Ervaringen met Gynefix (koperhoudend spiraaltje)

Gynefix (koperhoudend spi...

14-04-2011 | Vrouw | 30
koperhoudend spiraal
Kan niet goed tegen hormonen
Hoi! Ik ben/was zeer tevreden over de Gynefix alleen kwam deze er vorige week uitzetten. Ik weet nu niet wat ik moet doen: nog een keer proberen of overgaan op de andere koperspiraal (hormonen wil ik niet door stemmingswisselingen). Iemand een tip? Bedankt!

23-11-2019 | Vrouw | 33
koperhoudend spiraal (300)
Plaatsten was zeer pijnlijk zelfs na 3 zwangerschappen en waarvan 2 gezonde kindjes. Leek op weeen. Slechte voorlichting arts en onnodig moeten wrikken met een soort van breinaald omdat het niet makkelijk geplaatst kon worden in mijn baarmoeder. Kortom een hel. Daarna 3 maanden ongesteld met soms wat dagen ertussen. Nu net over en ben ik na 1 maand normale cyclus de dag na[lees meer...] mijn menstruatie aan het douchen valt hij eruit.

06-03-2018 | Vrouw | 28
koperhoudend spiraal (300)
Na het Mirena spiraaltje 5 jaar te hebben gebruikt moest deze worden verwijderd. Tijdens inlezen heb ik gekozen voor het plaatsen van een hormoon vrije anticonceptie, omdat dit beter voor het lichaam is. Over de T safe slechte verhalen gehoord dus ik kwam uit bij de Gynefix. De huisarts wilde precies weten waarom geen T safe maar bij aandringen kreeg ik toch het recept voo[lees meer...]r de Gynefix mee. Later bij de gynaecoloog moet ik me opnieuw uitgebreid verantwoorden voor de keuze van Gynefix ipv T safe. Gyn legt uit dat ze de methode van in de baarmoedermond prikken niet prettig vind; zo beschadig je iemand legt ze uit. Het verwijderen vd Mirena verloopt goed en zonder pijn (ik heb van tevoren op aanraden van de huisarts 500 mg naproxen geslikt) maar de plaatsing van de Gynefix is 5 seconden erg pijnlijk, precies het moment dat ze in de baarmoederwand prikt. Daarna nam de pijn snel af, die middag tot 3 dagen later heb ik nog af en toe last van lichte menstruatie kramp en spotting maar daarna nergens meer last van. Mijn eerste menstruatie (na 5 jaar) was vrij emotioneel, ik was huileriger maar ook blijer. Na de derde keer menstrueren waarin ik emotioneel gelukkig stabieler ben (en die trouwens heel regelmatig is wat ik na de Mirena niet had verwacht) haal ik voorzichtig voor de laatste keer mijn menstruatiecup uit mijn vagina en zie tot mijn schrik dat de Gynefix is meegekomen. Ik baal ervan want ik heb verder geen bijwerkingen of extra pijn. Ook heb ik voorzichtig eerst de vacuüm verbroken voordat ik de cup er uithaalde. Volgens de gynaecoloog kon ik deze gewoon gebruiken na de 1e periode, mits voorzichtig om te gaan met het vacuümtrekken vd cup. Nu ga ik hem volgende maand opnieuw laten zetten want ik vond het een prima ding (gebruik het icm een app waarin ik mijn ovulatie bijhoud om beter beschermd te zijn) maar baal nu wel van het dure prijskaartje nu ik hem opeens na 3 maanden al opnieuw moet laten zetten.

12-08-2011 | Vrouw | 37
koperhoudend spiraal
Ik heb de gynefix sinds een week., ivm melasma (vlekken in gezicht door hormonen van de pil) Zetten voel je de klem, het meten van je baarmoeder en het erin prikken was pijnlijk maar zijn korte momenten dus te doen. Eerste 3 dagen prima, daarna veel pijn op 1 punt. Volgens het ziekenhuis hoorde dit niet maar moest het aanzien. Rutgerhuis toen gebeld en heel fijn geho[lees meer...]lpen daar., nemen je serieus en zelfs buiten hun uren mailen ze je nog, onderzocht en grondig. Zwelling buiten mijn baarmoeder voelde ze, wat het is weten ze niet zou niet horen na zetten omdat het buiten je baarmoeder zit., maar wel raar nu na plaatsen dat ik pijn heb bij mijn baarmoeder. Dus nog maar even aanzien wat dit is of overgaat. Nu wel weer na een week bloedverlies. Dus zover kan ik nog niet echt wat positiefs zeggen helaas.

