Ervaringen met Kyleena

levonorgestrel

buikkrampen

06-12-2022 | Vrouw | 26
levonorgestrel (19,5mg)
Na lang de pil te hebben geslikt toch iets anders geprobeerd. NOOIT MEER! Een week na het plaatsen veel bloedverlies en enorme buikkrampen ( toen ik de pil slikte en tijdens een stop van de pil nooit krampen gehad). Dokter gaf aan dat dit 3 tot 6 maanden kon duren, daarna zou mijn lichaam gewend zijn. Na 1,5 maand veel bloedverlies en om de week heftige buikkrampen toch ma[lees meer...]ar de spiraal laten checken. Die zat helemaal prima maar ze zagen wel iets geks aan 1 eierstok. Elke diagnose kwam voorbij waar je totaal niet aan zou denken. Na nog een aantal keer een check te hebben gehad en een antibiotica kuur verder bleek het een ontsteking te zijn door de spiraal. Heb de spiraal meteen eruit laten halen en weer terug bij de pil, nergens last meer van!

22-10-2022 | Vrouw | 34
levonorgestrel (19,5mg)
Na zwangerschap gekozen voor Kyleena spiraal ipv de pil. Het plaatsen was geen probleem. Voor plaatsen was menstruatie gemiddeld 5 dagen per cyclus. Na plaatsen gemiddeld 11 dagen. Daarnaast kreeg ik steeds meer last van “vage” klachten zoals hoofdpijn en buikpijn. Dat laatste varieerde van scherpe steken tot een zeurderig gevoel. Huisarts heeft dit gecontroleerd en vervol[lees meer...]gens doorgestuurd naar gyneacoloog om te laten controleren of de spiraal nog goed zat. Dat was het geval en klachten werden afgedaan als een spastische darm terwijl ik hier nog nooit eerder last van heb gehad. Vervolgens kreeg ik ook steeds vaker last van maagzuur. Mijn libido ging ook steeds verder naar beneden maar hier had ik met het slikken van de pil ook wat last van. Na vijf maanden besloten om de spiraal eruit te halen omdat de klachten steeds heftiger werden. Daarna niet meer die klachten gehad. Voor mij is dit niet de juiste vorm van anticonceptie maar ik heb vriendinnen die erbij zweren (wel Mirena spiraal).

15-09-2022 | Vrouw | 30
levonorgestrel (19,5mg)
7 maanden geleden de Kyleena laten plaatsen. Dit was 3 maanden na mijn bevalling. De verloskundige zei dat dit een goede anticonceptie was voor vrouwen die borstvoeding gaven, omdat het ‘alleen lokaal hormonen afgeeft’ (inmiddels ben ik erachter dat dit de grootste onzin is). Een week later begon ik weer met werken na zwangerschapsverlof. Meteen kreeg ik dagelijks last van[lees meer...] extreme vermoeidheid en migraine (vaak zag ik ‘sterretjes’). Omdat ik dus net weer aan het werk was, dacht ik dat mijn klachten daarmee te maken hadden en vertelde ik mezelf om gewoon even door te zetten. Dit heb ik 1,5 maand volgehouden. Ik voelde mij toen zó ellendig dat ik 4,5 maanden thuis heb gezeten met ‘burnout klachten’. Had naast de eerder genoemde klachten inmiddels ook last van (sociale) angst (durfde amper de deur uit), brain fog (voelde alsof ik zweefde, niet echt deelnam aan de wereld om mij heen), misselijkheid en stemmingswisselingen. Heb mij nog nooit zo alleen en onbegrepen gevoeld. Gelukkig kon ik nog wel zorg dragen voor ons zoontje, maar dit vergde wel veel van mij en ik was helemaal opgebrand. Vorige week kwam ineens het besef dat alles wel eens door het spiraal zou kunnen komen. Heb hem nu bijna een week eruit en merkte de eerste dag een enorm opgelucht gevoel op, alsof de ‘waas’ weg was. Wel heb ik nog veel andere klachten en las ik dat het herstel een paar maanden kan duren. Het lichaam moet weer zelf hormonen gaan maken. Voor mij was en is dit nog steeds een vreselijke ervaring. Iedereen reageert natuurlijk anders en gelukkig is dit niet voor iedereen zo!

