enalapril(aat)

Ramipril (41 meningen)
Rasilez (38 meningen)

10-09-2021 | Vrouw | 76
enalapril(aat) (5mg)
Als ik de medicatie innam kreeg ik een paar uur daarna heel erge Diaree.

13-07-2021 | Vrouw | 62
enalapril(aat) (5mg)
Gebruik het nu enkele weken, en wist eigenlijk niet waar mijn wisselende hartslag vandaan kwam, deze ging op en neer van 80 naar 126 in ruststand, door deze hartslag ontstonden spanningen die de duizeligheid veroorzaakte. Ben nu week gestopt, en mijn hartslag is sinds 2 dagen weer normaal. Voor de bloeddruk wil ik wel in de herkansing maar dan met 2.5 ngedame per dag.

01-05-2021 | Man | 71
enalapril(aat) (20mg)
Ik gebruik het middel al jaren naar tevredenheid. Maar sinds kort heb ik last van tinnitus, een heel vervelende kwaal die grote impact op mijn functioneren heeft. Ik de bijsluiter van Enalapril staat bij bijwerkingen dat het tinnitus als bijwerking kan krijgen. Kan ik dus tinnitus hebben overgehouden aan jarenlang enalprilgebruik?

14-04-2021 | Man | 74

22-03-2021 | Vrouw | 65
enalapril(aat) (10mg)
Wegens niet te reguleren bloeddruk (vastgesteld tijdens diagnose Lyme artritis in ernstige vorm) gestart met Enalapril. Bloeddruk bleef niet regelbaar tussen 140/90. Via internist dosis opgehoogd naar 2 x 10 mg. Vanaf dit moment ernstige klachten zoals, flauwvallen, hartkloppingen, spierkracht, overmatig zweten, duizelig, droge mond. Ochtend bloeddruk erg laag, avondbloed[lees meer...]druk nog > 140. Na maand lab en urine onderzoek, gestoorde elektrolyten (Hb enz te laag, natrium erg laag, kalium hoog, nierfunctie achteruit), veel eiwit in urine. Overgegaan naar 1 x daags 10 mg. Zweten, duizeligheid, droge mond. Bloed en urine nog niet in herstel. Dus nog steeds bij de internist. Bloeddruk nu wel onder controle met 1x daags . Vermoeden nog steeds samenhang met Lyme

18-03-2021 | Man | 52

11-03-2021 | Man | 73
enalapril(aat) (20mg)
Kreeg eerst 2dd20mg van de cardioloog. Vaker toen duizelig vooral bij bukken, ook prikkelhoest en (te) lage bloeddruk bijv zelfs systolisch onder 90 en diastolisch onder 60. Zelf afgebouwd naar 1dd1. En de bloeddruk bijgehouden op een grafiek. Nu steeds (laag) normaal. Bijv 117/72 .

18-02-2021 | Vrouw | 46
Hypertensie
Deze medicatie jaren gebruikt, nu al 3 jaar niet meer. Bloeddruk was toch weer te hoog 150/99 Dus opnieuw gestart. Meteen droge hoest, heel heftige hoofdpijn en de spierpijn rondom de longen is onhoudbaar!

10-01-2021 | Man | 60
enalapril(aat) (20mg)
Door hoge bloeddruk al 10 jaar aan de Enalaprill van Sandoz. Laatste jaren meer huidproblemen. Door alleen thuiswerken minder beweging. Nu na een jaar thuiswerken last van hartkloppingen, 160/ min.

26-11-2020 | Vrouw | 48
enalapril(aat) (5mg)
Bloeddruk na enkele dagen weer prima. Wel heel irritante droge hoest en onrustige buik, ik wilde het even de tijd geven. Na 3 weken van het gebruik ineens uit het niets een allergische reactie waarbij mn gezicht en mond binnen een paar uur zo opgezwollen waren zodat mn man me niet herkende en ik mezelf ook niet als ik in de spiegel keek, leek wel mislukte Botox-behandelin[lees meer...]g. Nu 4 dagen later is het bijna weer normaal maar ik mag dus nooit meer iets wat op pril eindigt. Gelukkig geen gezwollen tong en keel gekregen waarschijnlijk doordat ik direct bij de beginnende zwelling anti-histamine tabletten heb genomen.

06-10-2020 | Vrouw | 52
enalapril(aat) (20mg)
Sinds het gebruik ( 2 maanden) van de enalapril last van behoorlijk veel haaruitval. Bloedruk is nu wel onder controle, maar door bijwerking moeten stoppen en over 1 maand RR laten meten en verder kijken.

02-05-2020 | Vrouw | 42
enalapril(aat) (10mg)
Ik heb maandenlang gehoest na inname. Tallzoze keren naar huisarts maar die kon de oorzaak niet vinden. Longfoto gemaakt, longfunctie onderzoek gehad. Wist ik maar eerder dat de hoest door dit medicijn kwam was me veel geld enz bespaard gebleven.

16-04-2020 | Man | 48
enalapril(aat) (5mg)
Ik ben nu 9 dagen bezig. 5 mg. Vooralsnog heb ik geen bijwerkingen of anders heel licht. De bloeddruk zakt van ±100 over 140/160 netjes naar ±83/90 over ±123/128. Dus voorlopig ben ik tevreden. Twee jaar geleden heb ik Losartan gebruikt, maar kreeg uitslag op mijn lijf. Hier kreeg ik van de dokter dan weer een shampoo voor. Daarom ben ik daar direct mee gestopt. Ik hoorde [lees meer...]later ook dat Losartan diezelfde periode uit de handel is genomen door een verkeerde stof. Ik heb toen zonder medicijnen mijn bloeddruk omlaag proberen te krijgen, met nog stricter dieet en nog meer sporten, maar dat is helaas niet gelukt. Waarschijnlijk iets van aanleg. Daarom sinds kort weer aan dit medicijn.

23-03-2020 | Man | 53
enalapril(aat) (10mg)
De eerste 3 dagen last van misselijkheid, hoofdpijn en sterke vermoeidheid. Daarna ging de misselijkheid en de hoofdpijn over. Maar de sterke vermoeidheid bleef aanwezig. Ik heb enalapril een maand gebruikt. Advies huisarts. Een week stoppen en dan kijken of de vermoeidheid over gaat. Zo ja dan een ander alternatief inzetten.

20-01-2020 | Man | 73
Vooral de onderdruk wordt sterk verbeterd van 100 naar 75

18-01-2020 | Man | 63
enalapril(aat) (10mg)

Thyrax Duotab (862) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (573) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (526) - Antibiotica - penicillines breedspectrum