Gynefix (koperhoudend spi...

koperhoudend spiraal

12-08-2014

Gynefix (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Ik heb van mijn 16de tot mijn 22ste de pil geslikt (microgynon 20), en had ondanks de lage dosering toch altijd klachten van depressieve episoden, stemmingswisselingen, en gewoon minder lekker in mijn vel zitten. Na een hoop wikken en wegen heb ik ervoor gekozen om de gynefix te laten plaatsen, omdat de bijwerkingen van een gewone koperspiraal en de mirena me niks leken. [lees meer...] Ik ben ontzettend tevreden. Ik heb het laten plaatsen in het SLAZ, waar ik een afspraak maakte met een van de meerdere gespecialiseerde gynaecologen. Het plaatsen zelf vond ik erg pijnlijk, maar de gynaecoloog was ontzettend lief en ging goed met de situatie om. Omdat ik zelf in opleiding tot arts ben, bood het mij rust om te horen wat ze aan het doen was. Bij iedere stap gaf ze uitleg, vroeg ze me of het wel goed ging en zorgde ze ervoor dat het zo comfortabel mogelijk was. Ik heb op de dag van het plaatsen zelf een paar uur lichte kramp gehad, maar dit was tegen de middag alweer over. Hierna heb ik ongeveer een week lang erg licht gebloed, veel minder dan bij een normale menstruatie of zelfs ontrekkingsbloeding. Na een maand kwam mijn eerste menstruatie, die 5 dagen duurde en waarbij ik ook bijna geen pijnklachten had. Het bloedverlies was ook niet veel, hoewel het natuurlijk wel meer was dan bij de pil. Ik ben onlangs voor de tweede keer ongesteld geworden (na 31 dagen, dus mijn cyclus lijkt weer hersteld te zijn), en hierbij had ik ook geen klachten. De controleafspraak was ook erg fijn. Hierbij had ik een andere gynaecoloog, omdat de eerste op vakantie was. Dit was een wat oudere man, die ook weer veel uitleg gaf en rekening met mij hield tijdens het onderzoek. Op alle vragen gaf hij antwoord, en hij wachtte zelfs met het gesprek afronden tot dat ik aangaf geen vragen te hebben. Al met al ben ik ontzettend tevreden met zowel de gynaecologen in het SLAZ als de gynefix zelf, en zou ik het aan iedereen aanraden. Tip: neem wel twee ibuprofen en twee paracetamol voor de behandeling! :)
19-09-2014

Gynefix (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Ik heb de Gynefix iets meer dan 2 jaar geleden laten zetten. Heb dit in het Rutgershuis in Arnhem laten doen omdat ze hier gespecialiseerd waren in het zetten van deze spiraal. Ben zeer positief over de artsen daar, het zetten ging bij mij moeizaam (baarmoeder gekanteld) maar ze deden het heel rustig en vertelden steeds wat ze aan het doen waren. Ook was het mogelijk om pl[lees meer...]aatselijk een verdoving te nemen. Heb dit eigenlijk vooral voor mijn eigen geruststelling gedaan, weet niet of het wat had uitgemaakt als ik het niet had gedaan. Bij controle-echo na plaatsing was het zo dat de spiraal niet helemaal op de gewenste plek in de baarmoeder zat maar hij zat wel vast. Maar blijkbaar maakt dit voor de veiligheid van een koperspiraal niet uit, zolang de koper maar ergens in de baarmoeder zit en niet in de baarmoedermond. Ik heb na plaatsing aangekeken hoe het ging en heb er helemaal geen last meer van gehad erna. Sterker nog, mijn mensturaties zijn minder hevig geworden als het gaat om buikpijn. Wel is het zo dat ik nu in 2 dagen echt compleet leegbloed, om het maar grof te zeggen. Normaal was dat verspreid over 5 dagen, dus het is die 2 dagen wel heel erg veel, maar daar gebruik ik nu n grote maat menstruatiecup voor, ideaal! Als de spiraal eruit moet over 3 jaar zou ik gelijk weer een nieuwe laten zetten, dan ga ik wel van te voren baarmoederverwijders gebruiken, dit zou het inbrengen makkelijker maken. Al met al veel beter dan al die hormonen in je lichaam stoppen mijn inziens.
16-10-2013

