Ervaringen met Nuvaring

ethinylestradiol / etonogestrel

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (197 meningen)
Menstruatiepijn (3 meningen)
Endometriose (2 meningen)

06-01-2014 | Vrouw | 27
ethinylestradiol / etonogestrel
Ik ben redelijk tevreden over de Nuvaring. De enige bijwerkingen die ik had waren grotere, pijnlijke borsten in de 3de en 4de week. Merkte ook dat ik last had van stemmingswisselingen t.o.v. geen gebruik van een anticonceptiemiddel. Op bepaalde momenten erg vervelend zulke stemmingswisselingen/negatieve gevoelens. Waar ik heel tevreden over was, was het gebruiksgemak en [lees meer...]dat het geen bijwerkingen had op mijn huid. Ik heb een huid die gevoelig is voor puistjes, maar met de Nuvaring hier totaal geen last van! Alleen de 1e 3 maanden een paar kleine bultjes. Ik had de Nuvaring graag nog willen gebruiken, maar de huisarts raadt het voorlopig vanwege de negatieve berichten in het nieuws, af totdat de gezondsheisraad er een beslissing over heeft gemaakt. Frustrerend, want nu moet ik weer op zoek naar iets nieuws! Tijdelijk de Microgynon 20 weer gepakt, maar daar wordt mijn huid weer erg onrustig van, dus dat gaat het helaas ook niet worden.

05-12-2013 | Vrouw | 30
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
Ik ben overgestapt van de lichte pil naar de nuvaring i.v.m migraines en omdat de nuvaring minder hormonen zou bevatten. De eerste 3 stopweken nergens last van gehad, heerlijk geen migraine dacht ik. het enige vervelende bijwerking was dat mijn haar poreus werd en wat uitviel, niet meteen te wijten aan de nuvaring dacht ik. Naar mate de maanden vorderde werd het afbreken [lees meer...]en uitval erger en hoorde van een kennis die ook van start was gegaan met de nuvaring dat zij hetzelfde had. Ik wilde het nog voor lief nemen als de migraine maar weg zou blijven, maar nu is het terug en het is nog erger als voorheen in de stopweek. ik kan niks meer dan alleen stil in het donker liggen en hopen dat ik niet ga overgeven van de pijn. Ik ben gewoon bang voor de stopweek. Nu blijkt ook de nuvaring even gevaarlijk te zijn als de diana 35. Ik stop ermee en zou het niemand aanraden.

28-11-2013 | Vrouw | 47
ethinylestradiol / etonogestrel
Ik gebruik Nuvaring nu 10 jaar en ben er bijzonder tevreden over. Na experimenten met diverse soorten anticonceptie was de Nuvaring een verademing. Gebruik zonder bijwerkingen, geen PMS klachten, niet meer dagelijks aan de pil te hoeven denken en zeer gemakkelijk in te brengen.

28-11-2013 | Vrouw | 44
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
Ik gebruik de Nuvaring nu al 10 jaar. Had wel eens krampen en pijn id rug maar of dat daar mee te maken had weet ik niet. Ben altijd wel tevreden geweest. Alleen nu er in het nieuws is gekomen(nov. 2013) dat je er een verhoogde kans van trombose van kan krijgen, heb ik hem meteen verwijderd. Nu maar kijken wat er nog rest nadat ik de pil na 20 jaar slikken en de merenapir[lees meer...]aal na 3 maanden niet kon verdragen.

28-11-2013 | Vrouw | 26
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
In 2010 heb ik naar advies van de gynaecoloog de nuvaring gebruikt. De pil en andere anticonceptiemiddele werkte niet goed bij me dus ik was al blij dat er een alternatief was" de nuvaring". Na een aantal maanden voelde ik in de middag lichte pijn bij het ademen. Ik ging toch verder met mijn dagelijkse activiteiten. Nadat ik me niet helemaal lekker voelend mn bed in kroo[lees meer...]p nam de pijn toe. Mijn hart ging als een gek tekeer en ik stapte mn bed maar uit want het ging niet meer. Bij het opstaan viel ik meteen neer want ik verloor mijn bewustzijn. Mijn fam bracht me naar het ziekenhuis waar achteraf bleek dat ik longembolie had. Ik zat aan de antistolling en onderzoeken liepen nog. 3 maanden later kreeg ik dezelfde klachten en na onderzoek bleek ik weer een longembolie te hebben omdat mijn antistolling niet goed waren gedoseerd. Ik heb dus een dubbele embolie gehad en raad de nuvaring sterk af. Ik ga hier zeker nog werk van maken want de woorden van de dokter dat ik niet later binnen had moeten komen spoken nog dagelijks door mn hoofd.