15-11-2023 | Vrouw | 34
koperhoudend spiraal (300)
Wegens mijn diagnose Factor 5 Leiden (stollingsstoornis) en trombose verleden jaren geleden overgegaan op de gynefix spiraal. De eerste 5 jaar waren perfect. De menstruaties werden een heel klein beetje heviger maar niet storend. Nooit zwanger geworden of veel bijwerkingen gehad. Helaas moest hij na 5 jaar vervangen worden en toen begon alle ellende. De eerste kwam na een [lees meer...]paar dagen los en had ik ineens in mijn hand, veel pijn ook. Teruggegaan en NOG een keer een nieuwe laten plaatsen, deze kwam ook weer los na een klein jaar en had ik ook weer in mijn hand. Toen was ik er klaar mee, mijn lichaam wil het blijkbaar niet meer. Heel vervelend want het was de perfecte oplossing voor mij.

26-07-2014 | Vrouw | 37
koperhoudend spiraal
Moeder van 3. Na een verleden van pil (kan niet tegen hormonen), mirena (op zich ideaal, maar toch nog last van de hormonen), jaren later aan de gynefix. Inbrengen geen probleem (na drie bevallingen kan je wel wat hebben), maar na een half jaar toch last van zeurende onderbuikpijn. Na een paar maanden dubben, het spiraal twee weken laten verwijderen. En nu... nergens las[lees meer...]t meer van. Op Amerikaanse sites is meer te vinden over negatieve ervaringen. Huisarts dacht dat ik iets anders had... Soa oid, dat was dus niet het geval. Blij dat ik zo koppig was om het eruit te laten halen. Het gekke is dat ik ineens ook bijna geen last meer heb van mijn rug... het menselijk lichaam zit byzonder in elkaar....

22-02-2022 | Vrouw | 21
koperhoudend spiraal (300)
Ik heb de Gynefix gekozen omdat ik geen hormonen meer wilde, maar zelf wel last had van lange menstruaties. Ik ben ook pas 21 en heb nog geen kinderen gehad, dus deze leek een ideale uitkomst. Ik dacht, het inbrengen wordt zwaar, maar daarna 5 jaar nergens last van. Dat bleek anders; de plaatsing was een hel, en daarna heb ik 3 dagen niet kunnen lopen van de pijn. Vervolge[lees meer...]ns kwamen daar rare klachten als pijn met plassen bij. Pas na 6 dagen naar het ziekenhuis gegaan, want mij was verteld dat de pijn normaal was toen ik belde. Maar zo veel pijn is NIET normaal (lichte krampen zijn wel normaal). De Gynefix was volledig door mijn baarmoederwand heen geperforeerd en is zo bij mijn blaas beland. Ik loop nog steeds met de klachten en hij moet er nu onder narcose, via een kijkoperatie uit deze week. De Gynefix is voor sommigen misschien een top optie, maar wat ik je mee wil geven; als je veel pijn hebt, en het gevoel hebt dat er iets niet klopt, dring aan bij het ziekenhuis dat ze het checken. Ik wist wel van de kans op baarmoederperforatie maar ik achtte de kans heel klein doordat ik jong ben en nooit zwanger ben geweest. Maar als je voelt dat het fout zit, zit het fout. De Gynefix heeft nou eenmaal grotere kans op perforatie (al is die alsnog heel klein). De artsen die ik sprak waren overigens ook sceptisch over dat deze spiraal voor minder bloedverlies zou zorgen omdat dit bij veel vrouwen alsnog verergert

