Ervaringen met Gynefix (koperhoudend spiraaltje)

Gynefix (koperhoudend spi...

22-10-2009 | Vrouw
Anticonceptie
Momenteel heb ik nu ruim een jaar de Gynefix als anticonceptie. Dit bevalt mij uitstekend! Het plaatsen is een kwestie van tanden op mekaar en bikkelen. Echter is dit een paar seconde en dus wel te overzien. Mijn keuze van pil naar spiraal werd mij door mijn homeopaat aangeraden, omdat ik last had van stemmingswisselingen, en mij lichaam slecht reageerde op de hormonen. Z[lees meer...]elf voel ik mij ook beter bij het idee dat ik me niet elke ochtend weer voed met een klein hormonenpilletje die sterk genoeg is om een zwangerschap te voorkomen. (Dat kan toch ook niet gezond zijn…) De stap maar de Gynefix is voor mij een hele vooruitgang geweest is zit lekkerder in me vel. Ook heb ik minder klachten dan mijn vriendinnen die een hormoon of dergelijk spiraal hebben! Wil je dus een spiraal, dan raad ik de Gynefix aan! Succes

06-05-2009 | Vrouw
Anticonceptie
Gynéfix is een type spiraaltje. Het wordt met een knoopje vastgehecht in de baarmoederwand. Dat moet een ervaren arts doen, bv. bij het Centrum voor Seksuele Gezondheid in Amsterdam. Het plaatsen doet even een beetje pijn, maar daarna heb je er geen last van. Geen extra bloedverlies en je voelt het niet zitten.

19-10-2022 | Vrouw | 35
koperhoudend spiraal (330)
Ik heb vandaag mijn tweede gynefix laten plaatsen. Na vijf jaar was het tijd voor een vervanging. Ik had deze laten plaatsen omdat ik geen hormonale anticonceptie meer wou. De plaatsing is echt pijnlijk, zowel de eerste als tweede keer kreeg ik een vagale reactie. Ook het uithalen van de spiraal voel je echt. Het is telkens iets waar ik enorm tegenop kijk. Maar daarna zit [lees meer...]je vijf jaar goed. Mijn maandstonden zijn wel van 3 dagen naar 9-10 dagen gegaan, maar in vergelijking met de bijwerkingen die ik bij pil, minipil en nuvaring kreeg, is dit echt wel ok.

01-02-2021 | Vrouw | 32
koperhoudend spiraal (375)
Ondanks gynefix en 1e 3 maanden 3x echo controle.. ben ik in de 4e maand zwanger geworden! Ik heb toen nog een rontgenfoto gehad of de gynefix ergens in mijn buik nog aanwezig was. Dat was niet zo. Waarschijnlijk vlak na de laatste controle er ongemerkt uitgevallen.

25-03-2020 | Vrouw | 26
koperhoudend spiraal (300)
After falling pregnant with the flexi-T 350 I opted for the gynefix. Insertion was a breeze. Go to a doctor who has had the specific training. I was given a cervix softening pill about 3 hours before, and then the cervix was numbed as well during the procedure. The actual insertion felt just like a needle prick -- not a big deal at all. I had some cramps after for a few da[lees meer...]ys, and am still having a bit of spotting here and there, but I am also breastfeeding and my cycle hasn't returned, so it could also be due to that. -------------------------------------------------------------------------------- Vertaling naar het Nederlands: Nadat ik zwanger was geraakt tijdens gebruik van de flexi-T 350, koos ik voor de gynefix. Inbrengen was een eitje. Je gaat naar een arts die de specifieke training heeft gehad. Ik kreeg ongeveer 3 uur vooraf aan de plaatsing een verzachtende pil voor de baarmoederhals, en bovendien werd de baarmoederhals verdoofd tijdens de procedure. De feitelijke inbrenging voelde net als een naaldprik - helemaal geen probleem. Ik had een paar dagen last van krampen en heb hier en daar nog steeds een beetje spotting / bloedverlies, maar ik geef ook borstvoeding en mijn cyclus is niet teruggekeerd, dus dat kan ook de oorzaak zijn.

12-07-2019 | Vrouw | 29
koperhoudend spiraal (300)
Bij het plaatsen van de Gynefix was het even pijnlijk, nog een aantal dagen last gehad van bloedverlies. De eerste menstruaties waren wat heviger, maar naarmate de tijd vorderde nam dit af. Eigenlijk niet veel last gehad in de paar jaar dat ik de spiraal heb gehad. Al werden mijn klachten na 3 jaar gynefix spiraal wel weer heviger: mate van bloedverlies, buikkrampen en hoo[lees meer...]fdpijn.