27-11-2013 | Vrouw | 45
Trombose
Ik heb naar aanleiding van het gebruik trombose gekregen, waar kan ik terecht?

27-11-2013 | Vrouw | 32
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
ik heb in 2012 een CVA - herseninfarct ondergaan... en heb hiervan bijna een jaar moeten revalideren. oktober 2012 - september 2013. Ik heb de nuvaring in jan. 2006 begonnen en in 2010 gestopt ivm kinderwens. In 2012 aug. heb ik nog een ring ingenomen omdat ik niet op vakantie wilde menstrueren. 1993 heb een paar maanden diane 35 gebruikt, hier werd ik misselijk van [lees meer...]dus daardoor maar een paar maanden.

19-11-2013 | Vrouw | 27
ethinylestradiol / etonogestrel
Heel erg tevreden. Na 10 jaren "de pil" geslikt te hebben, was ik er klaar mee. Ik ben meer dan een half jaar gestopt en heb toen na een gesprek met mijn huisarts de keuze gemaakt voor de nuvaring. Na het stoppen met de pil voelde ik mij heerlijk, een stuk positiever en vrolijker. Dit ging gelukkig door, ookal begon ik met de nuvaring. Libido was ook nog steeds een stuk [lees meer...]hoger dan in de pil-periode. Zeeeer gebruiksvriendelijke en volgensmij ook betrouwbaar! Dit mag van mij wel de standaart worden binnen NL. Nog tevaak wordt er automatisch naar de pil gegrepen.

25-10-2013 | Vrouw | 33
Psychische klachten
Na jaren de prikpil te hebben gebruikt heb ik dit laten uitwerken tot mijn natuurlijke cyclus weer op gang kwam. Ik voelde me erg goed zonder toevoer van hormonen, in balans en zoals elke menstruatie had ik de natuurlijke pijntjes maar ook driften. Dit in de positieve zin. Omdat ik me toch wilde beschermen tegen zwangerschap en condooms in een vaste relatie ook niet optima[lees meer...]al vond, ben ik gaan zoeken naar een anticonceptiemethode met zo min mogelijk hormonen. Juist omdat ik de natuurlijke flow waardeer en niet teveel chemische toevoegingen wil. Ik ben met de nuvaring gestart volgens instructies en heb hem van ellende eruit gehaald 2 weken later. Ik ben zelf herstellende van een burn-out en achteraf was dit niet zo'n goede combi. Ik ging slecht in mijn vel zitten, sneller geïrriteerd, stemmingswisselingen, depressiegevoelens, libido daalde naar punt 0 en kreeg last van paniekaanvallen. Toen ik stopte kreeg ik een dag voor mijn opgewekte menstruatie ook nog eens een migraineaanval, waar ik normaal helemaal geen last van heb. Erg jammer dat ik toch niet goed ben voorgelicht over de bijwerkingen van het gebruik, en zeker met de wetenschap dat de huisarts op de hoogte was van mijn burn-out met bijbehorende verschijnselen. Ik ga dus geen hormonale anticonceptie meer gebruiken en stap ik over op een natuurlijke methode en ga ik kijken voor een ovulatiemeter. Overigens was de prikpil goed voor mij, al werd je wat vlak emotioneel. Gezien mijn leeftijd en kinderwens in verdere toekomst is dit geen optie voorlopig. Dus pas op met psychische klachten en het gebruik van de ring. Gelukkig voel ik me weer mezelf worden nu en raak weer in balans.

26-09-2013 | Vrouw | 28
ethinylestradiol / etonogestrel (50)
Ik gebruik de nuva ring nu zo'n 4 jaar en ben een groot fan. Het is zo makkelijk. Je kunt hem eigenlijk bijna niet vergeten, voelt er niks van en ik vind het ook een heel fijn idee dat ik alleen plaatselijk hormonen binnenkrijg. Doorringen is bij mij ook geen enkel probleem, bij vele anderen lees ik van wel. Het laatse half jaar is mijn libido ineens naar een zeer laag pit[lees meer...]je gezakt waar ik echt helemaal niks van begrijp. Op zoek naar een antwoord las ik de vele verhalen over deze bijwerking van de Nuvaring en vraag mij nu dus af of dit ook in een later stadium van het gebruik pas de kop op kan steken. Ook voel ik me de laatste tijd down voor n onverklaarbare reden. Alsof ik niet helemaal aanwezig ben. Ik baal wel want ik heb net voor 6 maanden weer in huis gehaald. Want ik zou nu wel willen stoppen om te kijken of dit verschil gaat maken.

