levonorgestrel

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

11-08-2020 | Vrouw | 25
levonorgestrel (19,5mg)
Twee maanden geleden heb ik de Kyleena laten plaatsen. Tot heden ben ik er erg tevreden over. Ik deel hier graag mijn ervaring. Ik heb een medische achtergrond en hoop dat anderen er wat aan hebben. Wat mij opviel aan voorgaande reacties is dat veel mensen een grote overgang ervoeren van de pil naar de spiraal. Hierbij is het belangrijk dat bedacht wordt dat de pil je [lees meer...]hormonale schommelingen van je natuurlijke cyclus onderdrukt en dat bij de spiraal je eigen cyclus waarschijnlijk weer opgestart wordt. De spiraal voorkomt zwangerschap namelijk vooral door ondoorgankelijkheid van de baarmoedermond en de onmogelijkheid van innesteling van een eicel in de baarmoederwand. Bij je eigen natuurlijke cyclus kunnen emotionele schommelingen horen en andere lichamelijke klachten, die je niet hebt als je de pil slikt. De pil kan wel weer andere bijwerkingen hebben. Als je wilt weten hoe je je eigen cyclus ervaart, kan je ook tijdelijk stoppen met de pil, maar dit heeft natuurlijk ook weer zwangerschapsrisico's! Daarnaast is het goed om je te beseffen dat hormonen op elke vrouw een ander effect hebben. Ook merk ik dat vrouwen die negatieve ervaringen ergens mee hebben, dit sneller ergens zullen posten, dan vrouwen die positieve ervaringen hebben. Ten slotte is het goed om te beseffen dat hormonen op elke vrouw een ander effect hebben. Ik koos voor de Kyleena, omdat ik mijn eigen cyclus graag wilde behouden, want ik voel me levendiger met een natuurlijke cylcus en minder afgevlakt. Het plaatsen deed ik bij de huisarts. Dit was even vervelend, maar viel me erg mee. Na het plaatsen had ik sommige dagen wat zeurende pijn, maar ook dit viel mee. Mijn bloedverlies is weinig en nog wat onregelmatig. Mijn puistjes namen na het stoppen met de pil weer toe, maar zijn na het plaatsen van de Kyleena weer wat afgenomen. Ik heb de Kyleena nog maar kort, dus lange termijn effecten kan ik hier niet delen.

09-08-2020 | Vrouw | 26
levonorgestrel (19,5mg)
De Kyleena spiraal was voor mij nogal een rollercoaster. Ik twijfelde lang over een spiraal en toen nog tussen de Mirena en Kyleena. Uiteindelijk heb ik in overleg voor de Kyleena gekozen, omdat deze kleiner is en minder hormonen heeft. De pijn van het inbrengen was echt niet prettig, maar duurde ook niet lang. Zou het niet graag nog eens willen doen ;) Kennelijk is het m[lees meer...]inder erg als je al een kind hebt gehad. Daarna begon het bloeden en de krampen. Menstruatiekrampen maar dan soort van stekender, snijdender. Ik moest dat 3 maanden aan kijken, ben wel op controle geweest. Soms bloedde ik niet op tijden van mijn menstruatie maar dan begon de ergste pijn. Dat duurde de derde maand zo lang achter elkaar dat ik maar een echo moest laten maken. Gelukkig was alles goed! Na zes maanden zou alle pijn toch sowieso weg moeten zijn dus dacht ik, ik ben nu al over de helft, even doorzetten. Snel daarna hield de pijn op! Heel af en toe een beetje bloed maar ook bijna niet meer ongesteld :) Dus als je er heel veel last van hebt, geef dan de hoop niet op! Verder trouwens wel last van acne, terwijl ik hiervoor altijd een gave huid had, dat is wel jammer. Qua mentale gezondheid kan ik niet goed zeggen of deze daar invloed op heeft, ik slik ook andere medicatie en wissel sowieso wel veel in emotie. Succes voor iedereen die dit aangaat! Toch jammer he dat de anticonceptie steeds op de vrouw aankomt, eigenlijk zijn alle opties best wel vervelend...

