Hartfalen (3 meningen)

Ramipril (41 meningen)
Rasilez (38 meningen)

21-09-2012 | Vrouw | 54
enalapril(aat)
kreeg enorme buikkrampen na twee dagen, gebruik dit in combinatie met 1 dd 50 mg hydrochloorthiazide

22-06-2012 | Man | 42
enalapril(aat)
In het begin veel bijwerkingen: - hoest - hartslag van 60 naar 100 - onregelmatige hartslag - hartkloppingen - maagzuur - mijn zicht doet vreemd - na inspanning enorm hijgen Na 1 maand, en inname NA het eten worden de bijwerkingen minder, sommige zijn inmiddels weg. Ben intussen 5 kilo afgevallen door dieet en dat lijkt ook iets te doen met mijn bloeddruk, hopeli[lees meer...]jk kan ik straks stoppen. Wat er nog wel is: - oor piep - af en toe niet scherp kunnen stellen en miniscule vlekjes dansen in mijn ogen - tikkeletje duf en minder energie - nog steeds vreemde reactie na inspanning

22-03-2021 | Vrouw | 65
enalapril(aat) (10mg)
Wegens niet te reguleren bloeddruk (vastgesteld tijdens diagnose Lyme artritis in ernstige vorm) gestart met Enalapril. Bloeddruk bleef niet regelbaar tussen 140/90. Via internist dosis opgehoogd naar 2 x 10 mg. Vanaf dit moment ernstige klachten zoals, flauwvallen, hartkloppingen, spierkracht, overmatig zweten, duizelig, droge mond. Ochtend bloeddruk erg laag, avondbloed[lees meer...]druk nog > 140. Na maand lab en urine onderzoek, gestoorde elektrolyten (Hb enz te laag, natrium erg laag, kalium hoog, nierfunctie achteruit), veel eiwit in urine. Overgegaan naar 1 x daags 10 mg. Zweten, duizeligheid, droge mond. Bloed en urine nog niet in herstel. Dus nog steeds bij de internist. Bloeddruk nu wel onder controle met 1x daags . Vermoeden nog steeds samenhang met Lyme

26-11-2020 | Vrouw | 48
enalapril(aat) (5mg)
Bloeddruk na enkele dagen weer prima. Wel heel irritante droge hoest en onrustige buik, ik wilde het even de tijd geven. Na 3 weken van het gebruik ineens uit het niets een allergische reactie waarbij mn gezicht en mond binnen een paar uur zo opgezwollen waren zodat mn man me niet herkende en ik mezelf ook niet als ik in de spiegel keek, leek wel mislukte Botox-behandelin[lees meer...]g. Nu 4 dagen later is het bijna weer normaal maar ik mag dus nooit meer iets wat op pril eindigt. Gelukkig geen gezwollen tong en keel gekregen waarschijnlijk doordat ik direct bij de beginnende zwelling anti-histamine tabletten heb genomen.

23-03-2020 | Man | 53
enalapril(aat) (10mg)
De eerste 3 dagen last van misselijkheid, hoofdpijn en sterke vermoeidheid. Daarna ging de misselijkheid en de hoofdpijn over. Maar de sterke vermoeidheid bleef aanwezig. Ik heb enalapril een maand gebruikt. Advies huisarts. Een week stoppen en dan kijken of de vermoeidheid over gaat. Zo ja dan een ander alternatief inzetten.

18-01-2020 | Man | 63

23-05-2019 | Vrouw | 47
enalapril(aat) (10mg)
Mijn bloeddruk was gedaald van 180/95 naar 138/90 maar dat kriebelhoest was zo erg dat ik bijna elke dag moest overgeven, s’nachts droge keel, hoesten, kokhalzen tot overgeven, hele huis wakker, na een maand gestopt. Voor mij nooit meer!!!!!

06-03-2018 | Vrouw | 76
enalapril(aat) (10mg)
Begonnen, eind september. Eind november beginnen te hoesten. Iedereen hoest, dus waarom naar arts. Eind januari nog steeds hoesten, ook ' nachts. Niet kuchen maar hoesten tot je gaat kokhalzen. Had het idee dat van binnen alles gekneusd was door het hoesten. 5 Februari naar huisarts gegaan en moest direct stoppen met enalapril.

