Ervaringen met Kyleena

levonorgestrel

buikkrampen

03-12-2022 | Vrouw | 24
levonorgestrel (19,5mg)
Heb nu ongeveer 1,5 jaar geleden het Kyleena spiraal laten zetten omdat ik wou kijken of dit een groot verschil zou geven met de anticonceptiepillen die ik al 6 jaar innam (had hierbij een beetje last van gewichtstoename en af en toe sombere gemoedsrust, maar al bij al wel oké). Plaatsing was tijdens mijn ongesteldheid, pijnlijk maar erg kort, de gynaecoloog in het ziekenh[lees meer...]uis deed dit heel goed. In de dagen erna af en toe harde krampen gehad maar voor de rest viel het mee. Voordelen: ik hoefde er niet meer aan te denken, menstruatie is veel minder hard dan voordien, geen rechtstreekse negatieve mentale impact en merkbare verhoging in libido doorheen maandelijkse cyclus.. Na 5 maanden begon ik echter veel last te krijgen van acne op mijn gezicht en versnelde haargroei, waar ik voorheen nooit problemen mee had gehad. Na een jaar kreeg ik ook plots terug maandelijks (of meerdere keren per maand) bloedingen, soms heel onverwacht. Ik twijfel momenteel om het er te laten uithalen en opnieuw met de pil te beginnen, want de bijwerkingen hebben negatieve invloed op mijn zelfvertrouwen.

14-11-2022 | Vrouw | 24
levonorgestrel (19,5mg)
Precies 10 maanden geleden heb ik mijn Kyleena spiraaltje laten plaatsen (januari 2022). Om te beginnen was het zetten van de spiraal een HEL. Het deed vreselijk veel pijn en de huisarts kwam niet door de baarmoedermond/opening heen. Op het moment dat ze zei dat ik naar de gynaecoloog moest in het ziekenhuis lukte het toch met een veel te harde duw. Na deze haast trauma[lees meer...]tiserende ervaring heb ik ongeveer 6 weken lang aanhoudend extreme buikkrampen gehad waartegen de sterkste pijnstillers niet meer werkten. Ik dacht dat de spiraal niet goed zat, maar na een echo in het ziekenhuis bleek dat niet het geval. Uiteindelijk ging de pijn over, maar slopen andere klachten erin. Ik kreeg last van dagelijkse angstige gevoelens en paniekaanvallen, pijnlijke borsten, een onrustige huid (met name op mijn bovenrug en schouders), emotionele huilbuien en een algemeen neerslachtig gevoel. Ik heb oxazepam gekregen tegen de angst-/paniekaanvallen, maar dit is natuurlijk geen oplossing. Nu ik haast niks meer durf en zelfs angst heb ontwikkelt om te gaan slapen, is het klaar. Ondanks dat ik erg tevreden ben over het gemak en de werking, weegt dit niet op tegen de psychische klachten die ik nu ervaar. Morgen laat ik het spiraaltje verwijderen in de hoop dat mijn klachten verminderen. Ik raad anderen aan om goed na te denken of dit de beste optie is voor jou. Als je gevoelig bent voor hormonen of psychische klachten, denk er goed over na!

