Ervaringen met Enalapril

hoestaanvallen vermoeidheid koude vingertoppen

Hoge bloeddruk (133 meningen)
Hartfalen (4 meningen)

Ramipril (43 meningen)
Rasilez (38 meningen)

23-09-2017 | Vrouw | 38
Hoge bloeddruk
Verschrikkelijk medicijn. Gebruik het nog geen maand maar kan bijna de volledige lijst van de bijwerkingen gaan afvinken. Komen steeds meer bij. Heb vandaag besloten te stoppen!

29-08-2017 | Vrouw | 75
Hoge bloeddruk
Aanvankelijk kriebelhoest en kortademigheid. Sinds tien dagen zware hoest, keelpijn, problemen met stem, kortademigheid en vermoeidheid. Per direct gestopt.

20-04-2017 | Vrouw | 47
Hoge bloeddruk
3 maanden dit medicijn gebruikt. In het begin alleen wat klachten van hoesten. Na verloop van tijd steeds meer klachten (kortademigheid, pijn in de benen, conditie-achteruitgang, maag- en darmklachten). Ik heb een hele goede conditie maar door dit middel kon ik niet meer wandelen en hardlopen zonder kortademig te worden. Ook kon ik conditioneel niet meer mee komen met mijn[lees meer...] medelopers. Na staken van dit middel gaat het weer goed. Ik gebruik nu Amlodipine. Bij dit middel heb ik deze klachten niet.

03-02-2017 | Vrouw | 60
Hoge bloeddruk
Ik kreeg astmatische reacties.

26-12-2016 | Vrouw | 50
Hoge bloeddruk
Ik vind het in 1 woord " bocht". De eerste dag viel mee toen ik met enalaprilmaleaat van Sandoz begon, maar ieder dag kwamen er bijwerkingen bij. De bloeddruk daalde wel gelijk maar 's morgens voor het innemen van de volgende was de bloeddruk hoger. Duizeligheid, en vooral enorme kriebelhoest. s'nachts de hele nacht wakker van het hoesten en hoge hartslag. Pijn achter de [lees meer...]ogen en hoofdpijn. Opgeblazen buik en een raar onwezelijk gevoel. Na 4 dagen ben ik er mee gestopt. De bijwerkingen werden steeds heftiger. Als ik al die klachten lees over de goedkopere medicatie die verzekeringen alleen nog vergoeden is dat nog wel iets over te zeggen. Men zegt wel dat het goedkopere medicijn de zelfde stoffen bevat, maar wat men er niet bij verteld is dat de gereguleerde afgifte anders werkt. Bij de duurdere medicatie werd dit gereguleerd over 24 uur. De goedkopere medicatie faalt daar vaak in, waardoor de medicatie in 1 keer vrij komt in de bloedbaan. Daardoor heftigere bijwerkingen. En de medicatie werkt niet ten volle over 24 uur. Je hebt dus een piek in de afgifte waardoor er in 1 keer veel te veel vrij komt. (Dit heb ik van een arts gehoord.) Dat bleek ook bij mijn metingen. Een paar uur voordat ik mijn medicatie weer moest nemen, controleerde ik de tensie en was deze ineens veel hoger 134/109 na mijn nachtrust. Als ik de medicatie had ingenomen en na een paar uur mijn tensie controleerde was ie keurig 116/74. Het lijkt dat de werking vd goedkopere medicijnen vooral in de doofpot moet blijven. Als er zoveel mensen mee stoppen ivm de nare bijwerkingen en men krijgt iets anders voorgeschreven en de artsen dit niet melden, zal dit middel gewoon op de markt blijven net als de andere goedkope medicatie!

15-06-2016 | Vrouw | 55
Hoge bloeddruk
Heb dit vreselijke middel 2 dagen gebruikt. Van een energieke gezonde vrouw van 55 met een hoge bloeddruk, veranderd in een ziek vogeltje op de bank. Vraag mijn ernstig af op wie dit middel getest is. Ik ben nooit ziek en na dit medicijn (2 dagen) kende ik mezelf niet meer terug. Ben heel blij dat ik mondig genoeg ben om zelf te beslissen om direct te stoppen. Maak me heel[lees meer...] erg zorgen om mensen die om wat voor reden dan ook, zelf niet meer kunnen beslissen.

