Ervaringen met T-Safe

koperhoudend spiraal

Angst depressie buikkrampen buikklachten

24-08-2023 | Vrouw | 26
koperhoudend spiraal (300)
Ik wilde de koperspiraal omdat de pil en bijbehorende hormonen heel veel invloed hadden op mijn stemming. Heb hem er uiteindelijk toch uitgehaald en voor een miren spiraal gekozen omdat de hoeveelheid pijn, de duur ervan, het vele bloeden en ondanks geen hormonen ik toch ook mentale klachten kreeg zoals onzekerheid, nervositeit.

01-11-2021 | Vrouw | 29
koperhoudend spiraal (300)
het inbrengen van de T safe ging niet zonder slag of stoot. mijn spiraaltje zit er nu 3 maanden in en ik ervaar erg vervelende klachten. laag libido, gewicht toename (8 kilo in 3 maanden) krampen, opgezwollen buik (lijk 2 maanden zwanger) langer en zwaardere menstruatie.

10-10-2021 | Vrouw | 30
koperhoudend spiraal (330)
Ik heb nu 4 jaar de koperspiraal, deze gekozen omdat ik niet tegen anticonceptie met hormonen kan. Het plaatsen was 1 seconde pijnlijk, verder weinig last gehad. Het laatste jaar iedere 2 weken flink ongesteld en dan weer 2 weken niet. Sinds ik de spiraal heb, heb ik ook last van hormonale acne. Dit nooit eerder gehad ook niet toen ik een jaar zonder anticonceptie zat. Daa[lees meer...]rnaast migraine met aura's en ontzettende vermoeidheid ook pas gekregen na de plaatsing van de T-safe. Zelf er nooit bij stilgestaan maar er nu veel over gelezen waar door ik besloten heb om morgen een afspraak te maken om hem te laten verwijderen.

05-06-2021 | Vrouw | 23
koperhoudend spiraal (300)
Ik heb nu 3 jaar de T-safe koperspiraal en zit eraan te denken om hem te verwijderen. Het plaatsen was voor mij een hel, maar dit komt doordat ik nooit bevallen ben (baarmoedermond is strak). De periode erna verliep goed, tot ik weer menstrueerde en ik merkte dat het 10x heviger en meer is dan normaal. Het bloeden is zo veel, dat ik zelfs flauwval ervan. De krampen blijven[lees meer...] bij mij ook aanhouden buiten de menstruatie om. Daarnaast heb ik door dit koperspiraal terugkerende Bacteriele vaginose. Ik voel me er vies door en het heeft een slechte invloed op mijn seksleven. Als je dit spiraal overweegt, check eerst of jouw natuurlijke menstruatie al heftig is ( zo ja, NIET DOEN)

03-04-2021 | Vrouw | 41
koperhoudend spiraal (380)
Heb de t-safe laten plaatsen na een ongewenste zwangerschap, het leek het beste alternatief voor anticonceptie zonder hormonen. Heb de eerste 3 maanden dagelijks bloedverlies gehad, medicatie geslikt om een normale cyclus te krijgen, wat uiteindelijk werkte daarna normale cyclus met een forse menstruatie van gemiddeld 7 dagen veel bloedverlies. Veel moeheid en hoofdpijn [lees meer...]ervaren, Na 7 maanden gebruik volgde er een allergische huidreactie over mijn hele lichaam gepaard met heel veel jeuk. Daarop het spiraal laten verwijderen en de huidreactie verdween. Moeheid en hoofdpijn bleven aanhouden, lab laten prikken en bloedarmoede geconstateerd. Ben blij dat ik het spiraal heb laten verwijderen.