28-06-2019 | Vrouw | 20
koperhoudend spiraal (330)
Nadat twee keer een mirena spiraaltje was uitgezakt werd mij aangeraden de Gynefix te proberen. Plaatsing was een beetje oncomfortabel, maar niet heel pijnlijk. Helaas liet de Gynefix na de eerst menstruatie wel los en had ik dus dubbel pech. Bij de tweede keer plaatsen slaagde de gynaecoloog er pas de derde keer in de Gynefix goed in mijn baarmoeder te prikken. De twee[lees meer...] pogingen hiervoor werd het knoopje wel goed in mijn baarmoeder geprikt, echter bleef deze niet zitten wanneer de instrumenten weer werden teruggetrokken. Doordat er tussendoor steeds voor een nieuwe Gynefix gebeld moest worden werd het op het einde wel een beetje pijnlijk. Gelukkig pakte hij bij de derde poging wel en bleek hij op controle goed te zitten! Het was dus wel wat gedoe om de Gynefix goed op z’n plek te krijgen, al ben ik wel een uitzondering. Ik voel hem niet zitten, ben hormoonvrij en hoef nergens aan te denken. Ideaal! Dit was het doorzetten allemaal waard. Mijn advies is om de Gynefix zeker te proberen als je een low-maintenance niet hormonale vorm van anticonceptie wil gebruiken. Zelfs wanneer het de eerste keer niet lukt zou ik het toch nog een keer proberen. Ik kan dit type spiraaltje zeker aanraden!

19-05-2019 | Vrouw | 28
koperhoudend spiraal (300)
Sinds de Gynefix (2.5 jaar geleden geplaatsd) heb ik een zéér hevige menstruatie elke maand. Veel bloedverlies en veel krampen. Ik meld mij elke maand 1-2 dagen ziek. Verder lukt het mij sinds de plaatsing niet meer om vochtig te worden tijdens de seks. In het begin voelde mijn man de spiraal zitten (hij is groot geschapen) maar dat is later aangepast door de gynacoloog. H[lees meer...]et laten zetten is zeer pijnlijk, hou daar ook rekening mee. Echter is de Gynefix het voor mij wel waard, omdat ik niet tegen hormoonhoudende pillen kan en de condooms op een gegeven moment ook zat was. Maar denk er dus goed over na voordat je hier aan begint. De bijwerkingen zijn niet onoverkomelijk, maar wel erg vervelend.

15-09-2018 | Vrouw | 34
koperhoudend spiraal (330)
Na de geboorte van mijn jongste dochter nu inmiddels 6 jaar geleden liet ik een mutisafe plaatsen. Na 5 jaar moest natuurlijk eruit en werd een t-safe bij mij geplaatst. Het was helaas geen succes omdat ik menstruatie begon te hebben van 18 dagen. Ik heb 4 maanden volgehouden maar daarna moest eruit. Die zware menstruaties door t-safe kwamen doordat het een groot spira[lees meer...]al is en veroorzaakt dus een heftige ontsteking in de baarmoeder. Alternatief was een kleinere spiraal. Gynefix dus omdat het de alle kleinste spiraaltje is op de markt. Plaasten was erg irritant. Het prikken van het knopje in de baarmoeder deed zeer maar het duurde maar een paar secondes. De eerste 3 weken na plaatsing had ik last van heftige steken in mijn onderbuik. De intensiteit en frequentie van die steken werden minder en ik heb nu nergens last van. Ik heb een heel fijne menstruatie gehad met gynefix, 5 dagen ipv 18 dagen met die t-safe en 10 dagen met mutisafe.

