Ervaringen met Persantin

Beroerte (49 meningen)
Bloedverdunning (14 meningen)

Groot onderzoek naar connectie tussen corona en trombose

De Telegraaf - 03 mei 2020 in BINNENLAND (15-07-2020)

06-06-2013 | Man | 51
TIA
Kreeg op 29 oktober 2012 TIA. Is later in 2013 opgevolgd door een tweede. Slik vanaf oktober Ascal, hydrochloorthiazide, Persantin en Simvastatine. De Persantin zo werd mij verteld zou oa forse hoofdpijn kunnen veroorzaken, maar zou snel voorbijgaan in 999 van de 1000 gevallen. Een week lang slikte ik 1 dosis Persantin, en was er van overtuigd dat dat best wel meeviel. Bee[lees meer...]tje dreinerige, lichte hoofdpijn af en toe. Maar toen ik van 1 dosis naar 2 doses per dag ging leek mijn hoofd te ontploffen. Ben bijna een week helemaal kapot geweest. Daarna verdween de hoofdpijn even snel als ze gekomen was. Sinds die tijd slik ik Persantin zonder problemen. Maar ben wel weer onder behandeling, want de tweede TIA verbaasde de artsen zeer: relatief kort onder behandeling, veel veranderd aan mijn levenssttijl, goed aan het afvallen, en pats weer een TIA...

04-07-2012 | Man | 52
TIA
Na een lichte tia zit ik nu een halfjaar aan dit middel. Ik heb last van spierpijn/kramp, brandende ogen, gewichtstoename, rode vlekken over het lichaam, altijd een lusteloos gevoel. Blieddrukverlagers en choresterol verlagers mocht ik laten staan omdat deze waarden dik in orde zijn.

04-01-2014 | Vrouw | 53
TIA
Na TIA half oktober 2013 2x200 persantin, simastatine 40 en ascal 100 voorgeschreven gekregen. Eerste 2 weken vervelende hoodpijn maar na 1 week de dubbele dosering Persantin (2x200) gebruikt te hebben kreeg ik zeer hevige pijnscheuten in heup en rechterbeen. Zo erg dat ik lag te krioelen/huilen van de pijn, overdag en 's nachts. Naar het werk gaan was door de pijn ni[lees meer...]et mogelijk. Gedurende 5 dagen dagelijks contact gehad met huisarts en neuroloog. Advies was in 1e instantie om te stoppen met de simvastatine. Pijn bleef echter onverminderd erg. Neuroloog raadde me na een week aan ook te stoppen met de Persantin. Ik voelde me herboren! Pijn was DIRECT helemaal weg. Na een maand ben ik toch maar weer Persantin gaan proberen. Exact hetzelfde patroon: na 1 week dubbele dosering was de pijn er weer op 1e Kerstdag :-( Vanzelfsprekend direct gestopt met de Persantin. Nu in overleg met arts hoe nu verder.

16-06-2013 | Vrouw | 54
TIA
Eerste dagen flinke hoofdpijn en misselijk. Hierna langzaam opgebouw van 1x 75 mg. per dag ,naar 2x per dag en daarna 2x 200 per dag. Hierna geen last meer gehad.

22-01-2012 | Vrouw | 54
Cholesterol
Voorgeschreven n.a.v. Herseninfarct In combinatie met Simvastatine PCHH 40 mg , Persantin 200 mg Retard en Carbasalaat calcium. Sindsdien heb ik overal pijn en afname van de spierkracht, moeheid, nierfunctie gestoord, brandende/tranende rode ogen, nagelafwijkingen n.a.v. schimmelnagels die ik voor het gebruik niet had. Gewichtstoename en ondanks 1000 Ckal-diee[lees meer...]t niet afvallen . Persantin even lang gebruikt geeft vermindering van eetlust, gevoelvermindering in ledematen, hoofdpijn, vermoeidheid, hartkloppingen, rood gezicht, haaruitval, duizeligheid, wazig zicht en evenwichtstoornissen. Al met al een hele waslijst die mij heeft doen besluiten deze twee medicijnen te staken! Ik neem nu alleen de Carbasalaat-calcium in. Ik merk nu na 5 weken al enige verbetering....schoner en minder klachten! Kun je nagaan wat je je in de maag laat splitsen, waar dan ook in mijn geval, geen enkele controle op is! Voorlopig moet ik wel onder het mes voor mijn bijschildklier en bijnier en in april ook nog voor de nierstenen. Voor mijn CVA, heb ik in 1994 nierstenen gehad en spontaan uitgeplast. Verder nooit problemen gehad.

03-10-2011 | Vrouw | 54
Bloedverdunner
Ik heb sterk het idee bijwerkingen te hebben van dit medicijn, Voornamelijk vermoeidheid en licht in het hoofd

07-01-2011 | Man | 55
Herseninfarct
De eerste weken na mijn infarct had ik inderdaad drukkende hoofdpijn, die na enkele paar weken uitbleef. dunne (gedeeltelijk dun en dik) ontlasting is naar mijn weten verder de enige bijwerking, maar ik hou er niet van om medicijnen erg lang te gebruiken en de artsen zijn bijzonder zwijgzaam hierover. Veel huidige medicijnen zijn vrij nieuw en de effecten op lange te[lees meer...]rmijn zijn m.i. niet bekend. Prima dat er een site als deze is, waar medicijngebruikers hun ervaringen kunnen delen.

