Enalapril

Ramipril (36 meningen)

12-04-2016

15-10-2015

Clusterhoofdpijn

Waren niet effectief tegen clusterhoofdpijn.
12-02-2015

Beroerte

Gebruik al 16 jaar pch, beviel goed, nu wordt het geleverd door Teva en ik ben gestopt door de bijwerkingen. Op 6 februari 2015 contact gehad met medische afdeling van Teva en de klacht geuit, dit is ook vastgelegd door hun. Door het middel van eva kreeg ik een enorm droge huid met allemaal bultjes, een zeer droge mond, bleef maar drinken, maar hielp niets en mijn baard [lees meer...]groeide 3 keer zo snel, kon me de hele dag blijven scheren. Met pch had ik die problemen niet, maar is niet meer verkrijgbaar, dus ik ben nu gestopt en ik zie wel wat het wordt. Nu 7 dagen zonder en alles werkt vertraagd bij mij, lichaam moet afkicken na 16 jaar.
09-09-2013

Enalapril (enalapril(aat))

Voor mijn hoge bloeddruk ben ik eerst begonnen met 5 mg per dag gedurende 3 weken. Daarna voor een aantal weken 10 mg per dag en nog geen verbetering. Toen overgegaan naar 20 mg per dag wat alleen in de periode na inname een verlaging van de bloeddruk gaf en daarna toch weer naar rond de 155 over 115. Hierna weer terug gegaan naar 5 mg per dag maar wel met 25 mg hydrochlo[lees meer...]orthiazide erbij. Nu is mijn bloeddruk wel naar een lager niveau maar lijkt mijn hartslag omhoog te gaan ... Heeft iemand hier ook ervaring mee gehad?
27-11-2012

Hypertensie

Volgens de praktijkondersteuner was mijn bloeddruk veel te hoog (onderdruk 91 :p) en werd ik meteen op de enalapril gezet wegens de problemen die hypertensie kan geven in combinatie met diabetes. Ik moest het tabletje elke ochtend na het ontbijt nemen. Nou lees ik bewust de bijwerkingen niet als ik een nieuw medicijn krijg! Maar ik werd na een paar dagen licht misselijk el[lees meer...]ke dag. Het ergste was de aanhoudende kriebelhoest die ik vooral 's nachts had. Toen ik er ook nog simvastatine bij kreeg ('savonds voor het slapen gaan innemen) werd de misselijkheid steeds erger en duurde de hele dag. Heb de dokter gebeld en ben meteen van beide medicijnen afgehaald en ben nu voor de bloeddruk op losartankalium gezet.
20-06-2012

Diabetes type 2

bloeddruk werd goed verlaagd, maar voortdurende kriebelhoest. Na stoppen geen last meer van.
22-04-2012

Enalapril (enalapril(aat))

Gebruik dit middel vanaf 16 april; met de dag worden er meer bijwerkingen voelbaar zichtbaar. zoals onrust, slapeloosheid, benauwt gevoel, jeuk, rood gezicht, opgeblazen gevoel, wazig zien.
18-03-2012

Hypertensie

Ik kreeg van Enalapril enorme slaap. Kon in de avond om 8 uur al zitten knikkebollen
03-03-2012

Enalapril (enalapril(aat))

Nu al ruim 10 maanden fors aan het hoesten, écht een blafhoest / kriebelhoest welke zorgt dat mijn man en ik al maanden 6-8x per nacht wakker worden door mijn (niet te stoppen) hoestbuien. Verwijzing KNO en longfoto door de huisarts gaf geen verbetering, zelfs maagtabletten gebruikt omdat het ook een prikkeling van maagzuur zou kunnen zijn. Nu tóch maar gestopt met Enalap[lees meer...]ril om te proberen of dit helpt. Codeine helpt soms iets maar kan ik overdag niet gebruiken ivm sufheid. Hoesten wordt nu ook tijdens mijn werk een probleem. Luchtpijp voelt rauw aan en mijn man en ik zijn ondertussen doodmoe!!
07-11-2011

Tegen hoge bloeddruk

Constant kriebelhoest en hoofdpijn en duizeligheid. bloeddruk ging wel omlaag. Vandaag enalapril omgeruild met Losartan.
07-11-2011

Enalapril (enalapril(aat))

kreeg blauwe plekken en trillen.
07-11-2019

Enalapril (enalapril(aat))