04-11-2022 | Vrouw | 24
levonorgestrel (19,5mg)
Eind 2021 besloten een spiraal te laten plaatsen vanwege mijn relatie. Het plaatsen was prima en daarna heb ik altijd mijn regelmatige cyclus behouden. Wel met minder bloedverlies en iets langer. Ik had geen last van buikkrampen, acne, gewichtstoename, haaruitval etc. De spiraal werkte perfect. De enige en vervelendste bijwerking is dat ik heel depressief werd. Al binnen [lees meer...]een maand na het plaatsen merkte ik dat ik heel emotioneel werd en last kreeg van paniek en angstgevoelens. Ook in het openbaar had ik hier last van, waardoor ik in openbare ruimtes ook spontaan ontzettend emotioneel kon zijn. Dit had ook de nodige effecten op m'n relatie. De laatste 2 maanden dat ik de spiraal had, heb ik voornamelijk huilend in bed gelegen en weinig ondernomen. Mijn eetlust was ook vrijwel verdwenen en ik was veel misselijk. Na veel wikken en wegen besloten het eruit te laten halen. Wát een verschil. Dat is nu 1,5 maand (september) geleden en ik voel me weer als mezelf. Ik heb geen angst- of paniekaanvallen meer. Ik ben niet meer depressief en onderneem weer dingen. De grijze wolk die ik altijd ervaarde was verdwenen. Ik ben heel blij dat ik de spiraal heb laten verwijderen, het voelde als een enorme opluchting. De spiraal werkte perfect als anticonceptie maar mijn mentale gezondheid is belangrijker. Vriendinnen van mij ervaren geen effect op hun emotionele gesteldheid, dus het verschilt echt per persoon of die gevoelens aangewakkerd worden door de spiraal.

26-10-2022 | Vrouw | 24
levonorgestrel (19,5mg)
Tussen de vele negatieve ervaringen wil ik toch graag even mijn enorm positieve ervaring delen. Ik heb het Kyleena spiraaltje nu 2 jaar en ben er dus echt enorm tevreden over. Het zetten was inderdaad pijnlijk maar te doen met ibuprofen en de pijn was na anderhalve dag zo goed als weg. Sindsdien eigenlijk nergens meer last van gehad. Na een paar maanden bleef ook mijn mens[lees meer...]truatie uit, wat voor mij ook een groot voordeel is van dit spiraaltje. Daarnaast heb ik alleen het idee dat mijn huid wel licht onrustiger was (met name net na de plaatsing).

24-03-2022 | Vrouw | 24
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb vandaag mijn spiraal laten plaatsen. Ik keek er heel erg tegenop door alle horror verhalen die ik heb gehoord. En natuurlijk lees je alleen die op het internet.. ik heb mijn spiraal bij de gyno laten zetten en het was goed te doen. Het deed eventjes een beetje pijn, maar niet de helsepijn die ik altijd heb gelezen in vorige reviews (geloof niet alles wat je leest) E[lees meer...]n heb ook nog nooit een onderzoek o.i.d. gehad bij mn vrouwelijk geslacht. Ik ben sinds mijn 17e aan de pil (ben nu 24) en kreeg toen ik aan mijn nieuwe strip begon ineens migraine met aura (wat ik normaal nooit eerder heb gehad) ik dacht de 1e keer dat ik blind werd, heel angstig was ik. Maar ik heb de strip afgemaakt, wat ervoor zorgde dat ik 4 migraine aanvallen (met overgeven en al) kreeg in 3 weken tijd. Dus hoe kan dit? De huisarts wilde medicijnen voorschrijven om de pijn te verminderen, maar ik wil de oorzaak oplossen. Dus gestopt met de pil. En quess what? Geen migraine meer gehad. Ik heb 1,5 tot 2 maanden geen anticonceptie gebruikt, alleen een condoom, maar dit vind ik niet safe genoeg. Ik heb nu de Kyleena laten zetten vanwege de lage hoeveelheid hormonen. Nu in de gaten houden of ik weer migraine krijg, anders wordt het de koper spiraal. Het was een heel gedoe, dus hopelijk heeft iemand hier iets aan die in dezelfde situatie zit 😊

