Ervaringen met Gynefix (koperhoudend spiraaltje)

Gynefix (koperhoudend spi...

16-10-2013 | Vrouw | 24
koperhoudend spiraal (200)
Ik heb voor een koperspiraal gekozen omdat ik geen hormonen meer wilde innemen (ik kreeg een laag libido en depressieve gevoelens). De gynefix is in tegenstelling tot andere spiralen voor elke vorm en maat van baarmoeder geschikt en veroorzaakt daardoor meestal geen extra zware bloedingen of menstruatiepijn. Ik heb iets meer dan een week geleden een gynefix laten zette[lees meer...]n. Over de effectiviteit kan ik dus nu nog weinig zeggen, maar ik kan jullie misschien wel wat geruststellen met wat info over het plaatsen en vlak daarna. Ik heb online een gynaecoloog uitgezocht die gespecialiseerd is in het plaatsen. Deze heeft me eerst een uur op voorhand een pijnstiller gegeven (anaal, geen idee of dit beter werkt dan oraal) en een pilletje om de baarmoedermond meer te openen. Hoewel ze het meestal plaatsen in de eerste 3 dagen van de menstruatie, werd de mijne 7 dagen na mijn eerste bloeding geplaatst, maar dit viel ook super goed mee, dankzij dat pilletje wellicht. Voordien zat ik echt te bibberen in de wachtzaal, ja ik ben nogal een doetje, maar de dokter zelf was ongelofelijk vriendelijk en legde telkens uit wat ze deed, zodat ik eigenlijk erg gerust en ontspannen in de stoel lag. Er worden eerst 3 buisjes/staven tot tegen de baarmoederwand geduwd, die telkens iets lastiger aanvoelen. Echt pijn deed het bij mij niet. Het was eerder een lastig steekje. Het inknopen van de gynefix zelf was dan nog een graadje lastiger, maar is in 3 seconden gefixt. Lokale verdoving lijkt me overbodig, maar blijkbaar kiezen sommigen hier toch voor. Tot nu toe had ik nog geen verdere last, geen krampen of pijn, enkel af en toe een steekje. De verplichte week zonder seks (of tampons) heb ik ook doorstaan. Het enige irritante tot nu toe is dat ik een bloederige, dik slijmerige afscheiding had. Het blijft afwachten of hij al dan niet uitgestoten wordt en goed zijn werk doet. Bon, CONCLUSIE ga naar een ervaren dokter waar je je op je gemak bij voelt, neem voordien een pijnstiller (maar dan mag je wel die dag niet meer autorijden enz.), en vraag of het mogelijk is om een pilletje te krijgen om de baarmoedermond te ontspannen/openen. succes!

17-09-2013 | Vrouw | 31
koperhoudend spiraal
Al jaren was ik op zoek naar een anticonceptie zonder hormonen. Na lang googlen kwam ik op dit type spiraaltje. Ik ben erg tevreden over en zou niets anders meer willen! Eindelijk geen hormonen meer in mijn lijf. Het zetten deed 4 sec pijn, kwestie van tanden op elkaar. Daarna voelde ik amper nog pijn. Mijn menstruatie is iets zwaarder dan voorheen maar dit verschilt per m[lees meer...]enstruatie. Al met al ben ik enorm tevreden en raad ik het elke vrouw aan!

28-08-2013 | Vrouw | 46
koperhoudend spiraal
Ik heb al bijna 9 jaar een gynefix en dus al twee keer plaatsen en eenmaal eruit halen meegemaakt. Het is echt een zeer kort durende pijn bij het zetten (zonder verdoving) en voor de rest heb je er jaren geen omkijken naar. De menstruatie is bij mij zeer kort en wat zwaarder geworden maar niet echt hinderlijk. Extra slijmafscheiding is wel wat vervelender. Reden voor plaat[lees meer...]sing was migraine door de pil (hormoongevoelig) en een gewone koperspiraal bleef niet op zijn plaats. In ieder geval zeer tevreden!

