Ervaringen met Kyleena

levonorgestrel

buikkrampen

29-07-2022 | Vrouw | 26
levonorgestrel (52mg)
Zo blij met de Kyleena! Was een ramp voor mij met de pil ben niet goed in dat consequent innemen. En ben zo goed als van mijn menstruatie af. Ik bloed 1x per twee maanden een paar dagen een paar druppels. Is geen maandverband of tampon waard. Het zetten was even wat minder en die dag hele heftige krampen gehad waar ik mezelf doorheen moest puffen. Maar was het allemaal [lees meer...]10x waard met hoe makkelijk het nu is. Het enige nadeel is dat ik nu wel regelmatig pijnlijke borsten heb, maar daar leef ik wel mee. Mijn partner voelt het wel af en toe onder het vrijen maar heeft er geen enorme last van. Ben er blij mee en zou niet meer anders willen!

18-07-2022 | Vrouw | 23
levonorgestrel (19,5mg)
Ik slikte hiervoor ongeveer 5,5 jaar de pil maar ik had vooral in de stopweken last van migraine dus ik heb in maart dit spiraaltje laten plaatsen. Ik heb sindsdien geen migraine meer gehad, ik voel me minder moe, ik heb een veel hoger libido, ik heb een minder opgeblazen buik en ik heb geen stopweek meer waarin ik me vaak sneller verdrietig voelde. Verder ben ik helemaal [lees meer...]niet meer ongesteld geworden en heb ik geen last gehad van doorbraakbloedingen terwijl ik voor anticonceptie wel heel erg bloedde. Ik heb tot nu toe ook nog geen andere bijwerkingen, alleen sinds een paar weken best wel haaruitval maar ik weet niet of dat door het spiraaltje komt. Ik ben dus echt zeer blij met het spiraaltje en ik zou het zeker aanraden. Ik zou zelf alleen adviseren om hem in het ziekenhuis te laten plaatsen als je nog geen kinderen hebt gehad. De huisarts had bij mij veel moeite om hem te plaatsen al zit hij nu wel goed.

01-04-2022 | Vrouw | 30
levonorgestrel (19,5mg)
Wat een geweldige uitvinding, had ik dit maar 15 jaar eerder geweten! Na 15 jaar veel buikpijn te hebben gehad op de eerste dag van de menstruatie, heb ik nu helemaal geen last meer van pijn. Alleen de hoofdpijn is gebleven. Het plaatsen was een heel raar en naar gevoel. Dit is is gelukkig maar kort. Hierna veel last gehad van flinke bloedingen. Dit duurde een maand. N[lees meer...]a de volgende cylus stopte het bloeden en werd het weer als normaal. Maar met bonus dat het bloeden steeds minder werd en na een half jaar kan ik nu ook zeggen dat mijn menstruatie gestopt is!

19-02-2022 | Vrouw | 22
levonorgestrel (19,5mg)
Super fijn! Ik hoef nooit meer ergens over na te denken. Mijn menstruatie is veel minder vaak. Plaatsing voel mij erg mee. Een aanrader.

10-10-2021 | Vrouw | 25
levonorgestrel (19,5mg)
Na een zeer vermoeiende zoektocht naar de juiste anticonceptie, liet ik in februari 2021 een spiraal plaatsen. Initieel was ik hier zeer tevreden van. Geen last bij de plaatsing. Af en toe wat buikkrampen in de dagen en weken nadien. Maar na 3-4 maanden kreeg ik enorm last van acné in mijn aangezicht en rug. Hiervoor heb ik verschillende pillen, de ring en een tijdje niets[lees meer...] gebruikt, en ik heb nog nooit zo’n erge acné ondervonden op mijn wangen, kin en rug. Erg pijnlijk en geeft een enorme deuk in het zelfvertrouwen. Nu terug gestart met een minipil die zou inwerken op de acné maar na de eerste maand is er slechts een lichte verbetering te zien...

23-09-2021 | Vrouw | 22
levonorgestrel (19,5mg)
Plaatsing was onprettig maar heel kort. Daarna heb ik last gehad van wat schommelende emoties omdat mijn lichaam nogal moest wennen. De eerste maanden nog wel wat spotting gehad maar na 3 maanden werd ik nauwelijks meer ongesteld. Ideaal dus. Geen menstruatie en minder Hormonen in je lijf dan met de pil of myrena. Je hoeft nooit ergens aan te denken. Zeker een aanrader wat[lees meer...] mij betreft.

25-08-2021 | Vrouw | 25
levonorgestrel (19,5mg)
Nadat ik continu van de pil last kreeg van vaginale infecties overgestapt op dit spiraaltje. Het zetten deed pijn en de maanden erna ook. Maar het zit er nu 1,5 jaar in en ben hardstikke tevreden. Geen last meer van vaginanale schimmels of dat ik dik word. Ik kan eindelijk mijn gewicht onder controle houden en voel mij een stuk beter. Wel word ik iedere maand onge[lees meer...]steld en dit duurt ongeveer 10 dagen. Maar het is erg licht.