Gynefix (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Ik heb voor een koperspiraal gekozen omdat ik geen hormonen meer wilde innemen (ik kreeg een laag libido en depressieve gevoelens). De gynefix is in tegenstelling tot andere spiralen voor elke vorm en maat van baarmoeder geschikt en veroorzaakt daardoor meestal geen extra zware bloedingen of menstruatiepijn. Ik heb iets meer dan een week geleden een gynefix laten zette[lees meer...]n. Over de effectiviteit kan ik dus nu nog weinig zeggen, maar ik kan jullie misschien wel wat geruststellen met wat info over het plaatsen en vlak daarna. Ik heb online een gynaecoloog uitgezocht die gespecialiseerd is in het plaatsen. Deze heeft me eerst een uur op voorhand een pijnstiller gegeven (anaal, geen idee of dit beter werkt dan oraal) en een pilletje om de baarmoedermond meer te openen. Hoewel ze het meestal plaatsen in de eerste 3 dagen van de menstruatie, werd de mijne 7 dagen na mijn eerste bloeding geplaatst, maar dit viel ook super goed mee, dankzij dat pilletje wellicht. Voordien zat ik echt te bibberen in de wachtzaal, ja ik ben nogal een doetje, maar de dokter zelf was ongelofelijk vriendelijk en legde telkens uit wat ze deed, zodat ik eigenlijk erg gerust en ontspannen in de stoel lag. Er worden eerst 3 buisjes/staven tot tegen de baarmoederwand geduwd, die telkens iets lastiger aanvoelen. Echt pijn deed het bij mij niet. Het was eerder een lastig steekje. Het inknopen van de gynefix zelf was dan nog een graadje lastiger, maar is in 3 seconden gefixt. Lokale verdoving lijkt me overbodig, maar blijkbaar kiezen sommigen hier toch voor. Tot nu toe had ik nog geen verdere last, geen krampen of pijn, enkel af en toe een steekje. De verplichte week zonder seks (of tampons) heb ik ook doorstaan. Het enige irritante tot nu toe is dat ik een bloederige, dik slijmerige afscheiding had. Het blijft afwachten of hij al dan niet uitgestoten wordt en goed zijn werk doet. Bon, CONCLUSIE ga naar een ervaren dokter waar je je op je gemak bij voelt, neem voordien een pijnstiller (maar dan mag je wel die dag niet meer autorijden enz.), en vraag of het mogelijk is om een pilletje te krijgen om de baarmoedermond te ontspannen/openen. succes!
30-08-2018

Gynefix (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Zoals de meeste vrouwen die van de pil afwillen vanwege hormonen etc, heb ik gekozen voor een koperspiraal. In eerste instantie kwam ik uit op de Flexi-T koperspiraal. Het zetten viel me alles mee, maar naderhand had ik een paar uren extreme krampen en misselijkheid. Vorige week ging ik terug voor mijn controle na 6 weken, en wat bleek nou... die heftige krampen waren een [lees meer...]teken van afstoten. Mijn lichaam stootte de spiraal volledig af en was daardoor helemaal gezakt. Ik voelde het touwtje altijd een beetje, maar ik dacht dat is normaal en zou ik met de controle wel laten bijknippen. Gelukkig had ik in die 6 weken geen onveilige seks gehad. Intussen was het tijdens mijn controle het moment om een keuze te maken voor nog een poging... Gelukkig was ik bij de gynaecoloog en zijn zij net even wat meer gespecialiseerd in dit soort dingen dan een huisarts (no hate). Hij raadde mij meteen de Gynefix koperspiraal aan, aangezien een tweede poging met de Flexi-T hoogstwaarschijnlijk geen zin had. Om dat risico te voorkomen had ik maar weer al mijn moed bij elkaar geschraapt om meteen een mogelijk iets pijnlijkere spiraal te laten zaten. Dat was de reden dat ze de Gynefix niet in eerste instantie plaatsen. Ook deze viel me alles mee en heb nu, een week later intussen, nergens last van. Hopelijk kan ik om de 5 jaar opnieuw de Gynefix blijven plaatsen! Wat een uitvinding zeg, een hormoonvrije anticonceptie. Ik voel me sinds ik gestopt ben met de pil al zoveel beter dan de 10 jaren hiervoor met de pil. Raadt het iedereen aan in ieder geval! :)
03-01-2019