14-03-2018 | Vrouw | 36
koperhoudend spiraal (330)
Dit is al mijn derde gynefix spiraaltje. Ik heb de gynefix aangeraden gekregen nadat ik toch ongewenst zwanger ben geworden terwijl ik al 3 jaar een flexi-t spiraal had. Over het algemeen ben ik zeer tevreden over de gynefix. Ik ben extreem vruchtbaar, maar zolang ik de gynefix heb zijn er geen ongelukjes meer geweest. Het plaatsen van spiraaltjes is voor mij echter zeer p[lees meer...]ijnlijk, en de gynefix is hier geen uitzondering op. Maar daarna ben je er wel weer voor 5 jaar vanaf. Het grootste nadeel voor mij is dat ik met de gynefix last heb van tussentijds bloedverlies. Hier had ik met de flexi-t of de pil geen last van. In de 'goede' maanden heb ik rond mijn eisprong een paar dagen (oud) bloedverlies, in de 'slechte' maanden houdt dit aan tot aan de volgende menstruatie. Het is doorgaans weinig (laatste dag van je menstruatie zeg maar), maar wel zichtbaar en daarom toch vervelend. Omdat het geen bekende bijwerking van de gynefix is, ben ik door een gynaecoloog onderzocht om te kijken of er een andere oorzaak was voor dit bloedverlies. Dit was gelukkig niet het geval. Mijn huidige gynefix heb ik een jaar geleden laten plaatsen. In de 3 jaar daarvoor heb ik geen anti-conceptie gebruikt, en ik heb gedurende die periode nooit last gehad van dit soort bloedingen. Het ligt dus echt aan de spiraal. Ik neem bovenstaande op de koop toe, omdat de enige andere optie sterilisatie is. Verder doet hij z'n werk prima, en is mijn menstruatie ook niet zwaarder geworden. Mijn libido wordt er uiteraard ook niet door beïnvloed. Al met al dus toch een aanrader wat mij betreft.