02-08-2021 | Vrouw | 33
Menstruatiepijn
Ik las hier vooraf naast de positieve ervaringen ook een hoop negatieve. Voor mij (33 jaar en geen kinderen) was de kylena een enorm positieve ervaring op alle fronten. Ik heb (net als 1 op de 5 vrouwen) PCOS. Daarnaast verklevingen in mijn buik en rond mijn eierstokken. Ik had altijd enorm last van mijn menstruaties: mijn stemming schommelde erg gedurende 3 van de 5 w[lees meer...]eken, de bloeding duurde minimaal een week en ik was er zeker twee dagen echt beroerd van. Toen ik cups ging gebruiken kwam ik erachter dat ik dubbel zoveel bloed verloor dan wat normaal al als zwaar bloedverlies gezien wordt. Eerder had ik verschillende pillen en de nuvaring geprobeerd maar bij alles had ik teveel last van bijwerkingen. Daarom koos ik voor de Kylena. Het plaatsen was tijdens mijn menstruatie. Dat schijnt fijner te zijn omdat je baarmoedermond dan weker is en iets open staat. Ik liet t door een gespecialiseerde verloskundige doen omdat dat door de zorgverzekeraar vergoed wordt (gaat niet van je eigen risico) en omdat die er net wat meer ervaring mee hebben dan huisartsen. Ik had een naproxen en twee paracetamol gehad. Tuurlijk voel je wel dat er iets gebeurt maar ik vond het de moeite niet. Het zal vast verschillen per vrouw maar zoals het bij mij ging is het echt niets om tegenop te zien. Voor mij was een nadeel dat ik de eerste twee maanden elke twee weken ongesteld was. In het begin ook even heftig als anders, maar! Daarna werd t minder heftig en duurde het veel minder lang. De draadjes krulden na een paar weken netjes om dus waren tijdens het vrijen niet meer voelbaar voor mijn vriend. Ik had verder helemaal geen bijwerkingen dus ik was super blij! 1 waarschuwing, het gebruik van cups wordt afgeraden. Hier is nog geen goed onderzoek naar gedaan maar door het vacuüm van de cup kun je het spiraaltje eruit trekken. Ook kun je per ongeluk de draadjes vast pakken bij het verwijderen van de cup. Ik dacht dat t mee zou vallen en heb toch heel bewust en heel voorzichtig de cup gebruikt. Na 5 maanden was ik het spiraaltje desondanks kwijt. Ik heb daarna een mirenaspiraaltje laten plaatsen. Dat was buiten mijn menstruatie om. Die plaatsing deed wel wat pijn. De verloskundige moet met een knijpertje je baarmoedermond vastpakken. Vorige keer voelde ik dat nauwelijks, dit keer voelde het een beetje als een steekje/ krampje maar nog steeds echt niets om je druk over te maken!

21-07-2021 | Vrouw | 25
levonorgestrel (19,5mg)
Na lang wikken en wegen gekozen voor een spiraal. De kyleena had mijn voorkeur omdat hier zo min mogelijk hormonen in zitten. Ik heb hem nu ruim een jaar en mijn menstruatie wordt steeds minder. De hoeveelheid bloedingen maar ook hoe lang het aanhoudt. Het inbrengen is mij erg mee gevallen, kon mijzelf goed ontspannen waardoor dit ook makkelijk verliep.

01-07-2021 | Vrouw | 36
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb voor heen 7 jaar lang mirena gebruikt. Daarvan had ik regelmatig last van stemmingswisselingen maar was ook wel regelmatig ongesteld. Na mijn derde bevalling heb ik kyleena gekozen. Ik heb het nu al bijna meer dan 1 jaar en ik moet zeggen dat ik me toch wel veel beter voel aangezien er wat minder hormonen in ziet dan die van mireena.

24-06-2021 | Vrouw | 37
levonorgestrel (19,5mg)
Na lang getwijfeld te hebben toch de Kyleena laten zetten. Ik had gewoon geen zin meer in gedoe daar, na 2 zwangerschappen en uiteindelijk 2 keizersnedes. Ik heb hem bij m'n eigen verloskundige laten zetten. Dat was een hele goede zet. Het wordt ook vergoed door de verzekering als huisartsenzorg, en ze hebben gewoon veel meer ervaring. Bij de huisarts lukt een uitstrijk[lees meer...]je maken na 4 pogingen een keer, dus dat zag ik echt niet zitten. Het zetten was letterlijk in 2 minuten gedaan. Bij het plaatsen een heel klein beetje kramp in m'n buik. Maar niet eens noemenswaardig. Ik heb hem nu een maand en heb nog geen bloeding gehad. En de hormonen zorgen niet voor bijwerkingen die ik bij de pil (microgynon 30) wel had. Ik ben heel erg blij dat ik het toch heb gedaan. Maar ook ik hoor verschillende verhalen om me heen. Dus uiteindelijk weet je het nooit. Maar bij twijfel, zeg ik doen.