11-02-2022 | Vrouw | 24
levonorgestrel (19,5mg)
Hierbij mijn review na 4 jaar Kyleena. Het zetten was extreem pijnlijk en het duurde wel echt een halfjaar tot mijn lichaam aan het spiraaltje was gewend, veel bloeden en pijn. Na ongeveer een jaar blijven mijn menstruaties zo goed als weg. Wel spotting soms. Over het algemeen was ik wel tevreden buiten dat ik last kreeg van haargroei op plekken waar dit voorheen niet z[lees meer...]o was. Helaas na 3,5 jaar zijn mijn menstruaties weer terug. Het bloedverlies is minder heftig maar wel veel langer dus echt 10 a 15 dagen per maand, erg vervelend. Ook voel ik me sinds een jaar neerslachtig en een laag libido, ik weet natuurlijk niet zeker of dit door het spiraaltje komt. Ik maak toch een afspraak om het te laten verwijderen. Al met al heb ik bij dit spiraaltje het minste last gehad van de hormonen vergeleken alle anticonceptiepillen die ik geprobeerd dus dat is wel een voordeel. Maar helaas blijft het zoeken. Ik denk toch dat geen enkele vorm met hormonen geschikt is voor mij.

31-01-2022 | Vrouw | 24
levonorgestrel (19,5mg)
Sinds 2,5 jaar de kyleena, na heel veel verschillende soorten pillen te hebben gebruikt. Het zetten was even pijnlijk. Maar kwam voor mij over als een iets heftigere menstruatie. Ook word ik bijna niet meer ongesteld, heel soms wat bloedverlies. Wat natuurlijk heel fijn is! Alleen ben ik wel totaal mijn libido kwijt, en heb ik last van onderhuidse bultjes op mijn gezicht[lees meer...].. Ik zit erg te twijfelen om hem er uit te halen. Maar ja, wat word het dan? Ik wil niet terug naar de pil. En de koperspiraal lijkt me niet fijn aangezien ik veel verhalen hoor over pijnlijke menstruatie, of constant..

12-01-2022 | Vrouw | 24
levonorgestrel (19,5mg)
Na ongeveer 5 jaar lang de pil hebben geslikt, ben ik overgegaan naar het Kyleena spiraaltje. Het plaatsen viel me allemaal reuze mee, ik voelde wel wat maar dat was na 2 seconde klaar. Een week na de plaatsing had ik wel buikkrampen en ongeveer 3 maanden lang had ik last van spotting. Dit is volgens mij normaal, je moet je lichaam de tijd gunnen om er aan te wennen. I[lees meer...]k heb het spiraaltje nu ongeveer 3 jaar en ik ben er eigenlijk wel heel erg blij mee! Geen omkijken meer naar, zelden ongesteld en als ik ongesteld ben is het heeeeel minimaal, libido is verhoogd en verder heb ik geen klachten zoals haaruitval of acne. Enige nadeel is wel dat als je ongesteld bent, je dit niet kunt plannen en dat kon bij de pil wel. Kortom: ik ben er heel erg blij mee en ik had deze keuze eerder moeten maken!

30-12-2021 | Vrouw | 24
levonorgestrel (19,5mg)
Een jaar lang de Kyleena spiraal gebruikt en al vanaf het begin was dit niet fijn. Eerder een koperspiraal gehad en daarbij was de plaatsing onprettig, maar prima. Bij de Kyleena spiraal nog nooit zoveel pijn ervaren en ook erg veel gebloed tijdens het plaatsen. Ik kon niet meer op mijn benen staan en heb een week op bed moeten liggen. De hormonen hebben zo’n shock aan mij[lees meer...]n lichaam gegeven dat mijn darmen een erg pijnlijk gevoel gaven. Meerdere keren terug geweest naar de gynaecoloog om te kijken wat er aan de hand kon zijn en ze gaven aan dat ik prikkelbare darm syndroom zou hebben. Nooit eerder last gehad van mijn darmen tot de plaatsing. Na 6 maanden was de ergste pijn wel weg, maar nog steeds wel aanwezig. De laatste 3 maanden van de spiraal werd de buikpijn steeds erger en ook wat ik kon eten nam af, zoals gluten en lactose. Van alles sloegen mijn darmen op hol, wat erg veel pijn gaf. Na lang dubben toch besloten om het eruit te halen. Helaas was de Kyleena niets voor mij, maar voor anderen kan het wel iets zijn. Veel problemen gehad sinds de plaatsing en hopelijk verdwijnt dat allemaal snel.

