koperhoudend spiraal

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

19-06-2022 | Vrouw | 26
koperhoudend spiraal (300)
Hele fijne anticonceptie! Ik las allemaal horrorverhalen over de koperspiraal. Tot nu toe erg tevreden ( heb hem 6 maanden nu). Ik heb verschillende anticonceptie’s geprobeerd ( ook mirena spiraal) maar tot nu toe werkte niets fijn voor mij. Ik wilde van de hormonen af. Zo ben ik bij de koper spiraal terecht gekomen. Heel fijn!! Ik heb nergens last van, voel mij goed. Enig[lees meer...]e min puntje is dat de menstruatie langer duurt en iets heviger is qua bloeden dan normaal bij mij. Duurt ongeveer 8 dagen waarvan 2 dagen wat heviger. Maar evengoed beste keuze die ik heb gemaakt!

11-05-2022 | Vrouw | 25
koperhoudend spiraal (300)
Ik maakte mij ontzettend druk over het plaatsen. Wat bleek: het plaatsen was pijnlijk maar absoluut te doen. Bij mij deed alleen het moment van de spiraal erin zetten écht pijn. Maar daarna kwam de hel pas echt. Ik had niet voorzien dat de napijn zó erg kon zijn. Ik heb de hele middag en nacht weeën gehad want mijn baarmoeder wilde de spiraal er graag uitdrukken, logisch[lees meer...] want het is niet lichaamseigen. Deze pijn heb ik oprecht niet eerder gehad. 'S nachts in paniek de dokterswacht gebeld met de vraag wat ik moest doen. Uiteindelijk er niet uit laten halen omdat dit " normaal " kon zijn. De dag erop nog steeds deze pijn ervaren terwijl ik mijn dagen compleet vol had gepland omdat ik dacht dat de napijn wel zal meevallen: plan NIKS! Elke dag die volgde werd de pijn minder. Wel heb ik de eerste drie weken last gehad van een heel apart gevoel, het gevoel alsof ik dronken was, constant duizelig en zweetaanvallen. Een maand later is dit gelukkig allemaal weg. Ik zit nu in mijn eerste menstruatie periode en ik moet zeggen dat het meevalt. Ik was bang dat de pijn ook hier weer ondraaglijk zou zijn, maar bijzonder genoeg heb ik minder last van buikpijn en bloedingen! Ik ben blij dat ik heb doorgezet en de spiraal heb laten zitten want nu ben ik eindelijk op een fijne betrouwbare manier af van de hormonen.

02-05-2022 | Vrouw | 22
koperhoudend spiraal (380)
Ik heb mijn koper spiraal gezet en ik ben echt tevreden. Mijn libido die is ook gelijk weer hoger, alleen jammer dat ik hoofdpijn heb gekregen en jeuk. Misschien allergisch reactie, ik zal nog even afwachten ik heb het nieuw geplaatst. Voor de rest raad ik het echt ieder aan, het zetten doet niet veel pijn iedergeval ik had het echt veel malen erger verwacht. Toen mijn art[lees meer...]s klaar was zei ik “ is het klaar ? Zo ja ik heb niks gemerkt “.

24-04-2022 | Vrouw | 22
koperhoudend spiraal (380)
Bijna een jaar geleden de koper spiraal laten zetten. Ik wilde geen hormonen meer omdat ik van de pil teveel bijwerkingen had! Het plaatsen viel me enorm mee, zeker na al die horror verhalen van iedereen.. Fijn is anders, maar het was prima te doen. Paar dagen daarna wel flinke buikpijn gehad. Mijn ongesteldheid was altijd al erg regelmatig, dit is ook zo gebleven. De eers[lees meer...]te paar maanden met het spiraal is mijn ongesteldheid wel een stuk heftiger geworden. Meer bloedverlies, meer buikpijn. Ik wist dat dit zou gebeuren dus ik moest hier even doorheen van mezelf. De eerste dagen van m’n menstruatie zijn niet fijn.. Na 6 maanden ongeveer begonnen die klachten te verminderen. Nu bijna een jaar later is m’n ongesteldheid eigenlijk weer hoe die was. Een beetje buikpijn had ik altijd al dus dat is hetzelfde gebleven. Wellicht nu iets meer bloedverlies. Verder ben ik er harstikke blij mee. Geen tussentijdse bloedingen, m’n vriend voelt er niks van, en ik hoef geen hormonen te nemen! Even door dr eerste maanden heen bijten, maar geloof me het wordt dus beter!

