Ervaringen met T-Safe

koperhoudend spiraal

Angst depressie buikkrampen buikklachten

22-04-2024 | Vrouw | 25

buikkrampen Angst depressie

-WAARSCHUWING- BIJWERKING DEPRESSIEVE KLACHTEN Dit is mijn verhaal: ik reageerde niet goed op hormonale anticonceptie en besloot voor een hormoonvrije te gaan; de koperspiraal T-safe. Mijn huisarts verzekerde me dat alleen mijn menstruaties heviger zouden kunnen worden maar dat er verder geen bijwerkingen waren. Het inbrengen was pijnlijk, voornamelijk wanneer de huisar[lees meer...]ts de baarmoederwand 'vastpakte' met een scherpe tang. Mijn buik was daarna meteen opgezet en had menstruatiekrampen. Echter is dit niets vergeleken met de bijwerkingen die een aantal weken later ontstonden: een zware zwarte wolk boven mijn leven. Mijn persoonlijkheid veranderde omdat ik depressief was, enorm onzeker werd, nergens meer plezier aan beleefde. Na 2 maanden heb ik 'm eruit laten halen omdat ik op mijn slechte dagen alleen maar huilde en dacht dat ik gek werd en op mijn goede dagen me voelde alsof ik constant onder invloed was, omdat ik nergens 'bewust' bij was met mijn hoofd/gedachten. Ik ben nu een aantal maanden verder en het lijkt langzaamaan te verbeteren. Ik wil graag elke vrouw waarschuwen hiervoor, al zal niet elke vrouw dit meemaken. Ik geloof nog steeds dat de koperspiraal voor een deel super is, omdat je niet meer aan je anticonceptie hoeft te denken en het redelijk betrouwbaar is. Alleen kunnen er bijwerkingen ontstaan waar zelfs artsen geen weet van hebben. Er is te weinig onderzoek gedaan hiernaar. Ik heb steun en herkenning gevonden in een aantal online groepen met vrouwen die allemaal hetzelfde meemaken (je bent niet alleen: de groepen bestaan uit 1.000 (Nederland), 9.000 (Zweden) en ruim 20.000 vrouwen (de VS)). Wees niet bang om me een berichtje te sturen als je vragen hebt, ik weet hoe dit voelt :(

12-12-2023 | Vrouw | 25
koperhoudend spiraal (300)
Mijn ervaring met de koperspiraal is niet positief, maar dit is natuurlijk niet voor iedereen hetzelfde. Ik heb altijd al hevig gereageerd op anticonceptie met hormonen, en besloot daarom voor de koperspiraal te gaan, in de hoop dat mijn PMS-klachten zouden afnemen en ik een zo natuurlijk mogelijke cyclus zou hebben. Ik wist dat de koperspiraal kon zorgen voor hevigere men[lees meer...]struaties, maar mijn menstruaties waren van nature 4/5 dagen lang en niet hevig, dus ik was hier niet heel bang voor.. Van het zetten van de spiraal heb ik weinig gemerkt, helaas kreeg ik na een aantal maanden klachten. Mijn menstruaties duurde op een gegeven moment bijna 2 weken (wat langer vond ik geen probleem, maar 2 weken in de maand ongesteld is niet prettig), telkens vlak na mijn ovulatie kreeg ik ineens rare pijnklachten in mijn buik en leek het soms alsof er een harde bal in zat. Deze pijnklachten waren soms zo aanwezig en zorgde er vaak voor dat ik pijnstilling in moest nemen om te kunnen functioneren gedurende de dag. Achteraf had ik veel eerder de keuze moeten maken om de spiraal te laten verwijderen, aangezien de klachten maandelijks verergerden. De werking van de koperspiraal is het creëren van een steriele ontsteking van het baarmoederslijmvlies. Sommige vrouwen merken hier niets van, terwijl andere vrouwen hier erg veel last van kunnen hebben. Luister goed naar je lichaam: als je na 3-6 maanden rare klachten ervaart is de kans groot dat jouw lichaam niet goed reageert op de koperspiraal!