15-09-2017 | Vrouw | 23
koperhoudend spiraal (300)
Ik ben over het algemeen tevreden over de Gynefix. Ik zal mijn ervaring hieronder delen: Allereerst de pijnstilling. Ik heb vooraf een paracetamol (of ibuprofen, ik weet het niet helemaal zeker meer) en twee naproxen (Aleve Feminax) genomen. Een vrij grote hoeveelheid, omdat mijn baarmoeder nog wat pijnlijk was van de vorige poging. Ten tweede vooraf aan de plaatsin[lees meer...]g: voordat ik in aanmerking kwam met de Gynefix, heb ik twee pogingen gedaan om een T-safe koperspiraal te laten zetten. Beide keren was dit mislukt. De eerste keer was bij de huisarts en huisarts in opleiding. Achteraf zijn zij nooit door mijn baarmoedermond gegaan. Mijn baarmoeder loopt namelijk iets omhoog in een bocht. Zij zijn tegen de wand van de bocht gaan zitten en hebben gedacht dat dit het einde van mijn baarmoeder was (ik zou zodoende een baarmoeder hebben van 4,5 cm, normaal gesproken is een baarmoeder tussen de 6 en 11 cm). Deze poging mislukte. De tweede poging was bij de gynaecoloog. Zij had mijn baarmoeder opgemeten en ik zat tussen de 6 en 6,5. Alsnog vrij klein, maar prima. Helaas mislukte deze poging ook, omdat de koperspiraal niet door mijn baarmoederwond paste. Ik zou terugkomen om de Gynefix te laten plaatsen, omdat deze iets smaller schijnt te zijn. Vervolgens de plaatsing. Ik was bijna niet meer ongesteld, omdat ik mijn tweede poging eerder in mijn ongesteldheid heb gehad. Mijn gynaecoloog maakte vooraf een echo. Dit was prima en voelt niet naar. Vervolgens ging de eendenbek en daarna de baarmoederklem erin. Dit vond ik beide niet pijnlijk (bij alle drie de pogingen om een spiraal te laten zetten niet). Vervolgens ging ze door mijn baarmoedermond. Dit vond ik vreselijk pijn doen en schreeuwde het uit. Ze had mij vooraf verteld dat ik een hele smalle baarmoedermond heb en dat mijn baarmoeder iets aan de kleine kant is. Vandaar waarschijnlijk mijn pijn. Ik had een verpleegster naast mij die ik helemaal fijn heb geknepen. Doordat ik zoveel last had, besloot de gynaecoloog zo snel mogelijk te werken en meteen de Gynefix te 'schieten'. Ik vond dit niet normaal veel pijn doen. Mijn baarmoeder trok volledig samen en het was een heel naar gevoel. Ik was nog niet eens bijgekomen van het gevoel van de baarmoedermond, laat staan toen deze pijn er nog bovenop kwam. Toen hij eenmaal gezet was, ebde dit gevoel snel weg. Heel fijn dat mijn gynaecoloog zo snel werkte, omdat de pijn dan in een keer heftig is, maar wel in een keer samen is. Nadat de pijn volledig was weggezakt, maakte ze een echo. Hij zat perfect, gelukkig! Ik moest rustig op staan, omdat er kans is dat je flauwvalt. Hier had ik geen last van en ben rustig op mijn fiets naar huis gefietst. Ten vierde mijn ervaring vlak na de plaatsing. Op de dag zelf had ik vrij veel last. Nu was dit niet enorme pijn, ik denk te vergelijken met hevige menstruatiepijn. Echter, ik heb hier normaal gesproken nooit last van, dus dit was een vervelend gevoel. Ik deed die dag rustig aan en heb veel geslapen (logisch met zoveel pijnstillers haha en na zoveel pijn). Ik heb ongeveer twee weken de spiraal voor mijn gevoel gevoeld. Niet per se de spiraal, maar de plek waar hij was gezet. Het voelde twee weken lang alsof ik ongesteld was, terwijl ik dat maar een paar dagen lichtjes ben geweest. Ik zat al aan het eind van mijn ongesteldheid, maar deze duurde iets langer door de spiraal. Daarnaast kon ik voor mijn gevoel exact de plek aanwijzen waar de spiraal zou moeten zitten. Ik voelde daar continu een stipje dat iets gevoeliger was. Geen idee of dat daadwerkelijk die plaats is geweest. Ik heb verder geen pijnstilling oid geslikt (doe ik nooit, behalve dan voor de plaatsing van mijn spiraal). Ik heb een paar weken rustig aan gedaan en gelet op dat ik geen zware dingen tilde. Ten vijfde iets langer na de plaatsing: na vijf weken kreeg ik een controle echo. Nog steeds zat de spiraal perfect. Echter, ik merkte wel dat ik veel slijmverlies had en mijn ongesteldheid ineens om de twee weken kwam. Dit vond ik vervelend. Ik was een half jaar pilvrij en in dat half jaar was ik heel regelmatig, licht en kort ongesteld (eigenlijk precies zoals ik ook ongesteld was tijdens mijn pil). Ik was vroeger ongeveer 5 dagen ongesteld: dag 1 heel lichtjes, dag 2 iets erger, dag 3 hetzelfde, dag 4 minder, dag 5 heel lichtjes, dag 6 niets. Dit vond ik prima. Ik voelde dat ik ongesteld moest worden, maar had verder nergens last van (geen pijn, geen eetbuien, geen moodswings, etc.). Ik merkte alleen dat ik een paar puistjes kreeg tijdens mijn ongesteldheid (ik ben 23 jaar). Nu werd ik dus ineens om de twee weken ongesteld en het was veel heftiger. Ik bloedde meer, had veel slijmverlies (alsof mijn baarmoeder even moest reinigen) en meer krampen. Mijn gynaecoloog vertelde dat de Gynefix normaal gesproken geen invloed uitoefent op je menstruatie. Ik moest het nog even aankijken, misschien dat het beter zou worden. Ten zesde mijn ervaring langere tijd na plaatsing: inmiddels is het bijna drie maanden en vier menstruaties later (de vijfde moet een dezer dagen komen). Mijn menstruatie is nog steeds iets heftiger dan voorheen: ik heb meer krampen, iets heftiger bloedverlies (zeker op dag 2, dan moet ik echt mijn tampon op tijd verwisselen. Dit had ik nooit), eetbuien voordat ik ongesteld moet worden, meer puistjes voor menstruatie en meer slijmverlies. Nog steeds mag ik in mijn handen knijpen hoe weinig last ik heb van mijn menstruatie. Maar, hij is wel veranderd. Natuurlijk kan ik nog niet veel zeggen, omdat het nog maar drie maanden geleden is en ik nog steeds veranderingen merkt. Zo moet mijn ongesteldheid de 18e komen en merk ik vandaag (de 15e) dat hij er snel aankomt. Dat is ongeveer volgens mijn normale cyclus. Vorige maand was dit nog niet zo en kwam mijn menstruatie te vroeg. Mijn lichaam is dus nog niet helemaal normaal, maar is nog in proces. Algemene beoordeling: over het algemeen ben ik tevreden. De plaatsing vond ik vreselijk pijnlijk en raad ik niemand aan, maar ik denk dat ik een extreem geval ben (zeker omdat ik twee andere pogingen heb gedaan die mislukt zijn en dat mijn baarmoeder nog iets pijnlijker was door de andere poging). Mijn menstruatie is tot nu toe wel veranderd in negatieve zin en nog niet volledig regelmatig. Echter, ik merk aan mijn lichaam dat hij nog bezig is, dus ik geef het nog wat langer de tijd. Ik ben blij dat ik geen hormonen meer binnen krijg en dat ik beschermt ben tegen zwangerschappen. Ik vind het lastig om te zeggen of ik deze spiraal aanraad. Voor mij de voordelen en nadelen op een rijtje: Voordelen: - Menstruatie verandert normaal gesproken niet (bij mij tot nu toe wel, maar ik heb nog hoop); - Geen hormonen Nadelen: - Pijnlijke plaatsing; - De spiraal wordt geprikt in de baarmoeder. Dit vind ik een naar idee. De T-safe 'hangt' in de baarmoeder en maakt nergens een wondje. Dat lijkt mij beter, maar ik weet hier te weinig van af. Ik heb geen ervaring met andere spiralen, dus daar kan ik niets over zeggen. Ik ben tevreden, maar er zitten voor mij voor nu nog wel wat haken en ogen aan.