19-06-2021 | Vrouw | 24
levonorgestrel (19,5mg)
Nadat ik 8 jaar de pil slikte, wou ik een variant met minder hormonen en besloot op aanraden van mijn gynaecoloog de Kyleena spiraal te laten plaatsen. De plaatsing was pijnlijk, de krampen daarna hielden 3-4 dagen aan. Terug op controle bleek ik PCOS te hebben (al mijn hele leven). Nu 3 maanden na het plaatsen, heeft dit een groot effect op mijn lichaam. Ik ben enkele kil[lees meer...]o’s bijgekomen, haar op mijn hoofd valt plots meer uit als normaal, mijn lichaamsbeharing is toegenomen en ik heb terug last van acne. Ik ben 24, maar voel me terug als beginnende puber. Desondanks de neveneffecten, voel ik me mentaal wel beter. Maar door de zware neveneffecten, ga ik hem wel laten verwijderen. Ik raad dit dus absoluut niet aan voor vrouwen met PCOS.

09-03-2023 | Vrouw | 23
Buikpijn
Chronische rugpijn, acne, gehele tijd krampen en zelfs erger tijdens sporten. Inbrengen meest pijnlijke wat ik ooit heb meegemaakt. Constant infecties. Paniekaanvallen gekregen in deze periode. Complete ramp. Na 3 maanden eruit willen halen. Waren opeens de touwtjes weg. Echt een verschrikkelijke ervaring.

21-08-2022 | Vrouw | 23
levonorgestrel (19,5mg)
Na 5 jaar de mirena spiraal gehad te hebben ben ik overgestapt naar de Kyleena. De reden dat ik ben overgestapt heeft te maken met dat de Kyleena minder hormonen bevat en dit mij beter leek voor mijn lichaam. Nu 9 maanden verder kan ik niet wachten om de spiraal te laten verwijderen. De lichamelijke/ en psychische klachten die ik ervaar voor en tijdens mijn ongesteldheid z[lees meer...]ijn super heftig. Het begon met buikkrampen/ rugpijn. Nu kan ik hier nog wel mee dealen maar dit werd vervolgd door enorme mood swings met mega depressieve gedachtes en een leeg gevoel. Alsof ik in een waas leefde. Daarnaast is m’n buik nog nooit zo opgeblazen geweest als nu en heb ik op de meest gekke momenten hoofdpijn. Dan heb ik het nog niet eens gehad over mijn ongesteldheid die komt en gaat wanneer die er zelf zin in heeft. De onregelmatigheid van ongesteld worden geeft mij een super vervelend gevoel. Soms is het na amper 19 dagen alweer raak en kan het verschillen in duur van 6-10 dagen bloeden. Natuurlijk is ieder lichaam anders, maar ik kan in ieder geval niet wachten totdat hij eruit is en ben zeer benieuwd hoe mijn lichaam gaat reageren.

18-07-2022 | Vrouw | 23
levonorgestrel (19,5mg)
Ik slikte hiervoor ongeveer 5,5 jaar de pil maar ik had vooral in de stopweken last van migraine dus ik heb in maart dit spiraaltje laten plaatsen. Ik heb sindsdien geen migraine meer gehad, ik voel me minder moe, ik heb een veel hoger libido, ik heb een minder opgeblazen buik en ik heb geen stopweek meer waarin ik me vaak sneller verdrietig voelde. Verder ben ik helemaal [lees meer...]niet meer ongesteld geworden en heb ik geen last gehad van doorbraakbloedingen terwijl ik voor anticonceptie wel heel erg bloedde. Ik heb tot nu toe ook nog geen andere bijwerkingen, alleen sinds een paar weken best wel haaruitval maar ik weet niet of dat door het spiraaltje komt. Ik ben dus echt zeer blij met het spiraaltje en ik zou het zeker aanraden. Ik zou zelf alleen adviseren om hem in het ziekenhuis te laten plaatsen als je nog geen kinderen hebt gehad. De huisarts had bij mij veel moeite om hem te plaatsen al zit hij nu wel goed.

