Ervaringen met Brilique

ticagrelor

kleine bloedingen op de huid neusbloedingen gemakkelijk blauwe plekken krijgen

Hartinfarct (50 meningen)
Angina pectoris (9 meningen)
Hartklachten (5 meningen)

Groot onderzoek naar connectie tussen corona en trombose

De Telegraaf - 03 mei 2020 in BINNENLAND (15-07-2020)

01-09-2019 | Man | 52
Hartinfarct
Sinds januari gebruik ik Brilique 90 mg 2x daags sinds die tijd heb ik ook last van mijn ademhaling gedurende 3a4 uur stopt mijn ademhaling ook regelmatig en moet dan ook moeite doen om het weer op gang te zetten,net weer gebeld met de weekend arts of ik er niet per direct mee mag stoppen want de laatste aanval was echt eng het antwoord was een duidelijke nee ! Mag wel ma[lees meer...]ar op eigen risico morgen naar het ziekenhuis bellen,want om dit middel nog 11 maanden te moeten nemen,ik dacht het niet

27-06-2019 | Man | 65
Hartfalen
Helemaal mee eens. Brilique is een middel dat mij direct na het herstel van 2 hartaanvallen en reanimatie op één dag heeft doen stikken wat een verschrikkelijk beangstigende ervaring is. De verpleging heeft niet altijd door dat ernstige ademnood een gevaarlijke bijwerking van Brilique is en bagatelliseert de klacht terwijl je letterlijk ligt te stikken.

27-06-2019 | Man | 65
Hartfalen
Ik stikte zowat na 2 hartaanvallen en een reanimatie tussendoor van de brilique. De cardioloog wijzigde de medicatie naar Plavix en de benauwdheid verdween onmiddelijk. Voor degenen die het nog nooit hebben meegemaakt - ernstige benauwdheid is doodeng!

27-04-2019 | Man | 51
Hartinfarct
Voel me slechter nu en vermoeider dan voor mijn hartinfarct. Na enige informatie op deze site me er bewust en erkend van mijn gewaarwording van de bijwerkingen.

01-11-2018 | Man | 78
Hartinfarct
Na het plaatsen van een stent kreeg ik Brilique te slikken, maar dat kende ik niet aangezien ik als bloedverdunner steeds Asaflow nam. Dit nieuwe medicament(!) veroorzaakte bij mij een zeer erge ademnood hoewel ik met het maximum aan zuurstof lag. Aangezien het in het ziekenhuis waar ik geholpen was veel te warm was, geen raam open kon, noch airco aanwezig was, vroeg en kr[lees meer...]eeg ik, na in 2 dagen en een nacht geen oog dicht te hebben kunnen doen en bijna geen adem te hebben kunnen halen, mijn overbrenging naar een splinternieuw ziekenhuis in een andere stad dichter bij huis. Hier ging het, dank zij de airco, direct veel beter... tot ik ook hier Brilique te slikken kreeg, waardoor ik weer met een erge ademnood af te rekenen kreeg. Na een paar dagen ging het weer beter en werd ik ontslagen, maar eerst kreeg ik nog een Brilique toegediend, waarop mijn ademnood weer de kop opstak. ik bleef nog een dag langer, maar weigerde verder de Brilique in te nemen zodat ik, met 2 van die pillen in mijn bagage naar huis mocht. Ik was pas thuis, toen er van het ziekenhuis naar mijn huisdokter werd gebeld met de mededeling dat ik beter Clopidogrel kon nemen ipv Brilique. De meegekregen pillen vlogen meteen in de vuilnisbak, een plaats waar ze volgens mij thuishoorden en meteen was mijn ademnood verleden tijd. Hoewel ik in beide ziekenhuizen verplegers onder elkaar bezig hoorde over eventuele nevenwerkingen van Brilique, bleven ze het toch toedienen, hoewel ze mijn ademnood meer dan duidelijk konden merken. Dit spul kan voor sommige mensen wel goede resultaten zonder veel nevenwerkingen opleveren, maar in mijn geval was dat absoluut niet het geval, verre van! Voor mij was Brilique een uiterst gevaarlijk geneesmiddel, zo gevaarlijk dat ik het gewoon 'waardeloze smeerlapperij' durf te noemen. Mijn ademnood was zo erg en zo uitputtend, dat ik, wanneer ik zou moeten kiezen, de pijn van een hartinfarct zou verkiezen boven langzaam te liggen stikken door zo'n verdomde pil, en ik meen het!