16-01-2020 | Vrouw | 29
koperhoudend spiraal (375)
Ik heb 12 jaar lang de pil geslikt (begin aan moeten wennen erna geen problemen). Toch wilde ik weten hoe mijn lijf reageert zonder hormonen. Daarom koperspiraal laten plaatsen, het zetten zelf deed eventjes pijn en erna 2/3 dagen met zenuwkrampen op bed gelegen, pijnstillers hielpen niet. Erna was dit wel voorbij. Pas na 4 maanden ongesteld geworden (door uitwerking pil).[lees meer...] Toen ook meteen klachten, plukken haar uitval, zware acne (zelfs door 45dagen antibiotica kuur heen) met grote diepe ontstekingen op rug hals en gezicht. In pubertijd nooit acne gehad (vanaf 17jr de pil). En veel meer vermoeid. Ik weet dus niet zeker of deze klachten van de t safe komen of van het stoppen met de pil. Maar zit erover na te denken om de koper spiraal eruit te halen en te zien of de acne verdwijnt. Ben erg benieuwd of andere gebruikers hier ook last van hebben.

04-08-2019 | Vrouw | 26
koperhoudend spiraal (300)
Het plaatsen was bij mij zeer pijnlijk. De pijn heeft zeker nog een week aangehouden, zonder pijnstilling was het niet te doen en met pijnstilling was de pijn ook zeker niet weg. Na een week nam de pijn af en voelde ik het spiraaltje voor mijn gevoel nog wel zitten maar dit was niet meer pijnlijk. Tot mijn eerste menstruatie, een paar dagen voor de menstruatie begon kwam d[lees meer...]e stekende pijn weer terug. En tijdens de menstruatie had ik enorm veel bloedverlies. In plaats van dat ik een paar uur met een maandverbandje kon doen kon ik nu om de 30 minuten een nieuwe indoen en voelde het ook erg zwaar (dus vol met bloed) aan. Ik had voor dit spiraal een Gynefix en daar had ik nog nooit problemen mee gehad. Ik wacht de 3 maanden even af, omdat er wordt gezegd dat de klachten van tijdelijke aard zijn. Maar mocht dit langer aanhouden gaat het spiraaltje er heel snel weer uit en kies ik weer voor de Gynefix.

24-06-2019 | Vrouw | 36
koperhoudend spiraal (380)
Heb de spiraal nu 2 jaar maar heb nog steeds bijwerkingen. Voel m vaak zitten en voel steken/krampen. Ook buiten menstruaties om. Na het zetten heb ik een aantal maanden geregeld zeer heftige krampen gehad. Zo erg dat ik me als het ware echt schrap moest zetten of moest gaan zitten. Dit verdween na drie kwart jaar maar is sinds een aantal maanden weer aanwezig. Voel een dr[lees meer...]ukkende gevoel op mn baarmoedermond en voel vaak steken. Ik heb er helaas niet te vrezen over. Ik ga morgen naar de gynaecoloog om informatie in te winnen over de Ballerina spiraal. Dit is een nieuw type koperspiraal die veel kleiner is en daardoor minder klachten zou moeten geven. Ik ben erg benieuwd want de T-safe gaat er bij mij uit!

20-03-2019 | Vrouw | 43
koperhoudend spiraal
Ik heb de t safe nu twee jaar en het inbrengen was een hel terwijl ik twee bevallingen heb gehad. Het deed heel veel pijn en alleen al daarom zou ik er nooit meer voor kiezen. De eerste acht maanden had ik veel mensteuatiekrampen die doortrokken in bovenbenen en rug, nu heb ik dat niet meer. Weinig tot geen pijn meer. Het bloedverlies is heftig. Ik liep er een ijzertekort [lees meer...]door op. De menstruatie neemt enkele dagen een aanloopje met ene beetje bloedverlies waarna het heviger wordt, echter zonder stolsels, mooi helder rood. Dan duurt de menstruatie minstens 10 dagen tegen 5 zonder spiraal. Denk je dart je er na 7 dagen vanaf bent, en dan begint het vrolijk weer. Ik vind dat heel vervelend. Denk erover om het ding te laten verwijderen. Ik raad het niemand aan!