11-05-2022 | Vrouw | 25
koperhoudend spiraal (300)
Ik maakte mij ontzettend druk over het plaatsen. Wat bleek: het plaatsen was pijnlijk maar absoluut te doen. Bij mij deed alleen het moment van de spiraal erin zetten écht pijn. Maar daarna kwam de hel pas echt. Ik had niet voorzien dat de napijn zó erg kon zijn. Ik heb de hele middag en nacht weeën gehad want mijn baarmoeder wilde de spiraal er graag uitdrukken, logisch[lees meer...] want het is niet lichaamseigen. Deze pijn heb ik oprecht niet eerder gehad. 'S nachts in paniek de dokterswacht gebeld met de vraag wat ik moest doen. Uiteindelijk er niet uit laten halen omdat dit " normaal " kon zijn. De dag erop nog steeds deze pijn ervaren terwijl ik mijn dagen compleet vol had gepland omdat ik dacht dat de napijn wel zal meevallen: plan NIKS! Elke dag die volgde werd de pijn minder. Wel heb ik de eerste drie weken last gehad van een heel apart gevoel, het gevoel alsof ik dronken was, constant duizelig en zweetaanvallen. Een maand later is dit gelukkig allemaal weg. Ik zit nu in mijn eerste menstruatie periode en ik moet zeggen dat het meevalt. Ik was bang dat de pijn ook hier weer ondraaglijk zou zijn, maar bijzonder genoeg heb ik minder last van buikpijn en bloedingen! Ik ben blij dat ik heb doorgezet en de spiraal heb laten zitten want nu ben ik eindelijk op een fijne betrouwbare manier af van de hormonen.

31-01-2022 | Vrouw | 25
koperhoudend spiraal (380)
Na 2,5 jaar kreeg ik genoeg van de pil. Ik kreeg een ontzettend opgeblazen gevoel en had totaal geen lust meer. Hierdoor heb ik de stap genomen om een koperspiraal te plaatsen. Het plaatsen heb ik door de huisarts laten doen. Dit ging erg goed. Het opmeten van de baarmoeder is even gemeen. Dit is een sterke kramp die voor een seconde of 30 aanwezig is. Het plaatsen van d[lees meer...]e spiraal zelf was al direct minder pijnlijk. Na het plaatsen heb ik nog enkele uren last gehad van gemene buikpijn. Gelukkig bleef dit hierna weg. (Je moet iets over hebben voor 10 jaar bescherming). Tot 3 maanden na het plaatsen was ik erg tevreden met de koperspiraal. Ik had nergens last van. Je voelt niets van de spiraal. Ook niet tijdens de seks. Het bloedverlies is wat meer, maar dat vind ik persoonlijk niet erg. Heerlijk dat je ook niet hoeft na te denken over je anticonceptie! Vanaf mijn 4e menstruatie kreeg ik opeens ontzettend last van krampen. Bij de start van de nieuwe menstruatie had ik 2 dagen ontzettend veel pijn. Buiten de menstruatie is er niets aan de hand. Bij een controle echo bleek de spiraal nog goed te zitten. Ik ben erg aan het twijfelen wat ik wil doen met de spiraal. Inmiddels ben ik nu een half jaar verder en ze zeggen dat de klachten eigenlijk minder moeten worden tot een half jaar. Daarom wil ik nog een maand of 2 kijken hoe het gaat. Er zijn ook nog andere koperspiralen die mogelijk door de kleinere omvang, mogelijk minder menstruatieklachten geven. Mogelijk dat ik toch nog een overstap maak naar een andere koperspiraal. Ik denk dat de koperspiraal een goede keuze is, als je de goede (vorm) spiraal hebt die bij je lichaam past!

09-11-2019 | Man | 25
koperhoudend spiraal (380)
2 weken terug de spiraal laten plaatsen. Het plaatsen deed bij mij echt zeer vooral dat met een tang me baarmoeder vast gepakt werd. Dacht ik dat de pijnlijke klaar was maar nee de spiraal moest er nog in.. En dat doet ook even paar seconde echt pijn! Daarna heb ik de gedurende dag krampen gehad, maar dat is heel normaal. Ik heb na die dag geen pijn kramp en of bloedver[lees meer...]lies gehad! Ieder lichaam reageert er anders op maar ik ben heel tevreden.

13-12-2018 | Vrouw | 25
koperhoudend spiraal (300)
Dinsdag 11-12 de tsafe laten zetten bij verloskundige omdat je daar ook de controle echo krijgt. en na 6 weken nog een keer. Zetten deed echt enorm veel pijn. Vergeten van te voren pijnstilling te nemen. Was blij dat mijn vriend erbij was heb zijn hele hand blauw geknepen en ook echt geschreeuwd van de pijn. Elke keer als ik overeind kwam viel ik weg, dus ik heb het als he[lees meer...]el pijnlijk ervaren, nog nooit zon pijn gehad.. Sindsdien wat bloeden en sindag vandaag ook wat slijm mee en heb het idee dat ik hem voel zitten weet niet of dat goed is. Controle echo zag er goed uit namelijk. Heb alles al geprobeerd, pil, implanol, nuvaring maar wil weg van die hormonen!