01-12-2017 | Man | 49
enalapril(aat) (10mg)
Oom van mij kreeg zomeer een opgezwollen tong, dat was voor de doktersdienst aanleiding om hem naar het ziekenhuis te sturen. Op melding kwam opeens een traumateam en twee ambulances af. Een van de medewerkers liet zich ontvallen dat mijn oom niet de eeerste was, vorige maand iemand door de aandoening zuurstoftekort en schade aan organen, twee dagen later liep dit uit op h[lees meer...]et overlijden van de patient. Mijn oom heeft ter observatie in het ziekenhuis gelegen en kwam met de schrik vrij. Oorzaak: enalapril! hij mag het nooit weer gebruiken. Ik gebruik het spul ook, je kunt het klaarblijkelijk 15 tot 20 jaar gebruiken en dan opeens doet het zich voor. Ik ben er niet blij mee nadat ik dit gehoord heb,maar ik voel me wel gewaarschuwd.

15-10-2017 | Man | 57

22-06-2016 | Vrouw | 54
enalapril(aat) (20mg)
redelijk tevreden; slik het al jaren, eerst 10 mg. de laatste maand 20 mg. per dag. Een behoorlijk nadeel vind ik, dat ik het erg warm heb; zowel overdag als s'nachts. bloeddruk schommelt altijd rond 140/95.

23-05-2016 | Man | 62
enalapril(aat) (10mg)
Enalapril is een afschuwelijk middel! Het maakte mij erg suf, duizelig, slaperig, hoestprikkels met enorme hoofdpijnen! Na inname kuur 30 dagen algehele bloedcontrole en afspraak met huisarts gemaakt om een ander soort medicijn met niet deze nare bijwerking. Nu gestopt en naar de huisarts voor overleg en een ander middel! In het verleden slaapapneu (door overgewicht gehad)[lees meer...] en nu dus weer suf slaperig en soms duizelig. Wil dit beslist niet, werk de hele dag met cliënten in de zorg en die rekenen op mij, kan deze bijwerking beslist er niet bij hebben. Weg er mee met de Enalapril.

12-04-2016 | Vrouw | 35
enalapril(aat) (20mg)

15-10-2015 | Man | 49
Clusterhoofdpijn
Waren niet effectief tegen clusterhoofdpijn.

12-02-2015 | Man | 64
enalapril(aat) (5mg)
Beroerte
Gebruik al 16 jaar pch, beviel goed, nu wordt het geleverd door Teva en ik ben gestopt door de bijwerkingen. Op 6 februari 2015 contact gehad met medische afdeling van Teva en de klacht geuit, dit is ook vastgelegd door hun. Door het middel van eva kreeg ik een enorm droge huid met allemaal bultjes, een zeer droge mond, bleef maar drinken, maar hielp niets en mijn baard [lees meer...]groeide 3 keer zo snel, kon me de hele dag blijven scheren. Met pch had ik die problemen niet, maar is niet meer verkrijgbaar, dus ik ben nu gestopt en ik zie wel wat het wordt. Nu 7 dagen zonder en alles werkt vertraagd bij mij, lichaam moet afkicken na 16 jaar.

09-09-2013 | Vrouw | 56
enalapril(aat)
Voor mijn hoge bloeddruk ben ik eerst begonnen met 5 mg per dag gedurende 3 weken. Daarna voor een aantal weken 10 mg per dag en nog geen verbetering. Toen overgegaan naar 20 mg per dag wat alleen in de periode na inname een verlaging van de bloeddruk gaf en daarna toch weer naar rond de 155 over 115. Hierna weer terug gegaan naar 5 mg per dag maar wel met 25 mg hydrochlo[lees meer...]orthiazide erbij. Nu is mijn bloeddruk wel naar een lager niveau maar lijkt mijn hartslag omhoog te gaan ... Heeft iemand hier ook ervaring mee gehad?