19-02-2019 | Vrouw | 35
koperhoudend spiraal (375)
Ik heb de koperspiraal nu 1 jaar, maar ga het er binnenkort uit laten halen en vervangen voor een Kyleena spiraal. De reden is dat ik met de T-Safe toch te heftige bloedingen (met grote klonten) ervaar. En ja de koperspiraal staat hierom bekend, maar zo heftig had ik het niet verwacht. De eerste maand na plaatsen heb ik elke dag hefig gebloed. Ik lekte binnen een half uur [lees meer...]door een super extra large tampon en voelde de klonten naar buiten stromen. Dit is gedurende de maanden iets minder geworden. Maar zonder extra large tampons + maandverband (dubbel) kwam ik mijn ongesteldheid niet door, vooral de grote stukken klonten die mee naar buiten k komen vind ik heftig . Daarnaast nam ik op dagen dat ik moest werken 3x400mg ibuprofen om het bloeden te remmen. Ik heb begrepen dat je lichaam aan de spiraal moet wennen, maar de hevige bloedingen blijven nu ook zo heftig na 1 jaar. Ik kan hier niet aan wennen, na 1 jaar Tsafe, is het helaas genoeg voor mij. Zo veel en vaak bloeden is echt onhandig en gaat gepaard met steken en krampen. Vandaar mijn besluit om binnekort toch een spiraal met hormoon, de Kyleena te proberen. Ik hoop op minder heftige bloedingen, en helaas is hier toch wat hormoon voor nodig bij mij. Het zetten van de Tsafe ging best makelijk en deed niet veel pijn (heb 2 kinderen gehad wel). Ik zal niet snel weer een koperspiraal nemen.

03-01-2019 | Vrouw | 26
koperhoudend spiraal (380)
De t-safe is bij mij gezakt nadat ik hem een jaar had. Ik ben hierdoor zwanger geraakt.

15-12-2018 | Vrouw | 29
koperhoudend spiraal (300)
Na uitgebreid onderzoek wilde ik graag de Gynefix. Deze is gezet, maar bleek helaas bij controle echo niet goed te zitten. Gyneacoloog gaf suggestie voor T-safe. Deze is voorts geplaatst. Gelijk na het plaatsen, had ik vele malen meer pijn. Dit bleef zich elke menstruatie minimaal twee dagen herhalen. De beste beschrijving is hevige menstruatiekrampen, alleen kon ik hierbi[lees meer...]j helemaal niets. Ik heb op mijn werk op de grond liggen puffen om de pijn op te vangen. Dit kende ik niet van mezelf, want ik heb doorgaans een vrij hoge pijngrens. Heb mij de volgende keren steeds ziek moeten melden. Gemeenschap was vrijwel niet mogelijk: voor mij deed het zeer en mijn vriend zei dat het voor hem voelde alsof hij ‘eruit gedreven’ werd. Ik heb dit ruim een jaar aangekeken - met de gedachte dat het uiteindelijk wel bij zou trekken - en het koperspiraal toch laten verwijderen uiteindelijk. Ik besef nu dat mijn lichaam al die tijd ‘ziek’ was. Huisarts vond dat ik het nog bijzonder lang aangekeken had. Na het verwijderen verdwenen alle klachten binnen een maand. Gyneacoloog zei dat het na een zwangerschap wellicht wel een geschikte optie kan zijn.

27-10-2017 | Vrouw | 27
koperhoudend spiraal (375)
Begin 2015 tsafe laten plaatsen. Plaatsing even pijnlijk maar trok snel weg. Menstruaties werden na een half jaar weer iets minder maar leek of het minder goed op gang kwam en duurde nog steeds een week. In het eerste jaar twee keer in het weekend/snachts bij hap en gyn geweest voor onverklaarbare hevige pijn onderin mijn buik, draadjes zaten goed en op de echo spiraal pri[lees meer...]ma. Na bezoek aan osteopaat geen last meer van gehad dus hij mocht nog een poosje blijven zitten. Laatste maanden meer last van PMS en kramp bij menstruatie, veel acne, afscheiding en niet doorzetten van menstruatie. Tot twee maanden geleden de draadjes ineens langer aanvoelden, controleerde elke maand ong. Afgesproken het nog even aan te zien voordat ik naar de huisarts zou gaan, maar vorige maand is het spiraaltje vanzelf eruit gegaan, onderkant was bij de baarmoedermond te voelen, kon hem zo eruit halen. Lichaam heeft m er zelf uitgewerkt lijkt het. Geen sprake geweest van zwangerschap, wat ook prima geweest zou zijn, maar ik had echt gehoopt dat hij minimaal vijf jaar mee zou gaan. Ik ben het vertrouwen een beetje kwijt geraakt en nog op zoek naar iets anders zonder hormonen.

