Gynefix (koperhoudend spi...

koperhoudend spiraal

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

12-01-2017

Gynefix (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Gisteren mijn spiraal laten plaatsten bij het Rutgershuis in Arnhem. Het inbrengen werd door een vakkundige dame gedaan. Het was geen prettig gevoel uiteraard, maar het was zo voorbij. Na het plaatsen kwam er heel even wat kramp wat doortrok naar mijn rug, maar toen ik naar huis ging was dat eigenlijk al weg. Ben wel nog even 15 minuten na het plaatsen blijven liggen, ik w[lees meer...]as nogal duizelig, maar meer van de opgebouwde spanning die nu losliet denk ik. Ik weet niet hoe het verder gaat verlopen, maar het plaatsen viel me heel erg mee!
11-06-2016

Gynefix (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Afgelopen week heb ik een Gynefix spiraal laten plaatsen. Na ruim 13 jaar de pil te hebben geslikt, heb ik hiervoor gekozen omdat ik geen hormonen meer wilde; er zit trombose in mijn familie en ik rook, dus wilde het risico niet meer lopen. Daarbij was mijn libido niet goed genoeg naar mijn zin en had ik zoiets van laten we eens met de pil stoppen. Ik heb goed georienteerd[lees meer...] tussen de Multiload (ander koperspiraaltje) en de Gynefix, uiteindelijk voor deze gekozen door goede verhalen om me heen. Mijn huisarts kende het niet (in Belgie normaal middel, in NL niet) en verwees me door naar de gyneacoloog. Vooraf nog wat vragen laten beantwoorden door de verpleegkundige. Ik heb het als vervelend ervaren dat ik zowel bij deze verpleegkundige als voor de plaatsing aan de gyneacoloog mezelf moest verantwoorden waarom ik deze wilde, omdat het in hun ogen meestal alleen wordt geplaatst bij vrouwen waarbij andere spiraaltjes niet blijven zitten. Toch doorgezet en het viel me alles mee. Nu moet ik zeggen dat ik uitging van het ergste en ook 400 mg ibuprofen en 2 paracetemols ophad;). Het interne onderzoek deed geen pijn, het plaatsen op zich ook niet. Het moment dat ze door de baarmoederwand prikken is wel pijnlijk, maar duurt misschien 3 minuten. Na het plaatsen heb ik de avond klein beetje last gehad van krampen (zoals bij ongesteldheid) en bloedde ik ook. De dag erna een weeïg gevoel, buik-en rugkrampen. Eigenlijk hetzelfde gevoel als ongesteld zijn. Nu zijn we 4 dagen verder en bloed ik nog steeds; niet erger dan ongesteldheid en ook niet pijnlijk. Heb alweer een flinke sportsessie gehad (al voelde ik dit wel nog) Ik kijk het nog 3 dagen aan, als het bloeden dan niet is opgehouden, neem ik weer contact op met de arts. Verder moet ik nog afwachten hoe de eerste ongesteldheid gaat zijn, maar tot nu toe bevalt het goed. Ook heb ik nog geen seks gehad, dus deze ervaring kan ik nog niet delen.
17-02-2014

Gynefix (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Ik heb vorige week een gynefix spiraal laten plaatsen en ik was op voorhand zeer bang voor het plaatsen van de spiraal. Eerste keer ging het mis en kwam ie er weer uit..toen heeft ze een nieuwe gepakt. Het was echt paar seconde werk en hij zat. Het is even vervelend maar echt pijn..nee sorry. Pijnstiller of verdoving nodig..nee echt totaal niet. In mijn geval dan. Daarna[lees meer...] ook geen last gehad. Wel kreeg ik 2 dagen na de plaatsing kramp en diarree maar ik weet niet of dat het met het spiraal te maken had of met iets anders. Al om al.. alle horrorverhalen op internet over het plaatsen van de gynefix spiraal vind ik echt totaal overbodig. Bij mij viel het echt reuze mee.
16-10-2013