Gynefix (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Ik ben zeer tevreden over de gynefix. Ik heb een lange weg afgelegd qua anticonceptie. De pil kan ik niet verdragen, dus ik kwam uit bij de koperspiralen. De huisarts wilde eigenlijk een mirena plaatsen, maar ik wilde een t-safe koperspiraal. Hij kon dat niet dus stuurde me door naar een gynaecoloog. De gynaecoloog plaatste succesvol de eerste t-safe. Echter, hij is na[lees meer...] een jaar gezakt en ik was zwanger. Toen hebben we nog een t-safe geprobeerd en die zakte helaas ook. De gynaecoloog gaf als advies de gynefix te proberen. Ik zei: daar moet je toch een speciale cursus voor hebben gedaan? Hij beaamde dat en gaf aan dat hij dat niet had, maar hij kon het wel zei hij. De gynefix bleek direct na plaatsing al los in mijn baarmoeder te liggen. Ik heb daar best last van gehad. Ik heb contact opgenomen met de mensen achter gynefix. Zij gaven mij een naam van een arts die wél de cursus had gedaan. Via mijn huisarts heb ik toen een verwijzing gekregen naar deze arts. Ze nam alle tijd en stelde me op mijn gemak. Het prikken van het knoopje van de gynefix in mijn baarmoederhals was pijnlijk. Die pijn duurt maar een paar seconden. Na 8 weken controle en toen bleek hij perfect te zitten. Ik ben dus hormoonvrij 5 jaar beschermd. Mijn eerste menstruatie was heviger dan normaal. De menstruaties daarna werden steeds normaler. Nu ben ik vier maanden verder en is alles weer gewoon. Mijn partner en ik voelen de gynefix niet tijdens het vrijen. Ik vind dit een hele fijne anticonceptiemethode. Mijn tip aan iedereen: ga naar een arts die ervaren is met het plaatsen van de gynefix, dat bespaart je een hoop ellende!
10-02-2013

Gynefix (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Ik gebruik de Gynefix sinds drie jaar. Inbrengen door een gyneacoloog in het ziekenhuis in Amsterdam verliep soepel. Je voelt heel even een onaangename kramp, maar that's it. Ik ben eigenlijk tot op heden honderd procent tevreden met de Gynefix geweest. Geen hormonen, geen depri gevoelens, etc. De enige bijwerkingen zijn meer slijmverlies en langere en heftigere menstruati[lees meer...]es. Dat laatste begint me nu tegen te staan, want sinds een paar maanden duren mijn menstruaties soms wel 2 weken. Dat is meerendeels licht bloedverlies maar voor een dag of 1,5 of 2 dat het bloeden zo heftig is dat ik de grootste tampons moet gebruiken om het bij te benen, en me er ook er flauw/zwak door voel. Hierdoor ben ik nu toch aan het overwegen de Gynefix te vervangen voor een ander anticonceptiemiddel. Jammer, want het is voor zo'n drie jaar echt de perfecte oplossing voor me geweest!
27-04-2011

Gynefix (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)
Ik wilde een anticonceptiemiddel zonder hormonen

Ik heb afgelopen di. de Gynefix laten plaatsen. Ben nu 2 dagen verder. Ik vond het plaatsen echt 300% meevallen. Had een super vriendelijke arts. Dat hielp ook! Ik heb een plaatselijke verdoving gekregen. De pijn was hierdoor minder. Uiteraard geeft het plaatsen even pijn, vooral een zeurende vervelende pijn. Maar dit is van zo'n korte duur en zo tijdelijk, dat het echt ni[lees meer...]et zwaar is. Daarna wat bloedverlies. Verder nergens last van gehad. Voel nu soms even wat steekjes in mijn buik, maar that's it! Nu hopen dat deze zijn werk goed gaat doen en dat hij 5 jaar blijft zitten! Kortom: een aanrader! Geen hormonen, eigen cyclus en plaatsing is een fluitje van een cent. Stond met een kwartier weer buiten..
19-05-2019