21-04-2022 | Vrouw | 29
koperhoudend spiraal (380)
Ik had een Kyleena en na ongeveer 5 maanden ging ik mij zwaar vermoeid voelen, neerslachtig en kwam ik ongeveer 1.3 kilo per week aan. De dokter hier zij dat het kwam door de Kyleena en daarom vervangen voor koperspiraal. Wat een top ding. Geen bijwerkingen en zelfs minder pijn bij menstruaties dan bij het hormoonspiraal!

16-02-2022 | Vrouw | 34
koperhoudend spiraal (380)
Ik ben 34 en heb inmiddels 4 koperspiraaltjes versleten. De reden dat ik koperspiraaltjes gebruik is omdat ik een stollingsafwijking heb waardoor ik absoluut geen hormonen mag. Het eerste koperspiraaltjes werd bij mij op 15 jarige leeftijd geplaatst en was uiteindelijk weggezakt waardoor ik zwanger ben geraakt op 16 jarige leeftijd. 99% beschermd. maar 1% is toch kans[lees meer...] op.. dus pas op jonge meiden! Na de bevalling opnieuw laten plaatsen en deze na 5 jaar laten verwijderen vanwege een 2e kinderwens. 4 jaar geen spiraal gedragen en ik heb mij toen voor het eerst mezelf gevoeld. Niet opvliegend, geen kort lontje, geen depressieve gevoelens, geen angsten, geen acne(!). Al deze klachten had ik sinds mijn puberteit en heb er nooit bij stil gestaan dat dit evt aan het spiraal kon liggen. Nou goed, 2e kindje gekregen. Daarna weer een spiraaltje laten plaatsen. Toen kreeg ik hier en daar, naast de klachten hierboven genoemd, last van abcessen tot onder mijn kiezen aan toe, jeuk, slechte concentratie, snel afgeleid, niet op woorden kunnen komen, onrustig gevoel, hartkloppingen, opgejaagd en onverklaarbare adrenalinestoten zonder aanleiding kwamen hierbij. 2 jaar geleden was het weer tijd om te vernieuwen. Na deze wissel pikte ik elke griep/verkoudheid op en leek mijn lichaam steeds slechter te herstellen. Ik ben 5 jaar geleden begonnen met intensieve krachtsport. Ik hield dit niet meer vol na de laatste wissel 2 jaar geleden. Na elke training leek ik zwakker te worden en leek het op overtraining terwijl ik ergens al het gevoel had dat dit niet door een griepje of overtraining kon komen. Er is meer aan de hand vertelde mijn lichaam. Ik legde mezelf erbij neer dat ik misschien wat ouder werd en goed voor mijn lichaam moest zorgen en weer de oude ‘ik’ moest terug vinden. Sinds de laatste wissel 2 jaar geleden kreeg ik ook abcessen onder mijn oksels en bulten in mijn benen. Dit is inmiddels gediagnosticeerd alszijnde hidradenitis suppritiva. Een chronische ontsteking van de zweetklieren in het lichaam. Tot op de dag van vandaag zegt mijn intuïtie dat dit niet klopt en dat er een aanleiding voor moet zijn voor al deze klachten. Geen enkele arts denkt aan een kopervergiftiging. Überhaupt ernaar vragen is nooit gedaan. Ik heb inmiddels al aardig wat ziekenhuizen en artsen en onderzoeken gehad. Niets te vinden. Mijn gynaecoloog heeft mij bij de laatste controle (6 weken na plaatsen) verteld dat zij dit allemaal niet herkende alszijnde bijwerkingen van het koperspiraal. Wel heeft zij voorgesteld om het spiraal te verwijderen mocht ik dit zelf willen uitproberen. Nu na al die jaren heb ik verschillende artikelen, onderzoeken en ervaringen gelezen dat kopervergiftiging wel degelijk deze klachten kunnen geven en dat 100% van de vrouwen met een koperspiraal uiteindelijk een kopervergiftiging opbouwt. Het brengt je hormoonhuishouding volledig op z’n kop. Nu zal niet iedereen deze klachten die ik heb hierbij ervaren. Maar aangezien ik grotendeels van mijn leventje een koperspiraal gebruik kan ik wel het beste mijn ervaring delen en het gebruik op de lange termijn afraden. Ik ga aankomende week mijn spiraal laten verwijderen en ik weet bijna zeker dat ik mijn lichaam hier een plezier mee doe en het rustig aan weer kan opbouwen en gezond ga maken. Doe wat goed voelt maar vertrouw op jezelf. En let goed op deze boven genoemde klachten. Je lichaam zegt hier iets mee. Hoe langer je het negeert hoe ernstiger je klachten.