10-02-2013 | Vrouw | 26
koperhoudend spiraal
Ik gebruik de Gynefix sinds drie jaar. Inbrengen door een gyneacoloog in het ziekenhuis in Amsterdam verliep soepel. Je voelt heel even een onaangename kramp, maar that's it. Ik ben eigenlijk tot op heden honderd procent tevreden met de Gynefix geweest. Geen hormonen, geen depri gevoelens, etc. De enige bijwerkingen zijn meer slijmverlies en langere en heftigere menstruati[lees meer...]es. Dat laatste begint me nu tegen te staan, want sinds een paar maanden duren mijn menstruaties soms wel 2 weken. Dat is meerendeels licht bloedverlies maar voor een dag of 1,5 of 2 dat het bloeden zo heftig is dat ik de grootste tampons moet gebruiken om het bij te benen, en me er ook er flauw/zwak door voel. Hierdoor ben ik nu toch aan het overwegen de Gynefix te vervangen voor een ander anticonceptiemiddel. Jammer, want het is voor zo'n drie jaar echt de perfecte oplossing voor me geweest!

17-08-2011 | Vrouw | 28
koperhoudend spiraal
Ik was al zo'n 13 jaar aan de pil, waarvan ongeveer 5 jaar aan de Diane. Op aanraden van mijn homeopaat ben ik gestopt met de pil. Ik had last van stemmingswisselingen en het leek me nou ook niet bepaald goed voor je om zoveel hormonen binnen te krijgen. Dus gekozen voor de oplossing waarbij je geen hormonen binnenkrijgt: de koperspiraal. Deze heb ik nu ruim een jaar. H[lees meer...]et plaatsen van het spiraal was een fluitje van een cent, ik heb het door mijn huisarts laten doen. Ik voelde even een sterke ongesteldheidskramp toen het spiraal in werd gebracht maar meer ook niet. Heb daarna ook niet gebloed. Ik kon alleen een week niet sporten omdat ik het spiraal voelde. Mijn cyclus blijkt mooi regelmatig te zijn en niet al te pijnlijk. Het doet wel wat meer zeer om ongesteld te zijn dan toen ik aan de pil was maar dat neem ik op de koop toe. Ik viind het een enorme aanrader: je hoeft niet meer dagelijks een hoop hormonen te slikken (met wellicht de bijbehorende stemmingswisselingen) en je hebt er voor de eerstkomende 5 jaar geen omkijken meer naar.

12-08-2011 | Vrouw | 37
koperhoudend spiraal
Ik heb de gynefix sinds een week., ivm melasma (vlekken in gezicht door hormonen van de pil) Zetten voel je de klem, het meten van je baarmoeder en het erin prikken was pijnlijk maar zijn korte momenten dus te doen. Eerste 3 dagen prima, daarna veel pijn op 1 punt. Volgens het ziekenhuis hoorde dit niet maar moest het aanzien. Rutgerhuis toen gebeld en heel fijn geho[lees meer...]lpen daar., nemen je serieus en zelfs buiten hun uren mailen ze je nog, onderzocht en grondig. Zwelling buiten mijn baarmoeder voelde ze, wat het is weten ze niet zou niet horen na zetten omdat het buiten je baarmoeder zit., maar wel raar nu na plaatsen dat ik pijn heb bij mijn baarmoeder. Dus nog maar even aanzien wat dit is of overgaat. Nu wel weer na een week bloedverlies. Dus zover kan ik nog niet echt wat positiefs zeggen helaas.

28-06-2011 | Vrouw | 31
Anticonceptie
Ik wilde geen hormonen meer na bijna 10 jaar de pil te hebben geslikt. Het plaatsen deed wel pijn, de gynefix wordt vastgemaakt in de baarmoederwand, en ik viel bijna flauw. Bij de controle bleek later dat de gynefix half was uitgestoten (pech) dus... gynefix eruit en weer een nieuwe erin. De tweede plaatsing was veel minder pijnlijk. Die bleef goed zitten. Nu, anderhalf [lees meer...]jaar na plaatsing, duurt de menstruatie 6 a 7 dagen. Soms voel ik de gynefix zitten, al doet dat niet zeer. Het voelt nu als iets dat bij mijn lichaam hoort, en dat is positief. Het belangrijkste; het spiraaltje doet z'n werk. Waar dit spiraaltje niet tegen beschermd is een buitenbaarmoederlijke zwangerschap, de kans daarop is 1 a 2%.