Sinds een dik jaar gebruik ik Enalaprilmaleaat Teva 10 mg en waar ik vanaf het begin last van kreeg was dat ik minder presteerde met het hardlopen en ook sneller vermoeid was. De laatste paar weken heb ik last van heftige spierkrampen in de rug en tevens flinke jeukaanvallen op mijn arm. Nu 2 dagen gestopt en geen jeukaanvallen meer en nu nog even afwachten of de spierkram[lees meer...]pen (heftige) wegblijven. Heeft iemand dezelfde ervaringen ? Met vriendelijke groet, Arno
26-11-2018

Hartfalen

Heb de 20 mg dosis aangepast naar 10 mg en de bloeddruk weer goed 109 mmHg Systolisch, 80 mmHg Diastolisch
04-10-2018

24-06-2018

Enalapril (enalapril(aat))

heb dit een week of 8 geslikt maar moest steeds erger hoesten. Overdag niet zo een probleem, maar ik werd er 's nachts meerdere keren wakker door, hoesten, ook slijm. Gestopt. Ander middel voorgeschreven gekregen: Losartan 50 mg. Gebruik het nu een dag of 5 dus kan er nog niets van zeggen.
15-06-2018

Enalapril (enalapril(aat))

Op 20-06-2017 heb ik hier wat geschreven en geef hierbij een update. Een paar maanden geleden deed ik weer een bloeddrukmeting bij de huisarts. Toen bleek mijn hartslag ook te hoog te zijn namelijk 100. Daar kreeg ik dan ook weer medicijnen voor met de naam metoprolsuccinaat. Ik begon me door de bijwerkingen steeds slechter te voelen en raakte om het minste of gering[lees meer...]ste al buiten adem. IK ben nu 49 en zoals ik in eerdere reactie al aangaf heb ik wat overgewicht (fors gebouwd). Ik had vorig jaar al het voornemen om te gaan krachtsporten maar ja de drempel he ! :-( 6 weken geleden was ik het echt zo zat...2 medicijnen die echt alleen je gezondheid slechter maken en dus heb dat spul in de prullenbak gegooid en heb ik een sportbroekje in een plastic tasje gedaan en ben naar een sportschool gelopen. IK heb daar alles uitgelegd en ben meteen gaan trainen (vroeger trainde ik ook erg veel (gemiddeld 10 uur krachttraining per week , ik praat dan over 15 jaar terug dat ik daarmee gestopt ben). Ik begon me meteen al een stuk fijner te voelen i.p.v dagelijk thuis zitten en tv kijken met een biertje lekker met gewichten in de weer. Heerlijk al die vastzittende energie die je eruit kunt gooien en psychisch voel ik me nu ook veel beter.Mijn trainer adviseerde me ook op dagelijks te gaan wandelen. Dat doe ik nu nog steeds, meestal een uur per dag. Ik ben nu echt alleen nog met sport bezig en met voeding (veel eiwitten kwark vis enz...heerlijk... ik plas nu echt veel s nachts net een waterkraan die open staat :-) .. het trainen houdt me nu echt bezig is echt weer mijn hobby. Inmiddels ben ik nu 6 weken bezig en het allerbelangrijkste van het verhaal komt nu...... :-) Ik ben al 7 KG afgevallen (zonder mezelf uit te hongeren en mijn bloeddruk is nu zonder medicijnen 120/80 !!!! soms zelfs 114 / 80 oooh wat ben ik hier blij mee...al die rommel geslikt wat niet echt nodig was. Oh ja ik let nu echt heel erg goed op mijn eten...suiker en zout laat ik nu staan...Ik wil het uiterste eruit halen met trainen..Mensen ik hoop dat dit verhaal u aan het denken zet ....kom uit die luie stoel en zoek een leuke sport op of ga elke dag wandelen, dat hoeft niet meteen een uur maar begin met 15 minuten.ik weet dat het begin erg moeilijk is, maar echt als je de smaak te pakken heb dan wil je niet eens terug lopen naar huis maar wil je blijven lopen :-) Ik hoop dat dit verhaal u aan het denken zet !!!!!! Medicijnen is gewoon big business en niet altijd nodig maar het is eerder gemakzucht.

Amoxicilline (484) - Antibiotica - penicillines breedspectrum