29-12-2021 | Vrouw | 48
koperhoudend spiraal (300)
Zo'n 2,5 jaar geleden de gynefix laten plaatsen omdat ik helemaal klaar was met hormonen. De pil en nuvaring leverden me enorme stemmingswisselingen en depressieve gevoelens op én een hoge bloeddruk. Plaatsen was wel pijnlijk maar snel, dus wel te doen. De duur van mijn menstruatie ging van een dag of 4/5 naar 10 en later zelfs 14 dagen. Waarvan een paar dagen erg hevig. [lees meer...] Menstruatie pijn werd in de loop van de tijd ook steeds erger. Er waren maanden bij dat ik de hele periode tussentijds bloedverlies had. De ovulatie die ik daarvoor wel eens voelde werd nu ook erg pijnlijk. Intussen had ik ook een bartholin cyste die verwijderd moest worden (geen idee of dat iets met de spiraal te maken had hoor). Maar aangezien ik toch bij de gynaecoloog was en al die pijn en bloedverlies meer dan zat was heb ik de gynefix toch maar laten verwijderen. Intussen ben ik een paar maanden verder en helaas nog lang niet terug op het oude niveau van 4/5 dagen lichte tot gemiddelde menstruatie. Pijn is wel wat minder hevig (maar nog lang niet weg) maar ik ben nog steeds 12 tot 14 dagen ongesteld. Volgens de gynaecoloog was er geen andere oorzaak te zien voor de hevige menstruatie. Maar ondanks verwijderen spiraal is er dus nog niet heel veel veranderd...

24-03-2021 | Vrouw | 20
koperhoudend spiraal (300)
Mijn eerste koperspiraal heeft mijn lichaam na een paar maanden afgestoten, daarom had de gynaecoloog mij de Gynefix aangeraden. Deze is voor mij onder narcose geplaatst (dit gebeurd normaal niet). tijdens het gebruik van de Gynefix heb ik klachten gehad van ernstige krampen en overal pijn. Na 2 jaar voelde ik de Gynefix zakken en heb ik een afspraak gemaakt voor een echo[lees meer...]. de enkele dagen voor de echo heb ik onwijs veel pijn gehad en kon op een gegeven moment niet eens meer lopen. Daarom heb ik een afspraak gemaakt bij de spoedeisende hulp en hier heeft de huisarts de gynefix er zo uit kunnen halen (zonder eendenbek). Tijdens de afspraak bij de gynaecoloog hebben ze niks kunnen vinden wat de oorzaak is van het uitstoten van de spiraal. Maar gelukkig ben ik tijdens dit proces niet zwanger geworden. Al bij al heb ik een traumatische ervaring gehad.