03-10-2015 | Vrouw | 56
TIA
Ik heb ook drie tia's gehad ascal prersantin en simvastatine de simvastatine heb ik vervangen door een homeopathisch middel Zerochol mijn cholesterol is op dit moment 2.9 HDL cholesterol 1.02 uitstekend dus Voor wat betreft de persantin welke alternatieven gebruikt de man in de reactie van 20 oktober 2014

08-09-2015 | Man | 56
TIA
Na de 3e tia door de neuroloog voorgeschreven. een uur na inname hoofdpijn die met pijnstillers niet weg gaat.

13-03-2015 | Vrouw | 58
TIA
In 2013 vanaf maart t/m juli bijna dagelijks een TIA gehad. In linkeroog werd het eerst een beetje zwart (rondje) en met de tijd uiteindelijk alsof er een zwart gordijn werd neergelaten in dat oog. Toen ik in juli 2013 uitval van rechterarm had (duurde maar even) naar huisarts en doorgestuurd naar neuroloog. Na echo onderzoek bleek mijn linker halsslagader voor 95% versto[lees meer...]pt te zijn. Operatie volgde binnen 1 week (weg schrapen van plaque en stukje ader uit been voor versteviging van de ader). Door het oog van de naald, want ook door de operatie was een risico op een beroerte mogelijk. Werd wel direct, na constatering verstopping, op bloedverdunners gezet (acetylsalicylzuur en Persantin). De Persantin slik ik twee maal daags ('s morgens en 's avonds) en ik heb er geen enkele (merkbare) bijwerking van gehad. Of het werkelijk iets doet moet ik maar aannemen, want twee jaar later verder geen klachten meer. Rook helaas nog steeds en loop daar meer risico mee, ondanks dat ik gehalveerd ben met roken. Dat is zo ontzettend moeilijk voor mij. Naast de bloedverdunners slik ik ook Crestor (cholesterolverlager) en die werkt prima. Eerst twee andere cholesterolverlagers geslikt (o.a. Simvastatine en de andere weet ik helaas de naam niet meer van), maar daar kreeg ik zoveel kramp van in mijn benen, dat ik bij de laatste cholesterolverlager zo schrok, dat ik 112 heb gebeld (woon alleen), omdat ik dacht dat ik van die vreselijke kramp (echt heel erg!) weer een TIA of een beroerte zou krijgen. Ambulancepersoneel heeft gekeken en gemeten, en zolang ik mijn bloedverdunners maar trouw gebruikte, kon er geen TIA of beroerte komen. Overgestapt op Crestor, via huisarts, die vertelde dat die ziektekostenverzekering daar niet blij mee zou zijn vanwege hoge prijs! Nou, beter dat dan die ernstige krampen! Ik ga mijn huisarts toch nog eens vragen of die bloedverdunners (acetylsalicylzuur en Persantin) eigenlijk wel wat doen, want als ik een wondje heb ziet die in korte tijd alweer dicht en ik heb zelden blauwe plekken bij stoten.

13-07-2011 | Man | 58
Tia
in eerste instantie geen problemen na enkele maanden heftige maag/darmklachten

22-08-2016 | Vrouw | 59
Herseninfarct

15-02-2015 | Vrouw | 59
TIA
Ik had misschien een zeer kleine TIA gehad. Preventief Persantin voorgeschreven gekregen. Geen bijwerkingen maar omdat het preventief is ook niet duidelijk hoe effectief het is.

13-10-2012 | Vrouw | 60
Bloedverdunning
Juli van dit jaar een cva gehad daar voor acetylsalicylzuur met persantin Retard 200 voor geschreven gekregen Simvastatine en anti cholesterol middel. Ben gestopt met Simvastatine want ik heb geen hoog cholesterol.(3.7) De bijwerking van persantin is bij mij instabiel een dronken gevoel in mijn hoofd en kramp in mijn benen. Dat maakt mij erg onzeker. Ik ga met de neurol[lees meer...]oog bespreken of er een alternatief is voor persantin, want ik wil er mee stoppen.

14-04-2014 | Man | 61
Beroerte
I.v.m. een herseninfarct vanaf het begin 2x 200mg Persantin geslikt. Ik slikte ook al 100mg Ascal. Bijwerkingen vielen toen wel mee, maar nu ruim vier maanden later een ramp. Links sta ik van teen tot schouders in de brand en ernstige pijnscheuten en krachtverlies in mijn linkerbeen. Opgezwollen keel/strot, benauwdheid, nek en spierkrampen. Neuroloog weet niet waar het van[lees meer...]daan kan komen????? en wou mij medicijnen geven tegen de bijwerkingen die ik heb geweigerd. Omdat mijn ervaring is weinig gehoor te krijgen over bijwerkingen van medicijnen bij welke arts dan ook besluit ik om de Persantin te gaan halveren, omdat de kwaliteit van leven met mijn andere aandoeningen wel heel erg vervelend wordt. Graag zou ik andere mensen horen die wellicht ook de klacht herkennen van het branderige gevoel.

12-09-2012 | Vrouw | 61
Bloedverdunning