22-06-2021 | Vrouw | 26
levonorgestrel (19,5mg)
Mijn menstruatie was al heel regelmatig en dat is het nog steeds, maar dan veel lichter. Heb nergens last van en hoef nergens aan te denken. Heerlijk die zorgeloosheid! Plaatsen was ongemakkelijk, maar niet pijnlijk.

11-05-2021 | Vrouw | 25
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb de Kyleena genomen na de pil en nuvaring te hebben gehad, ik wilde namelijk graag af van de vele hormonen omdat ik mij daardoor afgevlakt ging voelen. Hoewel ik hem vandaag heb laten plaatsen, wil ik in ieder geval zeggen dat het plaatsen goed te doen was. Het waren een paar scherpe ongesteldheidssteken en het was vervelend, maar ik vond het zeker niet ondraaglijk z[lees meer...]oals ik in sommige reacties lees. Kortom, laat je hier niet door afschrikken! Online worden relatief vaker slechte ervaringen gedeeld dan goede. Aldus, aanrader, zeker door de weinige hormonen!

29-03-2021 | Vrouw | 18
levonorgestrel (19,5mg)
Na het lezen van alle horror verhalen op het internet heb ik besloten om toch de Kyleena toch te laten plaatsen, omdat ik wilde stoppen met de pil. Ik merkte dat ik me lichtelijk depressief aan het voelen was naarmate ik de pil al 1 jaar slikte het steeds slechter met mij ging voornamelijk emotioneel. Het voelde alsof ik mezelf verloren was en ik was naar een vrouw geweest[lees meer...] om erover te praten in de alternatieve geneeskunde en zei zij dat het door de pil kwam. Ik heb er zelf nooit over na gedacht een spiraal te plaatsen totdat zij het opbracht. Ik zag er erg tegenop het te plaatsen, want ik las overal dat het zon pijn deed. De waarheid: ja het is echt geen prettig gevoel en het deed pijn , maar dit is voor 20 seconden en dan ben je er voor 5 jaar vanaf! Ik heb van te voren 800 mg ibuprofen ingenomen (2 x neurofen) want wij hadden thuis niks anders... de arts raadde aan 600 mg ibuprofen te nemen, maar ik kan je vertellen meer kan zeker geen kwaad. Na het plaatsen voelde ik er weinig meer van ik ben in de middag overal nog naartoe geweest in de avond deed het meer pijn, maar de volgende ochtend had ik er al geen last meer van. Na 2 dagen heb ik seks gehad met mijn vriend en dat deed helemaal geen pijn en ik voelde de spiraal niet zitten. Hij voelde de draadjes wel, die gaat de arts na 6 weken korter knippen en dan zou dat ook niet meer moeten gebeuren. Doe asjeblieft waar je jezelf het prettigst bij voelt en laat je niet gek maken door al deze horror verhalen.

22-03-2021 | Vrouw | 21
levonorgestrel (19,5mg)
Na 2 verschillende anticonceptiepillen met nare bijwerkingen (acne, depressieve gevoelens, bloedingen) ervoor gekozen de kyleena te proberen omdat deze de minste hoeveelheid hormonen in mijn lichaam zou brengen. Het zetten van de spiraal viel me mee, en na een dag was de buikpijn weg en had ik weer seks met mijn vriend. Ik ben ontzettend blij met de kyleena! Mijn acne is z[lees meer...]o goed als weg, mijn libido is op dezelfde hoogte gebleven, ik ben niet meer ongesteld en heb alleen eens in de maand een paar off-daagjes waarin ik veel zin heb in chocola en ik een paar pukkeltjes erbij krijg. Ik heb hem op mijn 19e laten zetten en ben er nu bijna 2 jaar erg tevreden mee :)

20-03-2021 | Vrouw | 22
levonorgestrel (19,5mg)
Hiervoor heb ik 8 jaar lang de pil geslikt. Langere tijd heb ik last gehad van migraine. Na het bijhouden van de migrainemomenten, kwam ik samen met mijn huisarts erachter dat het te maken had met de pil (veel hormonen). Omdat de Kyleena minder hormonen afgeeft en het prettiger wordt ervaren voor vrouwen die nog niet zijn bevallen, heb ik gekozen voor deze spiraal. Het p[lees meer...]laatsen was zeker geen pretje. Het deed kort pijn en de gehele dag heb ik last gehad van krampen. 3 dagen na het plaatsen heb ik nog last gehad van lichtere krampen. Deze krampen kan je vergelijken met menstruatiekrampen. Hierna waren de krampen over en heb ik geen last meer ervaren. Over het algemeen dus zeker tevreden!