraine. Door te stoppen met pil werd dit minder. Daarom gekozen voor koperspiraal. Hoofdpijn gelukkig nog altijd minder. Bij het plaatsen voelde ik klein prikje, dat was al. Daarna helemaal geen enkele last. Nadeel dat mensturatie niet te sturen is, tenzij op rece[lees meer...]pt van pilletjes. Nu 5 jaar later is deze nu aan vervanging toe, beetje schrik voor.

Amoxicilline (484) - Antibiotica - penicillines breedspectrum