Hartfalen (3 meningen)

Ramipril (41 meningen)
Rasilez (38 meningen)

07-09-2015 | Vrouw | 50
Oedeem
door gebruik oedeemvorming in de buik, jarenlang tot op een gegeven moment er daardoor een darmafsluiting ontstond. Jarenlang niet opgemerkt, maar kostte me bijna mijn leven. Na de operatie kreeg ik de volgende dag weer medicijnen, terwijl een radioloog de oorzaak al had gesuggereerd. Toevallig zag diezelfde radioloog mij met dezelfde klacht en sprak hij mij persoonlijk aa[lees meer...]n. Onmiddellijk opgehouden, geen klachten meer.

17-08-2015 | Vrouw | 74
enalapril(aat) (5mg)
Dit middel heeft nare bijwerkingen. Steeds maar hoesten, ook 's nachts.. ik word dan angstig, benauwd. Ik stop ermee, want ik wil dit niet.

20-05-2015 | Vrouw | 64
enalapril(aat) (10mg)
Gisteren gestopt met medicijn. Vreselijke kriebelhoest en hartkloppingen. Met 5 mg blijft de bloeddruk te hoog. Met 10 mg wordt de bloeddruk met pieken veel te laag en werd ik vreselijk naar. Ik ga nu een ander medicijn 2 weken proberen.

16-05-2015 | Vrouw | 76
enalapril(aat) (10mg)
ben gestopt door de bijwerkingen, ik kreeg sandoz.

18-01-2015 | Vrouw | 57
enalapril(aat)
Al 10 jaar lang tevreden gebruiker van enalapril van PCH. Soms tussendoor enalapril van een andere fabrikant gekregen, omdat de verzekering dat graag wilde, maar dan altijd last van zweverigheid/duizeligheid en dus weer terug naar PCH. Nu is PCH overgenomen door TEVA en kan ik dus niet meer aan mijn gewone tabletten komen. Volgens de apotheker zouden de TEVA tabletten deze[lees meer...]lfde stoffen bevatten. Onzin, want het is een rood tablet i.p.v. een wit en ook het registratienummer is niet hetzelfde. Bij de TEVAtabletten ben ik duizelig (volgens de bijsluiter ervaart 1 op de 10 gebruikers dit!), moet af en toe even stilstaan om mijn evenwicht weer te hervinden, heb een "gaar" hoofd en voel me futloos, alles kost meer energie. Helaas kan ik nu niet meer terug naar PCH.

03-11-2014 | Vrouw | 65
enalapril(aat) (10mg)
Het middel is waardeloos, heb er heel veel bijwerkingen van oa, hartkloppingen, duizelig, zweten, een aanhoudende verkoudheid, etc. Ben je jaren aan je eigen merk gewend blijkt het niet meer leverbaar te zijn en krijg je zogenaamd het zelfde middel maar van een andere farmaceut. Hoofdbestanddeel is het zelfde maar de vulmiddelen zijn anders.?! Slecht dus!

17-05-2013 | Vrouw | 51
Hypertensie
constant duizelig. kriebelhoest vooral in de nacht. mijn stembanden zijn schor. Gebruik een halve tablet per dag.

12-02-2013 | Man | 65
enalapril(aat)
Sinds 1990 aan de bloeddrukpil, eerst renitec, later door de apotheker omgezet in enalapril. Later in 2007 met plasmiddel. Afgelopen zomer ernstige problemen. Beschadigde lever door medicijngebruik. Enalapril was het enige medicijn wat ik slikte. Het ging zo slecht dat ik voor mijn leven vreesde. 2 maanden zonder bloeddrukpillen, lever geneest goed al duurt dit wel erg la[lees meer...]ng. Bloeddruk flink gestegen 110-220. Medicijn Amlodipine voorgeschreven gekregen. doch sinds vandaag ook mee gestopt. Veel last van bijwerkingen, dikke voeten, veel jeuk. Nu proberen mert Losartan.