12-01-2017 | Vrouw | 33
koperhoudend spiraal (300)
Gisteren mijn spiraal laten plaatsten bij het Rutgershuis in Arnhem. Het inbrengen werd door een vakkundige dame gedaan. Het was geen prettig gevoel uiteraard, maar het was zo voorbij. Na het plaatsen kwam er heel even wat kramp wat doortrok naar mijn rug, maar toen ik naar huis ging was dat eigenlijk al weg. Ben wel nog even 15 minuten na het plaatsen blijven liggen, ik w[lees meer...]as nogal duizelig, maar meer van de opgebouwde spanning die nu losliet denk ik. Ik weet niet hoe het verder gaat verlopen, maar het plaatsen viel me heel erg mee!

11-06-2016 | Vrouw | 30
koperhoudend spiraal (300)
Afgelopen week heb ik een Gynefix spiraal laten plaatsen. Na ruim 13 jaar de pil te hebben geslikt, heb ik hiervoor gekozen omdat ik geen hormonen meer wilde; er zit trombose in mijn familie en ik rook, dus wilde het risico niet meer lopen. Daarbij was mijn libido niet goed genoeg naar mijn zin en had ik zoiets van laten we eens met de pil stoppen. Ik heb goed georienteerd[lees meer...] tussen de Multiload (ander koperspiraaltje) en de Gynefix, uiteindelijk voor deze gekozen door goede verhalen om me heen. Mijn huisarts kende het niet (in Belgie normaal middel, in NL niet) en verwees me door naar de gyneacoloog. Vooraf nog wat vragen laten beantwoorden door de verpleegkundige. Ik heb het als vervelend ervaren dat ik zowel bij deze verpleegkundige als voor de plaatsing aan de gyneacoloog mezelf moest verantwoorden waarom ik deze wilde, omdat het in hun ogen meestal alleen wordt geplaatst bij vrouwen waarbij andere spiraaltjes niet blijven zitten. Toch doorgezet en het viel me alles mee. Nu moet ik zeggen dat ik uitging van het ergste en ook 400 mg ibuprofen en 2 paracetemols ophad;). Het interne onderzoek deed geen pijn, het plaatsen op zich ook niet. Het moment dat ze door de baarmoederwand prikken is wel pijnlijk, maar duurt misschien 3 minuten. Na het plaatsen heb ik de avond klein beetje last gehad van krampen (zoals bij ongesteldheid) en bloedde ik ook. De dag erna een weeïg gevoel, buik-en rugkrampen. Eigenlijk hetzelfde gevoel als ongesteld zijn. Nu zijn we 4 dagen verder en bloed ik nog steeds; niet erger dan ongesteldheid en ook niet pijnlijk. Heb alweer een flinke sportsessie gehad (al voelde ik dit wel nog) Ik kijk het nog 3 dagen aan, als het bloeden dan niet is opgehouden, neem ik weer contact op met de arts. Verder moet ik nog afwachten hoe de eerste ongesteldheid gaat zijn, maar tot nu toe bevalt het goed. Ook heb ik nog geen seks gehad, dus deze ervaring kan ik nog niet delen.