Gynefix (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Sinds de Gynefix (2.5 jaar geleden geplaatsd) heb ik een zéér hevige menstruatie elke maand. Veel bloedverlies en veel krampen. Ik meld mij elke maand 1-2 dagen ziek. Verder lukt het mij sinds de plaatsing niet meer om vochtig te worden tijdens de seks. In het begin voelde mijn man de spiraal zitten (hij is groot geschapen) maar dat is later aangepast door de gynacoloog. H[lees meer...]et laten zetten is zeer pijnlijk, hou daar ook rekening mee. Echter is de Gynefix het voor mij wel waard, omdat ik niet tegen hormoonhoudende pillen kan en de condooms op een gegeven moment ook zat was. Maar denk er dus goed over na voordat je hier aan begint. De bijwerkingen zijn niet onoverkomelijk, maar wel erg vervelend.
06-03-2018

Gynefix (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Na het Mirena spiraaltje 5 jaar te hebben gebruikt moest deze worden verwijderd. Tijdens inlezen heb ik gekozen voor het plaatsen van een hormoon vrije anticonceptie, omdat dit beter voor het lichaam is. Over de T safe slechte verhalen gehoord dus ik kwam uit bij de Gynefix. De huisarts wilde precies weten waarom geen T safe maar bij aandringen kreeg ik toch het recept voo[lees meer...]r de Gynefix mee. Later bij de gynaecoloog moet ik me opnieuw uitgebreid verantwoorden voor de keuze van Gynefix ipv T safe. Gyn legt uit dat ze de methode van in de baarmoedermond prikken niet prettig vind; zo beschadig je iemand legt ze uit. Het verwijderen vd Mirena verloopt goed en zonder pijn (ik heb van tevoren op aanraden van de huisarts 500 mg naproxen geslikt) maar de plaatsing van de Gynefix is 5 seconden erg pijnlijk, precies het moment dat ze in de baarmoederwand prikt. Daarna nam de pijn snel af, die middag tot 3 dagen later heb ik nog af en toe last van lichte menstruatie kramp en spotting maar daarna nergens meer last van. Mijn eerste menstruatie (na 5 jaar) was vrij emotioneel, ik was huileriger maar ook blijer. Na de derde keer menstrueren waarin ik emotioneel gelukkig stabieler ben (en die trouwens heel regelmatig is wat ik na de Mirena niet had verwacht) haal ik voorzichtig voor de laatste keer mijn menstruatiecup uit mijn vagina en zie tot mijn schrik dat de Gynefix is meegekomen. Ik baal ervan want ik heb verder geen bijwerkingen of extra pijn. Ook heb ik voorzichtig eerst de vacuüm verbroken voordat ik de cup er uithaalde. Volgens de gynaecoloog kon ik deze gewoon gebruiken na de 1e periode, mits voorzichtig om te gaan met het vacuümtrekken vd cup. Nu ga ik hem volgende maand opnieuw laten zetten want ik vond het een prima ding (gebruik het icm een app waarin ik mijn ovulatie bijhoud om beter beschermd te zijn) maar baal nu wel van het dure prijskaartje nu ik hem opeens na 3 maanden al opnieuw moet laten zetten.
17-08-2011