23-02-2018 | Vrouw | 32
koperhoudend spiraal
Na de bevalling van mijn tweede kindje, wilde ik graag een anticonceptiemiddel zonder hormonen, omdat ik de pil niet goed verdraag (migraine), ik ben toen na wat zoekwerk op internet bij de gynefix uitgekomen, een klein koperspiraaltje die de normale cyclus nauwelijks zou beïnvloeden. Dat idee leek mij ideaal, dus de keuze was snel gemaakt. De plaatsing bij de gynaecoloog [lees meer...]viel alles mee en ik dacht voor vijf jaar klaar te zijn met het hele anticonceptiegebeuren. De eerste menstruaties waren heftig, zoals aangegeven, maar dit zou naar een aantal maanden minder moeten worden. Dit klopte gedeeltelijk. De hoeveelheid werd inderdaad minder, maar het aantal menstruatiedagen nam iedere maand toe. Waar het er eerst 3 waren, waren het er later 10. Ook kreeg ik last van allerlei vage klachten, die ik in eerste instantie niet aan het spiraaltje linkte, want ja he geen hormonen en er zouden nauwelijks bijwerkingen zijn. Om maar een paar klachten te noemen naast de heftige menstruaties: zeurende buikpijn, slapeloosheid, neerslachtigheid, intens vermoeid, angstaanvallen, gevoelige geïrriteerde huid, hartkloppingen, verkrampte spieren (fyso bezocht), droge vagina en een mega lage weerstand, waardoor continue verkouden. Uiteraard ben ik met deze klachten naar de huisarts gegaan en is er bloed geprikt. Hier kwam niets uit. Het zou de situatie zijn, ontzwangeren, werkende moeder, kleine kinderen, gebroken nachten, etc.. Dit zeiden zowel mijn omgeving als de huisarts. Ik zou me er bij neer moeten leggen (het hoort er bij) en wachten tot het van zelf weer beter zou gaan als de kinderen wat ouder zouden worden. Dat heb ik in eerste instantie ook gedaan, maar naderhand dacht ik werkelijk waar dat ik gek werd, ik was totaal mezelf niet meer. Ik sliep elke middag gelijk met de kinderen, het huishouden uitbesteed, sporten lukte niet meer, de zorg voor de kinderen nog net, met de groots mogelijke moeite. Helaas werd het met de tijd niet beter, eerder slechter. Want nadat ik voor de derde keer deze winter met griep in bed kwam te liggen, wilde de koorts niet meer zakken en kreeg ik ontzettende buikpijn. Verschillende keren contact gehad met de huisartsenpost, weer aangegeven dat ik dacht last te hebben van het spiraaltje, maar nee de pijn zou bij mijn darmen vandaan komen. Wel bleek toen bij nogmaals bloedprikken de ontstekingswaarden veel te hoog. De volgende dag is het spiraaltje toen alsnog verwijderd en stelde de gynaecoloog een baarmoederontsteking vast! Ze vertelde me dat dit inderdaad door een combinatie van een spiraaltje en een normaalgesproken onschuldige bacterie (van de huid, darm of vagina bijv.) veroorzaakt worden op het moment van verminderde weerstand. De ontsteking is uiteindelijk met een pittige antibioticakuur verholpen, maar jeetje wat een strijd! Ik ben zo blij dat het spiraaltje er nu uit is. Ik ben nog niet volledig hersteld, maar voel me al zoveel beter gelukkig. De angstaanvallen en hartkloppingen zijn verdwenen, een normale menstruatie, geen pijn meer, ik slaap weer goed en ook de neerslachtigheid is volledig verdwenen. Ik voel me eindelijk weer mezelf. Voor mij never nooit meer een spiraaltje! Uiteraard is mijn verhaal uitzonderlijk en zullen de meeste vrouwen veel minder of geen last hebben van hun spiraaltje. Het zal voor vele vrouwen een prima middel zijn ennik zal het dan ook niemand afraden. Echter wilde ik mijn verhaal toch delen om andere vrouwen te kunnen informeren over mogelijke bijwerkingen die niet vermeld worden in de bijsluiter of op de website. Want het meest vervelende vind ik dat ik meerdere keren bij de huisarts ben geweest maar dat de klachten niet herkend/serieus genomen zijn. Dat het na bijna een jaar aanmodderen moet eindigen in een baarmoederontsteking, had echt niet nodig geweest. Dus luister vooral naar je gevoel, mocht je een spiraaltje hebben en het gevoel hebben dat je niet jezelf bent of allerlei vage klachten hebben die je niet kunt verklaren. Laat je dan niet van de wijs brengen en laat het spiraaltje verwijderen. Ook heb ik op internet gezocht, gek genoeg kun je in het Nederlands weinig vinden over de bijwerkingen van een koperspiraaltje. Maar wanneer je zoekt op 'side effect copper IUD' blijken er wel degelijk vele vrouwen te zijn met vergelijkbare verhalen.