Gynefix (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Ik heb voor een koperspiraal gekozen omdat ik geen hormonen meer wilde innemen (ik kreeg een laag libido en depressieve gevoelens). De gynefix is in tegenstelling tot andere spiralen voor elke vorm en maat van baarmoeder geschikt en veroorzaakt daardoor meestal geen extra zware bloedingen of menstruatiepijn. Ik heb iets meer dan een week geleden een gynefix laten zette[lees meer...]n. Over de effectiviteit kan ik dus nu nog weinig zeggen, maar ik kan jullie misschien wel wat geruststellen met wat info over het plaatsen en vlak daarna. Ik heb online een gynaecoloog uitgezocht die gespecialiseerd is in het plaatsen. Deze heeft me eerst een uur op voorhand een pijnstiller gegeven (anaal, geen idee of dit beter werkt dan oraal) en een pilletje om de baarmoedermond meer te openen. Hoewel ze het meestal plaatsen in de eerste 3 dagen van de menstruatie, werd de mijne 7 dagen na mijn eerste bloeding geplaatst, maar dit viel ook super goed mee, dankzij dat pilletje wellicht. Voordien zat ik echt te bibberen in de wachtzaal, ja ik ben nogal een doetje, maar de dokter zelf was ongelofelijk vriendelijk en legde telkens uit wat ze deed, zodat ik eigenlijk erg gerust en ontspannen in de stoel lag. Er worden eerst 3 buisjes/staven tot tegen de baarmoederwand geduwd, die telkens iets lastiger aanvoelen. Echt pijn deed het bij mij niet. Het was eerder een lastig steekje. Het inknopen van de gynefix zelf was dan nog een graadje lastiger, maar is in 3 seconden gefixt. Lokale verdoving lijkt me overbodig, maar blijkbaar kiezen sommigen hier toch voor. Tot nu toe had ik nog geen verdere last, geen krampen of pijn, enkel af en toe een steekje. De verplichte week zonder seks (of tampons) heb ik ook doorstaan. Het enige irritante tot nu toe is dat ik een bloederige, dik slijmerige afscheiding had. Het blijft afwachten of hij al dan niet uitgestoten wordt en goed zijn werk doet. Bon, CONCLUSIE ga naar een ervaren dokter waar je je op je gemak bij voelt, neem voordien een pijnstiller (maar dan mag je wel die dag niet meer autorijden enz.), en vraag of het mogelijk is om een pilletje te krijgen om de baarmoedermond te ontspannen/openen. succes!
17-08-2011

Gynefix (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Ik was al zo'n 13 jaar aan de pil, waarvan ongeveer 5 jaar aan de Diane. Op aanraden van mijn homeopaat ben ik gestopt met de pil. Ik had last van stemmingswisselingen en het leek me nou ook niet bepaald goed voor je om zoveel hormonen binnen te krijgen. Dus gekozen voor de oplossing waarbij je geen hormonen binnenkrijgt: de koperspiraal. Deze heb ik nu ruim een jaar. H[lees meer...]et plaatsen van het spiraal was een fluitje van een cent, ik heb het door mijn huisarts laten doen. Ik voelde even een sterke ongesteldheidskramp toen het spiraal in werd gebracht maar meer ook niet. Heb daarna ook niet gebloed. Ik kon alleen een week niet sporten omdat ik het spiraal voelde. Mijn cyclus blijkt mooi regelmatig te zijn en niet al te pijnlijk. Het doet wel wat meer zeer om ongesteld te zijn dan toen ik aan de pil was maar dat neem ik op de koop toe. Ik viind het een enorme aanrader: je hoeft niet meer dagelijks een hoop hormonen te slikken (met wellicht de bijbehorende stemmingswisselingen) en je hebt er voor de eerstkomende 5 jaar geen omkijken meer naar.
14-04-2011

Gynefix (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)
Kan niet goed tegen hormonen