01-08-2018 | Man | 63

10-07-2018 | Man | 63
Hartinfarct
ik kreeg een pakket aan medicijnen, waaronder brilique. in combinatie met Atorvastatine en Metoprolol enige tot matige spierpijn. na overleg met apotheker en specialist andere medicijnen. deze combinatie veroorzaakt jicht!!

26-06-2018 | Vrouw | 68
Hartinfarct
Kreeg een klein hartinfarct en moest bypassoperatie ondergaan. Brilique twee maal daags. Daarnaast ascal (Bloedverdunner) nemix, (maagbeschermend)Crestor ( cholesterolverlager)Lisinopril, (Bloeddrukverlager). MEtropolol (hartslag laag houden). MEt zoveel pillen is het moeilijk te achterhalen welke bijwerking waarvan komt. Met de cholesterolverlager ben ik op grond van al[lees meer...]les wat ik daarover heb gelezen, thuis gekomen, direct gestopt. Opvallendste bijwerking was enorme traagheid en kortademigheid. Traagheid kwam van de MEtropolol, had een hartslag van 40 en moest halveren en stoppen in afbouw. Kortademigheid kwam Vlg mij van de Brilique, daar had ik in het ziekenhuis ook erg last van. Na overleg huisarts en specialist nu over clopidogrel, had Plavix gevraagd, maar dat vindt de zorgverzekeraar te duur ( stuitend) en weg is de kortademigheid!

07-06-2018 | Man | 58
ticagrelor (90mg)
Brilique 90mg bijwerkingen Enorme winderigheid met vaak opgezwollen / opgeblazen buik. S’ nachts slaap ik vaak vrij diep en wordt dan wakker, zwetend van de ferme buikpijn en ik moet een uur lang darmgas ontluchten, dit doormiddel van steeds op de andere zij draaien en opstaan en de buik masseren. Het is puur winderigheid , darmgas over-druk vorming.  Wanneer ik op m[lees meer...]ijn buik slaap merk ik niets tot weinig van de buikpijn, dit komt omdat op de buik liggen wat buik-tegendruk geeft, waardoor de opgeblazen buik tegen druk heeft, zodra ik me dus van me buik af draait komt de buikpijn heftig tevoorschijn! Dan de dag erna extreem winderig en gehele buik heb ik net onder oppervlakte geweldige spierpijn. Wat ik nu vernomen heb van de huisarts en een Cardiologie verpleegster van ziekenhuis X is de Brilique de oorzaak van de buikpijn. Een alternatieve Brilique die deze bijwerking niet heeft is er niet, en zonder Brilique mag ik echt niet het eerste jaar na een hartinfarct met 2 stents op de CX. Het enigste wat er mee te doen is, er mee te leren leven, en dit is te doen met het FODMaP dieet. Dat werkte na 2 dagen al perfect, zolang ik me daar aan houdt gaat het goed, ik moet het jaar uitzingen met de Brilique en dan hoeft deze medicatie niet meer! Onaangenaam gevoel hart na inname s’morgens: Ik heb gedurende 4 weken lang bijgehouden wanneer ik last kreeg s’morgens van de Brilique of de acetylsalicylzuur, door eerst om 08:00 uur de Brilique in te nemen en dan een half uur later de acetylsalicylzuur tablet. Daarna heb ik het een tijd geprobeerd om eerst de acetylsalicylzuur, in te nemen om 08:00 uur en een 1 uur later de Brilique. Echter was het iedere keer zo dat na een uur dat ik de Brillique ingenomen had het onprettige onaangenaam kloppen van mijn hart voelde! Dus Brilique is de oorzaak hier van, dit is niet te veranderen dus ik doe het maar zo dat ik een uur nadat ik Brilique ingenomen heb ga wandelen met de hond een half uur lang, en als ik thuis kom is dat gevoel weg. Dus schijnbaar is het zo dat het onaangename gevoel alleen veroorzaakt word 1 uur na de start van inname Brilique! Hij lijkt erop dat eerst om 08:00 de Brilique in te nemen, tezamen met de Atorvastatine en een half uur later de acetylsalicylzuur in te nemen de minste maagklachten geeft en het langste duurt voor het onaangename gevoel van het hart op komt zetten! Na het innemen van de acetylsalicylzuur drink ik direct 100ml Optimel Drinkyoghurt met banaan, dit voorkomt maagklachten. Optimel Drinkyogurt met banaan werkt het beste, de andere soorten Optimel werken een stuk minder goed!