10-09-2013 | Vrouw | 40
ethinylestradiol / etonogestrel (2,7/11,7mg)
Nuvaring heb ik tijdlang gebruikt. Aanvankelijk heel tevreden. Inbrengen ging altijd goed, maar op een gegeven moment kreeg ik hem er niet meer in. Als je het 12 keer op een dag opnieuw moet proberen, wordt het erg vervelend. Ben toen een jaar gestopt. Opnieuw begonnen, ging 2 maanden goed, wel een hele korte cyclus van 3 weken, bah! Het lukt nu echt niet meer om dat ding [lees meer...]in mijn vagina te houden. Dus na 18 uur proberen heb ik dat ding in de vuilnisbak gekieperd. De ring nooit meer voor mij!! En natuurlijk kreeg ik gelijk weer een bloeding, dus toen was ik totaal 2 weken ongesteld. In de vakantie....

09-09-2013 | Vrouw | 33
ethinylestradiol / etonogestrel
Na slechte ervaringen met de minipil ging ik Nuvaring gebruiken. De eerste dagen was ik erg enthousiast. De ring is makkelijk in te brengen, ik voelde hem niet, ook niet bij het vrijen. Na een aantal dagen merkte ik echter dat mijn stemming omsloeg. Ik was een weekend weg en ipv daar lekker van te genieten was ik enorm chagrijnig, gevoel alsof ik mezelf niet was, alsof de [lees meer...]omgeving raar op me overkwam. Ook erg moe en verdrietig. Ik ben wel gevoelig voor stemmingswisselingen maar dit had ik al heel lang niet meer zo gevoeld. Na iets van 2,5 weken gebruik van Nuvaring ben ik in een diep dal gezakt inclusief paniekaanvallen die ik daarvoor nooit eerder had gehad. Ik ben gelijk gestopt met Nuvaring en langzaam aan voelde ik me weer beter. Ik weet natuurlijk niet zeker of mijn ervaringen door de Nuvaring komen maar ik heb het zekere voor het onzekere genomen en de ring verwijderd. Wel vind ik het jammer want ik vond het een heel handig anticonceptiemiddel, dus qua gebruik was ik wel tevreden en als je goed tegen de hormonen kunt zal ik hem ook zeker aanraden. Voor mij helaas niet de juiste methode.

08-09-2013 | Vrouw | 26
ethinylestradiol / etonogestrel
Op dit moment ben ik 26 jaar en heb ik reeds 10 jaar een monogame relatie, eerste en enige bedpartner beide partijen. Ik gebruik reeds anticonceptie sedert mijn 16 jaar, op voorstel van mijn moeder. De eerste 2 jaar gebruikte ik de pil, Yasmine. Dit is mij erg slecht bevallen: ernstige en hevige chronische migraine. Op aanraden van de arts, na verschillende pillen te hebbe[lees meer...]n geprobeerd, ging ik over op de NuvaRing. Erg gemakkelijk in gebruik, slechts 1x/maand aan denken, dus ideaal als tiener. De eerste jaren ging alles goed. Toch merkte ik een zekere gewichtstoename, voornamelijk heupen en borsten (zonder enige verandering in voedingsgewoonte). Maar naarmate ik de ring langer en langer ging gebruiken, stapelden de bijwerkingen zich op: hoofdpijn tijdens de ringvrije periode, buikpijn (krampen), gewichtstoename, stemmingsschommelingen én grootste probleem: 0,0% libido. Alles is weg, geen enkele zin meer naar seks. Dit is een erg groot nadeel aan de nuvaring. De andere bijwerkingen vallen nog te relativeren, vooral in afweging met de voordelen. Enkel het ernstig libidoprobleem kan niet in een relatie waar seks toch belangrijk is. Ik heb dan ook op eigen initiatief, na bijna 9 jaar nuvaring gebruik, beslist om te stoppen en over te gaan op een koperspiraaltje (gynaecoloog stelde dit voor, hormonaal vrij, geen invloed op libido, goedkoop én gemakkelijk). De NuvaRing is erg duur: 39€ voor 3 ringen, dat is nog geen 3 maanden. Ik vind dat een grote schande. Het koperspiraaltje: 25€ voor 5 jaar. Ik weet wat gekozen.

