levonorgestrel

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

06-01-2022 | Vrouw | 32
Menstruatiepijn
Voor mij geen Mirena meer. 6 maanden na plaatsing laten verwijderen. Ik ben normaal (buiten menstruatie om nooit ziek! Ik had na plaatsing dag in dag uit hevige menstruatiepijn (hoofdpijn, krampen in onderbuik, spierpijn, lamlendig gevoel en zelfs koorts en ik bleef ontzettend ongesteld en zeer onregelmatig. Ik ben overgestapt op de prikpil! Wat een verademing!

03-01-2022 | Vrouw | 30
Menstruatiepijn
AANRADER! Mijn natuurlijke menstruatie was jarenlang 10 van de 30 dagen in de maand met veel gewricht-, spier- en buikpijn en vermoeidheid. Anticonceptiepil vergat ik vaak. De mirena biedt uitkomst voor beiden. Het zetten was pijnlijk, maar daar tegenover staat zeker 5 jaar babyloos seks en geen omkijken meer naar anticonceptie. Dat is het voor mij absoluut waard. Natuurl[lees meer...]ijk geen SOA-bescherming. En nog beter - mijn huidige menstruatie: ik ben nog amper ongesteld, merk het alleen aan een beetje lichtroze bloed in mijn ondergoed een paar dagen per maand en dat is er zó uitgewassen.

23-12-2021 | Vrouw | 45
Menstruatiepijn
Laten plaatsen ivm extreme menstruatie pijn en bloedverlies. Daarnaast beginnende overgangsklachten. Eerste weken echt moeten doorbijten. Onregelmatig bloedverlies en veel buikpijn. Na 3 maanden zeer tevreden. Wel menstruatie maar prima te doen zonder pijnstilling. Stemming stabiel, opvliegers verdwenen.

18-11-2021 | Vrouw | 19
Menstruatiepijn
verschrikkelijk, ten eerste was het inbrengen heel moeilijk. en dan begonnen al gauw de klachten. zo misselijk heel de dag door. en dikker worden vond ik ook niet bepaald leuk. ik lag haast elke avond huilend in bed omdat ik me zo beroerd voelde. ik voelde de spiraal ook zitten. het voelde zo raar in mijn onderbuik, alsof iets niet goed zat. na 6 maanden zouden de klachte[lees meer...]n verminderd moeten zijn maar dat hielp niet bij mij. dus eruit laten halen. gelijk voelde ik een opluchting

05-10-2021 | Vrouw | 18
Menstruatiepijn
Verschrikkelijk. Ik snap dat het bij sommige mensen goed helpt maar bij mij absoluut niet. Het deed me zoveel pijn. Heb de spiraal 6 maand gehad om het nog wat tijd te gunnen maar heb me 6 maanden niet als mezelf gevoeld. Kots misselijk elke dag. Na het eruit halen was het zo’n opluchting! Gelijk beter

12-08-2021 | Vrouw | 22
Menstruatiepijn
In januari de mirena spiraal laten plaatsen. Plaatsing was heel pijnlijk, maar daar was ik ook wel op voorbereid. Waar ik niet op was voorbereid, waren zes weken vol met zeer ernstige buikkrampen. Na een aantal weken bij de gynaecoloog laten checken of hij goed zat, wat ook zo was. Ze zeiden dat het wat langer kon duren voor mijn lichaam eraan gewend was. Intussen ging ik [lees meer...]bijna iedere dag kapot van de pijn, ook met pijnstillers. Vele malen heftiger dan een normale menstruatie dus. Ik wist geen raad meer met mezelf. Na zes weken besloten om hem eruit te laten halen. Wat een opluchting. Alle pijn direct verdwenen. Voor mij nooit meer. Wees ervan bewust dat jou dit ook kan gebeuren. Denk nog een extra keer na voordat je een stuk plastic in je gezonde lichaam laat plaatsen alsjeblieft.

06-10-2020 | Vrouw | 30
Menstruatiepijn
Heb de Mirena vorige week maandag laten plaatsen. Vanaf donderdag heb ik hevige buikkrampen gekregen. Zo pijnlijk dat ik ook niet goed kan slapen. Voor controle teruggeweest. Ze weten het niet goed. Het kan zijn dat dit niet "bij je past". Oftewel mijn lijf niet tegen de hormonen kan, net zoals bij de pil (kon ik ook niet tegen, zoveel bijwerkingen). Ik krijg vrijdag een e[lees meer...]cho, maar of ik hem last zitten tot dan... Als het zo heftig blijft gaat hij eruit!