Hoi! Ik ben/was zeer tevreden over de Gynefix alleen kwam deze er vorige week uitzetten. Ik weet nu niet wat ik moet doen: nog een keer proberen of overgaan op de andere koperspiraal (hormonen wil ik niet door stemmingswisselingen). Iemand een tip? Bedankt!
09-01-2020

Gynefix (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Ik heb de Gynefix 200 5 jaar gehad en ben er zeer tevreden over. Ik heb hem eind 2014 laten plaatsen bij de gynaecoloog in haar thuispraktijk. Dat was effe onaangenaam, maar dat lag vooral aan de eendenbek; van de plaatsing zelf heb ik weinig tot niets gevoeld. De dag zelf en de dag erna heb ik wel wat last gehad van buikpijn, maar dat viel op te lossen met Dafalgan. Na de[lees meer...] plaatsing heb ik zo’n 2 maand licht bloedverlies gehad (tussen mijn menstruaties door), maar dat is overgegaan. Volgens de gynae was dat een normale bijwerking. In de jaren erna had ik ook telkens wat spotting rond het moment van mijn ovulatie, maar dat was zo weinig dat een inlegkruisje zelfs niet nodig was. Verder waren er geen bijwerkingen: mijn menstruaties waren niet heviger of langer en ik had geen last van depressieve buien (wat ik wel had bij de pil en de nuvaring). Als ik 1 echt nadeel moet noemen, dan is het dat de verwijdering (en plaatsing van een nieuw koperspiraal) moest gebeuren in het ziekenhuis onder (een korte) algemene narcose. Ik weet niet of dat strikt noodzakelijk was, maar dat was nu eenmaal de instructie van de gynaecoloog. Het grote voordeel is dat je 5 jaar lang gerust bent en gespaard blijft van de vervelende bijwerkingen van hormonale anticonceptie, als je iemand bent die daar -net als ik- last van heeft. Ik ben alvast van plan om de rest van mijn vruchtbare leven bij koperspiralen te blijven, bij voorkeur de Gynefix.
25-03-2019

Gynefix (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Ik heb mijn Gynefix 5 jaar geleden laten plaatsten en over twee maanden zal ik hem laten vervangen door een nieuwe. Ik koos voor een koperspiraal omdat ik geen fan ben van hormonen. Ik heb ook nooit de pil genomen. De plaatsing was zeer pijnlijk, maar de pijn duurde slechts 5 seconden en daarna ben je 5 jaar gerust. Mijn menstruaties zijn iets heviger geworden dan voordie[lees meer...]n. Eerst menstrueerde ik slechts 3 dagen lang terwijl dat er nu gemiddeld 6 dagen zijn. Maar al bij al valt dat dus nog heel goed mee. Mijn partner voelt de gynefix soms tijdens de seks in bepaalde posities, maar meestal niet. Ik ben zeer tevreden van deze hormoonvrije methode voor anticonceptie. Ik heb geen enkele bijwerkingen ondervonden. Het is een zeer aangename spiraal. Het is natuurlijk wel een nadeel dat je nog steeds je menstruaties hebt, in tegenstelling tot een hormonenspiraal, maar dit neem ik er graag bij aangezien die hormonen dan weer verscheidene andere bijwerkingen hebben.
03-01-2019