Gynefix (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Ik was al zo'n 13 jaar aan de pil, waarvan ongeveer 5 jaar aan de Diane. Op aanraden van mijn homeopaat ben ik gestopt met de pil. Ik had last van stemmingswisselingen en het leek me nou ook niet bepaald goed voor je om zoveel hormonen binnen te krijgen. Dus gekozen voor de oplossing waarbij je geen hormonen binnenkrijgt: de koperspiraal. Deze heb ik nu ruim een jaar. H[lees meer...]et plaatsen van het spiraal was een fluitje van een cent, ik heb het door mijn huisarts laten doen. Ik voelde even een sterke ongesteldheidskramp toen het spiraal in werd gebracht maar meer ook niet. Heb daarna ook niet gebloed. Ik kon alleen een week niet sporten omdat ik het spiraal voelde. Mijn cyclus blijkt mooi regelmatig te zijn en niet al te pijnlijk. Het doet wel wat meer zeer om ongesteld te zijn dan toen ik aan de pil was maar dat neem ik op de koop toe. Ik viind het een enorme aanrader: je hoeft niet meer dagelijks een hoop hormonen te slikken (met wellicht de bijbehorende stemmingswisselingen) en je hebt er voor de eerstkomende 5 jaar geen omkijken meer naar.
12-07-2019

Gynefix (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Bij het plaatsen van de Gynefix was het even pijnlijk, nog een aantal dagen last gehad van bloedverlies. De eerste menstruaties waren wat heviger, maar naarmate de tijd vorderde nam dit af. Eigenlijk niet veel last gehad in de paar jaar dat ik de spiraal heb gehad. Al werden mijn klachten na 3 jaar gynefix spiraal wel weer heviger: mate van bloedverlies, buikkrampen en hoo[lees meer...]fdpijn.
14-06-2017

Gynefix (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Let op, lang verhaal! Ondanks gynefix zwanger geworden! Ik heb in 2014 besloten om over te stappen op hormoonvrije anticonceptie na ruim 15 jaar aan een stuk hormonale anticonceptie zoals de pil en de nuvaring. Ik vond het na 15 jaar wel genoeg gerommel aan mijn lichaam met de hormonen zeker met de evt lange termijn bijwerkingen. Toen verdiept in koperspiraaltjes en ge[lees meer...]kozen voor de gynefix. Ook heb ik toen hier de reviews erover gelezen. Maar nu wil ik ook mijn eigen ervaring kwijt. Na 1 jaar van het gebruik van de gynefix was mijn lichaam pas echt weer normaal. Hiervoor ging mijn lichaam door het ontgiften van de hormonen door een hele boel fases zoals: meer zin in sex, elke maand een paar extreem sombere dagen, een hele slechte huid (acné) over mijn rug en gezicht waar ik hiervoor nooit last van had gehad. Na 1 jaar was alles ingespeeld en alle 'ontgiftingsverschijnselen' verdwenen. Mijn cyclus was trouwens snel zeer regelmatig en de menstruatie maar iets sterker dan met de pil. Maar niks storend. Ik was dus erg blij met deze koperspiraal want mijn lichaam functioneerde nu gewoon weer zo zoals de natuur dat had bedacht, behalve dat ik niet zwanger kon worden. De spiraal zat bij controles altijd perfect op zijn plek en TOEN.. 3 jaar later bleef mijn menstruatie uit en bleek ik ondanks spiraal toch zwanger!! Een zwangerschapstest, de huisarts en het ziekenhuis bevestigende dit en zij stelden mij voor de keuze houden of weghalen. Als ik koos voor laten weghalen zouden zij de zwangerschap en de spiraal (die dus nog op haar plek zat) met een curettage verwijderen. Als ik koos voor doorzetten van de zwangerschap zouden zij de spiraal alsnog proberen te verwijderen en als dit niet zou lukken zou de spiraal gewoon kunnen blijven zitten en met de bevalling eruit komen. Ik koos ervoor de zwangerschap te behouden en ben nu gelukkige (maar ongepland!!) moeder van een prachtige dochter. De spiraal kwam niet met de bevalling mee eruit en moest 6 weken na de bevalling met een kijkoperatie verwijdert worden. Dit ging heel gemakkelijk en ik merkte er zo goed als niks van. (Heel anders dan het laten zetten van de spiraal ...of een bevalling!) tijdens de kijkoperatie bleek dat de spiraal nog steeds perfect op haar plek zat en dus niet was losgeschoten/ verschoven zoals aan het begin werd aangenomen dat dat de reden was dat hij niet goed had gewerkt. De spiraal zat perfect, had perfect moeten werken, maar deed dat niet. Nu ben ik opnieuw opzoek naar hormoonvrije anti conceptie, maar zal niet opnieuw voor een koperspiraal kiezen en al helemaal niet voor de gynefix. 3 jaar lang was ik erg tevreden met de gynefix en wilde ik niet meer anders, totdat ik zwanger werd! En vergis je niet, ook al heb ik gekozen de zwangerschap door te zetten en ben ik onbeschrijfelijk gelukkig met mijn dochter, zo onverwachts en ongepland was het een emotioneel erg zware en intense slopende periode.
03-05-2014