25-02-2020 | Vrouw | 25
Menstruatiepijn
Ik schrijf dit niet om mensen angst aan te jagen of om het af te raden. Integendeel. Ik had voordat ik mijn eerste Mirena liet plaatsen zulke heftige menstruatiepijnen dat ik te pas en te onpas flauwviel. Ik was eerst een tijdje aan een lichte pil (microgynon 20) omdat ik nogal heftig reageerde op hormonen van de zwaardere variant. Maar na tig doorbraak bloedingen en PM[lees meer...]S klachten, toch maar even bij de huisarts over de Mirena gepraat. Die vond het op dat moment een geniaal idee en we hebben een afspraak gemaakt hem te laten plaatsen. Begrijp me niet verkeerd het plaatsen was geen feest. Ik werd behoorlijk licht in mijn hoofd en moest even rustig aandoen die dag, maar verder viel het mee. Ik werd ook niet erg volledig geïnformeerd over de bijwerkingen maar dat was in dit stadium ook niet van toepassing. Ik heb de Mirena voor bijna de volledige 5 jaar gehad zonder zware bijwerkingen. Hier en daar wat spotting, maar mijn menstruatie was weg, geen drama meer iedere maand en ook geen pms. Ik besloot hem na deze 5 jaar meteen bij het verwijderen te laten vervangen voor een nieuwe. We zijn nu 2 jaar verder in mijn tweede Mirena en nu beginnen ineens de bijwerkingen waar ik niet voor was gewaarschuwd. Ik heb nu al tweemaal een cyste op mijn eierstok gehad (beide kanten) met alle gevolgen van dien; krampen en donkere afscheiding die nu al bijna 2 maanden aanhouden, pijn in mijn onderrug, en zeer gevoelig daar beneden, dus ook niet bepaald goed voor mijn sexleven. De eerste cyste ging uit zichzelf weg maar de tweede zit er nog steeds en moet wellicht operatief verwijderd worden omdat deze formaatje xl kippenei heeft. Daar zit ik nou echt niet op te wachten. Ik woon nu in Duitsland en de dokters hier vertellen me doodleuk dat het een bijwerking is die toch echt wel vaker voorkomt. Het gekke is dat mijn lichaam dus meer dan 5 jaar de mirena super getolereerd heeft maar nu ineens in de stress schiet. Ik ben er nu serieus over na aan het denken het ding eruit te laten halen. Ik zou niet weten wat een goed alternatief zou zijn, maar dit kan ook niet echt veel langer doorgaan zo. Tips over goede alternatieven die het liefst zo min mogelijk hormonen bevatten zijn absoluut welkom.

02-08-2019 | Vrouw | 21
Menstruatiepijn
Na jaren aan de pil gezeten te hebben maar altijd pijn tijdens de menstruatie te hebben gehad was ik een tijdje overgestapt naar de prikpil. Ik reageerde daar niet goed op en ben in totaal een jaar lang non stop ongesteld geweest. Ik heb een paar maanden toen helemaal niets gebruikt, maar mijn menstruatiepijn werd al snel weer ondragelijk. In overleg met de dokter toch de [lees meer...]mirena laten zetten, de eerste 2 weken na het zetten had ik heel veel pijn, en daarna is het geleidelijk afgenomen. Ik heb hem nu een jaar, en ik merk aan mijn lichaam wanneer ik ongesteld zou moeten worden door een aantal dagen pijn te hebben, maar niets vergeleken met voorheen. Over het algemeen zeer tevreden, het kostte alleen wat tijd om te 'stabiliseren'.

31-07-2019 | Vrouw | 45
levonorgestrel (20)
Menstruatiepijn
Ik had erg veel last van de pil(migraine) en menstruatiepijn dus op advies van huisarts overgestapt naar Mirena spiraal. Alleen het plaatsen al was vreselijk pijnlijk. En heb sindsdien alleen maar buikpijn en misselijk. En ontzettend down. Mijn omgeving kent me zo niet. Kan om alles wel janken. Slik al 2 maanden elke dag pijnstillers. Ben er helemaal klaar mee. Maandag g[lees meer...]aat ie eruit!! Joepie!!

01-02-2019 | Vrouw | 40
Menstruatiepijn
Inmiddels heb ik mijn derde spiraal. Het laten plaatsen is een hel, maar met een paar pijnstillers is het te doen. Ik heb al een aantal jaren onverklaarbare klachten in mijn onderrug, linkerheup, linkerbeen en knie en niet tr vergeten de depressieve gevoelens. Verwezen naar een orthopeed, scans gemaakt. Cyste gevonden in mijn heupbot en de diagnose piriformis syndroom. Ben[lees meer...] een aantal maanden bezig met fysiotherapie. Maar echt resultaat blijft uit. Ik ga deze spiraal laten verwijderen om te zien wat dit voor effect zal hebben op mijn pijnklachten. De spiraal heeft de eerste jaren het gewenste effect gehad: geen pijn en uitblijven menstruatie, maar de ernst van de bijwerkingen heeft mij doen besluiten dit ding er uit te laten halen. Mochten mijn bijwerkingen niet weggaan dan laat ik gewoon weer een nieuwe plaatsen.

21-01-2019 | Vrouw | 26
Menstruatiepijn
Na het plaatsen had ik weinig tot geen menstruatie meer, maandelijks wel beetje bloedverlies in het eerste jaar, tweede jaar bijna niets meer, de laatste 2 jaar terug elke maand beetje. Mood swings bleven. Lage rugpijn en borstpijn ging weg. Migraine aanvallen leken er wel méér door. Maar het ergste: GEEN libido meer!