24-07-2020 | Vrouw | 24
levonorgestrel (19,5mg)
Ik ben altijd gevoelig geweest voor hormonen. Vroeger 4 verschillende anticonceptiepillen gehad voordat ik overstapte naar de Mirena. Mirena 5 jaar gehad en zeer tevreden over geweest. Toen was het tijd om het spiraaltje te vervangen. Mijn huisarts heeft toen zonder overleg de Kyleena besteld. Hier zouden minder hormonen in zitten en hij is wat kleiner dan Mirena. Dus al[lees meer...]leen maar voordelen werd mij verteld. Dat zal dan wel goed zijn dacht ik... Nou dat heb ik geweten. Ongeveer 1 maand na het plaatste begonnen de eerste klachten. Hele heftige hartkloppingen met hyperventilatie en paniekaanvallen tot gevolg. Ik was mezelf niet meer. Werd heel somber, onzeker en vertrouwde mijn lichaam niet meer. Stemmingswisselingen, neerslachtigheid en op het randje van een depressie. De huisarts kon geen oorzaak vinden voor mijn klachten. Ik moest maar met iemand gaan praten want het klonk als psychische klachten. Na enkele maanden kon ik duidelijk een link leggen met mijn cyclus. Mijn huisarts zei dat het eigenlijk niet mogelijk was dat dit aan de Kyleena lag. Uiteindelijk toch de Kyleena weer laten verwijderen en de oude vertrouwde Mirena terug laten plaatsen. Dit is nu ongeveer 6 maanden geleden. Ik merkte direct verschil. Ik heb nog steeds last van de nasleep maar gelukkig gaat het stukken beter. Kyleena zal vast goed werken voor sommigen, maar ik zal er zeker nooit meer voor kiezen.

10-07-2020 | Vrouw | 24
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb de Kyleena 4 maanden geleden laten plaatsen en ik ben erg tevreden. Het plaatsen was geen pretje, maar ik had het veel erger verwacht. Diezelfde dag wel heel erg last gehad van menstruatiepijn. Maar na die dag daarna was de pijn eigenlijk al over. In de afgelopen maanden zo nu en dan steken gehad (geen menstruatiepijn maar steken die ik echt 'uit de spiraal' voel k[lees meer...]omen). Maar die zijn van korte duur. Ook ongeveer 1 keer in de maand last van menstruatiekrampen. Daarnaast heb ik wel eens last van stemmingswisselingen. Soms ben ik opeens heel erg chagrijnig of down. Al met al dus paar bijwerkingen, maar niet storend. Zonder de kyleena zou ik ook last hebben van deze klachten (buikkrampen en stemmingswisselingen heb je ook tijdens een gewone menstruatie). Ik ben daarom erg tevreden, de Kyleena doet in ieder geval wat hij moet doen! Ik hoop dat ik hem over een paar maanden/jaren nog steeds zo fijn vindt.

28-06-2020 | Vrouw | 27
levonorgestrel (19,5mg)
Na nu bijna 3 jaar kyleena spiraal te hebben ben ik niet zwanger geworden. Wel wat last van bijwerkingen. Nog altijd depressiever dan voor Kyleena. Ook nog altijd onregelmatige menstruatie cyclus, soms wel maandelijks, soms drie/vier maanden niet dan een maand lang wel. Nu lijkt het weer maandelijks. Verder moe, vaak emotioneler en wat meer acne. Ook hele nare scherpe ste[lees meer...]ken gehad, een tijd lang zo nu en dan. Toen ook naar huisarts gegaan maar spiraal zat goed. Hoofdzakelijk door terugkomende/ aanhoudende depressieve stemming nog steeds momenten dat ik het er toch echt uit wil laten halen. Maar wat voor anticonceptie dan? Dus daarom toch maar wel Kyleena.

10-06-2020 | Vrouw | 36
levonorgestrel (19,5mg)
Eerst koper spiraal gehad, door onbekende klachten deze laten verwijderen. Omdat dit niet de veroorzaker was de kyleena gepakt omdat ik met koper spiraal vaak zo'n 10dg een bloeding had binnen een cyclus van 28dg, dus zo'n dikke 2wk geen bloeding en verder wel. Bij kyleena ervaar ik meer klachten aan mijn lijf. Ze zijn niet structureel, dus het komt zoals het komt en duu[lees meer...]rt zolang het duurt, maar ik voel me er lichamelijk niet prettig door. Waarom dan niet verwijderen? Het plaatsen deed ontzettend veel pijn en ik wil iets met zo min mogelijk hormonen. Een nieuwe koper spiraal betekent alweer zoveel pijn, daar kijk ik erg tegenop. Verder is er namelijk niets zonder hormonen.