Gynefix (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Ik heb de gynefix 1,5 jaar geleden laten plaatsen. Als je geen hormonen meer in je lijf wil, maar een effectief anticonceptiemiddel wilt waar je nooit aan hoeft te denken is in mijn ogen de Gynefix een goede keus. Het was even zoeken naar iemand die ervaring had met het plaatsen van de Gynefix. Het is wel belangrijk om dat te laten doen door iemand die er speciaal voor op[lees meer...]geleid is, want het is best lastig en je wilt niet dat hij er binnen de kortste keren weer uit valt, want het is zo klein dat je dat waarschijnlijk niet eens zou merken. Daarom de producent gecontacteerd, die mij verwees naar een arts in het lokale ziekenhuis. Ik denk dat het plaatsen veel mensen afschrikt, waardoor het niet zo een populair middel is. Dat is jammer. Mijn eigen ervaring is namelijk dat het zetten bijna pijnloos was en de pijn die er wel was, was van zeer korte duur. Eigenlijk was het plaatsen van een speciale tang om je baarmoeder open te houden (dat wordt bij het plaatsen van alle soort spiraaltjes gedaan) vervelender dan het plaatsen van de spiraal zelf, dat was een kort prikje. Als je het plaatsen vergelijkt met het gedoe dat je hebt bij het dagelijks innemen van de pil (je moet er steeds aan denken, kan het vergeten of de betrouwbaarheid kan door andere dingen worden verminderd), dan stelt deze procedure niets voor. De eerste maanden was mijn menstruatie heviger, alhoewel dit een bekende bijwerking is, denk ik dat dit mede toe te schrijven is aan een hormonale ontregeling door het tegelijkertijd stoppen met de pil, waar mijn lichaam ook even aan moest wennen. Nu is mijn menstruatie over het algemeen weer normaal. Nadelen: je kan je menstruatie niet uitstellen, je kan wel daarvoor als het echt nodig is pilletjes bij de dokter krijgen. Voordelen: bijna geen last van lichamelijke en geestelijke bijwerkingen zoals dit bij de pil het geval kan zijn, je hoeft 5 jaar nergens aan te denken, het is goedkoop (wordt vergoed), het is naar mijn idee beter voor je gezondheid en betrouwbaar.
23-10-2017