31-01-2022 | Vrouw | 25
koperhoudend spiraal (380)
Na 2,5 jaar kreeg ik genoeg van de pil. Ik kreeg een ontzettend opgeblazen gevoel en had totaal geen lust meer. Hierdoor heb ik de stap genomen om een koperspiraal te plaatsen. Het plaatsen heb ik door de huisarts laten doen. Dit ging erg goed. Het opmeten van de baarmoeder is even gemeen. Dit is een sterke kramp die voor een seconde of 30 aanwezig is. Het plaatsen van d[lees meer...]e spiraal zelf was al direct minder pijnlijk. Na het plaatsen heb ik nog enkele uren last gehad van gemene buikpijn. Gelukkig bleef dit hierna weg. (Je moet iets over hebben voor 10 jaar bescherming). Tot 3 maanden na het plaatsen was ik erg tevreden met de koperspiraal. Ik had nergens last van. Je voelt niets van de spiraal. Ook niet tijdens de seks. Het bloedverlies is wat meer, maar dat vind ik persoonlijk niet erg. Heerlijk dat je ook niet hoeft na te denken over je anticonceptie! Vanaf mijn 4e menstruatie kreeg ik opeens ontzettend last van krampen. Bij de start van de nieuwe menstruatie had ik 2 dagen ontzettend veel pijn. Buiten de menstruatie is er niets aan de hand. Bij een controle echo bleek de spiraal nog goed te zitten. Ik ben erg aan het twijfelen wat ik wil doen met de spiraal. Inmiddels ben ik nu een half jaar verder en ze zeggen dat de klachten eigenlijk minder moeten worden tot een half jaar. Daarom wil ik nog een maand of 2 kijken hoe het gaat. Er zijn ook nog andere koperspiralen die mogelijk door de kleinere omvang, mogelijk minder menstruatieklachten geven. Mogelijk dat ik toch nog een overstap maak naar een andere koperspiraal. Ik denk dat de koperspiraal een goede keuze is, als je de goede (vorm) spiraal hebt die bij je lichaam past!

20-01-2022 | Vrouw | 30
koperhoudend spiraal (300)
Plaatsen was ontzettend pijnlijk 2 dagen in de weeën gezeten beval nog liever, toen is er waarschijnlijk al iets niet goed gegaan. Daarna kreeg ik elke keer voor mijn menstruatie en tijdens heel veel zenuwpijn (continu steken) aan 1 kant. Vannaf mijn onderrug tot bekken tot been etc. Menstruatie duurde zo 2 week heb nog speciale medicatie gehad om het (extreme) bloedverlie[lees meer...]s te minderen, lekte door tampon en maandverband binnen 2 uur heen en kampte al met bloedarmoede maar ook dit werkte niet. Volgens de gyn moest dit binnen 3 maand beter gaan. Kreeg nog een calciumsupplement met vitd om te kijken of dit iets deed voor de bloedingen, tot mijn bekkenpijn zo heftig werd, kon ineens niet meer plassen alles verkrampte, wel steeds aandrang. Bij ff stofzuigen moest ik gewoon weer zitten alles deed dan zeer. Vanochtend een echo gehad, nou het zat goed, klachten konden niet daarvan komen, wou hem er toch uit, bleek dat de spiraal aan 1 kant helemaal kromgebogen was. Hij drukte dus wel continu ergens op mijn blaas of iets. Dit kon komen omdat het niet goed was opgemeten of omdat mijn baarmoeder zo is verkrampt dat die hem krom heeft getrokken, wat ik raar vind. Voelt zoveel beter nu die erruit is, nu alles maar rust geven. Vertrouw dus altijd op je eigen gevoel!