22-04-2017 | Vrouw | 44
koperhoudend spiraal (380)
Ik heb de T-safe inmiddels zo'n vijf jaar geleden laten zetten, nadat ik Mirena had gebruikt waarbij ik klachten had gekregen. Het sprak me aan dat de T-safe een koperspiraal is zonder hormonen. Laat de natuur maar zijn werk doen! Het inbrengen heb ik laten doen bij de CASA-kliniek, want mijn huisarts had nog geen ervaring met de T-safe. Het spiraal werd ingebracht met ee[lees meer...]n eendenbek. Het viel heel erg mee en was zo gepiept. Het eerste half jaar had ik last van bijwerkingen, opgeblazen gevoel, heftige steken in mijn buik/weeënpijn, acne, soms rugpijn, soms rillingen. Maar ik had al gelezen dat dat erbij kan horen. Dus dat nam ik voor lief. Mijn menstruatie was altijd al heftig en lang (7 dagen), dus daar was ik al aan gewend. Dat was nu niet anders. Waar ik wel elke maand tijdens de natuurlijke bloeding vooral last van heb is het opgeblazen gevoel aan de onderkant. Mijn broek zit dan echt strakker tijdens die week. Maar goed, als dat alles is, kan ik hier wel 10 jaar mee leven dacht ik. Want het is heel relaxed dat je er 10 jaar geen omkijken naar hebt. Maar de laatste 1,5 jaar heb ik steeds vaker kast van acute steken in mijn buik, vergelijkbaar met weeën. Dit is soms tijdens mijn ongesteldheid, maar vaak ook juist de week ervoor en/of de week erna. Ik heb een echo laten maken om te kijken of de spiraal nog wel op zijn plek zat, maar dat is het geval. Voor mij is die weeënpijn zo irritant en pijnlijk, dat ik heb besloten de T-safe binnenkort te laten verwijderen. Ik ga nu maar weer over op anticonceptie met hormonen, maar dan het hormoonstaafje. Kijken of dat bevalt. Ieder lichaam is tenslotte anders.

24-01-2016 | Vrouw | 35
koperhoudend spiraal (300)
Na jarenlang enorm veel buikpijn (echt weeën pijn, ook buiten de menstruaties om) besloten om mijn koperspiraal te laten verwijderen. Ik heb sinds ruim een half jaar de ziekte van graves en aangezien mij verteld is dat koper grote invloed kan hebben op de gezondheid van de schildklier heb ik een tijdje terug het koperniveau in mijn lichaam laten meten. Dit bleek flink aan [lees meer...]de hoge kant. Om deze reden heb ik pas geleden besloten het koperspiraal te laten verwijderen. Helaas moest dit middels een kijkoperatie gedaan worden omdat de touwtjes om het spiraal waren gaan krullen in de baarmoeder.

09-10-2015 | Vrouw | 26
koperhoudend spiraal (380)
Sinds 3 jaar heb ik de t safe spiraal. En wat een hel! Van de plaatsing heb ik weinig tot geen last gehad. Maar het eerste jaar heb ik erg veel pijn gehad tijdens de sex. Dit werd geleidelijk minder in het 2e jaar. En elke maand krampen en ontzettend veel bloedverlies. Ook duurt de periode van bloeden 7 tot 10 dagen. Absoluut geen aanrader dus..