12-09-2012 | Vrouw | 43
Hypertensie
Ik heb hele slechte ervaringen met dze pil. Heb tot 2x toe een allergische reactie gehad aan mijn gelaat, 1x mijn keel en 1x een megadikke bovenlip. Volgens de allergoloog komt dit door de Enalapril, en dat staat inderdaad ook in de bijsluiters. Ik ben er goed ziek van, ik slik dit nooit meer, dan maar een iets te hoge bloeddruk. Tip: meet je bloeddruk thuis, heb je geen w[lees meer...]ittejassenefect.

19-07-2012 | Vrouw | 70
Hypertensie
Enalapril is een afschuwelijk middel! Het maakte mij erg suf - duizelig - slaperig - hoestprikkels met enorme hoofdpijnen! Na 2 dagen inname meteen gestopt! Daarna 3 x 2 tablett. paracetamol en opnieuw even geslapen, overdag! (doe dit normaal niet) Nu losartankalium, bloeddruk onder controle.

22-03-2021 | Vrouw | 65
enalapril(aat) (10mg)
Wegens niet te reguleren bloeddruk (vastgesteld tijdens diagnose Lyme artritis in ernstige vorm) gestart met Enalapril. Bloeddruk bleef niet regelbaar tussen 140/90. Via internist dosis opgehoogd naar 2 x 10 mg. Vanaf dit moment ernstige klachten zoals, flauwvallen, hartkloppingen, spierkracht, overmatig zweten, duizelig, droge mond. Ochtend bloeddruk erg laag, avondbloed[lees meer...]druk nog > 140. Na maand lab en urine onderzoek, gestoorde elektrolyten (Hb enz te laag, natrium erg laag, kalium hoog, nierfunctie achteruit), veel eiwit in urine. Overgegaan naar 1 x daags 10 mg. Zweten, duizeligheid, droge mond. Bloed en urine nog niet in herstel. Dus nog steeds bij de internist. Bloeddruk nu wel onder controle met 1x daags . Vermoeden nog steeds samenhang met Lyme

26-11-2020 | Vrouw | 48
enalapril(aat) (5mg)
Bloeddruk na enkele dagen weer prima. Wel heel irritante droge hoest en onrustige buik, ik wilde het even de tijd geven. Na 3 weken van het gebruik ineens uit het niets een allergische reactie waarbij mn gezicht en mond binnen een paar uur zo opgezwollen waren zodat mn man me niet herkende en ik mezelf ook niet als ik in de spiegel keek, leek wel mislukte Botox-behandelin[lees meer...]g. Nu 4 dagen later is het bijna weer normaal maar ik mag dus nooit meer iets wat op pril eindigt. Gelukkig geen gezwollen tong en keel gekregen waarschijnlijk doordat ik direct bij de beginnende zwelling anti-histamine tabletten heb genomen.

23-03-2020 | Man | 53
enalapril(aat) (10mg)
De eerste 3 dagen last van misselijkheid, hoofdpijn en sterke vermoeidheid. Daarna ging de misselijkheid en de hoofdpijn over. Maar de sterke vermoeidheid bleef aanwezig. Ik heb enalapril een maand gebruikt. Advies huisarts. Een week stoppen en dan kijken of de vermoeidheid over gaat. Zo ja dan een ander alternatief inzetten.

18-01-2020 | Man | 63

23-05-2019 | Vrouw | 47
enalapril(aat) (10mg)
Mijn bloeddruk was gedaald van 180/95 naar 138/90 maar dat kriebelhoest was zo erg dat ik bijna elke dag moest overgeven, s’nachts droge keel, hoesten, kokhalzen tot overgeven, hele huis wakker, na een maand gestopt. Voor mij nooit meer!!!!!

06-03-2018 | Vrouw | 76
enalapril(aat) (10mg)
Begonnen, eind september. Eind november beginnen te hoesten. Iedereen hoest, dus waarom naar arts. Eind januari nog steeds hoesten, ook ' nachts. Niet kuchen maar hoesten tot je gaat kokhalzen. Had het idee dat van binnen alles gekneusd was door het hoesten. 5 Februari naar huisarts gegaan en moest direct stoppen met enalapril.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (577) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (423) - Antibiotica - penicillines breedspectrum