09-06-2020 | Vrouw | 28
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb in oktober 2019 een kyleena spiraaltje laten zetten. Ik gebruikte al enkele jaren geen anticonceptie meer omdat de pil voor mij niet de oplossing was. De plaatsing was enorm pijnlijk. De eerste dagen na de plaatsing heb ik veel buikpijn gehad. Nadien verminderde het wel een beetje maar ik heb tot 2 maand continu steken in mijn buik gehad en zeurende pijn alsof je uw[lees meer...] eerste dag van de menstruatie hebt. Mijn regels bleven wel regelmatig maar duurde langer. Ondertussen zijn we meer dan een halfjaar verder en is de buikpijn bijna verdwenen. Ik wachtte af met hoop dat de klachten zouden verminderen maar nu is mijn menstruatie onregelmatig, ik heb ongeveer 2 weken mijn regels en dan 2 weken niet mijn regels. Sinds vandaag heb ik bloedproppen als ik naar de wc ga. Heeft iemand dit ook gehad? Ik heb een afspraak gemaakt bij de gynaecoloog om dit misschien er terug uit te halen want ik voel me echt niet goed. Als jullie me tips kunnen geven, dan hoor ik het graag

30-05-2020 | Vrouw | 29
levonorgestrel (19,5mg)
Circa 1,5 jr geleden, na 2 zwangerschappen, gekozen voor Kyleena vanwege lage dosering hormonen. Plaatsen ging perfect, weinig gevoeld & het eerste half jaar ook prima. Echter bleven mijn zwangerschapsklachten al lage rugpijn/bekkenpijn zeer sterk aanwezig/kwamen terug en daarbij kreeg ik steeds langer wordende menstruaties (plm 2 weken) met bijbehorende klachten. Na ruim [lees meer...]8 maanden maar eens laten controleren of alles goed zat; ja dat was het geval. Er speelden toen ook andere dingen in mijn leven waaraan ik de evt klachten icm stress/onzekerheid/angsten wellicht kon verklaren. Nu na 1,5 jaar alles in rustiger vaarwater maar klachten nemen eigenlijk alleen maar toe. Besloten om te laten verwijderen; vrijwel pijnloos en nu direct al mn eerste menstruatie met minder pijn... Benieuwd naar het verdere verloop.

09-05-2020 | Vrouw | 29
levonorgestrel (52mg)
Afschuwelijk, nooit meer! Heb nu twee jaar de Kyleena. Deze week gaat hij er uit. Zetten was pijnloos en geen napijn, maar daarna hels. Elke maand het gevoel alsof mijn lichaam het ding er uit wil werken. Mijn depressieve en opgejaagde periodes worden tot de menstruatie begint, steeds langer. Eerst een of twee dagen daarvoor, nu bijna de week na mijn menstruatie weer. Eige[lees meer...]nlijk voel ik me maar 1 week geestelijk goed. Ik scheer me een ongeluk. Heb veel buikkrampen, bruinverlies en steken in mijn buik. Puisten om mijn billen en voorhoofd. Onverklaarbaar veel rugpijn. Ben tussendoor voor een echo geweest, alles leek goed. Nou, het maakt mij niet uit of hij goed zit, hij gaat er uit.

07-05-2020 | Vrouw | 25
levonorgestrel (19,5mg)
Voor 1,5 jaar heb ik de kyleena met grote tevredenheid gebruikt. De plaatsing was niet prettig maar zeker ook niet verschrikkelijk en was zo gedaan. Vervolgens voor 3 tot 5 maanden licht bloedverlies gehad, denk hierbij aan hoogstens een inlegkruisje gebruiken of ermee leven dat een onderbroek soms een vlekje heeft. Ik merkte af en toe nog hormoonschommelingen, maar vele[lees meer...] malen minder dan voorheen (met een natuurlijke cyclus). Al met al tevreden. Helaas had ik de grote pech dat ik alsnog zwanger ben geworden. Deze kon, door de kylena, zich niet vestigen in mijn baarmoeder waardoor deze in één van mijn eileiders is gaan groeien. Zonder dat ik dat wist. Op een dag hierdoor hele heftige buikpijn gekregen vanwege de inwendige bloedingen door het openscheuren van de eileider. Met spoed geopereerd en leef nu verder met één eileider minder. Geen van de artsen had dit ooit eerder meegemaakt bij een goed geplaatste spiraal. Maar het is dus mogelijk. Er zit een klein risico aan maar verder altijd heel tevreden geweest.

24-04-2020 | Vrouw | 27
levonorgestrel (19,5mg)
Ik vond het heel vervelend om elke dag op gezette tijden de pil te moeten nemen; wat dat betreft is een spiraal ideaal. Maar de bijwerkingen zijn bij mij heftig; ik heb sinds ik hem heb last gehad van vlagen van (onverklaarbare) hevige pijnscheuten rondom m'n baarmoeder. Ik heb het een jaar vol gehouden in de hoop dat het zou verminderen, maar dat is niet gebeurd. De pijn [lees meer...]trekt zelfs naar m'n benen en voeten en lijkt op zenuwpijn. Het zijn 'steken' die een paar keer per week voorkomen en veel heftiger zijn dan reguliere menstruatiepijn. Verder heb ik ook een vrij duidelijke relatie ontdekt met toegenomen acne. Hij gaat er binnenkort eindelijk uit.