13-09-2022 | Vrouw | 25
levonorgestrel (19,5mg)
In 1 woord: PIJN! Plaatsing van eerste keer Kyleena bij de huisarts ging goed en vrijwel geen pijn gehad (geplaatst tijdens menstruatie). Helaas zat de spiraal verkeerd en moest een nieuwe geplaatst worden maar deze keer bij de verloskundige. Wat heb ik een spijt… Wegens onregelmatige cycli geplaatst buiten mijn menstruatie. De pijn die ik heb gevoeld tijdens de behand[lees meer...]eling en de dagen daarna waren bijna ondraaglijk. Nu 1,5 week verder en heb ik inmiddels mijn menstruatie. De pijn is zo extreem intens dat ik vaak aan het huilen ben, zelfs medicatie helpt bijna niet. Ik heb ooit nierstenen gehad dus ik weet wat pijn is. Mijn pijngrens is niet snel bereikt, maar nu is die ver overschreden. Spiraal blijft voorlopig nog even zitten in de hoop dat de pijn weggaat na mijn menstruatie. Mocht dit niet zo zijn gaat die er meteen uit, want dit is niet uit te houden. Tip: spiraal laten zetten tijdens menstruatie. Denk er ook goed over na als je nog geen kinderen hebt gehad (zoals ik).

08-09-2022 | Vrouw | 29
levonorgestrel (19,5mg)
Dames, ik heb het een jaar geprobeerd… mijn advies; doe het niet! Ik heb me nog nooit zo ellendig gevoeld als afgelopen jaar. Het plaatsen was een hel. Zeker drie maand extreme pijn in lies en onderbuik gehad. De dokter zei dat ik even moest wennen en vooral volhouden omdat het lichaam eraan moest wennen. Ik had vaak rond mijn eisprong en menstruatie extreme buikpijn, zo e[lees meer...]rg dat ik twee dagen voor pampus op de bank lag. Beenpijn en lies pijn. Extreme misselijkheid, geen eetlust, maar het aller ergste: ik voelde me absoluut niet mezelf. Ik had echt depressie klachten, zelfs naar een psycholoog geweest… ik heb hem er uit laten halen na een jaar en direct na het verwijderen heel erg opgelucht gevoel. Leeg. Geen beenpijn meer, geen opgezette buik en geen pijn in mn lies. De dokter probeerxe mij nog om te praten om het even te proberen. Godzijdank is dit ding eruit. Wat een opluchting.

21-08-2022 | Vrouw | 23
levonorgestrel (19,5mg)
Na 5 jaar de mirena spiraal gehad te hebben ben ik overgestapt naar de Kyleena. De reden dat ik ben overgestapt heeft te maken met dat de Kyleena minder hormonen bevat en dit mij beter leek voor mijn lichaam. Nu 9 maanden verder kan ik niet wachten om de spiraal te laten verwijderen. De lichamelijke/ en psychische klachten die ik ervaar voor en tijdens mijn ongesteldheid z[lees meer...]ijn super heftig. Het begon met buikkrampen/ rugpijn. Nu kan ik hier nog wel mee dealen maar dit werd vervolgd door enorme mood swings met mega depressieve gedachtes en een leeg gevoel. Alsof ik in een waas leefde. Daarnaast is m’n buik nog nooit zo opgeblazen geweest als nu en heb ik op de meest gekke momenten hoofdpijn. Dan heb ik het nog niet eens gehad over mijn ongesteldheid die komt en gaat wanneer die er zelf zin in heeft. De onregelmatigheid van ongesteld worden geeft mij een super vervelend gevoel. Soms is het na amper 19 dagen alweer raak en kan het verschillen in duur van 6-10 dagen bloeden. Natuurlijk is ieder lichaam anders, maar ik kan in ieder geval niet wachten totdat hij eruit is en ben zeer benieuwd hoe mijn lichaam gaat reageren.

06-08-2022 | Vrouw | 28
levonorgestrel (19,5mg)
Hi Dames, ik weet dat eigenlijk geen 1 vorm van anticonceptie ideaal is, maar na 4 jaar een kyleena spiraal te hebben gebruikt weet ik 1 ding zeker: nooit meer. Het plaatsen was geen enkel probleem. Maar, in de eerste 3 maanden kreeg ik bijna elke week bizarre buikpijn (ik had eerder nooit ergens last van). Natuurlijk met een echo gekeken of die wel goed zat, maar dat was [lees meer...]allemaal oke. Ik zal niet te lang van stof zijn, maar 4 jaar lang heb ik elke maand wel eens in onzekerheid gezeten of ik nou wel of niet zwanger zou zijn. Dit is super stressvol! Ik ben uiteindelijk 4 jaar lang onregelmatig ongesteld geweest, met vage klachten. Maar het ergste is nog wel, nu heb ik 1,5 maand mijn spiraal eruit, en ik heb geen last meer van: opgeblazen gevoel, mood swings, emotieloos en ik ben dus in 1,5 maand al zeker 7 kg kwijt door helemaal niks te doen. Ik voel me weer goed!! Ik sla mezelf voor mn kop dat ik die spiraal er niet eerder uit gehaald heb. Meiden, ik zal de kyleena hierdoor ook zeker niet aanraden. Probeer eerst eens of een koperspiraal goed voor je werkt :) want alle hormonen zijn killing.