Gynefix (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Ik ben zeer tevreden over de gynefix. Ik heb een lange weg afgelegd qua anticonceptie. De pil kan ik niet verdragen, dus ik kwam uit bij de koperspiralen. De huisarts wilde eigenlijk een mirena plaatsen, maar ik wilde een t-safe koperspiraal. Hij kon dat niet dus stuurde me door naar een gynaecoloog. De gynaecoloog plaatste succesvol de eerste t-safe. Echter, hij is na[lees meer...] een jaar gezakt en ik was zwanger. Toen hebben we nog een t-safe geprobeerd en die zakte helaas ook. De gynaecoloog gaf als advies de gynefix te proberen. Ik zei: daar moet je toch een speciale cursus voor hebben gedaan? Hij beaamde dat en gaf aan dat hij dat niet had, maar hij kon het wel zei hij. De gynefix bleek direct na plaatsing al los in mijn baarmoeder te liggen. Ik heb daar best last van gehad. Ik heb contact opgenomen met de mensen achter gynefix. Zij gaven mij een naam van een arts die wél de cursus had gedaan. Via mijn huisarts heb ik toen een verwijzing gekregen naar deze arts. Ze nam alle tijd en stelde me op mijn gemak. Het prikken van het knoopje van de gynefix in mijn baarmoederhals was pijnlijk. Die pijn duurt maar een paar seconden. Na 8 weken controle en toen bleek hij perfect te zitten. Ik ben dus hormoonvrij 5 jaar beschermd. Mijn eerste menstruatie was heviger dan normaal. De menstruaties daarna werden steeds normaler. Nu ben ik vier maanden verder en is alles weer gewoon. Mijn partner en ik voelen de gynefix niet tijdens het vrijen. Ik vind dit een hele fijne anticonceptiemethode. Mijn tip aan iedereen: ga naar een arts die ervaren is met het plaatsen van de gynefix, dat bespaart je een hoop ellende!
30-08-2018

Gynefix (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Zoals de meeste vrouwen die van de pil afwillen vanwege hormonen etc, heb ik gekozen voor een koperspiraal. In eerste instantie kwam ik uit op de Flexi-T koperspiraal. Het zetten viel me alles mee, maar naderhand had ik een paar uren extreme krampen en misselijkheid. Vorige week ging ik terug voor mijn controle na 6 weken, en wat bleek nou... die heftige krampen waren een [lees meer...]teken van afstoten. Mijn lichaam stootte de spiraal volledig af en was daardoor helemaal gezakt. Ik voelde het touwtje altijd een beetje, maar ik dacht dat is normaal en zou ik met de controle wel laten bijknippen. Gelukkig had ik in die 6 weken geen onveilige seks gehad. Intussen was het tijdens mijn controle het moment om een keuze te maken voor nog een poging... Gelukkig was ik bij de gynaecoloog en zijn zij net even wat meer gespecialiseerd in dit soort dingen dan een huisarts (no hate). Hij raadde mij meteen de Gynefix koperspiraal aan, aangezien een tweede poging met de Flexi-T hoogstwaarschijnlijk geen zin had. Om dat risico te voorkomen had ik maar weer al mijn moed bij elkaar geschraapt om meteen een mogelijk iets pijnlijkere spiraal te laten zaten. Dat was de reden dat ze de Gynefix niet in eerste instantie plaatsen. Ook deze viel me alles mee en heb nu, een week later intussen, nergens last van. Hopelijk kan ik om de 5 jaar opnieuw de Gynefix blijven plaatsen! Wat een uitvinding zeg, een hormoonvrije anticonceptie. Ik voel me sinds ik gestopt ben met de pil al zoveel beter dan de 10 jaren hiervoor met de pil. Raadt het iedereen aan in ieder geval! :)
21-05-2017

Gynefix (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Nu 12 dagen geleden de gynefix laten plaatsen. Plaatsen was een heel rottig kwartier- als iemand 'even aan je baarmoedermond trekt' is dat nooit leuk. 😳 En de eerste keer pakte hij niet. 2de keer wel, maar al met al, ondanks ibuprofen, een pijnlijke bedoening. Maar goed, een kwartier voor 5 jaar anticonceptie, lijkt mij een goeie deal. De eerste week (had ik me op verkeke[lees meer...]n) echt wel een beetje rustig aan moeten doen, ik voelde de plek waar hij vast gezet was zeer doen, en er zit iets in de baarmoeder wat er niet hoort. Dus wel wat krampjes en gewoon een ongemakkelijk gevoel. Ik voelde 'm echt zitten. Ik moest ook af en toe echt even gaan liggen, en niet sporten en vrijen leek mij idd ineens heel logisch. Ik heb 9 dagen nagebloed, 1ste 2 dagen fors, en de rest op te vangen met inlegkruisjes. Nu sinds 2 dagen geen bloed meer, na 1 week lekker aan het sporten en fanatiek aan het vrijen: nergens last van. Touwtje lang gehouden. Geliefde voelt er niks van. Als dit zo blijft en het werkt: echt een aanrader.
20-05-2017

