levonorgestrel

Menstruatiepijn (219 meningen)
Plaatsen spiraal (92 meningen)

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

20-11-2022 | Vrouw | 35
levonorgestrel (19,5mg)
Ook vanuit mij een positief verhaal. Mirena 2 jaar geleden laten zetten en ik vond het eigenlijk heel prettig bij mijn huisarts. Ik heb 1 seconde gevloekt en toen zat ie er al in. 'Was dat het nou?' - dacht ik toen. Jaren de pil geslikt en het hormoonstaafje uitgeprobeerd: niet mijn ding. Een tijdje zonder anti-conceptie gezeten omdat ik het zonder hormonen wilde proberen.[lees meer...] Vanaf dat moment kreeg ik heftige PMS-klachten: 1 week voordat ik ongesteld moest worden moodswings, doodmoe, janken om van alles etc. Ik heb het vaak op de bank onder een kleedje uit moeten zitten. Zodra ik ongesteld werd, leek de wolk en mijn wattenhoofd verdwenen. Uiteraard helpen de classics: voldoende slaap, beweging (yoga/wandelen/rustige beweging..), emotionele verbinding met de mensen waar je blij van wordt en misschien wel de belangrijkste 2: gezonde voeding en zo min mogelijk stress. Kan echt voor iedereen verschillen maar het past bij mijn lichaam (en geest..). Kortom: ik ben zeer tevreden over Mirena!

29-10-2022 | Vrouw | 44
levonorgestrel (52mg)
In november mirena geplaatst gekregen. Direct daarna pijn in mn buik en pijn bij mn baarmoedermond. Elke x kreeg ik anti biotica voor ontsteking maar kon absoluut niet vd spiraal komen. Elke x doorbloedingen. Pijn. Niet kunnen vrijen. Uiteindelijk 5 weken geleden zelf spiraal verwijderd. En direct was de pijn over. Over gegaaan op de pil. Geen bloedingen meer niks. [lees meer...] Nooit weer! En laat je dus niet wijsmaken dat t vd spiraal niet kan komen

24-10-2022 | Vrouw | 32
levonorgestrel (52mg)
Na mijn eerste zwangerschap werd deze spiraal geadviseerd. Van het plaatsen voelde ik niets meer dan een klein prikje. Dus in tegenstelling tot wat anderen ervaren, had ik alvast geluk. Wat ik ook heel vaak hoorde over het spiraaltje was 'bijna nooit ongesteld'. Heerlijk dacht ik. Helaas was dat voor mij dus geheel andersom. Elke maand werd ik weer ongesteld, in een vrij r[lees meer...]egelmatig patroon, wat zeker niet storend is. Maar de duur van elke menstruatie was wat anders. Bij elke cyclus van ongeveer 4 weken, was ik telkens gemiddeld 2,5 weken ongesteld. Zat het tegen was het 3 weken. Dus ik was meer wel ongesteld dan niet. Op die manier is het natuurlijk ook een vorm van anticonceptie als het je verhindert om geslachtsgemeenschap te hebben... Dus na 8 maanden besloot ik het te laten verwijderen. Ik heb het meer dan gehad hiermee. Naast dit vervelend probleem heb ik ook wel meer last van angst en stress en ben ik altijd heel moe. Een tiental jaar geleden heb ik eens de prikpil gehad. Daardoor was ik een maand lang ongesteld en moest een pil nemen om het te doen ophouden. De gewone pil werkte voor mij altijd het beste (oestrogeen en progestageen) . Echter omwille van de risico's op tromboses raadt de gynaecoloog dit af. Ik moet nu proberen met de minipil. Van tevoren hoop ik al niet te veel want dit is een anticonceptie die net zoals de hormoonspiraal en de prikpil, waarbij ik dus beiden dezelfde problemen ervaarde, enkel progestageen bevat. Ik word hier depressief van, dit weegt op je relatie. Je seksleven verandert al genoeg met een kindje erbij, op deze manier loopt het al helemaal spaak. Met geluk 2x seks per maand, met pech een maand helemaal niet.