25-06-2022 | Vrouw | 22
levonorgestrel (19,5mg)
Wat een rot ding! Plaatsen was echt hells voor mij. Nooit zoveel pijn ervaren. Na 8 maanden dat ding in mn baarmoeder te hebben gehad bloedde ik nogsteeds dagelijks. Veel krampen ook tussendoor. Dokter wou in eerste instantie niks doen, moest het maximaal een jaar afwachten. Op en gegeven moment was ik er klaar mee en eiste ik een onderzoek en wou ik m eruit. Nu kon de dok[lees meer...]ter de touwtjes niet vinden en heeft het hoogstwaarschijnlijk een gat geboord in mijn baarmoeder. Leuk dat ik ook niet serieus genomen word door de dokter altijd. Mijn advies: begin er niet aan als je twijfelt. Ik ervaarde altijd extreme menstruaties en heb daarom voor de spiraal gekozen na advies, maar toch maar even lekker niet dus. Nu moet ik geopereerd worden, echt top. Natuurlijk voor iedereen anders, maar voor mij een dikke vette nee.

04-06-2022 | Vrouw | 18
levonorgestrel (52mg)
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Mijn mening over deze spiraal is wel nodig. Sinds me 14de tor 17 aan de pil gezeten te hebben en daar niet mezelf hebben gevoeld, altijd misselijk door niet eten enzovoort leek het mij nodig om aan de spiraal te gaan. Spiraal sinds september, ging makkelijk met zetten. Uiteindelijk erachter gekomen dat draadjes niet te vinden waren maar naar binnen waren geklapt. Nu sinds [lees meer...]een paar weken een depressief gevoel hebben, sinds februari niet ongesteld zijn geweest maar alsnog een depressief gevoel hebben in mijn favoriete maanden.

08-04-2022 | Vrouw | 35
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb ongeveer 2.5 jaar de kyleena spiraal gehad. Na 2 zwangerschappen ging het inbrengen makkelijk en heb ik weinig pijn ervaren. Eerste maanden nog wel bloedverlies na verloop van tijd werd dit minder tot nauwelijks meer een menstruatie. Helaas heb ik met de spiraal een buitenbaarmoederlijke zwangerschap gekregen waarbij ik er heel laat achter kwam. Ik ben veel bloed v[lees meer...]erloren heb ben met spoed geopereerd om mijn rechter eileider te verwijderen en mijn buik te spoelen. Tijdens de operatie hebben ze veel moeite moeten doen om de spiraal te verwijderen. Ik ben erg onzeker geworden in het gebruik van anticonceptie.

07-04-2022 | Vrouw | 30
levonorgestrel (52mg)
Enkele maanden na mijn bevalling een Kyleena laten zetten. Het zetten zelf viel me erg mee (het zal wel hebben geholpen dat ik al eens bevallen was en baarmoedermond dus iets minder nauw). In eerste instantie blij mee. Echter, kwam ik er na een half jaar achter dat de spiraal niet meer in mijn baarmoeder te vinden was! Na onderzoek bleek dat hij de baarmoeder had geperfo[lees meer...]reerd (doorboort) en ergens anders zat. Bizar! Doordat de Kyleena kleiner is, schijnt dit ook makkelijker te kunnen Gelukkig had ik geen pijn, maar moest vervolgens wel middels een kijkoperatie verwijderd worden. Enkele dagen moeten herstellen. Ik snap dit dit gelukkig niet vaak gebeurt, maar ik had ook nooit verwacht dat dit bij mij zou voorkomen. Gelukkig niet zwanger geraakt! Maar voor mij, geen spiraal meer.