23-10-2017 | Vrouw | 30
koperhoudend spiraal (380)
Ik heb iets te lang gyne-fix gehad. Ik liet het maar in me omdat ik veilig wilde vrijen. Ik kan niet tegen elke vorm van hormonen. Ik dacht dat deze koperspiraal me een oplossing zou bieden. Maar ik heb heel veel last gehad. Ik bloedde soms een hele cyclus door en niet een paar druppeltjes. Vanaf het moment dat de spiraal uit mijn lichaam was kreeg ik een normale cyclus va[lees meer...]n 3 tot 5 dagen. Dat was een hele opluchting. Ik weet nu hoe ik mezelf kan beschermen. Door als vrouw geen dingen meer in me te laten plaatsen maar door mijn lichaam te leren kennen en weten wanneer ik zwanger kan worden en wanneer niet. Ik weet dat dit een groot taboe is. Maar de vrouw is al zonkant onderdrukt. Komaan! Waarom? Waarom zou ik me kapot laten maken door dingen in me te laten perforeren of pillen te slikken. Ik heb echt afgezien van deze koperspiraal en ik weet dat men dat niet graag hoort. Maar zelfs een condoom is fijner dan iets in mijn lichaam dat me deed bloeden de hele maand door. Ik dacht echt dat er iets aan de hand was met me. Gelukkig ben ik kern gezond en heb ik seks al 2 jaar op een veilige manier doordat ik mijn lichaam ken en ook met condoom op de vruchtbare dagen. Je laat je zoveel aanpraten als vrouw. Als mannen iets moeten laten perforeren in hun geslacht, how maar! Eens kijken of mannen hier wel voor open staan. Ik zeg wat voor mij werkt. En ook voor mijn zus trouwens. Zij had ook lang deze spiraal maar was blij als ze verlost was. Dit is geen pleidooi voor feministen, of ook wel. Bekijk het zelf maar. Maar laat je nooit tot iets dwingen. Je bent altijd met 2 als het om seks gaat. Mij heeft het doen afzien. Seks werd er niet leuker op. Daarnaast had ik ook een paar jaar de pil gebruikt en ook Nuva-ring. Dat is al helemaaal niet om naar huis te schrijven. Hoeveel ellende kan een vrouw verdragen. En dat de patriarchale wereld waar de man een beetje onzichtbaar maar voor sommigen heel zichtbaar met de scepter zwaait!

20-08-2017 | Vrouw | 20
koperhoudend spiraal (200)
Heb een gynefix spiraal laten plaatsen omdat ik bang was voor hormonen en ook dat ik bij een gewoon koperspiraaltje zwaardere menstruaties zou krijgen. Het plaatsen was pijnlijk ondanks 800mg ibuprofen, maar wel snel. Op de echo vlak na het plaatsen was te zien dat het goed hing. Daarna geen pijn meer gehad tot ik 5 dagen na plaatsen felle krampen kreeg en iets voelde prik[lees meer...]ken in mijn baarmoedermond. Ben zo snel mogelijk naar de gynecoloog gegaan die met de echo heeft gekeken. Spiraal was niet meer te zien. Eerst werd ervan uitgegaan dat het om een expulsie ging. Was toch niet gerust gesteld heb een röntgenfoto laten nemen. Daarop was het spiraal te zien in mijn buik niet in mijn baarmoeder. Het is een week later verwijdert met een kijkoperatie. Ik zou de gynefix alleen aanraden als je al andere spiraaltjes hebt geprobeerd en die niet voor je werkte. Misschien is het risico op perforatie groter bij de gynefix als bij de klassieke spiraaltjes?