03-06-2016 | Vrouw | 48
Hypertensie
Dit medicijn kreeg ik voorgeschreven naast de plastabletten die ik al jaren slik. Mijn bloeddruk bleef namelijk ondanks de plastabletten (hydrochloorthiazide) aan de hoge kant. In overleg met de huisarts ben ik i.v.m. de vervelende bijwerkingen meteen gestopt en heb nu Valsartan voorgeschreven gekregen om uit te proberen.

24-03-2016 | Vrouw | 53
Hoge bloeddruk
Mijn nieren deden ontzettend veel pijn, kon ze uittekenen, vreselijk. Volgens de bijwerkingenregistratie komt dit vaak voor, mijn huisarts had dit nog niet eerder meegemaakt. Verder gierende hoofdpijn, hitte-aanvallen en een wakkerhoudende kriebelhoest in de nacht en 6 tot 8 keer per nacht naar de toilet. Bloeddruk daalt te weinig van 180/110 naar 165/108. In samenspraak m[lees meer...]et huisarts overgestapt naar andere medicatie.

01-10-2015 | Vrouw | 58
Hoge bloeddruk
eerst 5 mg............sloeg niet aan..nu 10 mg slaat ook niet aan.voor mijn huisarts een raadsel..........vanmiddag naar de cardioloog.kijken wat hij ervan zegt

07-09-2015 | Vrouw | 50
Oedeem
door gebruik oedeemvorming in de buik, jarenlang tot op een gegeven moment er daardoor een darmafsluiting ontstond. Jarenlang niet opgemerkt, maar kostte me bijna mijn leven. Na de operatie kreeg ik de volgende dag weer medicijnen, terwijl een radioloog de oorzaak al had gesuggereerd. Toevallig zag diezelfde radioloog mij met dezelfde klacht en sprak hij mij persoonlijk aa[lees meer...]n. Onmiddellijk opgehouden, geen klachten meer.

17-08-2015 | Vrouw | 74
Hoge bloeddruk
Dit middel heeft nare bijwerkingen. Steeds maar hoesten, ook 's nachts.. ik word dan angstig, benauwd. Ik stop ermee, want ik wil dit niet.

20-05-2015 | Vrouw | 64
Hoge bloeddruk
Gisteren gestopt met medicijn. Vreselijke kriebelhoest en hartkloppingen. Met 5 mg blijft de bloeddruk te hoog. Met 10 mg wordt de bloeddruk met pieken veel te laag en werd ik vreselijk naar. Ik ga nu een ander medicijn 2 weken proberen.

16-05-2015 | Vrouw | 76
Hoge bloeddruk
ben gestopt door de bijwerkingen, ik kreeg sandoz.

18-01-2015 | Vrouw | 57
Hoge bloeddruk
Al 10 jaar lang tevreden gebruiker van enalapril van PCH. Soms tussendoor enalapril van een andere fabrikant gekregen, omdat de verzekering dat graag wilde, maar dan altijd last van zweverigheid/duizeligheid en dus weer terug naar PCH. Nu is PCH overgenomen door TEVA en kan ik dus niet meer aan mijn gewone tabletten komen. Volgens de apotheker zouden de TEVA tabletten deze[lees meer...]lfde stoffen bevatten. Onzin, want het is een rood tablet i.p.v. een wit en ook het registratienummer is niet hetzelfde. Bij de TEVAtabletten ben ik duizelig (volgens de bijsluiter ervaart 1 op de 10 gebruikers dit!), moet af en toe even stilstaan om mijn evenwicht weer te hervinden, heb een "gaar" hoofd en voel me futloos, alles kost meer energie. Helaas kan ik nu niet meer terug naar PCH.

03-11-2014 | Vrouw | 65
Hoge bloeddruk
Het middel is waardeloos, heb er heel veel bijwerkingen van oa, hartkloppingen, duizelig, zweten, een aanhoudende verkoudheid, etc. Ben je jaren aan je eigen merk gewend blijkt het niet meer leverbaar te zijn en krijg je zogenaamd het zelfde middel maar van een andere farmaceut. Hoofdbestanddeel is het zelfde maar de vulmiddelen zijn anders.?! Slecht dus!

17-05-2013 | Vrouw | 51
Hypertensie
constant duizelig. kriebelhoest vooral in de nacht. mijn stembanden zijn schor. Gebruik een halve tablet per dag.