31-01-2022 | Vrouw | 37
levonorgestrel (19,5mg)
Zetten van kyleena was pijnlijk. Sinds dat ie ingebracht is (januari 2021) vaak pijnlijke steek in linker lies. Na het zetten maanden af en aan ongesteld geweest. (2dagen wel, 2 dagen niet) sinds mei was dit over en helemaal niet meer ongesteld. Dit was een fijne bijkomstigheid. Verder kon ik niet in kleermakerszit zitten, want pijnlijke steek in linkerlies. Ik ben een fan[lees meer...]atiek krachtsporter, maar durfde niet meer voluit te squatten en te deadliften ivm steken en buikpijn tijdens sport. Sinds kyleena gemiddeld 2x per maand vaginale schimmel infecties gehad tot aan september, telkens moeten verhelpen met canesten gyno. In september kreeg ik ineens erge buikklachten. Ben naar huisarts geweest en bleek ik een baarmoederontsteking te hebben. Ik ben er doodziek van geweest 5 dagen. Ik kreeg een flinke ABkuur. Deze ontsteking was voor mij dan ook de druppel en heb ik de kyleena in oktober 2021 eruit laten halen. Sindsdien zijn alle klachten verdwenen! Jammer wel want het niet meer ongesteld zijn vond ik ideaal. Ook ben ik 5kilo (van 61kg naar 56kg) afgevallen met de kyleena zonder er veel moeite voor hebben doen. Helaas nu ik weer 3 maanden aan de pil ben zitten die 5 kilo's er weer bij op (en nee dit is geen spier, maar vetmassa) Voor mij duidelijk dat je van de pil wel degelijk 5kilo kunt aankomen. Ik ben niet anders gaan eten. Maar voor mij nooit weer een spiraal. Wat een ellende en duidelijk veel bijwerkingen!

10-12-2021 | Vrouw | 37
levonorgestrel (19,5mg)
Ernstige buikpijn bij eierstokken die uitstraalt naar rug en ribben, ook nog altijd doorbraak bloedingen (heb de spiraal nu 7 maanden) iets wat ik met de mirena nooit had. Ook last van puisten die ik normaal nooit had.

28-11-2021 | Vrouw | 40
levonorgestrel (19,5mg)
Voorheen 5 jaar mirena gehad, nergens last van. afgelopen 2 jaar kyleena. Sinds die tijd continue vaginale infecties (waarbij geen een behandeling hielp). Mn partner had telkens na geslachtsgemeenschap verschrikkelijk jeuk en branderig/pijnlijk gevoel, dus ons sexleven heeft er wel onder te lijden gehad. Verschil tussen mirena en kyleena bevat minder hormoon maar daarvoor [lees meer...]in de plaats zit er koperftalocyanine in. Toen ik las over koper-vergiftiging viel alles voor mij op z’n plek. Spiraaltje eruit gehaald vorige week en mn lichaam is nog herstellende, maar weet dat dit de oorzaak moet zijn geweest.

12-09-2021 | Vrouw | 30
levonorgestrel (19,5mg)
Omdat ik naar mijn 2e zwangerschap dwars door de pil zwanger ben geraakt besloten een spiraal te nemen. Ik zag er erg tegenop om hem te plaatsen maar hier totaal geen last van gehad. Na mijn zwangerschap had ik wel iets last van haaruitval, ook omdat ik 2 zwangerschappen dicht op elkaar heb gehad. Al snel kreeg ik forse kale plekken en ben ik 1.5 maand ongesteld geweest. B[lees meer...]esloten om hem te verwijderen. Zijn er meer vrouwen die last hebben van haaruitval en wanneer groeide het haar terug ?

23-04-2021 | Vrouw | 23
levonorgestrel (19,5mg)
Na jaren de pil te nemen ben ik overgeschakeld naar Kyleena spiraaltje omdat ik het beu was om elke dag een pil te nemen en de dosis in hormonen groter is. Het plaatsen viel best goed mee bij mij! Had me op het ergste voorbereid, maar eigenlijk maar letterlijk 2 seconden last gehad. Nu zijn we 5 weken verder en wil ik het laten verwijderen. Ik heb elke dag ontzettend vee[lees meer...]l pijn, die pijn komt telkens in weeën waar ik echt van begin te puffen en roepen soms als het héél intens is. Ik kan heel veel pijn verdragen, maar word nu de laatste 3 weken elke nacht meermaals wakker van de pijn. Volgens de gynaecoloog zit alles op zijn plaats en is er niks mis. Ik vind het super jammer dat ik het nu al laat weghalen, maar de pijn die ik elke dag voel weegt niet op tegen de voordelen.