27-04-2011 | Vrouw | 26
koperhoudend spiraal
Ik wilde een anticonceptiemiddel zonder hormonen
Ik heb afgelopen di. de Gynefix laten plaatsen. Ben nu 2 dagen verder. Ik vond het plaatsen echt 300% meevallen. Had een super vriendelijke arts. Dat hielp ook! Ik heb een plaatselijke verdoving gekregen. De pijn was hierdoor minder. Uiteraard geeft het plaatsen even pijn, vooral een zeurende vervelende pijn. Maar dit is van zo'n korte duur en zo tijdelijk, dat het echt ni[lees meer...]et zwaar is. Daarna wat bloedverlies. Verder nergens last van gehad. Voel nu soms even wat steekjes in mijn buik, maar that's it! Nu hopen dat deze zijn werk goed gaat doen en dat hij 5 jaar blijft zitten! Kortom: een aanrader! Geen hormonen, eigen cyclus en plaatsing is een fluitje van een cent. Stond met een kwartier weer buiten..

14-04-2011 | Vrouw | 30
koperhoudend spiraal
Kan niet goed tegen hormonen
Hoi! Ik ben/was zeer tevreden over de Gynefix alleen kwam deze er vorige week uitzetten. Ik weet nu niet wat ik moet doen: nog een keer proberen of overgaan op de andere koperspiraal (hormonen wil ik niet door stemmingswisselingen). Iemand een tip? Bedankt!

26-02-2011 | Vrouw | 32
Anti conceptie
Ik heb jaren de Diane pil geslikt en kreeg last van alle bijwerkingen. Ik wilde perse geen hormonen meer. Het plaatsen heb ik laten doen door een zeer ervaren gyneacoloog. Het deed me echt wel pijn, maar dat was van korte duur. Menstuatie is nu iets langer en het bloedverlies en slijmafscheiding zijn heftiger, maar niet zodanig dat het me echt hindert. Mijn partner voelt h[lees meer...]et draadje soms, maar het hindert hem totaal niet. Ik heb de gynefix nu twee jaar en ik zal er zeker weer voor kiezen.

08-12-2010 | Vrouw
Anticonceptie
Heb niet mirena spiraal maar koperspiraal omdat deze hormonen vrij is. Had voorheen pil, daardoor heel veel migraine. Door te stoppen met pil werd dit minder. Daarom gekozen voor koperspiraal. Hoofdpijn gelukkig nog altijd minder. Bij het plaatsen voelde ik klein prikje, dat was al. Daarna helemaal geen enkele last. Nadeel dat mensturatie niet te sturen is, tenzij op rece[lees meer...]pt van pilletjes. Nu 5 jaar later is deze nu aan vervanging toe, beetje schrik voor.

23-08-2010 | Vrouw

01-07-2010 | Vrouw
Anticonceptie
Ik had eerst een Multiload, maar daar kreeg ik enorme buikkrampen van en die is tot 2 keer toe uitgezakt. Toen de gynaecoloog mij over de Gynefix vertelde, was ik meteen enthousiast. Het inbrengen heb ik onder verdoving gedaan, omdat dat voor mij erg pijnlijk is. De ingreep viel mij ontzettend mee! Mijn menstruatiepijn is voorbij en hij zit nog steeds goed. Tijdens het vri[lees meer...]jen heeft mijn partner een paar keer het touwtje gevoeld, maar dat is nu ook over. Mijn menstruatie is hetzelfde gebleven, alleen mijn afscheiding blijft iets langer roodbruinig.

22-10-2009 | Vrouw
Anticonceptie
Momenteel heb ik nu ruim een jaar de Gynefix als anticonceptie. Dit bevalt mij uitstekend! Het plaatsen is een kwestie van tanden op mekaar en bikkelen. Echter is dit een paar seconde en dus wel te overzien. Mijn keuze van pil naar spiraal werd mij door mijn homeopaat aangeraden, omdat ik last had van stemmingswisselingen, en mij lichaam slecht reageerde op de hormonen. Z[lees meer...]elf voel ik mij ook beter bij het idee dat ik me niet elke ochtend weer voed met een klein hormonenpilletje die sterk genoeg is om een zwangerschap te voorkomen. (Dat kan toch ook niet gezond zijn…) De stap maar de Gynefix is voor mij een hele vooruitgang geweest is zit lekkerder in me vel. Ook heb ik minder klachten dan mijn vriendinnen die een hormoon of dergelijk spiraal hebben! Wil je dus een spiraal, dan raad ik de Gynefix aan! Succes

06-05-2009 | Vrouw
Anticonceptie
Gynéfix is een type spiraaltje. Het wordt met een knoopje vastgehecht in de baarmoederwand. Dat moet een ervaren arts doen, bv. bij het Centrum voor Seksuele Gezondheid in Amsterdam. Het plaatsen doet even een beetje pijn, maar daarna heb je er geen last van. Geen extra bloedverlies en je voelt het niet zitten.