Gynefix (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Vorige week de Gynefix koperspiraal laten plaatsen in het Rutgershuis in Arnhem. Ik zag er enorm tegenop maar het is me 100% meegevallen. Ik heb 3 soorten anticonceptiepillen geslikt waar ik enorm depressief van werd door de hormonen! Mijn dokter adviseerde ook geen hormonen meer te nemen. Een koperspiraal is dus mijn enige optie aangezien deze geen hormonen bevat. Ik heb [lees meer...]voor de Gynefix gekozen omdat deze geen plastic bevat en in je baarmoederwand wordt geprikt en dus geen T-vorm heeft. Het spiraal hoeft dus nergens op te 'leunen'. De Gynefix is enorm klein en is goed voor 5 jaar. In het Rutgershuis zijn ze enorm ervaren en zijn gespecialiseerd in het zetten van spiraaltjes. Alles ging heel ontspannen, af en toe zelfs wat humor ertussendoor. Ze heeft mijn baarmoederwand verdoofd met 3 kleine prikjes. Deze duren maximaal 10 seconden en is zo voorbij! Ze vertelt je bij alles wat ze gaat doen en of het eventueel zeer kan doen! Je krijgt een warme zak op je buik wat enorm prettig voelt. Ik was op het moment van de plaatsing niet ongesteld wat wel aangeraden wordt maar ik heb er niet meer pijn door gehad. Na het plaatsen was ik een beetje duizelig dus ik bleef nog even 15 minuten liggen. Daarna mocht ik naar huis en ik heb sindsdien géén last gehad van krampen! Het is me zo ontzettend meegevallen! Het voelde alleen een beetje alsof je ongesteld moet worden, ze hebben toch aan van alles 'getrokken' dus je voelt wel wat maar absoluut geen helse pijn! Dit is de hele week zo gebleven dus ik heb goede hoop dat het zo blijft! Nu even mijn eerstvolgende menstruatie afwachten en dan de controle echo! Ik raad de Gynefix zeker aan! Laat hem wel plaatsen door een professional die het vaker doet!
04-01-2017

Gynefix (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Vandaag heb ik in het ziekenhuis het Gynefix spiraaltje laten zetten. Ik heb hiervoor gekozen omdat ik niet tevreden ben over de pil. Ik vind het vervelend om elke dag de pil te moeten slikken, ik heb veel last van stemmingswisselingen en een heel laag libido. Om deze redenen ben ik op zoek gegaan naar een hormoon vrije vorm van anticonceptie. Uiteindelijk terecht gekomen [lees meer...]bij de Gynefix. Van te voren heb ik 2 paracetamol ingenomen en ik moet zeggen dat het plaatsen enorm is mee gevallen. De eendenbek vond ik vervelender dan het plaatsen van het buisje. Je voelt alleen een klein prikje en dan zit hij en ben je voor vijf jaar beschermd! Ik heb wel wat menstruatie achtige krampjes maar ik ben erg tevreden!
20-12-2016