17-10-2022 | Vrouw | 26
levonorgestrel (19,5mg)
Ik denk dat veel mensen zich gek laten maken door verhalen van anderen over het plaatsen van de spiraal. Het is inderdaad geen prettig gevoel maar het is van korte duur! Ik vond het al met al heel erg meevallen. Geen last van bijwerkingen en menstruatie blijft vanaf het begin uit. Ik kan het iedereen aanraden!

08-10-2022 | Vrouw | 53
levonorgestrel (19,5mg)
Dacht dat mijn depressieve gedachten en stemmingsschommelingen een gevolg waren v mijn psychoses. Heb gedurende al die tijd medicatie hiervoor ingenomen en ermee leren leven en omgaan. Nu ben ik 53 jaar en heb ik een maand geleden mijn mirena spiraal definitief laten verwijderen omdat ik in de menopauze ben. En de dag na de verwijdering was ik herboren. Een heel ander men[lees meer...]s, opgewekt,energiek ,vrolijk. Kan t nog steeds nie vatten.

06-10-2022 | Vrouw | 20
levonorgestrel (19,5mg)
Jaren lang heb ik de pil geslikt met name omdat ik altijd al erg veel last heb gehad van acne. Toch besloot ik vorig jaar om iets anders te gaan proberen. Het mirena spiraaltje. Het zetten ging erg goed. Het was zeker wel even pijnlijk. Tip; trek losse kleding aan, neem van te voren pijnstillers en nog beter neem een dagje vrij! Ik ben na het zetten nog gaan werken en daar[lees meer...] had ik toen al snel veel spijt van. Na het zetten kwamen eerste bijwerkingen al snel. Veel stemmingswisselingen, overmatig acne (nog erger dan dat ik het ooit heb gehad), een laag libido. Ik wordt af en toe nog ongesteld maar zo goed als niet mee nu in een jaar tijd ben ik denk ik 3 keer ongesteld geweest. Na het ongesteld zijn. waren er ook een aantal bijwerkingen die telkens weer opnieuw voorkwamen. Bijvoorbeeld: hele dikke afscheiding, vaginale schimmel infectie(2x) en de 1e week na het ongesteld zijn stinken.... Toevallig heb ik deze week een afspraak om m'n spiraal weer te laten checken. Inmiddels heb ik mijn spiraal bijna een jaar, en ben er op dit moment best wel blij mee. Heb zo goed als geen last mee van acne. Alleen zijn af en toe die bijwerkingen erg vervelend.

02-10-2022 | Vrouw | 24
levonorgestrel (52mg)
Op mijn 18e eerste spiraal laten plaatsen vanwege vaste relatie. Het plaatsen was niet helemaal fijn (lichtgevoel in hoofd & heftige buikkrampen). De eerste zes weken waren ook een hel (onregelmatig bloedverlies, buikkrampen, kon geen broeken dragen vanwege drukkend gevoel). Daarna zijn de klachten verdwenen en is de menstruatie weggebleven. Na 4 jaar (vanwege uitwerking v[lees meer...]an de hormoon) een nieuw spiraal laten plaatsen. Het opnieuw plaatsen van de spiraal viel dit keer erg mee; geen bloedverlies of buikkrampen gehad. De spiraal deed zijn werk: ik werd niet meer ongesteld (helemaal niet meer) en was beschermd tegen ongewenst zwangerschap. Na totaal 6 jaar een spiraal te hebben gehad, kreeg ik last van neerslachtige/depressieve gevoelens. Het voelde ook niet meer prettig om niet ongesteld te worden. Daarnaast kreeg ik ineens veel haargroei in mijn gezicht, rondom mijn tepels, buik, armen & benen. Ook kreeg ik acne in mijn gezicht & hals. Mijn schildklierwaarden zaten op het randje van “net goed”. Volgens de huisarts konden dit de bijwerkingen van de spiraal zijn, maar was de kans erg klein. Uiteindelijk toch besloten om de spiraal te verwijderen en na 3 weken voelde ik me al een stuk beter. De neerslachtigheid verdween en de haargroei & acne begon af te nemen. Hoewel de huisarts mij niet begreep, ben ik blij dat ik naar mijn lichaam heb geluisterd door de spiraal te laten verwijderen!

