Ervaringen met Kyleena

levonorgestrel

buikkrampen

12-08-2023 | Vrouw | 34
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb twee weken en twee dagen geleden mijn Kyleena spiraal laten zetten. Sinds dien is het elke dag wel wat; de ene dag misselijkheid, de andere dag buikpijn en spotting, de volgende dag hoofdpijn en de dag daarna angst door al deze dingen. Om nog maar te zwijgen van de hormonale last op mijn gemoed, waarvan ik duizelig kon worden, en het voelde alsof ik in een droomwere[lees meer...]ld zat. Maar mijn gyneacoloog vertelde me dat de eerste twee weken vooral het ergst waren. Het is nu iets meer dan twee weken geleden en ik heb vandaag zoveel last van buikpijn, meer dan in die eerste twee weken. Het lijkt in intervallen van krampen te gaan, alsof ik ga moeten bevallen ofzo. Ik heb ook wat bloedverlies, het is nog te vroeg voor mijn maandstonden maar dat kon ook ontregeld zijn door de spiraal, zei de gynaecoloog. Maar het doet dus meer pijn dan voordien, ipv minder pijn. Ik heb twee dafalgans van 500mg moeten nemen, en de pijn is er nog steeds. Als ik mijn maandstonden normaal had, hielp dat wel tegen de pijn. Nu dus niet. Ik had al wat pijn maar het was doenbaar, ik heb dan even geslachtsgemeenschap gehad met mijn vriend, maar voorzichtig. Toch werd de pijn precies erger hierdoor en sindsdien is het dus zo. Ik weet niet goed wat ik moet doen, zou mijn lichaam de spiraal aan het afweren zijn? Of zou ik het nog wat tijd moeten geven?

22-10-2022 | Vrouw | 34
levonorgestrel (19,5mg)
Na zwangerschap gekozen voor Kyleena spiraal ipv de pil. Het plaatsen was geen probleem. Voor plaatsen was menstruatie gemiddeld 5 dagen per cyclus. Na plaatsen gemiddeld 11 dagen. Daarnaast kreeg ik steeds meer last van “vage” klachten zoals hoofdpijn en buikpijn. Dat laatste varieerde van scherpe steken tot een zeurderig gevoel. Huisarts heeft dit gecontroleerd en vervol[lees meer...]gens doorgestuurd naar gyneacoloog om te laten controleren of de spiraal nog goed zat. Dat was het geval en klachten werden afgedaan als een spastische darm terwijl ik hier nog nooit eerder last van heb gehad. Vervolgens kreeg ik ook steeds vaker last van maagzuur. Mijn libido ging ook steeds verder naar beneden maar hier had ik met het slikken van de pil ook wat last van. Na vijf maanden besloten om de spiraal eruit te halen omdat de klachten steeds heftiger werden. Daarna niet meer die klachten gehad. Voor mij is dit niet de juiste vorm van anticonceptie maar ik heb vriendinnen die erbij zweren (wel Mirena spiraal).

27-02-2023 | Vrouw | 35
levonorgestrel (19,5mg)
Na mijn eerste zwangerschap heb ik gekozen voor de Mirena spiraal. Plaatsen was ongemakkelijk, maar viel mee. Na mijn tweede zwangerschap koos ik voor de Kyleena gezien er minder hormonen in zitten (had ik wel wat last van met de Mirena). Het plaatsen was een hel. Kan aan mij liggen, maar dit was niet leuk. Ik was nog liever voor een derde keer bevallen. Nu heb ik elke maa[lees meer...]nd, tegen de tijd dat ik ongesteld moet worden, enorme buikkrampen in mijn gehele buik. Het begint bij mijn maag, waarbij ik hondsberoerd word. Daarna trekt het naar mijn baarmoeder waar het voelt alsof er een kaktus in zit. Ik heb hem nu een jaar en ga hem deze week laten verwijderen omdat het niet verbeterd. Misschien is dit persoonsgebonden. Het enige voordeel was dat ik lichtelijk vloeide, als ik al vloeide. Maar dat mag ook wel met de ellende die erbij hoort... Ik heb trouwens 2,5 jaar de minipil geslikt na mijn zwangerschap voordat ik deze spiraal kreeg. Dus het lag niet aan de zwangerschap.