Gynefix (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Met heel veel plezier deel ik mijn mening over de Gynefix. Na vier lange jaren heel ontevreden te zijn over de pil (Mercilon), vooral op vlak van mijn libido, ben ik terecht gekomen bij de bedenker en ontwikkelaar van de Gynefix zelf. Aangezien hij de ontwikkelaar is, vertrouwde ik de man voor 100% dat hij weet waar hij mee bezig is. Van vorige gynaecologen kreeg ik te hor[lees meer...]en dat een spiraal niet geschikt was voor vrouwen die nog geen kinderen hebben gehad en het onvruchtbaarheid kan veroorzaken (vandaar dat ik er vier jaar over gedaan heb, om 'hulp' te zoeken). 99,99% van de spiralen die Dr. Wildemeersch plaatst, zijn goed geplaatst (bij de overige 0,01% ligt de oorzaak van een bijwerking bij het hebben van een abnormale baarmoeder). Uiteraard lees je horrorverhalen over het plaatsen, maar deze lees je best niet. Iedereen reageert hier namelijk anders op. Ik moet toegeven dat ik heel zenuwachtig was door te veel van deze verhalen te lezen. Voor de plaatsing heb ik een pijnstiller (2u op voorhand) en 'baarmoederontspanner' (4u op voorhand) moeten nemen die op voorhand werden opgestuurd door de dokter. Na het bekijken van je baarmoeder met de gekende echo, zoals bij de jaarlijkse controle, plaatste de dokter een eendenbekje en moest hij de afstand meten. Doordat ik extra gespannen was heeft de dokter me extra verdoofd met een prikje in de baarmoeder/baarmoedermond. Bij het vasthechten van het spiraal zelf, moest ik even diep ademhalen en kreeg ik een venijnige prik te voelen. Dit duurt nog geen seconde. Al bij al duurde het plaatsen nog geen 10 minuten. Dit zou je dus zeker niet mogen tegenhouden want het valt echt goed mee wetende dat je voor vijf jaar safe bent en geen synthetische hormonen meer in je lichaam hebt. Je lichaam gaat terug zijn gezonde gang en kan herstellen (de pil verkalkt je aderen immers en kan leiden tot dementie op latere leeftijd). Na de plaatsing heb ik een 5-tal dagen wat menstruatieachtige krampen gehad en licht bloedverlies. Sinds de plaatsing heb ik twee keer mijn menstruatie gehad en kan zeggen dat ik wat meer bloedverlies ervaar, maar wel minder lang. Het bloedverlies stopt ook sneller definitief tegenover dat het beetje bij beetje afneemt. De menstruatiekrampen zijn aanzienlijk afgenomen. Ik hoef geen pijnstiller meer te nemen. Ik heb ook al mijn natuurlijke cyclus terug, namelijk 31 dagen. Voor iedereen die twijfelt een spiraal te nemen: kies voor een koperspiraal en kies voor de Gynefix! Voor alle duidelijkheid heb ik de Gynefix200, dat is met de 4 koperen hulsjes en dus voor vijf jaar.
13-12-2016

Gynefix (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Na echt alles gebruikt te hebben qua anticonceptie kwam ik als laatste uit bij Gynefix. Tegen de pil kan ik niet. Mirena geprobeerd en alleen maar bijwerkingen gehad. Een ander koperhoudend spiraaltje gebruikt, ik geloof Flexi-T, en daarvan 14 dagen ongesteld, jaren lang. Nu dus mijn laatste hoop gevestigd op deze spiraal. De eerste 2 maanden waren wel even doorzetten, wat[lees meer...] langer ongesteld en wat heftiger. Na maand 2 zelfs een cyclus van 30 dagen! En de dagen dat ik ongesteld ben zijn er ongeveer 7, lichtjes. Nergens last van, geen bijwerkingen, ik ben een heel gelukkig mens na jaren van zoeken naar geschikte anticonceptie! Ik raad het iedereen aan! Wel laten zetten bij de Rutgerstichting.
11-11-2016