03-02-2015 | Vrouw | 25
koperhoudend spiraal
Ik heb deze spiraal gekozen op aanraden van mijn huisarts. Eerst wilde ik een gynefix, omdat ik daar zulke goede ervaringen op internet over had gelezen, maar mijn huisarts opperde dat ik de T-safe beter eerst even kon proberen, omdat die goedkoper is, makkelijker te zetten, en zeer effectief. Dat klopt allemaal en daarover ook geen klachten. Zoals bij elk spiraal is het b[lees meer...]elangrijk bij wie je het laat zetten- mijn huisarts nam de tijd voor me en dat scheelt veel. Nu heb ik wel erg last van bijwerkingen. Ik wil per se niets meer met hormonen, en heb liever de bijwerkingen van de T-safe dan van welke pil, ring of spiraal met hormonen dan ook, maar ben er niet 100% tevreden mee. Ik ben nog niet zwanger geweest. Ik heb vooral in de eerste paar dagen, maar ook buiten mijn ongesteldheid, erg veel last van ernstige krampen. Het doet dan zo'n zeer dat ik het bijna kan uitschreeuwen en ik misselijk word. Ik ben echt geen watje, maar die dagen kom ik niet zonder pijnstillers door. Daarnaast verlies ik heel veel bloed. Ze zeggen dat het normaal is dat je 10-15% meer bloed verliest met een spiraal, maar in dit geval is het echt wel 50% meer. Vooral in de eerste paar dagen lek ik veel door omdat ik zoveel bloed verlies. Daarnaast duren de menstruaties veel langer, soms wel 3 weken!!! Maar meestal rond de 8 à 9 dagen. Ik overweeg nu toch over te stappen naar de gynefix omdat dit soort klachten met dat spiraal minder zouden moeten zijn.

24-08-2023 | Vrouw | 26
koperhoudend spiraal (300)
Ik wilde de koperspiraal omdat de pil en bijbehorende hormonen heel veel invloed hadden op mijn stemming. Heb hem er uiteindelijk toch uitgehaald en voor een miren spiraal gekozen omdat de hoeveelheid pijn, de duur ervan, het vele bloeden en ondanks geen hormonen ik toch ook mentale klachten kreeg zoals onzekerheid, nervositeit.

16-03-2023 | Vrouw | 26
koperhoudend spiraal (300)
In mijn zoektocht naar anticonceptie die bij mij past voor de koperspiraal gegaan. Het plaatsen deed erg veel pijn. Daarna was het een maand prima te doen met af en toe steken. Nu al 2 maanden last van heftige buikpijn en veel steken. Daarnaast is mijn buik behoorlijk opgezet. Uit echo blijkt dat spiraal goed is gezet. Na 3 maanden met allerlei klachten die mij in de dagel[lees meer...]ijkse dingen vreselijk belemmeren toch besloten het spiraaltje eruit te halen.

17-01-2023 | Vrouw | 26
koperhoudend spiraal (380)
In 2020 had ik een koperspiraal. Ik had elke maand voordat ik ongesteld werd vaginale schimmel. Ik ben toen naar de dokter geweest. En ik zei dat ik denk dat het door mijn spiraal kwam. Waardoor zij zei dat dit niet mogelijk was. Uiteindelijk heb ik hem eruit laten halen en was deze klacht weg!! Ik heb nu sinds november 2022 weer een koperspiraal. Ik had zowiezo altijd [lees meer...]al pijn bij mijn eisprong. Maar nooit last van mijn menstruatie. Nu ik de koperspiraal heb, heb ik extreme buikpijn bij mijn eisprong. En bij mijn menstruatie!! Is gewoon bijna niet meer uit te houden. Ik wil niet om de zoveel weken aan de pijnstilling zitten. Als je bij je eisprong en menstruatie zo een pijn hebt. Dan zijn dat nog best veel dagen in de maand! Ik twijfel om hem eruit te laten halen. Maar ik weet niet wat ik dan ga gebruiken. Ik kan niet tegen de pil. En ik vond het zo fijn dat ik zonder hormonen iets had. En dat ik gewoon ongesteld word! Het zetten deed ook echt extreem pijn.

19-06-2022 | Vrouw | 26
koperhoudend spiraal (300)
Hele fijne anticonceptie! Ik las allemaal horrorverhalen over de koperspiraal. Tot nu toe erg tevreden ( heb hem 6 maanden nu). Ik heb verschillende anticonceptie’s geprobeerd ( ook mirena spiraal) maar tot nu toe werkte niets fijn voor mij. Ik wilde van de hormonen af. Zo ben ik bij de koper spiraal terecht gekomen. Heel fijn!! Ik heb nergens last van, voel mij goed. Enig[lees meer...]e min puntje is dat de menstruatie langer duurt en iets heviger is qua bloeden dan normaal bij mij. Duurt ongeveer 8 dagen waarvan 2 dagen wat heviger. Maar evengoed beste keuze die ik heb gemaakt!