27-06-2022 | Vrouw | 35
levonorgestrel (19,5mg)
Nadat ik gestopt was met de pil omdat ik zwanger wilde worden, merkte ik pas hoeveel last ik van de pil heb gehad. Ik dacht dat ik gewoon aanleg had voor negatieve gevoelens en gewoon niet hield van seks. Het is voor vrouwen immers anders dan voor mannen. Na de geboorte van mijn kinderen besloot ik daarom voor een spiraaltje te kiezen. Ik dacht minder last van de hormonen [lees meer...]te hebben als het om een kleine hoeveelheid ging die direct in de baarmoeder werden afgegeven. Ik begon weer last te krijgen van depressieve gevoelens, maar legde niet gelijk de link met het spiraaltje. Jonge kinderen zijn stressvol, mijn lichaam is allemaal veranderingen ondergaan, ik heb een vervelende baan, depressies komen voor in mijn familie, het komt door Corona, het komt door gebrek aan zonlicht, ik moet meer vitamine eten en meer sporten. Maar na 4 jaar, en een proces van eliminatie, heb ik toch het spiraaltje laten weghalen. Twee maanden pas verder, maar ik voel me goed! Die grauwe sluier is weg, ik voel me wakker! Ik heb afgewacht tot 'de bom weer viel', tot de bril weer op mijn neus zou vallen waardoor alles 'poep' lijkt. Goede periodes, slechte periodes, een cyclus die ik gewend was. Maar hij blijft weg! Wat erg dat ik me al die jaren zo naar heb gevoeld, zulke erge gedachten heb gehad, door zo iets stoms. Ik dacht echt dat het aan mij lag. Ik ben verder helemaal gezond, dus waarom zou ik last hebben van iets dat miljoenen vrouwen gebruiken! Ik wou dat meer vrouwen wisten wat een effect die hormonen op je hebben. Het heeft mij heel wat levensgeluk ontnomen. En ik denk dat er herl veel vrouwen last van hebben, zonder dat ze het weten.

08-04-2022 | Vrouw | 35
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb ongeveer 2.5 jaar de kyleena spiraal gehad. Na 2 zwangerschappen ging het inbrengen makkelijk en heb ik weinig pijn ervaren. Eerste maanden nog wel bloedverlies na verloop van tijd werd dit minder tot nauwelijks meer een menstruatie. Helaas heb ik met de spiraal een buitenbaarmoederlijke zwangerschap gekregen waarbij ik er heel laat achter kwam. Ik ben veel bloed v[lees meer...]erloren heb ben met spoed geopereerd om mijn rechter eileider te verwijderen en mijn buik te spoelen. Tijdens de operatie hebben ze veel moeite moeten doen om de spiraal te verwijderen. Ik ben erg onzeker geworden in het gebruik van anticonceptie.

01-11-2021 | Vrouw | 35
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb de kylenaa spiraal nu 8 maanden. Inbrengen vond ik onwijs meevallen! Niet prettig maar absoluut goed te doen. Eerste dag wat krampen en licht bloed verlies. Menstruatie werd regelmatiger (was voor spiraal tussen 4 en 6 weken) vanaf spiraal zeer regelmatig; eens per 4 weken. Tot op heden blijf ik helaas dus wel ongesteld ! Bloeden is minimaal maar houdt wel tot 9[lees meer...]/10 dagen aan. Daar kan ik mee leven maar hoop dat het nog gaat afnemen. Omdat ik verder geen bijwerkingen heb ben ik tevreden.

17-05-2022 | Vrouw | 36
levonorgestrel (19,5mg)
Dag allemaal, vandaag heb ik met een beetje angst toch mijn spiraal laten plaatsen in het praktijk van mijn gynaecoloog. Ik heb 1 bevalling en 1 keizersnede gehad in het verlegen. Het plaatsen zelf was echter geen lachertje. Is door de litteken van mijn keizersnede zei mijn gyn. Eerst bet moeten van de baarmoeder, was zeer gevoelig. Ik begon al Ster'e buikpijn te krijgen ([lees meer...]reactie van mijn baarmoeder) daarna het steken van spiraal ervazrde ik als een scherpe pijn van drietal sec. Was snel gedaan maar de krampen verergerden wel. Dit zijn de samenstrekkingen van mijn baarmoeder en ik moet El zeggen dat dit 2 uur echt wel hevig was. Ik had voor het plaatsen 1g Dafalgan I genomen. Thuis aangekomen na een uur nog iets bij genomen omdat de pijn hevig was. Algemeen kan ik wel zeggen dat de plaatsing niet lang duurt maar volgende keer ga ik het toch onder narcose laten doen hoor.