17-02-2014 | Vrouw | 32
koperhoudend spiraal (300)
Ik heb vorige week een gynefix spiraal laten plaatsen en ik was op voorhand zeer bang voor het plaatsen van de spiraal. Eerste keer ging het mis en kwam ie er weer uit..toen heeft ze een nieuwe gepakt. Het was echt paar seconde werk en hij zat. Het is even vervelend maar echt pijn..nee sorry. Pijnstiller of verdoving nodig..nee echt totaal niet. In mijn geval dan. Daarna[lees meer...] ook geen last gehad. Wel kreeg ik 2 dagen na de plaatsing kramp en diarree maar ik weet niet of dat het met het spiraal te maken had of met iets anders. Al om al.. alle horrorverhalen op internet over het plaatsen van de gynefix spiraal vind ik echt totaal overbodig. Bij mij viel het echt reuze mee.

16-10-2013 | Vrouw | 24
koperhoudend spiraal (200)
Ik heb voor een koperspiraal gekozen omdat ik geen hormonen meer wilde innemen (ik kreeg een laag libido en depressieve gevoelens). De gynefix is in tegenstelling tot andere spiralen voor elke vorm en maat van baarmoeder geschikt en veroorzaakt daardoor meestal geen extra zware bloedingen of menstruatiepijn. Ik heb iets meer dan een week geleden een gynefix laten zette[lees meer...]n. Over de effectiviteit kan ik dus nu nog weinig zeggen, maar ik kan jullie misschien wel wat geruststellen met wat info over het plaatsen en vlak daarna. Ik heb online een gynaecoloog uitgezocht die gespecialiseerd is in het plaatsen. Deze heeft me eerst een uur op voorhand een pijnstiller gegeven (anaal, geen idee of dit beter werkt dan oraal) en een pilletje om de baarmoedermond meer te openen. Hoewel ze het meestal plaatsen in de eerste 3 dagen van de menstruatie, werd de mijne 7 dagen na mijn eerste bloeding geplaatst, maar dit viel ook super goed mee, dankzij dat pilletje wellicht. Voordien zat ik echt te bibberen in de wachtzaal, ja ik ben nogal een doetje, maar de dokter zelf was ongelofelijk vriendelijk en legde telkens uit wat ze deed, zodat ik eigenlijk erg gerust en ontspannen in de stoel lag. Er worden eerst 3 buisjes/staven tot tegen de baarmoederwand geduwd, die telkens iets lastiger aanvoelen. Echt pijn deed het bij mij niet. Het was eerder een lastig steekje. Het inknopen van de gynefix zelf was dan nog een graadje lastiger, maar is in 3 seconden gefixt. Lokale verdoving lijkt me overbodig, maar blijkbaar kiezen sommigen hier toch voor. Tot nu toe had ik nog geen verdere last, geen krampen of pijn, enkel af en toe een steekje. De verplichte week zonder seks (of tampons) heb ik ook doorstaan. Het enige irritante tot nu toe is dat ik een bloederige, dik slijmerige afscheiding had. Het blijft afwachten of hij al dan niet uitgestoten wordt en goed zijn werk doet. Bon, CONCLUSIE ga naar een ervaren dokter waar je je op je gemak bij voelt, neem voordien een pijnstiller (maar dan mag je wel die dag niet meer autorijden enz.), en vraag of het mogelijk is om een pilletje te krijgen om de baarmoedermond te ontspannen/openen. succes!

17-08-2011 | Vrouw | 28
koperhoudend spiraal
Ik was al zo'n 13 jaar aan de pil, waarvan ongeveer 5 jaar aan de Diane. Op aanraden van mijn homeopaat ben ik gestopt met de pil. Ik had last van stemmingswisselingen en het leek me nou ook niet bepaald goed voor je om zoveel hormonen binnen te krijgen. Dus gekozen voor de oplossing waarbij je geen hormonen binnenkrijgt: de koperspiraal. Deze heb ik nu ruim een jaar. H[lees meer...]et plaatsen van het spiraal was een fluitje van een cent, ik heb het door mijn huisarts laten doen. Ik voelde even een sterke ongesteldheidskramp toen het spiraal in werd gebracht maar meer ook niet. Heb daarna ook niet gebloed. Ik kon alleen een week niet sporten omdat ik het spiraal voelde. Mijn cyclus blijkt mooi regelmatig te zijn en niet al te pijnlijk. Het doet wel wat meer zeer om ongesteld te zijn dan toen ik aan de pil was maar dat neem ik op de koop toe. Ik viind het een enorme aanrader: je hoeft niet meer dagelijks een hoop hormonen te slikken (met wellicht de bijbehorende stemmingswisselingen) en je hebt er voor de eerstkomende 5 jaar geen omkijken meer naar.