14-12-2021 | Vrouw | 26
koperhoudend spiraal (330)
Ik heb mijn spiraal nu drie jaar geleden laten zetten n.a.v. eerdere psychische klachten bij pilgebruik en een nieuwe vaste relatie. Het plaatsen van de spiraal was even spannend, maar stelde in mijn geval niet zo veel voor. Binnen een paar minuten was hij geplaatst en kon ik weer naar huis. De eerste maanden met de spiraal waren heftig. Ik had het eerste half jaar om d[lees meer...]e maand eerst een lichte en dan een hele zware menstruatie, die gepaard ging met veel pijn en hevige bloedingen. Ik stond op het punt om de spiraal er weer uit te laten halen toen mijn normale menstruatiepatroon terugkeerde. Ik heb me in deze eerste fase regelmatig (twee aaneensluitende dagen per acht weken) ziek moeten melden vanwege mijn klachten, maar ik heb na de eerste zes maanden geen afwijkende menstruatieklachten meer gehad. Ik geniet nu dus al ruim 2,5 jaar klachtenvrij van betrouwbare anticonceptie. Voor mensen die om watvoor reden dan ook willen kiezen voor hormoonvrije en betrouwbare anticonceptie is de koperspiraal een uitkomst, maar houd -vooral in het begin- wel rekening met mogelijke bijwerkingen. Deze kunnen namelijk best even pittig zijn.

19-10-2019 | Vrouw | 26
koperhoudend spiraal (300)
Voor iedereen die (net als ik) alle negatieve ervaringen heeft gelezen over het plaatsen: ik heb hem een week geleden laten zetten en nauwelijks pijn gehad. De eendenbek was vervelend, maar het plaatsen heb ik niet eens meer gevoeld! Het kan dus ook zeker anders. Ook na de plaatsing geen pijn gehad, misschien iets of wat lichte kramp, maar echt geen pijn te noemen bij mij![lees meer...] En ik heb toch een vrij lage pijngrens....

04-08-2019 | Vrouw | 26
koperhoudend spiraal (300)
Het plaatsen was bij mij zeer pijnlijk. De pijn heeft zeker nog een week aangehouden, zonder pijnstilling was het niet te doen en met pijnstilling was de pijn ook zeker niet weg. Na een week nam de pijn af en voelde ik het spiraaltje voor mijn gevoel nog wel zitten maar dit was niet meer pijnlijk. Tot mijn eerste menstruatie, een paar dagen voor de menstruatie begon kwam d[lees meer...]e stekende pijn weer terug. En tijdens de menstruatie had ik enorm veel bloedverlies. In plaats van dat ik een paar uur met een maandverbandje kon doen kon ik nu om de 30 minuten een nieuwe indoen en voelde het ook erg zwaar (dus vol met bloed) aan. Ik had voor dit spiraal een Gynefix en daar had ik nog nooit problemen mee gehad. Ik wacht de 3 maanden even af, omdat er wordt gezegd dat de klachten van tijdelijke aard zijn. Maar mocht dit langer aanhouden gaat het spiraaltje er heel snel weer uit en kies ik weer voor de Gynefix.

03-01-2019 | Vrouw | 26
koperhoudend spiraal (380)
De t-safe is bij mij gezakt nadat ik hem een jaar had. Ik ben hierdoor zwanger geraakt.

31-10-2017 | Vrouw | 26
koperhoudend spiraal (300)
Ik heb 13 jaar de pil geslikt, maar ik was hier na een tijdje klaar mee. Ik merkte toch dat ik veel stemmingswisselingen had en je moet er tevens elke dag aan denken! Ik vergat hem bijna nooit, maar toch kwam het wel eens voor. Ik heb sinds een halfjaar de koperspiraal. Natuurlijk het laten zetten is geen pretje, maar ik ben er onwijs tevreden mee! Ik word 1 keer in de 2[lees meer...]8 dagen ongesteld en mijn menstruatie duurt ongeveer 5 dagen, en het is echt niet heviger als met de pil! Het is juist minder erg bij mij geworden. De buikpijn is wel meer aanwezig de 1e 2 dagen, maar wat feminax erin en ik kom de dag prima door! Ik mag denk van geluk spreken want van tussentijdse bloedingen heb ik ook geen last. Ik denk dat het echt per persoon verschilt, maar ik vind het tot nu toe de beste anticonceptie, en dat zonder hormonen, heerlijk! Ik zit veel lekkerder in mijn vel! En ik heb nog geen kinderen, dus misschien scheelt dat? Mijn vriendin heeft hele hevige menstruaties met de koper spiraal en die heeft al 2 kinderen gebaard.