Hartfalen (3 meningen)

Rasilez (37 meningen)

15-10-2017 | Man | 57

22-06-2016 | Vrouw | 54
enalapril(aat) (20mg)
redelijk tevreden; slik het al jaren, eerst 10 mg. de laatste maand 20 mg. per dag. Een behoorlijk nadeel vind ik, dat ik het erg warm heb; zowel overdag als s'nachts. bloeddruk schommelt altijd rond 140/95.

23-05-2016 | Man | 62
enalapril(aat) (10mg)
Enalapril is een afschuwelijk middel! Het maakte mij erg suf, duizelig, slaperig, hoestprikkels met enorme hoofdpijnen! Na inname kuur 30 dagen algehele bloedcontrole en afspraak met huisarts gemaakt om een ander soort medicijn met niet deze nare bijwerking. Nu gestopt en naar de huisarts voor overleg en een ander middel! In het verleden slaapapneu (door overgewicht gehad)[lees meer...] en nu dus weer suf slaperig en soms duizelig. Wil dit beslist niet, werk de hele dag met cliënten in de zorg en die rekenen op mij, kan deze bijwerking beslist er niet bij hebben. Weg er mee met de Enalapril.

12-04-2016 | Vrouw | 35

15-10-2015 | Man | 49
Clusterhoofdpijn
Waren niet effectief tegen clusterhoofdpijn.

12-02-2015 | Man | 64
enalapril(aat) (5mg)
Beroerte
Gebruik al 16 jaar pch, beviel goed, nu wordt het geleverd door Teva en ik ben gestopt door de bijwerkingen. Op 6 februari 2015 contact gehad met medische afdeling van Teva en de klacht geuit, dit is ook vastgelegd door hun. Door het middel van eva kreeg ik een enorm droge huid met allemaal bultjes, een zeer droge mond, bleef maar drinken, maar hielp niets en mijn baard [lees meer...]groeide 3 keer zo snel, kon me de hele dag blijven scheren. Met pch had ik die problemen niet, maar is niet meer verkrijgbaar, dus ik ben nu gestopt en ik zie wel wat het wordt. Nu 7 dagen zonder en alles werkt vertraagd bij mij, lichaam moet afkicken na 16 jaar.

09-09-2013 | Vrouw | 56
enalapril(aat)
Voor mijn hoge bloeddruk ben ik eerst begonnen met 5 mg per dag gedurende 3 weken. Daarna voor een aantal weken 10 mg per dag en nog geen verbetering. Toen overgegaan naar 20 mg per dag wat alleen in de periode na inname een verlaging van de bloeddruk gaf en daarna toch weer naar rond de 155 over 115. Hierna weer terug gegaan naar 5 mg per dag maar wel met 25 mg hydrochlo[lees meer...]orthiazide erbij. Nu is mijn bloeddruk wel naar een lager niveau maar lijkt mijn hartslag omhoog te gaan ... Heeft iemand hier ook ervaring mee gehad?

27-11-2012 | Vrouw | 50
Hypertensie
Volgens de praktijkondersteuner was mijn bloeddruk veel te hoog (onderdruk 91 :p) en werd ik meteen op de enalapril gezet wegens de problemen die hypertensie kan geven in combinatie met diabetes. Ik moest het tabletje elke ochtend na het ontbijt nemen. Nou lees ik bewust de bijwerkingen niet als ik een nieuw medicijn krijg! Maar ik werd na een paar dagen licht misselijk el[lees meer...]ke dag. Het ergste was de aanhoudende kriebelhoest die ik vooral 's nachts had. Toen ik er ook nog simvastatine bij kreeg ('savonds voor het slapen gaan innemen) werd de misselijkheid steeds erger en duurde de hele dag. Heb de dokter gebeld en ben meteen van beide medicijnen afgehaald en ben nu voor de bloeddruk op losartankalium gezet.

20-06-2012 | Man | 63
Diabetes type 2
bloeddruk werd goed verlaagd, maar voortdurende kriebelhoest. Na stoppen geen last meer van.

22-04-2012 | Man | 53
enalapril(aat)
Gebruik dit middel vanaf 16 april; met de dag worden er meer bijwerkingen voelbaar zichtbaar. zoals onrust, slapeloosheid, benauwt gevoel, jeuk, rood gezicht, opgeblazen gevoel, wazig zien.

18-03-2012 | Vrouw | 57
Hypertensie
Ik kreeg van Enalapril enorme slaap. Kon in de avond om 8 uur al zitten knikkebollen

03-03-2012 | Vrouw | 47
enalapril(aat)
Nu al ruim 10 maanden fors aan het hoesten, écht een blafhoest / kriebelhoest welke zorgt dat mijn man en ik al maanden 6-8x per nacht wakker worden door mijn (niet te stoppen) hoestbuien. Verwijzing KNO en longfoto door de huisarts gaf geen verbetering, zelfs maagtabletten gebruikt omdat het ook een prikkeling van maagzuur zou kunnen zijn. Nu tóch maar gestopt met Enalap[lees meer...]ril om te proberen of dit helpt. Codeine helpt soms iets maar kan ik overdag niet gebruiken ivm sufheid. Hoesten wordt nu ook tijdens mijn werk een probleem. Luchtpijp voelt rauw aan en mijn man en ik zijn ondertussen doodmoe!!

07-11-2011 | Vrouw | 78
Tegen hoge bloeddruk
Constant kriebelhoest en hoofdpijn en duizeligheid. bloeddruk ging wel omlaag. Vandaag enalapril omgeruild met Losartan.

07-11-2011 | Vrouw | 71
enalapril(aat)
kreeg blauwe plekken en trillen.

07-11-2019 | Man | 63
enalapril(aat) (10mg)
Sinds een dik jaar gebruik ik Enalaprilmaleaat Teva 10 mg en waar ik vanaf het begin last van kreeg was dat ik minder presteerde met het hardlopen en ook sneller vermoeid was. De laatste paar weken heb ik last van heftige spierkrampen in de rug en tevens flinke jeukaanvallen op mijn arm. Nu 2 dagen gestopt en geen jeukaanvallen meer en nu nog even afwachten of de spierkram[lees meer...]pen (heftige) wegblijven. Heeft iemand dezelfde ervaringen ? Met vriendelijke groet, Arno

26-11-2018 | Man | 56
Hartfalen
Heb de 20 mg dosis aangepast naar 10 mg en de bloeddruk weer goed 109 mmHg Systolisch, 80 mmHg Diastolisch

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (549) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (503) - Antibiotica - penicillines breedspectrum