Gynefix (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Ik heb iets te lang gyne-fix gehad. Ik liet het maar in me omdat ik veilig wilde vrijen. Ik kan niet tegen elke vorm van hormonen. Ik dacht dat deze koperspiraal me een oplossing zou bieden. Maar ik heb heel veel last gehad. Ik bloedde soms een hele cyclus door en niet een paar druppeltjes. Vanaf het moment dat de spiraal uit mijn lichaam was kreeg ik een normale cyclus va[lees meer...]n 3 tot 5 dagen. Dat was een hele opluchting. Ik weet nu hoe ik mezelf kan beschermen. Door als vrouw geen dingen meer in me te laten plaatsen maar door mijn lichaam te leren kennen en weten wanneer ik zwanger kan worden en wanneer niet. Ik weet dat dit een groot taboe is. Maar de vrouw is al zonkant onderdrukt. Komaan! Waarom? Waarom zou ik me kapot laten maken door dingen in me te laten perforeren of pillen te slikken. Ik heb echt afgezien van deze koperspiraal en ik weet dat men dat niet graag hoort. Maar zelfs een condoom is fijner dan iets in mijn lichaam dat me deed bloeden de hele maand door. Ik dacht echt dat er iets aan de hand was met me. Gelukkig ben ik kern gezond en heb ik seks al 2 jaar op een veilige manier doordat ik mijn lichaam ken en ook met condoom op de vruchtbare dagen. Je laat je zoveel aanpraten als vrouw. Als mannen iets moeten laten perforeren in hun geslacht, how maar! Eens kijken of mannen hier wel voor open staan. Ik zeg wat voor mij werkt. En ook voor mijn zus trouwens. Zij had ook lang deze spiraal maar was blij als ze verlost was. Dit is geen pleidooi voor feministen, of ook wel. Bekijk het zelf maar. Maar laat je nooit tot iets dwingen. Je bent altijd met 2 als het om seks gaat. Mij heeft het doen afzien. Seks werd er niet leuker op. Daarnaast had ik ook een paar jaar de pil gebruikt en ook Nuva-ring. Dat is al helemaaal niet om naar huis te schrijven. Hoeveel ellende kan een vrouw verdragen. En dat de patriarchale wereld waar de man een beetje onzichtbaar maar voor sommigen heel zichtbaar met de scepter zwaait!
11-11-2016

Gynefix (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Hier nog een (tot nu toe) tevreden gebruikster. Ik heb drie weken geleden de Gynefix laten plaatsen in het OLVG in A'dam omdat ik psychische klachten krijg van anticonceptie met hormonen. Over de Gynefix las ik de meeste positieve verhalen. Volgens de gyn is er geen wetenschappelijk bewijs dat de Gynefix ook daadwerkelijk minder bijwerkingen geeft dan andere koperspiraaltj[lees meer...]es, maar ik wilde het zekere voor het onzekere nemen aangezien ik al zoveel andere methoden heb geprobeerd (waarvan de Implanon echt horror was!!). Mijn ervaring mbt het plaatsen: ik heb hem op de vierde dag van mijn menstruatie laten plaatsen. Ik had toen al nauwelijks bloedverlies meer overigens. Ik heb om een verdoving gevraagd. Ik had 4 venijnige prikjes nodig om de boel goed te verdoven. Zelf had ik twee uur van tevoren Naproxen geslikt (in totaal 440 mg, twee tabletjes die je bij de Etos kan kopen). De tang die de baarmoedermond vastpakt heb ik dus helemaal niet gevoeld. Het inbrengen van het buisje vond ik pijnlijk, voelde als een hele nare menstruatiekramp. Moest geloof ik ook overnieuw omdat hij te lang was ofzo. Toen de Gynefix zelf werd ingebracht en vastgeknoopt was ik al bijna 'gewend' aan de pijn en het gedoe daar beneden (ze doen ook een uitgebreide echo van tevoren), dat ik na afloop vroeg "huh was dit het al?". Misschien ook omdat hij mij niet veel uitleg gaf van wat hij aan het doen was, maar het gewoon deed. Hij was namelijk een arts in opleiding dingen aan het uitleggen in medisch jargon dat ik toch niet begreep. Na afloop nog een echo gekregen en hij zat perfect. De gyn vond het niet nodig dat ik nog op controle kwam. Al met al vond ik het dus zeker pijnlijk, maar viel het me toch wel weer mee. Ik zou het nemen van een spiraal in ieder geval zeker niet laten voor de pijn bij het plaatsen! Bij het plaatsen heb ik uiteraard een beetje gebloed, maar na plaatsing eigenlijk nergens meer last van gehad, op een licht weeïg gevoel in m'n baarmoeder na. Ben ook gelijk gaan shoppen in de stad. De week na plaatsing alleen last gehad van hele lichte spotting, maar dat mag geen naam hebben. Met sex heb ik netjes een week gewacht. Geen last gehad daarna, al voelde mijn vriend de draad af en toe zitten. Niet dat dat pijn deed oid. Ik moet er wel bij zeggen dat mijn draadje vrij lang is. Volgens de gyn zou hij om de baarmoedermond krullen, maar ik voel hem de ene dag bijna niet en de andere dag hangt hij zeg maar echt een stuk "lager". Inmiddels heb ik ook mijn eerste menstruatie al gehad. Die kwam een stuk vroeger dan verwacht. Normaal gesproken heb ik al een korte, onregelmatige cyclus (gemiddeld 24 dagen), maar nu begon ik op dag 18 al licht te bloeden. Op dag 19 niks en op dag 20 brak het echt door. Die eerste twee dagen bloedde ik wel echt veel meer dan dat ik gewend ben, dus dat was wel even vervelend. Maar het was ook niet zo dat ik elk uur naar het toilet moest rennen omdat ik anders door zou lekken. De buikkrampen die ik normaal gesproken altijd heb bleven helemaal weg! Wel had ik last van erge rugpijn de dagen vooraf en de eerste zware dagen. Voor de rest verliep mijn menstruatie qua aantal dagen eigenlijk zoals normaal. Vanaf dag 3 een stuk minder bloedverlies en nu op dag 6 alleen nog wat spotting. Hopelijk blijft die spotting hierna dan ook weg tot de volgende menstruatie, die hopelijk wat later komt de volgende keer! Wel kreeg ik op dag 4 en 5 ineens best wel nare krampen in mijn eierstokken / baarmoeder. Geen idee hoe dat ineens kwam. Heb zelfs Naproxen moeten slikken. Volgende week heb ik op mijn verzoek toch een controleafspraak bij de gyn, ook i.v.m. die lange draad. Concluderend zou ik iedereen die twijfelt willen aanraden om de Gynefix gewoon te proberen. Als je wel eventueel heel erge last krijgt ervan, kan je hem altijd nog laten verwijderen.
11-06-2016