25-04-2022 | Vrouw | 23
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb nu een maand de Kyleena spiraal, tot nu toe ben ik in zijn algemeenheid zeker tevreden. Het plaatsen was geen pretje, maar de pijn ben je ook weer snel vergeten. De eerste dag heb ik nog flinke buikkrampen gehad, daarna de eerste week nog best heftig. Nu na een maand heb ik af en toe nog wel eens buikkrampen. Het enige vervelende is de bloedingen die ik nu heb, elke[lees meer...] dag heb ik kleine bloedingen. De huisarts vertelde wel dat dit 3-6 maanden kan duren. Ik hoop dat dit snel verdwijnt. Verder heb ik de eerst week last gehad van emotionele buien. Deze zijn nu opgehouden en ik kan zeggen dat ik mij super voel! Ik ben erg tevreden over het spiraaltje, ik voel er verder niks van en hoef ook nergens aan te denken.

30-01-2022 | Vrouw | 23
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb de Kyleena nu bijna 3 maanden, en ik ben erg tevreden. Het plaatsen van de spiraal heb ik bij de huisarts laten doen, dit was (zonder te overdrijven) een van de naarste pijnen die ik ooit heb gevoeld. Ik heb gegild, het zweet brak me uit en ik viel bijna flauw, maar het duurt wel echt maar een paar minuten. Na het plaatsen heb ik nog een paar uur zware krampen geh[lees meer...]ad en de rest van de dag doorgebracht op de bank, maar aan het einde van de dag had ik al nauwelijks last meer. Ook de dagen en weken na plaatsing heb ik nauwelijks iets gevoeld en ook geen bloedingen gehad. Sterker nog: na 3 maanden Kyleena ben ik nog steeds niet ongesteld geworden. Dit is echt heerlijk. Wel voel ik nog menstruatiekrampen en stemmingswisselingen in de week dat ik (denk ik) ongesteld zou moeten worden. Ook heb ik het idee dat ik krampen voel van mijn eisprong, ongeveer 2 dagen. Ik heb vanaf mijn 16e altijd de pil geslikt, dus ik heb geen idee wat mijn normale cyclus zou moeten zijn, maar ik denk dat de krampen daar vandaan komen. Al met al ben ik tot nu toe erg tevreden over de Kyleena, met name het feit dat ik niet meer ongesteld word. Het plaatsen zou ik volgende keer alleen niet meer bij de huisarts/zonder enige verdoving doen.

09-12-2021 | Vrouw | 23
levonorgestrel (19,5mg)
Help me out! Na mijn vorige relatie ben ik één jaar gestopt met de pil. Toen ik mijn huidige partner tegenkwam slikte ik dus geen pil en gebruikte wij simpelweg een condoom. Omdat het natuurlijk minder spontaan is heb ik ervoor gekozen de Kyleena spiraal te plaatsen. Het plaatsen an sich viel ontzettend mee. 2 dagen flinke buikpijn gehad maar dat was het ook wel. Na ruim 4[lees meer...] maanden weet ik niet of ik mijzelf er nu echt beter of gelukkiger door voel. Ondanks de lage dosis hormonen voel ik mij niet zoals van te voren. Mijn lichaam heeft ontzettend moeten afkicken en voor mijn gevoel, nu weer moeten wennen. Ook komen de kilo’s er sneller aan. Ik moet echt op mijn eten letten. Het is heel gek. Het heeft voordelen en nadelen en ik twijfel ontzettend of ik de spiraal laat zitten of alsnog laat verwijderen. Volgens de huisarts moet ik het ruim één jaar de tijd geven voor mijn lichaam om eraan te wennen. Iemand die zich hierin kan vinden?

Amoxicilline (600) - Antibiotica - penicillines breedspectrum