02-02-2018 | Man | 61
Hartinfarct
Na mijn hartinfarct kreeg ik brilique voorgeschreven met als gevolg veel last van gewrichtspijn en ontstekingen met name aan de teengewrichten maar ook knieen en handen en tevens een flink verhoogd urinezuur ( jicht ). Overgestapt op clopidogrel en binnen een paar dagen was ik geheel klachten vrij

06-09-2017 | Man | 63
Aangeboren hartafwijking
Bloedneuzen die niet wilden stoppen. Zeker 10 x adertje in neus dicht laten branden. Gestopt met Brilique en gelijk stopten de bloedneuzen. Dan maar meer kans op een hartaanval.

17-08-2017 | Man | 58
Hartinfarct
erger dan de kwaal, zorgt in mijn geval voor hartfibrilatie, moest zonder opgaaf van de echte reden er direct mee stoppen, was voorgeschreven door cardioloog kennelijk als routine ipv. doordacht maatwerk. Na 1 dag meer last dan ooit druk op borst ging nooit meer weg, uitval en infarct nabij.

18-05-2017 | Man | 64
Hartinfarct
Hartinfarct, nadien voorgeschreven gekregen. Hematomen op benen en zeer langdurige bloeding bij de minste verwonding. Gevaarlijk medicijn ingeval van ernstige verwonding. Gestopt op 12 mei wegens inname antibiotica en overgestapt op 150mg aspirine en volledig vegetarisch menu.

13-05-2017 | Vrouw | 65
Hartklachten
In het ziekenhuis is gestart met brilique. Aangezien er wederom een flinke verstopping in een van de kransslagaders was geconstateerd, werden sommige klachten hieraan toegeschreven. De dotterbehandeling heeft pas een dag of tien later plaatsgevonden en al die tijd ben ik in het ziekenhuis moeten blijven. Na het dotteren naar huis. Ik heb me vastgehouden aan het feit dat de[lees meer...] bijwerkingen na enkele weken over zouden gaan volgens de bijsluiter(ernstige kortademigheid, transpireren, flauwvallen, duizeligheid ). Aangezien dit niet het geval was en het alleen maar meer werd, heb ik na 4 weken het innemen van brilique gestaakt, de bijwerkingen verdwenen als sneeuw voor de zon. Na 4 dagen weer begonnen met brilique en de bijwerkingen kwamen in alle hevigheid weer terug. Uiteraard het innemen weer gestaakt. Ik neem nu weer clopidogrel zoals voorheen en ben klachtenvrij voor wat de bijwerkingen betreft.

25-04-2017 | Man | 67
ticagrelor (90mg)
Hoofdpijn en onstabiel, niet goed funtioneren meer.

11-03-2017 | Man | 53
Hartinfarct
Na infarct stents bijgeplaatst en meteen Brilique gekregen. Voel me zieker dan tijdens infarct! 1 week later door huisarts in overleg met cardioloog op Plavix overgestapt, wat ik na eerder infarct + stents 1 jaar zonder klachten gebruikt had. NB de spierklachten (niet in bijsluiter) komen niet door andere medicijnen, want die (zoals statines) gebruik ik -hierdoor- al lan[lees meer...]g niet meer.