Gynefix (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Afgelopen week heb ik een Gynefix spiraal laten plaatsen. Na ruim 13 jaar de pil te hebben geslikt, heb ik hiervoor gekozen omdat ik geen hormonen meer wilde; er zit trombose in mijn familie en ik rook, dus wilde het risico niet meer lopen. Daarbij was mijn libido niet goed genoeg naar mijn zin en had ik zoiets van laten we eens met de pil stoppen. Ik heb goed georienteerd[lees meer...] tussen de Multiload (ander koperspiraaltje) en de Gynefix, uiteindelijk voor deze gekozen door goede verhalen om me heen. Mijn huisarts kende het niet (in Belgie normaal middel, in NL niet) en verwees me door naar de gyneacoloog. Vooraf nog wat vragen laten beantwoorden door de verpleegkundige. Ik heb het als vervelend ervaren dat ik zowel bij deze verpleegkundige als voor de plaatsing aan de gyneacoloog mezelf moest verantwoorden waarom ik deze wilde, omdat het in hun ogen meestal alleen wordt geplaatst bij vrouwen waarbij andere spiraaltjes niet blijven zitten. Toch doorgezet en het viel me alles mee. Nu moet ik zeggen dat ik uitging van het ergste en ook 400 mg ibuprofen en 2 paracetemols ophad;). Het interne onderzoek deed geen pijn, het plaatsen op zich ook niet. Het moment dat ze door de baarmoederwand prikken is wel pijnlijk, maar duurt misschien 3 minuten. Na het plaatsen heb ik de avond klein beetje last gehad van krampen (zoals bij ongesteldheid) en bloedde ik ook. De dag erna een weeïg gevoel, buik-en rugkrampen. Eigenlijk hetzelfde gevoel als ongesteld zijn. Nu zijn we 4 dagen verder en bloed ik nog steeds; niet erger dan ongesteldheid en ook niet pijnlijk. Heb alweer een flinke sportsessie gehad (al voelde ik dit wel nog) Ik kijk het nog 3 dagen aan, als het bloeden dan niet is opgehouden, neem ik weer contact op met de arts. Verder moet ik nog afwachten hoe de eerste ongesteldheid gaat zijn, maar tot nu toe bevalt het goed. Ook heb ik nog geen seks gehad, dus deze ervaring kan ik nog niet delen.

Amoxicilline (478) - Antibiotica - penicillines breedspectrum