26-09-2022 | Vrouw | 40
levonorgestrel (19,5mg)
Zeer depressief, na half jaar eruit gehaald en de dag erna weer ik alweer positiever

15-09-2022 | Vrouw | 29
levonorgestrel (19,5mg)
2 jaar na plaatsen spiraal werd ik weer ongesteld. Een week nadat mijn ongesteldheid over was werd ik weer 'ongesteld'. Met de ongesteldheid kwamen ontzettende mood swings en vaginale infecties. Mijn dokter vertelde me in mei dat ik het nog even aan moest kijken soms ging dit vanzelf weer over. In de maanden even aankijken gingen mijn menstruaties gepaard met krampen die o[lees meer...]p weeën leken, zo pijnlijk dat ik niet meer kon lopen. Eruit met dat ding!

11-09-2022 | Vrouw | 35
levonorgestrel (19,5mg)
Het plaatsen van de spiraal was goed te doen, daarna wel 2 dagen flinke buikkrampen gehad en 8 dagen gevloeid. Ik heb de spiraal nu één jaar, het eerste halfjaar was ik elke maand 9 - 12 dagen aan het menstrueren. De hoeveelheid is wel minder maar ik menstrueerde vóór de spiraal hooguit 4 á 5 dagen. Dat was voor mij dus echt een grote tegenvaller want ik had gehoopt dat m[lees meer...]ensturatie uitbleef, helaas. Tevens kreeg ik erg snel last van regelmatig hartkloppingen, heel veel hoofdpijn, sombere gevoelens en een kort lontje. Ik heb besloten dat de spiraal eruit gaat!

30-07-2022 | Vrouw | 39
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb voor de tweede keer spiraaltje laten plaatsen en blijf steeds om de week soms twee weken vloeien. Plus vaak contact bloedingen en tijdens echte menstruatie veel vocht vast houden. Ontzettend dikke buik. Laatste tijd ook veel vermoeidheid en buikpijn. Mijn man heeft zichzelf laten steriliseren en kan ik eindelijk van het spiraaltje af

28-07-2022 | Vrouw | 33
levonorgestrel (52mg)
Ik koos voor de Mirena omdat ik last had van flinke menstruaties en PMS na mijn 2 zwangerschappen. Het plaatsen zelf was helemaal prima, het was niet fijn maar goed te doen. De pijn na het plaatsen viel me ook mee. Wel heb ik 6 weken lang daarna gevloeid en tot 8 weken last van spotting. Dit vond ik al vervelend omdat je continue een maandverband of inlegkruisje nodig had.[lees meer...] Na ongeveer 1 maand kreeg ik allerlei vage klachten. Hele erge paniek en hyperventilatie aanvallen, dichtgeknepen keel, jeuk aan mijn nek, voelde me naar de buitenwereld emotieloos terwijl ik van binnen op stand turbo stond. Werd snachts bezweet wakker en kon daarna de slaap niet meer vatten terwijl ik wel super moe was. Ook rare stekende hoofdpijn & geen eetlust meer. Lag ik rustig op de bank kreeg ik last van super erge hartkloppingen uit het niks. Dit alles aangegeven bij de verloskundige en zij gaf aan dat het inderdaad door de Mirena kon komen. Nu was ik hiervoor 7 jaar hormonale anticonceptie vrij dus ik wist dat ik niet mezelf was met al deze rare klachten. Meteen laten verwijderen en voor mij nooit meer hormonale anticonceptie. Liever elke maand 1 week “Debbie downer” zijn met pms klachten dan elke dag in de paniek schieten om niks. Jammer vind ik het wel want voor sommige vrouwen werkt het perfect, voor mij is het dus niks.