15-12-2018 | Vrouw | 21
Menstruatiepijn
Ik heb 20 november een mirena spiraal laten zetten bij de gynaecoloog. Ik was erg zenuwachtig door alle horror verhalen en negatieve verhalen die ik had gehoord. Ik had voor de behandeling 1 aleve fenimax genomen. Werd heel erg op mijn gemak gesteld en het was zo snel gebeurd! Ik moest 2 x kuchen (om mij af te lijden) en 2 x had ik een pijnlijke menstruatie kramp. Voor[lees meer...] mij was deze pijn gewoonlijk omdat ik die pijn maandelijks mee maak in extreme vorm. Alle angst voor niks want binnen 3 minuten was ik klaar. De rest van de dag en de volgende dag wel buikpijn en moe. Maar snel daarna voelde ik mij zoveel beter! Hiervoor altijd de pil gehad en altijd extreem veel bijwerkingen maar ik ben nu echt een ander mens zo positief! Enige is dat ik wel vaak spotting heb of licht helderrood bloedverlies maar dat was ook verteld en dat moet je ook de tijd geven! Mensen verwachten vaak dat het allemaal binnen 1 week goed moet zijn, maar je lichaam moet ook wennen! En ieder lichaam is anders. Verder wel last van een wat onzuivere huid maar als dat het is, wat wss ook weer overgaat, ben ik voor 10000 % tevreden met de spiraal. Ik ga rustig afwachten hoe de rest van de maanden verlopen maar ik voel me goed! Normaal schrijf ik nooit een review maar omdat mensen met een goede ervaring minder snel een review geven, heb ik besloten om toch even mijn verhaal te delen! Geef je lichaam de kans om te wennen :)

19-10-2018 | Vrouw | 18
levonorgestrel
Menstruatiepijn
Erg tevreden over de mirena! De eerste weken/maanden last gehad van buikpijn, maar na een speciaal dieet van 8 weken nergens meer last van gehad. Het grootste voordeel is dat ik niet meer ongesteld wordt en geen last meer heb van die pijn.

15-10-2018 | Vrouw | 46
Menstruatiepijn
bloedingen werden heftiger, was bloedingen zat. zocht een makkelijke manier van anti-conceptie. Pil was uitgesloten, chagerijn dat ik daar van kreeg was helemaal niet van mij.

18-03-2018 | Vrouw | 33
Menstruatiepijn
Goedemiddag, Ik ben een vrouw van 33 jaar heb een zoontje van 4 heb 3 jaar geleden de mirena spiraal laten inbrengen. Afgelopen donderdag laten verwijderen. Waar moet ik beginnen ? Heb me nog nooit zo ellendig gevoeld als de laatste jaren ik was zwaar depressief terwijl er niks aan de hand was. Gezond kind, leuk huis, goeie baan etc. En nog voelde ik me niet lekker en[lees meer...] het werd steeds erger en erger. Ben ook een klein beetje wat aan gekomen. Ik spoortte veel om de negatvieve gedachtens tegen te gaan. En zo kan ik nog zoveel dingen opnoemen ik was dood ongeluk en dit is dan echt sinds het afgelopen jaar. Ik dacht dat ik de enige was zo vaak huilend bij de huisarts gezeten, mevrouw u bent depri en u krijgt medicijnen hiervoor. Zo gezegd zo gedaan ik slikte 3 maanden anti deprissiva en het werdna alleen maar erger ik voelde me zo somber en dan ben je nog een moeder ook!!! En ik kon me vinger er niet op leggen maar ik wist dat er Iets niet klopte met mijn lichaam met mijn geeest! Tot 2 weken geleden was het zo erg zo heftig dat ik dacht voor wat leef ik nog? ( misschien voor je prachtige zoon van 4 jaar ) ik was zo moe zo op ik kon niet meer. Mijn omgeving dacht dat ik aan het doordraaien was. Ik weer naar de huisarts inoverleg terwijl de huisarts protesteerde om het eruit laten halen want volgens haar kan dat niet de oorzaak zijn. Nou geloof me dat k* ding is eruit meiden, sinds afgelopen donderdag en ik voel me nu al een ander mens!!! Ik slik extra vitamine C en D maar ik Voel me zo een ander mens !! Eindelijk weer de oude ik langzaam maar zeker. De mirena zou verboden moeten worden. Dit is mijn mening en als je dan wel voor kiest dan moet je echt zo goed ingelicht worden wat de vreselijke bijwerkingen kunnen zijn. En het enige wat ik kan zeggen zoveel mogelijk je ervaring delen met andere vrouwen het lijkt wel alsof het in de doofpot gestopt word.... en voor wat ?! Het zal vast een uitkomst zijn voor een kleine groep vrouwen maar ik bespreek dit de afgelopen dagen met vriendinnen en zij hebben precies het zelfde!! Vandaar dat ik ook hier wil reageren weet waar je aan begint en mocht je depressief ervan worden dan ben je echt niet de enige en voordat je jezelf gek maakt en aan de medicatie gaat en je hebt een spiraal. Laat dat eerst verwijderen voordat je onder behandeling gaat! Deze kennis wil ik jullie mee geven. Groetjes!!

Thyrax Duotab (866) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (580) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (532) - Antibiotica - penicillines breedspectrum