14-06-2017 | Vrouw | 29
koperhoudend spiraal (380)
Let op, lang verhaal! Ondanks gynefix zwanger geworden! Ik heb in 2014 besloten om over te stappen op hormoonvrije anticonceptie na ruim 15 jaar aan een stuk hormonale anticonceptie zoals de pil en de nuvaring. Ik vond het na 15 jaar wel genoeg gerommel aan mijn lichaam met de hormonen zeker met de evt lange termijn bijwerkingen. Toen verdiept in koperspiraaltjes en ge[lees meer...]kozen voor de gynefix. Ook heb ik toen hier de reviews erover gelezen. Maar nu wil ik ook mijn eigen ervaring kwijt. Na 1 jaar van het gebruik van de gynefix was mijn lichaam pas echt weer normaal. Hiervoor ging mijn lichaam door het ontgiften van de hormonen door een hele boel fases zoals: meer zin in sex, elke maand een paar extreem sombere dagen, een hele slechte huid (acné) over mijn rug en gezicht waar ik hiervoor nooit last van had gehad. Na 1 jaar was alles ingespeeld en alle 'ontgiftingsverschijnselen' verdwenen. Mijn cyclus was trouwens snel zeer regelmatig en de menstruatie maar iets sterker dan met de pil. Maar niks storend. Ik was dus erg blij met deze koperspiraal want mijn lichaam functioneerde nu gewoon weer zo zoals de natuur dat had bedacht, behalve dat ik niet zwanger kon worden. De spiraal zat bij controles altijd perfect op zijn plek en TOEN.. 3 jaar later bleef mijn menstruatie uit en bleek ik ondanks spiraal toch zwanger!! Een zwangerschapstest, de huisarts en het ziekenhuis bevestigende dit en zij stelden mij voor de keuze houden of weghalen. Als ik koos voor laten weghalen zouden zij de zwangerschap en de spiraal (die dus nog op haar plek zat) met een curettage verwijderen. Als ik koos voor doorzetten van de zwangerschap zouden zij de spiraal alsnog proberen te verwijderen en als dit niet zou lukken zou de spiraal gewoon kunnen blijven zitten en met de bevalling eruit komen. Ik koos ervoor de zwangerschap te behouden en ben nu gelukkige (maar ongepland!!) moeder van een prachtige dochter. De spiraal kwam niet met de bevalling mee eruit en moest 6 weken na de bevalling met een kijkoperatie verwijdert worden. Dit ging heel gemakkelijk en ik merkte er zo goed als niks van. (Heel anders dan het laten zetten van de spiraal ...of een bevalling!) tijdens de kijkoperatie bleek dat de spiraal nog steeds perfect op haar plek zat en dus niet was losgeschoten/ verschoven zoals aan het begin werd aangenomen dat dat de reden was dat hij niet goed had gewerkt. De spiraal zat perfect, had perfect moeten werken, maar deed dat niet. Nu ben ik opnieuw opzoek naar hormoonvrije anti conceptie, maar zal niet opnieuw voor een koperspiraal kiezen en al helemaal niet voor de gynefix. 3 jaar lang was ik erg tevreden met de gynefix en wilde ik niet meer anders, totdat ik zwanger werd! En vergis je niet, ook al heb ik gekozen de zwangerschap door te zetten en ben ik onbeschrijfelijk gelukkig met mijn dochter, zo onverwachts en ongepland was het een emotioneel erg zware en intense slopende periode.

29-12-2016 | Vrouw | 34
koperhoudend spiraal (300)
Ik heb vijf jaar geleden voor het eerst een gynefix spiraaltje laten plaatsen. Heb in die vijf jaar tijd amper problemen gehad en was zeer tevreden. Onlangs moest ik de spiraal laten vervangen en heb toen weer voor de gynefix gekozen. Helaas is deze losgeraakt en eruit gevallen.. Toen weer een nieuwe geplaatst met het idee, dit zal vast niet nog een keer gebeuren. Helaas i[lees meer...]s ook de tweede keer het spiraaltje los geraakt en kon ik 'm zo uit mn vagina peuteren tijdens een wc bezoek. Het zetten is gebeurd in het ziekenhuis door een zeer ervaren arts dus daar kan het niet aan liggen. Misschien is mijn baarmoeder niet geschikt voor dit type spiraal? Voor mij in ieder geval geen gynefix meer..

31-07-2015 | Vrouw | 23
koperhoudend spiraal (300)
Ik heb helaas niet zo'n goede ervaring met de Gynefix. Het plaatsen was pijnlijk, maar dat was maar heel even. De eerste week dat ik hem had heb ik nergens last van gehad. Een week na het plaatsen kreeg ik ontzettende buikpijn, maar meer in mijn darmen. Dus de huisarts zei dat het niet met het spiraaltje te maken kon hebben maar waarschijnlijk obstipatie was. Toen ik na 7[lees meer...] weken een controle had, was het spiraaltje niet te zien op de echo., dus werd er een röntgenfoto gemaakt. Het spiraaltje had een gaatje gemaakt in mijn baarmoederwand en is terecht gekomen tussen mijn darmen. Dus dat was die heftige pijn. Het spiraaltje moet nu verwijderd worden met een kijkoperatie. Ze gaan dan direct kijken of mijn baarmoederwand helemaal geheeld is en dan laat ik onder narcose de Flexi-T plaatsen. Mijn gynaecologe zei dat dit niet vaak voorkwam, maar ik wilde mijn ervaring toch even delen, omdat ik zelf dacht dat de Gynefix het beste spiraaltje zou zijn.