19-07-2022 | Vrouw | 46
levonorgestrel (19,5mg)
altijd mirena gehad. Voorgaande jaren minder last gehad dan nu.. Nu voor de 5e keer op mijn 46 jarige leeftijd laten zetten en ineens heftige klachten als hyperventilatie, onrust, somber. Moeheid altijd al gehad terug kijkend op de mirena voorgaande jaren. Nu ik de mirena eruit heb laten halen ben ik minder moe en mijn psychische klachten zijn als sneeuw voor de zon verdw[lees meer...]enen. Ben weer vrolijk!

04-07-2022 | Vrouw | 48
levonorgestrel (52mg)
Nu al derde Mirena laten plaatsen en super tevreden. Naast alle negatieve reacties dus ook een zeer positieve. Bij eerste spiraal werd ik nog wel ongesteld, bij tweede en derde niet meer. Heel fijn. Weinig last van andere maandelijkse hormonale ongemakken. Minder stemmingswisselingen en nauwelijks/geen hoofdpijn meer. En nooit meer aan een pil hoeven denken... ook fijn!

20-06-2022 | Vrouw | 23
levonorgestrel (19,5mg)
Laten plaatsen na een ongewenste zwangerschap. Het plaatsen was niet prettig, erg pijnlijk. Gelukkig was dat niet van lange duur. De 1e maand na het plaatsen heb ik last gehad van abnormaal heftige krampen. Mij was echter verteld dat ik de HA niet mocht bellen, tenzij ik last had van koorts. Tijdens de checkup (na ong. een maand) zei de HA dat ik na dag twee al had moe[lees meer...]ten bellen, dan hadden ze hem eruit gehaald. Omdat de krampen minder erg werden, en een andere vorm van anticonceptie mij niet echt beter leek, heb ik hem toch laten zitten. Vòòr de Mirena was ik altijd 3/4 dagen ongesteld. Nu waren dat er 8/9. Wel had ik veel minder last van bloedverlies en rugpijn, maar de krampen waren bizar heftig en deden zich voor op de meest rare momenten van mijn cyclus. Ook kon ik het nu voelen wanneer ik aan het ovuleren was (door heftige krampen dus). Doordat ik continu last had van krampen op de meest rare momenten, was ik continu bang dat er iets mis was, of dat ik misschien weer zwanger was. Dit kostte ontzettend veel mentale energie, omdat je er toch continu in je achterhoofd mee bezig bent. Los van de lichamelijke klachten, heb ik er vooral mentaal last van gehad. Ik heb een historie met depressie, dus ik dacht er niks van toen mijn depressieve klachten terugkwamen. Wat echter wel raar was, was dat ik dit keer geen achterliggende reden kon vinden voor mijn depressieve klachten. Ik heb de Mirena 3 jaar gehad, en heb 3 jaar gedacht chronisch depressief te zijn. Nu ben ik sinds een halfjaar overgestapt op een koperspiraal, en na de 2e week dat de Mirena eruit was, waren ook alle depressieve klachten weg. Ik vind het bespottelijk dat mensen met een historie van depressie hier niet voor worden gewaarschuwd. Pluspunt: ben niet zwanger geworden, dus hij werkt I guess.

16-06-2022 | Vrouw | 22
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb 1.5 jaar de Mirena gehad. Leek eerst allemaal goed te gaan, menstruatie is ook altijd uitgebleven dus dat was super fijn. Na verloop van tijd echt depressieve gedachten gekregen en enorme mood swings. Daarnaast kreeg ik enorm vervelend ruikende en grote hoeveelheid afscheiding, waar ik heel onzeker van werd. Ook veranderden mijn borsten enorm: het borstweefsel werd [lees meer...]keihard en spatte zowat uit m’n borsten. En daarnaast verloor ik ook nog eens mijn libido voor 100%. Ook veel zeer pijnlijke steken in baarmoeder. Al met al: de spiraal is er nu 4 maanden uit en ik voel me lichamelijk en mentaal ein-de-lijk weer mezelf. Weg met die rotzooi.

Thyrax Duotab (871) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (596) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (558) - Antibiotica - penicillines breedspectrum