03-01-2022 | Vrouw | 29
koperhoudend spiraal (300)
het plaatsen van de spiraal was erg pijnlijk doordat mijn baarmoeder wat gekanteld ligt zijn ze erg lang bezig geweest. na 12 jaar de pil wilde ik eigenlijk helemaal geen anticonceptie meer maar doordat mijn vriend niet goed tegen condooms kan bleef er geen andere optie over dan een hormoon vrij antoconceptie middel dus de koper spiraal. na het plaatsen heb ik krampen geha[lees meer...]d en pijnstillers werkte niet. nu 6 maanden later merk ik dat ik minder heftige menstruaties heb en de krampen iets minder worden. wel heb ik tijdens de ei sprong en voor de menstruatie een hele bolle onderbuik, hou ik vocht vast en doen mijn boven benen heel veel pijn. verder voel ik mij vaak 1,5 week prima en daarna beginnen de stemmings wisselingen weer. ik ben niet bepaald tevreden met het koper spiraal maar helaas heb ik op dit moment geen andere opties. ik laat hem nog zitten tot dat wij aan kids willen beginnen. kan niet wachten tot dit on ding er uit gehaald kan worden.

18-12-2021 | Vrouw | 28
koperhoudend spiraal (330)
Ik koos de koperspiraal omdat het me natuurlijker leek dan hormonen. Vanaf de eerste dag veel klachten, ik dacht eerst door het plaatsen en later door het wennen, maar na 9 maanden laten vervangen door een hormoonspiraal. Klachten: -Bijna elke dag bloedverlies en dus altijd met maandverband ed in de weer of vieze onderbroeken. -Menstruaties zo pijnlijk als weeën me[lees meer...]t zoveel bloed dat ik in 2 uur tijd (opstaan tot aankomen op werk) zowel de dikste ob als dikste maandverband vol had + compleet doorgelekt met mega stolsels. Ik voelde me tijdens die menstruaties wel 10 dagen slap en leeggezogen. Dat kende ik alleen van de eerste menstruatiedag. -Een groot deel van de maand buikpijn met veel zeuren, trekken, steken waardoor ik me ziek voelde en de dagelijkse dingen veel moeite kostten. Het gevoel van ik ga met een kruik tegen m’n buik in bed leggen en wachten tot dit wegtrekt. Neiging om pijn weg te puffen. -Vocht vasthouden in benen De hevige menstruaties gaven de doorslag om de t-safe te verwijderen. Ik ging er vanuit dat de hormoonspiraal ook voor buikklachten zou zorgen, omdat er ‘iets’ zit. Echter, het vervangen gaf alleen een dag bloedverlies. De dag voor het vervangen liep ik de buikpijn van de T safe nog weg te puffen en de dag erna met Mirena voelde mijn buik weer gewoon aan als buik met een baarmoeder die ik niet voelde zitten. Wat een verademing na zo lang een pijnlijke geïrriteerde baarmoeder te hebben gehad.

14-12-2021 | Vrouw | 26
koperhoudend spiraal (330)
Ik heb mijn spiraal nu drie jaar geleden laten zetten n.a.v. eerdere psychische klachten bij pilgebruik en een nieuwe vaste relatie. Het plaatsen van de spiraal was even spannend, maar stelde in mijn geval niet zo veel voor. Binnen een paar minuten was hij geplaatst en kon ik weer naar huis. De eerste maanden met de spiraal waren heftig. Ik had het eerste half jaar om d[lees meer...]e maand eerst een lichte en dan een hele zware menstruatie, die gepaard ging met veel pijn en hevige bloedingen. Ik stond op het punt om de spiraal er weer uit te laten halen toen mijn normale menstruatiepatroon terugkeerde. Ik heb me in deze eerste fase regelmatig (twee aaneensluitende dagen per acht weken) ziek moeten melden vanwege mijn klachten, maar ik heb na de eerste zes maanden geen afwijkende menstruatieklachten meer gehad. Ik geniet nu dus al ruim 2,5 jaar klachtenvrij van betrouwbare anticonceptie. Voor mensen die om watvoor reden dan ook willen kiezen voor hormoonvrije en betrouwbare anticonceptie is de koperspiraal een uitkomst, maar houd -vooral in het begin- wel rekening met mogelijke bijwerkingen. Deze kunnen namelijk best even pittig zijn.