01-07-2021 | Vrouw | 36
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb voor heen 7 jaar lang mirena gebruikt. Daarvan had ik regelmatig last van stemmingswisselingen maar was ook wel regelmatig ongesteld. Na mijn derde bevalling heb ik kyleena gekozen. Ik heb het nu al bijna meer dan 1 jaar en ik moet zeggen dat ik me toch wel veel beter voel aangezien er wat minder hormonen in ziet dan die van mireena.

31-01-2022 | Vrouw | 37
levonorgestrel (19,5mg)
Zetten van kyleena was pijnlijk. Sinds dat ie ingebracht is (januari 2021) vaak pijnlijke steek in linker lies. Na het zetten maanden af en aan ongesteld geweest. (2dagen wel, 2 dagen niet) sinds mei was dit over en helemaal niet meer ongesteld. Dit was een fijne bijkomstigheid. Verder kon ik niet in kleermakerszit zitten, want pijnlijke steek in linkerlies. Ik ben een fan[lees meer...]atiek krachtsporter, maar durfde niet meer voluit te squatten en te deadliften ivm steken en buikpijn tijdens sport. Sinds kyleena gemiddeld 2x per maand vaginale schimmel infecties gehad tot aan september, telkens moeten verhelpen met canesten gyno. In september kreeg ik ineens erge buikklachten. Ben naar huisarts geweest en bleek ik een baarmoederontsteking te hebben. Ik ben er doodziek van geweest 5 dagen. Ik kreeg een flinke ABkuur. Deze ontsteking was voor mij dan ook de druppel en heb ik de kyleena in oktober 2021 eruit laten halen. Sindsdien zijn alle klachten verdwenen! Jammer wel want het niet meer ongesteld zijn vond ik ideaal. Ook ben ik 5kilo (van 61kg naar 56kg) afgevallen met de kyleena zonder er veel moeite voor hebben doen. Helaas nu ik weer 3 maanden aan de pil ben zitten die 5 kilo's er weer bij op (en nee dit is geen spier, maar vetmassa) Voor mij duidelijk dat je van de pil wel degelijk 5kilo kunt aankomen. Ik ben niet anders gaan eten. Maar voor mij nooit weer een spiraal. Wat een ellende en duidelijk veel bijwerkingen!

10-12-2021 | Vrouw | 37
levonorgestrel (19,5mg)
Ernstige buikpijn bij eierstokken die uitstraalt naar rug en ribben, ook nog altijd doorbraak bloedingen (heb de spiraal nu 7 maanden) iets wat ik met de mirena nooit had. Ook last van puisten die ik normaal nooit had.

24-06-2021 | Vrouw | 37
levonorgestrel (19,5mg)
Na lang getwijfeld te hebben toch de Kyleena laten zetten. Ik had gewoon geen zin meer in gedoe daar, na 2 zwangerschappen en uiteindelijk 2 keizersnedes. Ik heb hem bij m'n eigen verloskundige laten zetten. Dat was een hele goede zet. Het wordt ook vergoed door de verzekering als huisartsenzorg, en ze hebben gewoon veel meer ervaring. Bij de huisarts lukt een uitstrijk[lees meer...]je maken na 4 pogingen een keer, dus dat zag ik echt niet zitten. Het zetten was letterlijk in 2 minuten gedaan. Bij het plaatsen een heel klein beetje kramp in m'n buik. Maar niet eens noemenswaardig. Ik heb hem nu een maand en heb nog geen bloeding gehad. En de hormonen zorgen niet voor bijwerkingen die ik bij de pil (microgynon 30) wel had. Ik ben heel erg blij dat ik het toch heb gedaan. Maar ook ik hoor verschillende verhalen om me heen. Dus uiteindelijk weet je het nooit. Maar bij twijfel, zeg ik doen.