17-04-2020 | Vrouw | 28

29-03-2020 | Vrouw | 16
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb het kyleena spiraaltje nu net een week. Het plaatsen deed pijn, maar was te verdragen. Ik had hiervoor ook niets ingenomen dus het viel goed mee. Ik heb het spiraaltje laten plaatsen op de vierde dag van m'n menstruatie en deze is nu nog steeds niet gestopt. Normaal duurt deze maar 5 dagen. Ook heb ik nog steeds last van bruinverlies en hevige krampen. Is dit he[lees meer...]rkenbaar?

27-03-2020 | Vrouw | 28
levonorgestrel (19,5mg)
Het inbrengen van de spiraal is uiteraard niet prettig. Mijzelf voorbereid door 24 uur van te voren een spiegel paracetamol 4x dgs 500mg op te bouwen. De eendenbek is niet comfortabel. Het inbrengen was echter binnen een minuut gebeurd en viel alles mee. In het begin heeft mijn baarmoeder iets gekrampt, maar dit was niet te vergelijken met mijn “normale” menstruatiepijnen [lees meer...]die ik voorheen had. In het begin regelmatig gecontroleerd of de draadjes nog voelbaar waren, deze zijn een tijdje voelbaar geweest maar waren dit na enkele weken niet meer. Heb mij netjes aan de voorschriften van de huisarts gehouden en heb ook nacontrole gehad. De draadjes van het spiraal waren netjes om de baarmoedermond gekruld. Ik heb het kyleena spiraal nu ongeveer een jaar. Ik word nog wel regelmatig ongesteld. Mijn menstruatie is echter NIETS vergeleken met wat het voorheen was. Voorheen had ik enorme last van mijn hormonen, dit begon al 2 weken voordat mijn menstruatie begon. Zo ook de fysieke klachten, hoofdpijnen, misselijk, krampen, rugpijn, vermoeidheid. Dit alles ervaar ik nu in MINIMALE mate. De hormonale buien zijn sporadisch, van korte duur en kan ik koppelen aan mijn menstruatie. De fysieke klachten zijn minimaal aanwezig en ook is mijn vloed minimaal. Tot op heden nog niet zwanger geraakt, dus ik ben door alles zeer gebaat bij dit product. Heel erg tevreden en kan dit iedereen aanraden.

16-03-2020 | Vrouw | 20
levonorgestrel (19,5mg)
Met het zetten van de spiraal had ik geen enkel probleem voelde wel even een kramp tijdens het zetten, maar half uur later stond ik weer op de werkvloer zonder enige problemen. Mijn 1ste menstruatie begon nadat die er een maand in zat, mijn menstruatie krampen waren erger dan voordat ik mijn spiraal had. 1 keer was het zo erg dat ik ziek naar huis moest omdat ik niet meer [lees meer...]normaal mijn werk kon doen. Nu zit mijn spiraal er 7 maanden in en heb ik nog altijd last van heftige menstruatie krampen waar ik niet mee aan het werk kan, de bloedingen zijn gelijk gebleven maar ze houden wel langer aan. Ook heb ik meer last van Witte afscheiding.Ik hoor van de mensen om mij heen dat sinds ik mijn spiraal heb agressiever ben gaan reageren op situaties, ik krijg regel matig te horen dat ik een ander mens ben geworden sinds ik mijn spiraal heb. En twijfel nu of ik hem nog moet laten zitten of er toch uit laat halen.

09-03-2020 | Vrouw | 33
levonorgestrel (19,5mg)
Hier een hele positieve ervaring. Een half jaar na de geboorte van mijn dochter de spiraal laten plaatsen op de 2e dag van menstruatie. Ik heb helemaal nergens last van gehad, geen pijn, geen kramp, geen naar gevoel. Ook vantevoren niks ingenomen tegen de pijn, gewoon goed gegeten, niks speciaals. De spiraal was geplaatst door een specialiste van mijn verloskundigenpra[lees meer...]ktijk, die ik ook tijdens zwangerschap en in de kraamweek heb gezien en gesproken, dus ook dat hielp mee tegen eventuele spanning. Heel erg tevreden over de Kyleena, heb deze nu een jaar en mijn menstruatie is nagenoeg verdwenen. Rondom menstruatie tijd krijg ik wel last van acne, iets wat ik voorheen ook had,maar dat is ook zo weer weg.

Thyrax Duotab (851) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (547) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (500) - Antibiotica - penicillines breedspectrum