01-11-2021 | Vrouw | 29
koperhoudend spiraal (300)
het inbrengen van de T safe ging niet zonder slag of stoot. mijn spiraaltje zit er nu 3 maanden in en ik ervaar erg vervelende klachten. laag libido, gewicht toename (8 kilo in 3 maanden) krampen, opgezwollen buik (lijk 2 maanden zwanger) langer en zwaardere menstruatie.

20-10-2021 | Vrouw | 31
koperhoudend spiraal (380)
Sinds november de koperspiraal ik ben 30 en rookte destijds en slikte de pil, kans op trombose was toen dus groter. Zetten was pijnlijk maar is zo voorbij. Ik wilde iets zonder hormonen. Nu 1 jaar verder zijn de bijwerkingen te erg dat ik hem eruit wil; - meer dan 1wk ongesteld - 1 week voel ik me top - overige 3 weken veel PMS klachten, slecht humeur, depri, nrust,an[lees meer...]gst, veel acne. Ben mezelf niet meer. Ben gaan zoeken en ook koper spiraal kan klachten geven (kopervergiftiging). Ik heb maandag een afspraak met de huisarts. Ben gestopt met roken dus ik ga waarschijnlijk maar weer aan de pil.

10-10-2021 | Vrouw | 30
koperhoudend spiraal (330)
Ik heb nu 4 jaar de koperspiraal, deze gekozen omdat ik niet tegen anticonceptie met hormonen kan. Het plaatsen was 1 seconde pijnlijk, verder weinig last gehad. Het laatste jaar iedere 2 weken flink ongesteld en dan weer 2 weken niet. Sinds ik de spiraal heb, heb ik ook last van hormonale acne. Dit nooit eerder gehad ook niet toen ik een jaar zonder anticonceptie zat. Daa[lees meer...]rnaast migraine met aura's en ontzettende vermoeidheid ook pas gekregen na de plaatsing van de T-safe. Zelf er nooit bij stilgestaan maar er nu veel over gelezen waar door ik besloten heb om morgen een afspraak te maken om hem te laten verwijderen.

05-06-2021 | Vrouw | 23
koperhoudend spiraal (300)
Ik heb nu 3 jaar de T-safe koperspiraal en zit eraan te denken om hem te verwijderen. Het plaatsen was voor mij een hel, maar dit komt doordat ik nooit bevallen ben (baarmoedermond is strak). De periode erna verliep goed, tot ik weer menstrueerde en ik merkte dat het 10x heviger en meer is dan normaal. Het bloeden is zo veel, dat ik zelfs flauwval ervan. De krampen blijven[lees meer...] bij mij ook aanhouden buiten de menstruatie om. Daarnaast heb ik door dit koperspiraal terugkerende Bacteriele vaginose. Ik voel me er vies door en het heeft een slechte invloed op mijn seksleven. Als je dit spiraal overweegt, check eerst of jouw natuurlijke menstruatie al heftig is ( zo ja, NIET DOEN)

10-04-2021 | Vrouw | 50
koperhoudend spiraal (380)
6 jaar de koperspiraal gehad. Kreeg begin december onbegrepen buikpijn die steeds heviger werd. Ik heb een paar maanden krom gelopen van de pijn en kon niet werken. Na 4 antibioticakuren (men dacht aan blaasontsteking) werd ik doorgestuurd naar een internist. Veel onderzoeken gehad en doorgestuurd naar gynaecoloog. Op eigen verzoek spiraal eruit laten halen. Op de echo [lees meer...]was te zien dat deze verkalkt was. Toen de gyn de spiraal eruit trok heb ik alles bij elkaar gevloekt. De pijn was niet te doen omdat de spiraal verkleefd zat in de baarmoederwand. Sindsdien zakt de pijn eindelijk af, heel langzaam maar zeker. Ik kan weer rechtop lopen. Ik ben iemand die altijd doorgaat ook als ik ziek ben maar deze pijn was onhoudbaar. Het is erg jammer dat ik hierover erg weinig op internet kan vinden. Misschien zijn er meer mensen met deze ervaring? Meestal geven spiraaltjes geen problemen maar het kan dus ook flink misgaan!