Gynefix (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Hier nog een (tot nu toe) tevreden gebruikster. Ik heb drie weken geleden de Gynefix laten plaatsen in het OLVG in A'dam omdat ik psychische klachten krijg van anticonceptie met hormonen. Over de Gynefix las ik de meeste positieve verhalen. Volgens de gyn is er geen wetenschappelijk bewijs dat de Gynefix ook daadwerkelijk minder bijwerkingen geeft dan andere koperspiraaltj[lees meer...]es, maar ik wilde het zekere voor het onzekere nemen aangezien ik al zoveel andere methoden heb geprobeerd (waarvan de Implanon echt horror was!!). Mijn ervaring mbt het plaatsen: ik heb hem op de vierde dag van mijn menstruatie laten plaatsen. Ik had toen al nauwelijks bloedverlies meer overigens. Ik heb om een verdoving gevraagd. Ik had 4 venijnige prikjes nodig om de boel goed te verdoven. Zelf had ik twee uur van tevoren Naproxen geslikt (in totaal 440 mg, twee tabletjes die je bij de Etos kan kopen). De tang die de baarmoedermond vastpakt heb ik dus helemaal niet gevoeld. Het inbrengen van het buisje vond ik pijnlijk, voelde als een hele nare menstruatiekramp. Moest geloof ik ook overnieuw omdat hij te lang was ofzo. Toen de Gynefix zelf werd ingebracht en vastgeknoopt was ik al bijna 'gewend' aan de pijn en het gedoe daar beneden (ze doen ook een uitgebreide echo van tevoren), dat ik na afloop vroeg "huh was dit het al?". Misschien ook omdat hij mij niet veel uitleg gaf van wat hij aan het doen was, maar het gewoon deed. Hij was namelijk een arts in opleiding dingen aan het uitleggen in medisch jargon dat ik toch niet begreep. Na afloop nog een echo gekregen en hij zat perfect. De gyn vond het niet nodig dat ik nog op controle kwam. Al met al vond ik het dus zeker pijnlijk, maar viel het me toch wel weer mee. Ik zou het nemen van een spiraal in ieder geval zeker niet laten voor de pijn bij het plaatsen! Bij het plaatsen heb ik uiteraard een beetje gebloed, maar na plaatsing eigenlijk nergens meer last van gehad, op een licht weeïg gevoel in m'n baarmoeder na. Ben ook gelijk gaan shoppen in de stad. De week na plaatsing alleen last gehad van hele lichte spotting, maar dat mag geen naam hebben. Met sex heb ik netjes een week gewacht. Geen last gehad daarna, al voelde mijn vriend de draad af en toe zitten. Niet dat dat pijn deed oid. Ik moet er wel bij zeggen dat mijn draadje vrij lang is. Volgens de gyn zou hij om de baarmoedermond krullen, maar ik voel hem de ene dag bijna niet en de andere dag hangt hij zeg maar echt een stuk "lager". Inmiddels heb ik ook mijn eerste menstruatie al gehad. Die kwam een stuk vroeger dan verwacht. Normaal gesproken heb ik al een korte, onregelmatige cyclus (gemiddeld 24 dagen), maar nu begon ik op dag 18 al licht te bloeden. Op dag 19 niks en op dag 20 brak het echt door. Die eerste twee dagen bloedde ik wel echt veel meer dan dat ik gewend ben, dus dat was wel even vervelend. Maar het was ook niet zo dat ik elk uur naar het toilet moest rennen omdat ik anders door zou lekken. De buikkrampen die ik normaal gesproken altijd heb bleven helemaal weg! Wel had ik last van erge rugpijn de dagen vooraf en de eerste zware dagen. Voor de rest verliep mijn menstruatie qua aantal dagen eigenlijk zoals normaal. Vanaf dag 3 een stuk minder bloedverlies en nu op dag 6 alleen nog wat spotting. Hopelijk blijft die spotting hierna dan ook weg tot de volgende menstruatie, die hopelijk wat later komt de volgende keer! Wel kreeg ik op dag 4 en 5 ineens best wel nare krampen in mijn eierstokken / baarmoeder. Geen idee hoe dat ineens kwam. Heb zelfs Naproxen moeten slikken. Volgende week heb ik op mijn verzoek toch een controleafspraak bij de gyn, ook i.v.m. die lange draad. Concluderend zou ik iedereen die twijfelt willen aanraden om de Gynefix gewoon te proberen. Als je wel eventueel heel erge last krijgt ervan, kan je hem altijd nog laten verwijderen.

Thyrax Duotab (845) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (525) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (489) - Antibiotica - penicillines breedspectrum