29-05-2023 | Vrouw | 39
levonorgestrel (19,5mg)
Na zwangerschap mirena spriraal gehad. Na 5 jaar gekozen voor Kyleena, het idee minder hormonen in je lijf te krijgen. Verwijderen van het ene en plaatsing van nieuwe ging gepaard met pijn en bloedverlies. Daarna eigenlijk geen ongemakken meer gehad. Eerste jaar meestal een menstruatie, nu het tweede jaar bijna niet. Ik houd het bij, soms wat bloedverlies en dan is het v[lees meer...]aak na een periode van zo’n 60-80 dagen. Dan denk ik: ben ik ongesteld? Na enkele dagen is het weer weg. Eerste keer een zwangerschapstest gedaan om maar voor de zekerheid uit te sluiten of ik niet per ongeluk toch zwanger zou zijn. Geen bijwerkingen, verandering van huid oid. Ik ben er tevreden over

03-06-2022 | Vrouw | 39
levonorgestrel (19,5mg)
Na jaren de pil geslikt te hebben nu na mijn zwangerschappen over gegaan op spiraaltje. Plaatsen deed bij mij geen zeer, eerder iets ongemakkelijk gevoel als bij een uitstrijkje. De eerste weken ineens wat last van puistjes, maar verder geen bijwerkingen. En het mooiste: geen menstruatie meer. Heerlijk!

28-11-2021 | Vrouw | 40
levonorgestrel (19,5mg)
Voorheen 5 jaar mirena gehad, nergens last van. afgelopen 2 jaar kyleena. Sinds die tijd continue vaginale infecties (waarbij geen een behandeling hielp). Mn partner had telkens na geslachtsgemeenschap verschrikkelijk jeuk en branderig/pijnlijk gevoel, dus ons sexleven heeft er wel onder te lijden gehad. Verschil tussen mirena en kyleena bevat minder hormoon maar daarvoor [lees meer...]in de plaats zit er koperftalocyanine in. Toen ik las over koper-vergiftiging viel alles voor mij op z’n plek. Spiraaltje eruit gehaald vorige week en mn lichaam is nog herstellende, maar weet dat dit de oorzaak moet zijn geweest.

30-05-2023 | Vrouw | 41
levonorgestrel (52mg)
Premenstrueel syndroom (PMS)
Ik had een cyclus van 21 dagen sinds mijn 12e. De menstruatie was zeer pijnlijk en bleek dat ik pms had. Gewone anticonceptiepil was bij mij. Niet mogelijk vanwege ernstige bijwerkingen zoals Tia. Eisprongen zijn bij mij het allerpijnlijkste. Dus Kyleena werd geadviseerd. Ik heb m 4 jaar lang gehad en ik moet zeggen dat ik heel erg blij was dat de pms klachten verdwenen v[lees meer...]oor 4 jaar lang. Alleen in die 4 jaar had k alsnog om de maand zoms eke maand alsnog dubbele eiaprong en pijn bij seks. Dus het moest het eruit. Nadat ie eruit is, is mijn cyclus veranderd van 21 naar 27 dagen en se menstruatie is minder pijnlijker. We zullen wel zien hoe het zal gaan.

14-03-2024 | Vrouw | 45
levonorgestrel (19,5mg)
Hoi, ik heb de kylena spiraal 2 werk terug laten verwijderen. 3 dagen later kreeg ik een heel klein beetje spotting, na 3 dagen stopte dat, en 5 dagen later weer een beetje verkleirde witten vloed, dit was ook iets dikker.. maar tevens na 3 dagen weer over ☺ Nu heb ik wel sinds t verwijderen een mega opgezetten buik, (verder geen klachten). Hebben meer dames last[lees meer...] gekregen van de opgezetten buik? (lijkt wel of ik zwanger ben 🤣) En zoja, wanneer nam dat weer af? Ik ben juist na t verwijderen minder en gezonder gaan eten, om de verandering van mijn hormonen een beetje goed op te kunnen vangen ofzo, mocht dat werken.. Dus aan mijn eetpatroon kan t niet liggen.. 🤔