28-08-2013 | Vrouw | 23
ethinylestradiol / etonogestrel
Hoi, ik wil ook mijn ervaring delen. Ik zat voorheen aan de YASMIN pil, vond die heel fijn omdat der weinig hormonen inzitten, ( ik kwam niet aan, viel niet af, sex libido was iets meer dan normaal, vriendje werd der gek van, voelde me lekker in me vel zitten, leuke schoonmaakbuien) maar door mijn werk (horeca) vergat ik de pil heletijd, dus je gaat toch verder zoeken. N[lees meer...]a veel lezen en naar de HA gaan ben ik toch overgestapt naar de nuvaring. Makkelijk in te brengen en niet je hoeft niet vaak der meer aan te denken, Pluspunt dus. Maar ik ben 12 kilo aangekomen sins ik de nuvaring heb, mijn sexlibido is echt 0.0, als der sex is heeft vriend last tijdens de sex, ik heb nergens zin in, ik slaap veel, ik voel me niet meer mezelf. Ik moest van de HA 2 maanden stoppen om te kijken hoe ik me dan voelde, toen knapte ik weer beetje op. Andere anticoncepties staan me niet aan dus als enige optie bleef de nuvaring, weer uitgeprobeerd en nu voel ik me weer als altijd met de nuvaring. Ik baal dat zo'n fijn ding zoveel nadelen heeft. Ik weet dus echt niet meer welke anticonceptie ik dan moet gebruiken. O en vind de nuvaring ook vrij prijzig. Als je der aan denkt om de nuvaring te gebruiken, gewoon uitproberen, als het toch niet goed voelt kun je zo weer stoppen. Succes.

16-08-2013 | Vrouw | 28
Zwangerschap
De Nuvaring op zich bevalt mij prima en is qua gebruikersgemak en bijwerkingen echt uitstekend. Toch ben ik vorig jaar mei zwanger geworden (met het correct opvolgen van instructies). Ik ga er vanuit dat dit een vrij unieke gebeurtenis is. Toch ben ik hier zo van geschrokken dat ik een jaar ben overgestapt op de Mirena, maar hier altijd de klassieke bijwerkingen en onderbu[lees meer...]ikpijn bij gehouden. Nu sinds een week weer op de Nuvaring (met in het achterhoofd dat een kind niet volledig onwelkom zou zijn). Wat mij echter opvalt is dat ik niet kan 'doorringen', waar ik bij de Mirena helemaal niet meer ongesteld werd, heb ik bij de Nuvaring gewoon een cyclus, die ik hooguit met een paar dagen kan uitstellen, maar niet kan overslaan. Ik vraag me af of dit iets te maken heeft met het feit dat ik zwanger ben geraakt.

16-08-2013 | Vrouw | 22
Acne/puistjes
Ik gebruikte hiervoor de YASMIN pil, maar ik was al die hormonen zo zat in mijn lijf. Daarvoor had ik 4 jaar de DIANA pil geslikt voor mijn acne die ik had op mijn 15e ik ben daar 2 jaar geleden mee gestopt en kreeg geen acne terug. Tot dat ik 3 weken geleden met de nuvaring ben begonnen. Heel mijn gezicht zit weer onder de acne voor al op mijn rechter wang, het is nog e[lees meer...]rger dan in mijn puber tijd, en het ergste is dat ze zo vreselijk lang blijven zitten en ze doen vreselijk zeer. Heel mijn huid is aangetast en beschadigd, en voel me erg onzeker. Ik heb woensdag de nuvaring er uit gehaald, en ga vanavond maar gewoon weer met de YASMIN beginnen. Met de hoop dat mijn huid gauw opknap, in die 3 weken tijd is er een grote krater ontstaat op mijn want, en het trekt niet weg. Erg jammer want ik was wel tevreden over het inbrengen ging makkelijk, geen omkijken naar hij was ideaal, verdere bijwerkingen had ik niet dan alleen acne.